BUDIMPEŠTA, 21. siječnja (Hina) - U završnoj su fazi pregovori Mađarske sa Slovenijom o korištenju luke Kopar, piše u današnjem broju najtiražniji mađarski dnevni list "Nepszabadsag", napominjući kako se planira da će konačni tekst
sporazuma biti potpisan tijekom posjeta mađarskog ministra vanjskih poslova Janoša Martonyija Sloveniji već u veljači ove godine.
BUDIMPEŠTA, 21. siječnja (Hina) - U završnoj su fazi pregovori
Mađarske sa Slovenijom o korištenju luke Kopar, piše u današnjem
broju najtiražniji mađarski dnevni list "Nepszabadsag",
napominjući kako se planira da će konačni tekst sporazuma biti
potpisan tijekom posjeta mađarskog ministra vanjskih poslova
Janoša Martonyija Sloveniji već u veljači ove godine.#L#
Po izjavama dužnosnika iz mađarskog ministarstva gospodarstva,
Kopar je od svih sjevernojadranskih luka najvažniji za Mađarsku.
Voditelj logističkog odjela pri ministarstvu gospodarstva Zoltan
Nemon rekao je da s mađarskog stajališta, Kopar od svih luka u
regiji ima prioritet, kako zbog zemljopisnog položaja tako i zbog
povoljne zakonske regulative u Sloveniji. Dodao je kako će budući
sporazum davati okvire za odnose između prijevoznika i špeditera iz
Mađarske i koparske luke, kao i osnovne okvire za predviđene
povlastice.
U vezi s riječkom lukom, Nemon je izjavio da je razvoj te luke
kompliciraniji zbog zatvorenije konfiguracije obale, dodajući da
se ne isključuje mogućnost da se i s lukom u Rijeci u bliskoj
budućnosti reguliraju odnosi na sličan način kao i s Koprom. Rekao
je da dva sporazuma ne isključuju jedan drugi, ali da je sporazum s
Koprom u znatno naprednijoj fazi. U slučaju Rijeke već postoji
mješovito hrvatsko-mađarsko društvo pod imenom Rijeka Port, koje
je osnovano u cilju razvoja i eksploatacije riječke luke na
poduzetničkoj osnovi.
Mađarski su mediji jučer javili o proboju najduljeg tunela na novoj
pruzi prema Sloveniji. Po najavama, već do kraja ove godine bit će
puštena u rad direktna pružna veza Mađarske sa Slovenijom, koju
osim dviju država financira i EU iz programa Phare. Time će se, pišu
mađarske novine, omogućiti direktan prijevoz iz Mađarske prema
Kopru i željeznicom. To je dio budućeg europskog koridora broj 5,
koji preko Mađarske spaja države bivšeg SSSR-a sa
sjevernojadranskom regijom.
U izjavi za "Nepszabadsag" voditelj odjela za međunarodne odnose u
mađarskom ministarstvu prometa Andras Hardy rekao je da jedan od
krakova tih koridora vodi prema hrvatskoj Rijeci. Njegovo je
mišljenje da će o izboru među konkurirajućim lukama, kojima on
pridodaje još i Trst, odlučivati ne samo prometna dostupnost luka,
nego i razina usluga. Također je mišljenja da ne bi bilo dobro
unaprijed administrativno odrediti u koju luku će se usmjeravati
tereti jer će to ionako odlučivati ekonomičnost njihova
korištenja.
Po podatcima mađarskog ministarstva gospodarstva, i do sada je po
opsegu pretovarene mađarske robe riječka luka znatno zaostajala za
svojim slovenskih konkurentnom. Tako je 1997. preko riječke luke
prošlo 360 tisuća tona u odnosu na koparskih 650 tisuća tona
mađarskog tereta. Slično je bilo u 1998. godini kada je u Rijeci
pretovareno 500 tisuća, a u Kopru čak 950 tisuća tona mađarskog
tereta.
(Hina) fseč ds