IT-HR-integracije-izbori IT-15.I.PANORAMA-HRVATSKA I EUROPA ITALIJAPANORAMA15. I. 2000.Snažna volja za Europom"Ivica Račan, budući hrvatski predsjednik vlade, jasno je kazao čim je saznao izborne rezultate: 'Zagreb namjerava ući u
Europsku uniju i biti njezin dobar partner'. Čini se lako. U stvarnosti Hrvatska mora s EU-om izgladiti težak spor, koji je trajao čitavih devet godina, u kojima je Franjo Tuđman, koji je preminuo 10. prosinca, bio na vlasti. No od 1996. Ivica Račan je neumorno upozoravao vladu na velike opasnosti koje je unosilo njezino sustavno bježanje pred zahtjevima i sugestijama EU-a. (...)Osam dana prije predsjedničkih izbora, raspisanih za ponedjeljak 24. siječnja, Stipe Mesić, zadnji federativni predsjednik Jugoslavije u danima kada se ta zemlja raspala, 'Panorami' kaže: 'Hrvatska kao da nije nikada izišla iz rata. A to objašnjava zašto je Tuđman svaki zahtjev koji bi dolazio iz inozemstva proglašavao neprihvatljivim miješanjem u poslove zemlje. Tako se Zagreb ne nalazi ni u drugom, ni u trećem redu među zemljama kandidatima za ulazak u EU. Vrlo jednostavno, govoreći nepolitički, poslana je u pakao'.
ITALIJA
PANORAMA
15. I. 2000.
Snažna volja za Europom
"Ivica Račan, budući hrvatski predsjednik vlade, jasno je kazao čim
je saznao izborne rezultate: 'Zagreb namjerava ući u Europsku uniju
i biti njezin dobar partner'. Čini se lako. U stvarnosti Hrvatska
mora s EU-om izgladiti težak spor, koji je trajao čitavih devet
godina, u kojima je Franjo Tuđman, koji je preminuo 10. prosinca,
bio na vlasti. No od 1996. Ivica Račan je neumorno upozoravao vladu
na velike opasnosti koje je unosilo njezino sustavno bježanje pred
zahtjevima i sugestijama EU-a. (...)
Osam dana prije predsjedničkih izbora, raspisanih za ponedjeljak
24. siječnja, Stipe Mesić, zadnji federativni predsjednik
Jugoslavije u danima kada se ta zemlja raspala, 'Panorami' kaže:
'Hrvatska kao da nije nikada izišla iz rata. A to objašnjava zašto
je Tuđman svaki zahtjev koji bi dolazio iz inozemstva proglašavao
neprihvatljivim miješanjem u poslove zemlje. Tako se Zagreb ne
nalazi ni u drugom, ni u trećem redu među zemljama kandidatima za
ulazak u EU. Vrlo jednostavno, govoreći nepolitički, poslana je u
pakao'.
Evo zašto. Nakon što je 1995. izišla iz rata, Hrvatska nikada nije
poštovala obveze koje su proistjecale iz daytonskih sporazuma.
Tuđman je nastojao od svoje zemlje napraviti 'etnički čistu'
državu, izbjegavajući na sve moguće načine povratak 200.000
srpskih izbjeglica iz krajine koju su, štoviše, dijelom zauzele
hrvatske izbjeglice iz srpske Vojvodine. Tuđmanova balkanska
politika imala je dvije posljedice: jačanje svehrvatskoga
nacionalizma Hercegovine (regije Bosne)kao da od sna o stvaranju
'velike Hrvatske'od čega Zagreb nikada nije odustao, i
ravnodušnost prema međunarodnom traženju da se izruče hrvatski
ratni zločinci Haaškom sudu. Jasno je da su ta ponašanja, koja su
oštro kritizirali Ujedinjeni narodi i NATO, postali elementi
najvećeg spora s Europskom unijom.
No ne radi se samo o tome. Tuđman nikada nije uzeo u razmatranje ni
nacrte gospodarskoga ozdravljenja koje su izradili Međunarodni
monetarni fond i Svjetska banka. S rezultatom da je Hrvatska
isključena iz bilo kojega međunarodnog financiranja ili zajma.
Posljedice toga mogu se utvrditi danas: nezaposlenost je službeno
20 posto, u stvarnosti je blizu 26 posto, dok godišnji dohodak po
glavi stanovnika ne dostiže 4.000 dolara. Da se i ne uračunava to da
je 1999. nacionalno gospodarstvo pretrpjelo pad od 1,5 posto nakon
pet godina rasta između 3 i 5 posto. U takvoj situaciji uopće nije
iznenađujuće da je Hrvatska isključena iz svih europskih tijela za
suradnju, uključujući i ona koja daju stipendije studentima.
Drugi čimbenik koji je odredio političku i diplomatsku izolaciju
Hrvatske je ustrajnost kojom je čelnik iz Zagreba nastojao
rehabilitirati ustaški režim Ante Pavelića, kojega su tijekom
Drugoga svjetskog rata podupirali Adolf Hitler i Benito Mussolini.
Tuđman nije oklijevao preuzeti ustašku valutu kunu, i istu zastavu
s crveno-bijelim kockama (koja, međutim, vuče porijeklo iz starih
srednjovjekovnih grbova). Mimo ovih formalnih i pomalo foklornih
aspekata, veću težinu ima revizija politike istrjebljenja koju je
provodio Pavelić po Hitlerovom primjeru. Danas se u Hrvatskoj drži
da u jasenovačkom koncentracionom logoru nije bilo ubijeno više od
80.000 osoba, premda sve povijesne knjige govore o istrjebljenju
800.000 Srba, Cigana i Židova.
Hrvatska, sve u svemu, na svojem ispitu za prijam u Europu mora
riješiti jedan težak spor. A rokovi su kratki. Prema Peru Vinteru,
izaslaniku EU-a u Zagrebu, razgovori o hrvatskom partnerstvu mogli
bi početi do kraja 2001. (...) U zemlji na rubu gospodarske krize, u
kojoj su privatizacije obogatile tek nekoliko desetaka Tuđmanovih
prijatelja i rođaka, dok su uzrokovale slom cijelih industrijskih
sektora, u zemlji koja uvozi čak i osnovne poljoprivredne
proizvode, priključenje Europi znači luku spasa, što bi moglo
ponovno staviti u pokret međunarodnu, a poglavito europsku,
diplomaciju koja traži rješenja na Balkanu. Dovoljno je pomisliti
na Hercegovinu; bude li Zagreb prestao hraniti prohrvatski
iredentizam Hercegovaca, cijela bi se Bosna mogla vratiti u gotovo
normalno stanje. Među onima u Europi koji vjeruju da je potrebno
ubrzati rokove priključenja Hrvatske EU-u ponajprije stoji
Italija. Budući ministar Ivan Jaković objašnjava da bi Rim mogao
biti kum Hrvatske u Europi. No to poluprihvaćanje moglo bi biti samo
nada Zagreba. Činjenica je da je naša zemlja prvi trgovinski
partner Hrvatske, a u ove dvije posljednje godine zauzela je mjesto
koje je pripadalo Njemačkoj. U hrvatskom uvozu od 8,4 milijarde
dolara Italija sudjeluje s 19,3 posto, a u izvozu od 4,6 milijarda
Italija je još na prvom mjestu sa 17,7 posto. Nakon zastoja
balkanske diplomacije koji je nastao nakon rata na Kosovu,
reaktiviranje Hrvatske može biti novi čimbenik s nepredvidljivim
pozitivnim posljedicama."