DE-BA-S-SPORAZUMI-Organizacije/savezi-Politika NJ 25.I.-FAZ-BOSNA NJEMAČKAFRANKFURTER ALLGEMEINE ZEITUNG25. I. 2000.Ispit Bosna"Ne nedostaje glasova koji pobuđuju dojam da se barem u Bosnu vratio mir. Tako se u Njemačkoj upozorava da
se tu zadržava još svega oko 50 tisuća bosanskih izbjeglica od kojih jedva nešto više od pet tisuća može ostati zauvijek. Te su brojke dojmljive utoliko što je u Saveznoj Republici Njemačkoj utočište našlo sve u svemu sedam puta toliko bosanskih ratnih izbjeglica. Ured dužnosnika za povratak u saveznoj vladi svakako je postao izlišnim. Ukida se. Čini se da je između Rajne i Odre opet sve u redu - no u Bosni nije tako. Po prosudbama UN-ova ureda za izbjeglice, od potpisivanja Daytonskoga sporazuma prije više od četiri godine, u svoj se zavičaj vratilo jedva pola milijuna od nekada 2,2 milijuna izbjeglica. A ako su se i vratili kućama, uglavnom su smješteni kod rođaka, unajmili tuđi stan u tuđem gradu ili bespravno zaposjeli prazne kuće. Jer unatoč svim prijetnjama i obećanjima, (muslimanski) Bošnjaci, Hrvati, a ponajprije Srbi, još uvijek zamalo nijednoga zemljaka ne puštaju u njegovo staro boravište ako tamo danas ne pripada etničkoj većini. Od svršetka rata izbrojano
NJEMAČKA
FRANKFURTER ALLGEMEINE ZEITUNG
25. I. 2000.
Ispit Bosna
"Ne nedostaje glasova koji pobuđuju dojam da se barem u Bosnu vratio
mir. Tako se u Njemačkoj upozorava da se tu zadržava još svega oko 50
tisuća bosanskih izbjeglica od kojih jedva nešto više od pet tisuća
može ostati zauvijek. Te su brojke dojmljive utoliko što je u
Saveznoj Republici Njemačkoj utočište našlo sve u svemu sedam puta
toliko bosanskih ratnih izbjeglica. Ured dužnosnika za povratak u
saveznoj vladi svakako je postao izlišnim. Ukida se.
Čini se da je između Rajne i Odre opet sve u redu - no u Bosni nije
tako. Po prosudbama UN-ova ureda za izbjeglice, od potpisivanja
Daytonskoga sporazuma prije više od četiri godine, u svoj se
zavičaj vratilo jedva pola milijuna od nekada 2,2 milijuna
izbjeglica. A ako su se i vratili kućama, uglavnom su smješteni kod
rođaka, unajmili tuđi stan u tuđem gradu ili bespravno zaposjeli
prazne kuće. Jer unatoč svim prijetnjama i obećanjima,
(muslimanski) Bošnjaci, Hrvati, a ponajprije Srbi, još uvijek
zamalo nijednoga zemljaka ne puštaju u njegovo staro boravište ako
tamo danas ne pripada etničkoj većini. Od svršetka rata izbrojano
je jedva nešto više od sto tisuća takozvanih manjinskih povratnika.
Od toga je svega 14 tisuća ostalo u republici bosanskih Srba, iako
je tamošnji premijer Dodik, obasipan blagonaklonošću Zapada,
obećao da će samo u tijeku prošle godine prihvatiti sedamdeset
tisuća Bošnjaka i Hrvata.
Takva blokada krši Daytonski sporazum među čije najvažnije točke
pripada povratak svih izbjeglica. Stoga ne treba čuditi što se sve
češće govori o propasti tadašnjeg sporazuma. Na posljetku
Daytonski sporazum potpisan 1995. nije trebao samo zaustaviti
krvavi rat: njime nije predviđeno ni više ni manje doli jamstvo
jedinstva Bosne i Hercegovine i očuvanje njezina multietničkog
značaja. Sada se na mnogim mjestima čuje da su etnički 'čistači'
ipak pobijedili. Zapravo su nastali usporedni porezni, mirovinski,
socijalni, obrazovni i telekomunikacijski sustavi, dok se ustanove
cjelokupne države doimaju paraliziranima. Već se spominje
Daytonski sporazum II., čak se zahtijeva prekid međunarodnog
angažmana.
U Bosni je ipak bilo i napredaka. Među njih pripadaju u cijeloj
zemlji uporabljiva stabilna konvertibilna marka i jedinstvene
automobilske oznake. No to ne pruža prevelike nade. Za nedostatak
uspjeha može se tek djelomično okriviti Daytonski sporazum, iako je
u mnogočemu manjkav, kao što se vidi po samo ugovorno utvrđenom
jedinstvu dvaju entiteta, bošnjačko-hrvatske federacije i
republike bosanskih Srba. Ipak nije nedostajalo akcija međunarodne
zajednice: oko trideset tisuća vojnika SFOR-a još je razmješteno u
Bosni. Tu su i međunarodni policajci, vojska diplomata,
upravitelja i savjetnika, a osim njih i pripadnici ništa manje od
četiri stotine nevladinih udruga. Više od pet milijarda dolara
pomoći za obnovu stiglo je u zemlju. Ta svota čini oko trideset
posto bruto domaćeg proizvoda, što pokazuje da se gospodarstvo još
nije pokrenulo. Čekaju se ulaganja, korupcija cvate, privatizacija
se onemogućuje, u Federaciji je navodno četrdeset, a u srpskoj
republici šezdeset posto stanovnika bez posla.
Ponajprije je zbog toga do sada izostala tako često prizivana
'samonosiva stabilnost' Bosne, jer međunarodnoj zajednici
nedostaje dosljedno provođena strategija, a katkad i politička
volja. Tu se osobito osvećuje što su se zadržale stare strukture
vlasti. One još određuju ton, kao što su radile već i tijekom rata.
Da bi osigurali svoje gospodarske povlastice i svoj politički
utjecaj, fućkaju na pravnu državu i zbog vlastite moći još
raspiruju etničku mržnju. Mir onemogućavaju tri nacionalističke
stranke koje su u mnogo pogleda preuzele društvenu ulogu bivše
komunističke partije.
Svakako postoje naznake da bi vladavina nacionalističkih režima
mogla svršiti. Tako je vodstvo bosanskih Srba u krizi i stoga što iz
Beograda više nema potpore. A među bosanskim Hrvatima oni kojima
nije stalo do cjelovite bosanske države, poslije promjene vlasti u
Hrvatskoj neće više moći računati na matičnu zemlju. U tom stanju
međunarodni upravitelj, austrijski diplomat Petritsch pokušava
iskoristiti svoj 'robustni mandat': jednim je udarcem nedavno
smijenio 22 visoka bosanska dužnosnika zbog opstrukcije
daytonskoga procesa.
Druge korake treba naprotiv još pričekati. SFOR još ne štiti
manjinske povratnike, još su glavni ratni zločinci na slobodi.
Utoliko bi bilo gore kad bi međunarodna zajednica stala na pol puta.
Oni koji nestrpljivo žele ukinuti međunarodni angažman u Bosni,
dovode u pitanje sve do sada učinjeno. Oni koji razočarani traže
Daytonski sporazum II., trebali bi najprije ozbiljno pokušati
ostvariti Daytonski sporazum I. Ako u Bosni ne bude napretka,
Stabilizacijskom sporazumu za Balkan uspjeh neće biti suđen" -
zaključuje Oliver Hoischen u uvodniku lista.