CH-HU-RAZVITAK-Vlada-Politika ŠV 31.I.-NZZ-MAĐARSKA ŠVICARSKANEUE ZUERCHER ZEITUNG31. I. 2000.Proturječna slika Mađarske"Prije nešto više od dvije godine, kad je u Mađarskoj predstojala borba za parlamentarne izbore u proljeće 1998.,
u londonskom 'Economist Intelligence Unit' objavljeno je izvješće koje je predviđalo zlo desnoliberalnim mladim demokratima (Fidesz). Ako, takva je bila bitna izjava kojom su se rado služili protivnici u izbornoj borbi, na vlast dođe Fidesz, egzekutiva kojom on dominira, svojim će nacionalističkim smjerom uništiti odnos sa susjednim zemljama kao i darove državne dobrobiti naporno uspostavljene ravnoteže gospodarstva opet dovesti u opasnost. Na taj način da Mađarska riskira da će pokolebati povjerenje inozemstva. Poslije dobrih godinu i pol koalicije koju određuje Fidasz, može se tvrditi da se proročanstvo nije ispunilo.Zapravo je mađarska diplomacija osobito prema Rumunjskoj i Slovačkoj, dvama susjedima s razmjerno najvećim mađarskim manjinama, očuvala prijateljski odnos. To je naravno olakšano time što su sada u Bratislavi kao i u Bukureštu na vlasti vlade koje su s pogledom na europsku integraciju zainteresirane za dobrosusjedske
ŠVICARSKA
NEUE ZUERCHER ZEITUNG
31. I. 2000.
Proturječna slika Mađarske
"Prije nešto više od dvije godine, kad je u Mađarskoj predstojala
borba za parlamentarne izbore u proljeće 1998., u londonskom
'Economist Intelligence Unit' objavljeno je izvješće koje je
predviđalo zlo desnoliberalnim mladim demokratima (Fidesz). Ako,
takva je bila bitna izjava kojom su se rado služili protivnici u
izbornoj borbi, na vlast dođe Fidesz, egzekutiva kojom on dominira,
svojim će nacionalističkim smjerom uništiti odnos sa susjednim
zemljama kao i darove državne dobrobiti naporno uspostavljene
ravnoteže gospodarstva opet dovesti u opasnost. Na taj način da
Mađarska riskira da će pokolebati povjerenje inozemstva. Poslije
dobrih godinu i pol koalicije koju određuje Fidasz, može se tvrditi
da se proročanstvo nije ispunilo.
Zapravo je mađarska diplomacija osobito prema Rumunjskoj i
Slovačkoj, dvama susjedima s razmjerno najvećim mađarskim
manjinama, očuvala prijateljski odnos. To je naravno olakšano time
što su sada u Bratislavi kao i u Bukureštu na vlasti vlade koje su s
pogledom na europsku integraciju zainteresirane za dobrosusjedske
odnose. Moglo bi se dodati da je novopečena NATO-ova članica
Mađarska prošle godine dobro položila ispit izdržljivosti koji se
sastojao u zračnim napadima na Jugoslaviju. Premijer Orban i
ministar vanjskih poslova Martonyi nisu se dali zavesti time što su
oporbeni socijalisti izgubili živce i što su malo prije prihvaćene
obveze savezu pokušavali razvodniti.
Stabilan odnos sa susjedima dobar je za mađarsku kandidaturu za EU a
zemlja sada i na temelju svojih gospodarskih uspjeha slovi kao
jedan od najbolje plasiranih natjecatelja. Socijalistička stranka
potisnuta u oporbu pripisuje sebi zasluge da je 1995. svojim
rigoroznim mjerama stabilizirala gospodarstvo i Fideszu ostavila
zdravo nasljedstvo. Taj je zahtjev tek djelomično opravdan. Jer s
jedne strane neka vlada ne može vječno okrivljavati samo svoje
prethodnike za probleme, a niti stranka poslije gubitka vlasti ne
može beskrajno tvrditi da uspjehe treba zahvaliti samo njezinoj
ranijoj djelatnosti. S druge strane, u mađarskom slučaju treba
dodati i određene predradnje prve vlade poslije 1989. koju je vodio
Jozsef Antall, koja je svojim strogim stečajnim odredbama i
odabranim načinom privatizacije stvorila sposoban temelj
preobrazbe gospodarskoga sustava. Sve tri dosadašnje vlade imale
su udjela u napretku, Orbanova vlada time što - za razliku od
navedenih predviđanja - čvrsto drži u rukama državni proračun i
primjerice prihvaća štrajk željezničara.
Premijer Orban u razgovoru naglašava značenje koje imaju
zajednički pothvati u odnosu sa susjednim zemljama, poput vojne
suradnje s Rumunjskom, obnove mosta na Dunavu između Mađarske i
Slovačke, kao i izgradnje izravne željezničke veze između
Budimpešte i Ljubljane. Gospodarski razvitak i izglede - stopa
rasta 1999. 4 posto, pad inflacije za oko 4 boda na 10 posto - naziva
ohrabrujućima. Manjak u državnom proračunu prema Orbanu je 1998.
iznosio još 4,7 posto bruto domaćeg proizvoda, a godinu dana
kasnije 3,9 posto. Za tekuću godinu očekuje se 3,5 posto. Po
Orbanovom tumačenju mađarska politika svoje odluke pokušava
podrediti željenom pristupu u EU. Smanjenje proračunskog manjka
već je usmjereno na ispunjavanje maastrichtskih kriterija. Time se
označava, kako kaže premijer, daljnja etapa koju Mađarska mora
prijeći za nekoliko godina poslije svojeg prijama u Uniju.
Orban s posebnim zadovoljstvom spominje da su uspjeli tečaj rasta
kombinirati s ponovnim uvođenjem mjera za potporu obitelji s djecom
te kao oprezno dozirani socijalni doprinos navodi povećanje
najnižih mirovina. Kod tumačenja jednog drugog koraka usmjerenog
na smanjenje rada na crno, dodaje da su njegovi zapadni kolege
katkad zavidno govorili o mogućnosti donošenja takve odluke. Misli
se na skraćenje vremena isplate doprinosa za nezaposlene, ali uz
povećanje sredstava općina za izvedbu javnih radova.
Zapitan gdje vidi neuspjehe, Orban navodi zakašnjelo
osuvremenjivanje infrastukture, poput željeznice, tramvajske
mreže - autoceste za sada stagniraju - kao i kanalizacije. Kao
pojašnjenje, podsjeća na nazadovanja zbog financijske krize u
Rusiji i na jake štete od poplava u zadnje vrijeme. Premijer
otvoreno govori o tomu da je njegova vlada na dva područja s kojima
želi postupati prioritetno, do sada napredovala polakše nego se
očekivalo. Ni u zdravstvu ni u obrazovanju ne naznačuju se
najavljene reforme, a položaj nedovoljno plaćenih medicinara i
medicinskih sestara, kao i pedagoga je kritičan. Šef vlade priznaje
pogrješke i iluzije u prvotnoj prosudbi zadaće i govori o
nevjerojatno zamršenom sustavu struktura i financiranja u oba
područja. Ipak je odlučan pokrenuti reforme zdravstva i
obrazovanja još u ovom legislativnom razdoblju. Orban prve,
privremene i oprezno protumačene statistike koje svjedoče o padu
broja prekida trudnoće i o mogućem obratu u do sada zabrinjavajućem
padu nataliteta drži obećavajućima.
Čime se pojašnjava što Orbanovi mladi demokrati u značajnom dijelu
intelektualaca i u tisku nisu nailazili samo na odbojnost, nego i na
mržnju? Premijer odgovara da se i sam čudi kad vidi svu tu strast
koja je pratila djelovanje Fidesza. Orban drži da u bivšim
komunističkim zemljama ideologijski korijeni u velikom dijelu
društva još sežu u prošlost. Izborna pobjeda Fidesza je, kako
vjeruje, 1998. bila za mnoge neočekivana i intimno uglavnom nikad
nije bila prihvaćena. (...)
Stranka je u izbornoj borbi pobijedila s imidžem mirne,
konstruktivne stranke koja govori samo o svojim nakanama, no ta se
slika ubrzo poslije izbornog uspjeha okrenula u suprotno. Stalni
napadi na medijsku i gospodarsku moć socijalista zbog široke
rasprostranjenosti i udjela socijalističke klijentele, slabo
pridonose materijalnom dobitku i porastu moći. U medijima je Fidesz
unatoč svim naporima, do sada uspio osvojiti samo kule od pijeska.
Ono što se danas u Budimpešti naziva građanskim tiskom i stoji iza
vlade, u jadnom je stanju. Povratak na protukomunistički vokabular
kojim se služe neki političari Fidesza, još je u doba Antallove
vlade bio promašen. Većina stanovništva sjeća se danas Kadarove ere
kao paternalističkog doba stabilnosti u kojem su obitelji mogle
planirati.
Neki promatrači drže sigurnim nezaustavljiv pad i izborni poraz
Fidesza za dvije godine, unatoč svom gospodarskom napretku. Drugi
upozoravaju na oprez i skreću pozornost da su ispitivanja mišljenja
u poluvremenu dosadašnje vlade stalno pokazivala velika kolebanja
u naklonosti naroda, ali na posljetku nisu nikada odgovarala
konstelaciji na biralištima. Pitanje je s jedne strane može li se
Fidesz u nastavku izboriti za novi, mirniji stil. S druge strane će
mnogo toga, zamalo sve, ovisiti o tomu hoće li se stope rasta
pretvoriti u nešto više blagostanja za one srednje slojeve čiji su
odvjetnik mladi demokrati zapravo uvijek željeli biti. Kako danas
stvari stoje, u redovima oporbenih socijalista već sada vlada
pobjedničko raspoloženje. Ponašanje mladih demokrata oslobađa
socijaliste obveze da se riješe bivše komunističke stare
garniture, pokaže nova mlada lica i ozbiljno se preobrazi u
socijaldemokratsku snagu. Oni ne trebaju opet predočiti program.
Očito je dovoljno da postoje i čekaju" - piše među ostalim
komentator lista A. O.