HR-DNEVNI PREGLED DNEVNI PREGLED BR. 6 - 12. SIJEČNJA 2000. BRITANSKI RADIO - BBC 11. I. 2000. Pregled tiska "Vladi bliski list 'The Guardian' otkriva nove pojedinosti o aferi koja, samo nekoliko mjeseci nakon obnove diplomatskih
veza, prijeti da ponovno naruši odnose između Britanije i Libije. List tvrdi da su u Londonu djelomično potvrdili izvješća da je vlada pukovnika Gadafija pokušala prokrijumčariti raketno naoružanje visoke tehnologije koristeći se britanskom zrakoplovnom tvrtkom 'British Airways', koja je odnedavno obnovila izravne putničke letove između Londona i Tripolija, i tako zaobići embargo UN-a na dostavu oružja Libiji. Upisujući na carinsku deklaraciju da je riječ o rezervnim dijelovima za automobile, raketne glave 'scud' predane su kargo službi 'British Airwaysa' na Tajvanu u srpnju prošle godine. List također piše kako je britanska vlada preko obavještajnih izvora uspjela saznati za pošiljku prije nego je zrakoplov koji ju je prevozio sletio u londonsku zračnu luku. Iz ministarstva vanjskih poslova upućen je nalog da se pošiljka zaustavi u Londonu, ali na užas Foreign Officea aerodromskim radnicima to nitko nije prenio, pa su oni raketne glave za Gadafijevu vojsku uredno prebacili na sljedeći let za Tripoli koji
BRITANSKI RADIO - BBC
11. I. 2000.
Pregled tiska
"Vladi bliski list 'The Guardian' otkriva nove pojedinosti o aferi
koja, samo nekoliko mjeseci nakon obnove diplomatskih veza,
prijeti da ponovno naruši odnose između Britanije i Libije. List
tvrdi da su u Londonu djelomično potvrdili izvješća da je vlada
pukovnika Gadafija pokušala prokrijumčariti raketno naoružanje
visoke tehnologije koristeći se britanskom zrakoplovnom tvrtkom
'British Airways', koja je odnedavno obnovila izravne putničke
letove između Londona i Tripolija, i tako zaobići embargo UN-a na
dostavu oružja Libiji. Upisujući na carinsku deklaraciju da je
riječ o rezervnim dijelovima za automobile, raketne glave 'scud'
predane su kargo službi 'British Airwaysa' na Tajvanu u srpnju
prošle godine. List također piše kako je britanska vlada preko
obavještajnih izvora uspjela saznati za pošiljku prije nego je
zrakoplov koji ju je prevozio sletio u londonsku zračnu luku. Iz
ministarstva vanjskih poslova upućen je nalog da se pošiljka
zaustavi u Londonu, ali na užas Foreign Officea aerodromskim
radnicima to nitko nije prenio, pa su oni raketne glave za
Gadafijevu vojsku uredno prebacili na sljedeći let za Tripoli koji
je potom ubrzo i odletio. Neki sat kasnije dužnosnici Foreign
Officea obavili su seriju paničnih telefonskih razgovora te
uspjeli ishoditi da zrakoplov koji se već približavao libijskom
zračnom prostoru bude preusmjeren na Maltu, te od tamošnjih vlasti
dobili pristanak da u jednom od aerodromskih skladišta privremeno
sklone za taj turistički otok sasvim neuobičajenu teretnu pošiljku
od 32 raketne bojeve glave. List pojašnjava kako je nakon svega
britanski ministar vanjskih poslova Robin Cook odlučio zažmiriti
na jedno oko i nastaviti proces obnove diplomatskih veza s Libijom
koji je uspješno zaključen početkom studenoga, kada su dvije zemlje
razmijenile veleposlanike.
'The Financial Times' piše kako u Foreign Officeu prevladava
mišljenje o potrebi održavanja djelatih diplomatskih veza s
Tripolijem, kako bi se tamošnjoj vladi mogla brzo prenijeti
zabrinutost o bilo kakvom mogućem problemu. List također prenosi
uvjeravanja Foreign Officea kako su sporne raketne bojeve glave
bile starije generacije čiji domet nije mogao predstavljati
prijetnju sigurnosti zemalja južne Europe, poput Italije. U
međuvremenu, britanski diplomati pri sjedištu EU zatražili su od
predsjednika europskog povjerenstva Romana Prodija da zbog
krijumčarenja povuče svoj poziv koji je u prosincu uputio pukovniku
Gadafiju da posjeti Bruxelles.
List 'The Times', pak, prenosi vrlo šturi komentar libijske
službene novinske agencije Đana, po kojemu napisi o krijumčarenju
raketnih glava u dijelu britanskih medija imaju samo jednu svrhu,
narušiti sve bolje odnose Velike Britanije i Libije.
Prokonzervativni 'The Daily Telegraph' opširno piše o uzbuđenju u
Vatikanu izazvanom izjavom predsjednika Njemačke biskupske
konferencije, biskupa Carla Lehmanna da bi papa Ivan Pavao II.
trebao odstupiti ukoliko ga loše zdravstveno stanje sprječava da
obavlja dužnosti u interesu Katoličke crkve. Niz vatikanskih
dostojanstvenika ustao je u obranu Ivana Pavla II., ističući kako
nitko nema pravo Papu pozivati na ostavku iz bilo kojeg razloga.
List javlja o dugom ideološkom sukobu Pape i čelnog njemačkoga
biskupa, osobito u pitanju pobačaja kojega službeni Vatikan u
potpunosti zabranjuje te ga izjednačava s ubojstvom, dok njemačka
katolička crkva zagovara dijalog i pružanje savjeta trudnicama
koje žele prekinuti trudnoću. Zbog nezadovoljstva prema radikalnim
stajalištima koja je Ivan Pavao II. proveo kroz Crkvu, Katolička
crkva u Njemačkoj suočena je s rastućim brojem prelazaka, kako
vjernika tako i svećenika, u protestantske crkve, poglavito
Luteransku. U povodu biskupa Lehmanna, list objavljuje i
redakcijski uvodnik u kojemu staje na Papinu stranu i tvrdi kako se
kršćani trebaju radovati da u ovoj jubilarnoj godini najveća crkva
na svome kormilu ima tako nepopustljivu, štoviše proročku osobu,
kaže list.
(BBC)
GLAS AMERIKE - VOA
11. I. 2000.
'Uobičajen potez u normalnom svijetu' - predsjednik 'Foruma 21'
Damir Matković o stavljanju na raspolaganje novoj vlasti mandata
direktora HRT-a Ivice Vrkića. Prilog Željka Matića.
"Jučer se, kao jedan od rijetkih, direktor HRT-a Ivica Vrkić
odazvao pozivu nove vlasti i stavio svoj mandat na raspolaganje. O
tome govori Damir Matković, predsjednik udruge novinara
elektroničkih medija 'Foruma 21'.
= Njega je imenovala politička opcija koja je izgubila na izborima.
Prema tome, on treba onda podnijeti konzekvence. On je, očito, kao
pristaša te politike i vladajuće stranke, procijenio da više za
njega tu nema mjesta i mislim da je to u redu. Tome ne bi trebalo
pridavati neko posebno značenje i hvaliti ga kao posebno moralnog
čovjeka, jer je to uobičajeno u normalnom svijetu. Moja je opcija
izgubila, prema tome, ja svoj mandat stavljam na raspolaganje, jer
je tako odlučila volja birača.
No direktor Vrkić nije propustio niti istaknuti svoje zasluge u
svojem mandatu.
= Mislim da je, na primjer, došao praćen velikim najavama kao osoba
koja će nešto učiniti, no jednostavno nije mogao učiniti mnogo. To,
međutim, govori nešto i o njemu. Da je bio realniji, mogao je
procijeniti da će posao kojega se prihvatio biti težak, no koliko
sam stekao dojam, nije se posebno trudio da progura stajališta koja
možda privatno zastupa, a to znači demokratizaciju, otvaranje,
reduciranje televizije, da ona više ne bude politički servis ili
ispostava vladajuće garniture, ili čak jednog krila unutar
vladajuće garniture. On je najavio masu dobrih planova, ali,
nažalost, ako se sjećate, postao je prvi direktor televizije u
povijesti Hrvatske koja je emitirala političke spotove republike
srpske. Praktički je dozvolio, na izvjestan način, da mu Dnevnik
uređuju međunarodni poslanici - odnosno, onda je to bio Carlos
Westendorp. Što se tiče drugih stvari, ne znam baš da je strašno
veliki uspjeh emitirati tri puta 24 sata. Meni se više čini da je to
glupost, jer to je potpuno nerealno da zemlja s četiri milijuna
stanovnika, u kojoj postoji samo milijun pretplatnika, jer ih
jednostavno toliko ima, tako emitira. Nisam baš čuo, niti sam
stekao dojam da je publika ushićena takvom odlukom. To je bila jedna
politička igračka. Mislim da se novac, ako ga ima, trebao mnogo
bolje iskoristiti, i to prvenstveno za poticanje domaće i igrane
proizvodnje - znači domaćih serija, a ne da se uvede '3 puta 24'.
Osim toga, isto tako je veliko pitanje, a to bi trebala utvrditi
neka nezavisna financijska kuća, je li to baš takav financijski
dobitak, kao što to oni interpretiraju. Je li to išlo u smjeru javne
televizije? Jest na papiru, možda i nekim iskazima. Međutim, svi
smo svjesni da je televizija do izbora, pa i nakon izbora, uglavnom
funkcionirala kao servis i ispostava HDZ-a.
- Kako bi se, prema 'Forumu 21', koji je u svojem prijedlogu Zakona o
HRT-u koristio iskustva tranzicijskih zemalja, uopće trebao
izabrati novi direktor?
= Ovlaštenje biranja direktora izuzeto je parlamentu i politici, i
dato je nekom nezavisnom tijelu koje služi kao kontrolno tijelo
javne radio-difuzije. Druga je stvar možemo li mi to sada
napraviti, ali globalno gledajući, mislim da je to dobro rješenje
da vijeće - ali sada treba naći modalitet kako to vijeće sastaviti,
no to je drugi par rukava - ali dobro je da to bude vijeće koje bira
urednika, direktora ili urednike pojedinih programa, jer se na taj
način onda uspostavlja nekakav sustav nadzora nad televizijom,
koji nije izravno politički. To vijeće bi trebalo štititi interes
javnosti i članovi vijeća trebali bi prvenstveno misliti na
hrvatsku javnost, a ne na onoga koji trenutačno sjedi u
premijerskoj fotelji ili tko trenutačno ima većinu u parlamentu."
***
Vijeće za telekomunikacije i Ministarstvo prometa i veza Republike
Hrvatske uoči Nove godine je koncesiju za privatnu i komercijalnu
televiziju u Sisačko-moslavačkoj županiji dodijelilo do sada
razmjerno nepoznatom Studio 44, a ne Televiziji Moslavina koja već
više godina emitira program na razini gradske koncesije u Kutini.
Direktor Televizije Moslavina Zvonimir Kabelka smatra da je odluka
Vijeća za telekomunikacije politički motivirana jer je ova tv-
postaja često bila kritična prema vlastima. Jedan od članova Vijeća
za telekomunikacije Marko Sapunar tvrdi pak da je Studio 44 dobio
županijsku koncesiju zbog toga što je najavio bolji televizijski
program. Prilog Bojana Klime.
"Vijeće za telekomunikacije na svom posljednjem sastanku
dodjeljivalo je koncesije za dvije županije, Zagrebačku i Sisačko-
moslavačku. U Zagrebu je koncesiju dobio OTV, što se i očekivalo jer
se radi o lokalnoj televiziji koja je prošlih godina uspješno
emitirala svoj program, a za njega je i tehnički ekipirana. No kaže
Zvonimir Kabelka, takav se kriterij nije primjenjivao u slučaju
Televizije Moslavina:
= Ovo vijeće na svojoj sjednici, koja je održana 30. prosinca, dakle
pet dana prije izbora, odlučilo je, i to vrlo čudnim dvostrukim
kriterijem, da se za Zagrebačku županiju koncesija dodijeli OTV-u
jer je normalno i prirodno da televizija koja već radi i postoji, i
ima svoj program, prirodno je da preraste u nekakvu veću
televiziju. Takav kriterij nije primijenjen u slučaju
dodjeljivanja koncesije za Sisačko-moslavačku županiju i
Televiziji Moslavina nije dodijeljena koncesija, već je
dodijeljena poduzeću koje nema niti kadrova, niti opremu, koje ima
temeljni kapital samo osnovni kapital od 20 tisuća kuna, koje
definitivno ima i vrlo čudan smještaj i prijavljene adrese svojih
studija. A neki dan sam razgovarao, osobno sam zvao i direktora te
televizije kada sam saznao i s Trgovačkog suda zatražio prijepis
rješenja, a taj direktor niti ne zna da je on direktor te
televizije. Čovjek kojeg sam nazvao ni ne zna da je njegovo ime
iskorišteno da bude direktor te pravne osobe.
Televizija Moslavina tri i pol godine prikazuje prosječno dnevno
oko 10 sati programa, od toga više od 60 posto vlastite proizvodnje.
Tehnički i profesionalno, tvrdi njezin direktor Kabelka, dobro je
opremljena. On smatra da su razlozi za nedodjeljivanje koncesije na
razini županije politički. Televizija Moslavina je, prema njegovim
riječima, neovisna, kritična prema svakoj vlasti ukoliko to ona
zaslužuje. Zbog toga je i u prošlosti imala problema. Zvonimir
Kabelka opisuje jedan od njih:
= Između ostalih, 1998. bili smo zatvoreni četiri mjeseca. Naime,
oduzete su nam bile dozvole za emitiranje jer u to vrijeme smo očito
morali prestati emitirati, jer je bio u to vrijeme jedan od najvećih
napada na tvornicu Petrokemija u Kutini, koja je jedna od najvećih
proizvođača umjetnih gnojiva ne samo u Hrvatskoj, već i u ovom
dijelu Europe. Tada je bila želja da se privatizira tvornica, ali je
prije svega trebalo zatvoriti Televiziju Moslavina da bi se takve
stvari mogle desiti, ali je tada došlo do nekih neposluha i tako.
Zvonimir Kabelka tvrdi da je za nedodjeljivanje koncesije
najzaslužniji član Vijeća za komunikacije Marko Sapunar koji je,
prema riječima gospodina Kabelke, prije sastanka 'obrađivao' svoje
kolege da ne glasaju za Televiziju Moslavina. Gospodin Sapunar je
inače profesor novinarstva na Fakultetu političkih znanosti u
Zagrebu, za Glas Amerike kaže da je sjednica Vijeća za
telekomunikacije bila javna, da je bilo nazočno više od 50
novinara, da ju je snimala i televizija. Osim toga, tvrdi on, u
Vijeću za telekomunikacije sjede stručnjaci, a ne stranački
dužnosnici. Televizija Moslavina nije dobila koncesiju, kaže
Sapunar, zbog toga što je od četiri ponude Studio 44 ponudio
najkvalitetniji program. Upitan da pojasni razlike o kvaliteti
između dva prijedloga, Marko Sapunar je rekao da ih nema ispred
sebe, pa da ne može o njima podrobno govoriti, no da je bilo jasno da
je prijedlog programa Studio 44 najbolji. Upitan da prokomentira
tvrdnju da se radi o politici, Marko Sapunar je odgovorio:
= Ma, pazite, da, radilo bi se o politici da su stranački ljudi, da
nisu stručnjaci. U ovom vijeću nema ni jednog dužnosnika iz ni
jednog područja, iz ni jedne stranke. Jer staro vijeće koje je
radilo ranije, to je vijeće je bilo, naravno, najvećim dijelom iz
vladajuće stranke, i to visoki dužnosnici. U ovom vijeću nema ni
jednog dužnosnika ni jedne stranke. Ja ne branim stav vijeća jer bi
onda morao braniti svakog čovjeka pojedinačno, nego vam samo
iznosim stanje kakvo je.
Osim toga, kaže gospodin Sapunar, članovi vijeća ne znaju tko stoji
iza predloženog projekta:
= Ne mogu poznavati. Područje Karlovca nama je nepoznato. A da vam
iskreno kažem. koncesiju za televiziju je dobila OTV. A da znate tko
je bio na drugoj strani, to nitko ne pita. Cijela bura se digla tko
je bio na drugoj strani. I ta ekipa koje je bila na drugoj strani,
neizmjerno utjecajna, nije uspjela to, nego se stvarno dalo prema
onomu što je ponuđeno.
Upitan da li mu se kao teoretičaru novinarstva nameće neki
zaključak iz slučaja Televizije Moslavina, Marko Sapunar je rekao:
'Svakom onom tko želi, a ima tehničke mogućnosti, treba omogućiti
da uloži svoj novac i započne emitiranje i radijskog i
televizijskog programa'.
(VOA)
FRANCUSKI MEĐUNARODNI RADIO - RFI
11. I. 2000.
Marinko Čulić iz Zagreba izvješćuje o pripremama za prijenos vlasti
nakon pobjede oporbe na parlamentarnim izborima u Hrvatskoj.
"Iako je bilo dosta bojazni kako će s time ići, primopredaja vlasti
u Hrvatskoj ipak je počela. Jučer je vršitelj dužnosti šefa države
Vlatko Pavletić primio čelne ljude pobjedničke koalicije SDP-a i
HSLS-a, a danas je isti takav sastanak održan i s drugom koalicijom
do jučer oporbenih stranaka, HSS-a, LS-a, IDS-a i HNS-a. Sastanci
su održani iza zatvorenih vrata, no novinari saznaju da bi se prva
sjednica novoga Sabora trebala održati najvjerojatnije za 20-ak
dana, a otprilike u isto vrijeme mandat za sastav nove Vlade dobit
će i Ivica Račan. Zasad ostaje nerazjašnjeno zašto će Račanu mandat
povjeriti Pavletić, a ne novi predsjednik Sabora, koji od njega
preuzima i funkciju v.d. šefa država ili novi stalni predsjednik
države, ako bude izabran već u prvom krugu 24. siječnja. Kako
čelnici pobjedničke koalicije nisu objasnili zašto su Pavletiću
prepustili nešto što na njega ne spada, može se samo nagađati kako
nova vlast ovime honorira Pavletićevu spremnost da se primopredaja
obavi u najkraćem mogućem roku.
To je onda i posredni signal drugim čelnim ljudima u državnim i
javnim ustanovama da ponude svoje mandate na raspolaganje, što se u
početku odbijalo ili sasvim nevoljko prihvaćalo, iako su prvi
odlasci ipak uslijedili. Ivan Jarnjak dao je ostavku na čelno
mjesto jedne od krovnih obavještajnih služba. Jedan od tzv.
šušakovaca u Ministarstvu obrane, Krešimir Čosić, također se
maknuo u jednu beznačajnu državnu ustanovu, a guverner Narodne
banke Marko Škreb iščlanio se iz HDZ-a pod upravo nevjerojatnim
objašnjenjem da je to nespojivo s njegovom funkcijom. Dobro jutro,
guverneru! Jučer su mandate na raspolaganje stavili i direktor (?!)
Hine Benjamin Tolić i direktor Hrvatske televizije Ivica Vrkić, ali
je zato glavni urednik Televizije Obrad Kosovac, koji slovi kao
paradigma režimskog novinarstva, odbio to učiniti, i to s
objašnjenjem koje u potpunosti opravdava takvu reputaciju. Izjavio
je za današnji 'Jutarnji list' da je 'Tuđman bio moj predsjednik,
prvi i pravi, a svi ostali nakon njega bit će samo drugi i savršeno
mi je svejedno tko će oni biti'.
U vrijeme kada treba očekivati da uslijedi poplava političkog
kameleonstva, ova Kosovčeva tvrda, gotovo trogloditska
tuđmanovština, može izazvati čak i nešto simpatija, ali njegov
primjer može postati i prethodnica organiziranog otpora ljudi
stare vlasti da prihvate rezultate izbora. Istina, izgledi da taj
otpor uspije nisu preveliki, i to najviše zbog rasula koje prijeti
HDZ-u, u kojemu upravo bjesni frakcijski rat između Šeksa i
Pašalića. Pri tome su kolovođe dviju struja za sada primjetno
efikasnije u političkoj eliminaciji suparnika od pobjedničke
koalicije. Šeks koji je došao na mjesto v.d. šefa stranke nekom
vrstom puča, jučer je smijenio glasnogovornika HDZ-a Ivicu Ropuša,
a to je bez sumnje samo uvod u veliki obračun koji on sprema s
Pašalićem."
(RFI)
INOZEMNI TISAK
AUSTRIJA
DIE PRESSE
11. I. 2000.
Europa i njezin sporazum
"Europa se, a to se gotovo zaboravilo, za kosovskoga sukoba nije baš
uprljala slavom. Europljani su u prvom redu, u godini prije
izbijanja rata, odavali tužnu sliku, najprije čvrstim vjerovanjem
da Miloševića mogu politički uvjeriti, a zatim svojom
nesposobnošću da obave vjerodostojan pritisak.
Tek je NATO-ova akcija pod vodstvom odlučnih Amerikanaca i
Britanaca okrenula list na Kosovu, a tada ni Europa EU-a nije
željela zaostati u rješavanju problema. Pod njemačkim je
predsjedništvom (po austrijskoj zamisli) dakle izmišljen
'Stabilizacijski sporazum za Balkan'. Cilj: balkanskoj regiji
kratkoročno pribaviti pomoć za obnovu te srednjoročno i dugoročno,
uz gospodarsku pomoć i povezivanje s Europom EU-a, osigurati
stabilnost i time smanjiti 'potrebu' za sukobima. Zgodan plan na
koji su svi bili jako ponosni, i na konferenciji u Sarajevu ljeti
dolično su se hvalili.
Riječi iz toga vremena, da podsjetimo: brza pomoć sada ima
prednost. Projekte treba smjesta izraditi. Novac je zahvaljujući
donatorskoj konferenciji osiguran. No već unutarnja svađa u EU oko
koordinatora sporazuma, kao i činjenica da je njemački savezni
kancelar na to mjesto gurnuo neomiljenoga suradnika, nisu slutile
na dobro. Sada, pola godine kasnije, znamo, odnosno ne znamo:
koordinator ubire kneževsku plaću, ali za što? Zato što se probilo
shvaćanje da sve ide puno, puno polakše nego što se mislilo, jer su
strukture u EU puno, puno tromije (je li netko doista mislio nešto
drugo?). Ili zato što nekada slavljeni novac očito ipak još nije tu
i treba biti pribavljen tek na novoj konferenciji koja se stalno
odgađa? Zato što sve ionako više nije tako hitno?
Umjesto opovrgavanja, bilo bi dobro da Bodo Hombach iznese bilancu:
o tomu što se do sada događalo, što se i do kada konkretno treba
dogoditi i kamo sporazum treba voditi. Inače će Europa doživjeti
svoj sljedeći debakl" - zaključuje Andreas Schwarz.
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
11. I. 2000.
Pogledajte malo bolje - nacionalna država neće nestati
"Ideja fin de sieclea podrazumijevala je u prošlosti kulturnu
dekadenciju, pometnju u sustavu vrijednosti, gubitak
samopouzdanja kod elita. Kao što je poznato, svršetak XIX. stoljeća
bio je obilježen svim tim pojavama. Gledano u retrospektivi,
izgleda nam kao vjesnik krize europske civilizacije koja je
uslijedila 1914. godine.
Završetak XX. stoljeća bio je pak popraćen vatrometom optimizma i
čvrstim očitovanjima povjerenja u budućnost. Vodeće nacije
proživjele su svoje krize vrijednosti i kulturna previranja nešto
ranije.
Devedesete godine XX. stoljeća bile su trijumf za demokratske
države. Privrede su cvale, tehnologija je dramatično promijenila
život ljudi. Za neke druge dijelove svijeta to razdoblje baš i nije
bilo tako lijepo, ali zapadna Europa i Sjeverna Amerika napustile
su XX. stoljeće uz fanfare i ulaze u novo s velikim očekivanjima.
Čak su i Rusi, kojima je XX. stoljeće bilo zaprepašćujuće iskustvo,
dovršili prošli mjesec s nadom u bolju budućnost.
Novo stoljeće popraćeno je prognozama o boljoj budućnosti. Neki
dočaravaju viziju progresivne promjene sustava. Primjer koji
trenutačno naizgled utjelovljuje politički optimizam Zapada jest
tvrdnja da će nacije i nacionalizam nestati, da će postati
zastarjele zbog djelovanja snaga privredne i političke integracije
te će ustupiti mjesto nepristranom internacionalizmu.
Anthony Giddens, britanski akademik, navodni autor nekih ideja
'New Laboura' koje su ustoličile Tonyja Blaira na premijerskom
položaju, izjavio je na svojim prošlogodišnjim predavanjima za BBC
da je era nacionalne države završena.
Ta ideja počiva na nekoliko suvremenih trendova, odvojenih od
procesa globalizacije trgovine i tržišta. Jedan od njih jest
proširenje ovlasti međunarodnog prava osnivanjem neovisnih sudova
za ratne, specijaliziranih za ratne zločine, počinjene na području
bivše Jugoslavije i u Ruandi. Sporazum koji je 1998. izglasovala
većina članica Ujedinjenih naroda trebao bi rezultirati osnivanjem
međunarodnog suda za ratne zločine.
U sferi zločina protiv čovječnosti međunarodno pravosuđe doživjelo
je svoju dodatnu afirmaciju u slučaju Pinochet.
Volonterske nevladine udruge jako su proširile svoj utjecaj. Neke
od njih zagovaraju priznanje međunarodnog 'prava' na intervenciju
u slučaju kršenja ljudskih prava. Taj je prijedlog Kofi Annan
naizgled usvojio u svom nastupu na otvaranju Glavne skupšine UN u
rujnu 1999.
Mnoge od tih pojava nisu nove kao što možda izgledaju. U prošlosti
je Crkva predlagala određeni oblik međunarodnog prava, utemeljenog
na rimskom pravu. Međunarodno pomorsko i diplomatsko pravo
utemeljeni su naporedno nakon razvoja nacionalne države -
međunarodno pravo prvi je opsežno formulirao Grotius 1625.
Veliki uspjeh Europske unije potvrđuje drugi oblik progresivne
internacionalizacije. Širenje NATO-a dalo je krila ideji o
konačnom federalističkom udruživanju svih tržišnih ekonomija,
koja uživa potporu u Sjedinjenim Državama (i Velikoj Britaniji).
Unatoč tomu, nacija zasigurno nije u silaznoj putanji, kao što se
svatko može danas i sam uvjeriti. Ponajmanje je u silaznoj putanji u
Velikoj Britaniji koja se i dalje opire punoj integraciji u
Europsku uniju i prihvaćanju zajedničke valute. Osim toga, ništa ne
upućuje ni da nacija ili nacionalizam nestaju u Sjedinjenim
Državama.
Europska unija mora napraviti još puno toga prije no što postane
istinskom političkom unijom - ako to ikada i postane. Provela je
funkcionalnu redistribuciju političke i ekonomske moći u zajednici
koja ipak ostaje bliskim savezom suverenih država a ne stapanjem
ključnih suverenih prava.
Današnji proces globalizacije tržišta i trgovine mora tek
dosegnuti razinu integracije, ostvarenu u uvjetima zlatnog
standarda i slobodne trgovine na kraju XIX. stoljeća.
Tvrdim da će nacionalna država ostati najdjelotvornijim i
najdjelatnijim agentom samoupravljanja u zajednicama ljudi koje
ujedinjuje zajednička povijest i kultura - dakle, u nacionalnim
državama.
Ta tvrdnja utemeljena je na pragmatizmu i povijesnom iskustvu.
Nacionalnoj državi prethodili su gradovi-države, identični ali
manji od nje. Prethodila su joj i carstva kojima je obično vladala
tehnološki ili vojno i upravno moćnija država - ili (ako baš hoćete)
naprednija od društava pod njezinom vlašću.
Kada su ta društva i sama postala dovoljno sofisticirana i
ambiciozna da steknu status vladajuće sile, obično su zbacivala
imperijalnu vlast i organizirala se kao nacionalne države. Taj se
proces opetovano javljao nakon Drugoga svjetskog rata.
Zajednica utemeljena na konsenzusu, kakva je Europska unija, nova
je pojava u suvremenoj povijesti, iako ima i svoje srednjovjekovne
prethodnike. Ona ostaje instrumentom svojih članica koje su
udružile svoje suverene ovlasti u određenim područjima, ali su
istodobno zadržale i pravo da ih vrate u okvir nacionalne države.
Uspjeh zajednice utemeljene na konsenzusu uvjetovan je jednakošću
njezinih članica. To je razlikuje od NATO-a koji se nalazi u fazi
širenja. Naime, NATO je savez oblikovan oko vođe.
Samo ako se članice unije utemeljene na konsenzusu nepovratno
odreknu suvereniteta, moći će se ustvrditi da je nacija (odnosno
nacije koje ju čine) na zalazu. U protivnom, međunarodni sustav i
dalje će se razvijati u okviru etabliranih tradicija i ograničenja
iz prošlosti koja mu nameće suverenitet. Osmrtnica nacionalnoj
državi tek treba biti napisana", zaključuje William Pfaff,
suradnik International Herald Tribunea i novinar Los Angeles
Timesa.
Međunarodna krizna skupina namjerava popuniti prazninu u
diplomatskom izvješćivanju
"Ako diplomate danas često šalju u inozemstvo kako bi promovirali
izvozne proizvode nacionalnih privreda i govorili najružnije
stvari na najljubazniji mogući način, kako stoje stvari s njihovom
tradicionalnom zadaćom političkog izvješćivanja i analize?
Ta je uloga sve izraženije potisnuta u pozadinu, drži Gareth Evans,
koji je i sam osam godina obavljao dužnost australskoga ministra
vanjskih poslova.
'Moja vlada kreše resurse, pojačano premještajući naglasak na
trgovinske i komercijalne aspekte', tumači Evans, koji je u
ponedjeljak preuzeo dužnost predsjednika i glavnoga ravnatelja
Međunarodne krizne skupine (International Crisis Group, ICG - op.
prev.) sa sjedištem u Ženevi. Evans će na toj dužnosti naslijediti
Alaina Destexhea, belgijskoga senatora.
'Politički šefovi tvrde da ne želimo rasipati resurse u doba
interneta. Ministri su po vlastitim riječima toliko zaokupljeni
osobnom diplomacijom da nisu potrebni brojni resursi koje smo
nekada imali u inozemstvu', napominje Evans.
Kazao je da namjerava graditi Međunarodnu kriznu skupinu kao
organizaciju koja bi mogla popuniti tu prazninu, izvješćujući s
terena o potencijalnim ili postojećim problemima i time
nadopunjujući rad ministarstava vanjskih poslova i
veleposlanstava.
'Jako mi je dobro poznato da su čak i odlično opremljene diplomatske
misije povremeno toliko zaokupljene dnevnom rutinom i obvezama da
je izuzetno teško vidjeti što se događa iza ugla', kazao je Evans u
intervjuu prije preuzimanja nove dužnosti.
'Iako radimo stvari koje neke države same obavljaju, činimo to bar
iz nove perspektive koja možda može potvrditi njihove sudove ili ih
potaknuti da ih preispitaju. Osim toga, popunjavamo prazninu za
države koje nisu posvuda prisutne', dodao je Evans.
Međunarodna krizna skupina, privatna multinacionalna
organizacija, osnovana je prije četiri i pol godine radi
poboljšanog razumijevanja sukoba i sugeriranja njihova mogućeg
rješavanja.
ICG angažira skupine političkih analitičara - među njima su i mnogi
bivši diplomati, akademici i novinari - radi prikupljanja
informacija na samom terenu. Slijedi procjena prikupljenih
informacija, dodavanje odgovarajućih preporuka i distribucija
ministrima vanjskih poslova, novinama i javnosti posredstvom
stranice na internetu www.crisisweb.org. Za vrijeme krize na
Kosovu ta je stranica bilježila u prosjeku više od 200 tisuća
posjeta mjesečno, a među redovitim posjetiteljima valja spomenuti
američku CIA-u i Svjetsku banku.
Evans je ustvrdio da vlade obično reagiraju na krize, ostavljajući
ICG-u slobodan prostor za 'proaktivniju' ulogu. Organizacija danas
djeluje u Bosni i Hercegovini, Albaniji, Makedoniji, Jugoslaviji,
Alžiru, Burundiju i Republici Kongo, a ranije je radila i u
Kambodži. Spomenute zemlje nisu zajamčile nekim izvjestiteljima i
analitičarima ICG-a sigurnost. Identitet nekih izvjestitelja i
analitičara ICG-a nije objelodanjen u tim zemljama poradi njihove
sigurnosti.
Rad ICG-a dijelom financira Europska unija, desetak vlada i
privatne fondacije. Nedavno je ICG realizirao veliki projekt za EU,
prikupljajući dokumentaciju vezanu uz pretpostavljene ratne
zločine.
Evans je kazao da namjerava proširiti rad ICG-a na druga područja
bude li proračun - oko 5 milijuna dolara za ovu godinu - to dopustio.
Naveo je Burmu kao primjer zemlje u kojoj bi ICG mogao 'povećati
svoju vrijednost' preciznim političim izvješćivanjem i analizom.
Izjavio je da će aktivnije angažirati članove upravnog odbora ICG-a
na promociji izvješća i preporuka. Spomenuto tijelo obuhvaća
predsjedatelja Georgea Mitchella, bivšeg čelnika većine u
američkom Senatu, i Mortona Abramowitza, jednog od vodećih
utemeljitelja ICG, bivšega pomoćnika američkog ministra vanjskih
poslova.
'Radit ćemo ono što bi radilo i dobro ministarstvo vanjskih poslova
kada bi imalo odgovarajuće resurske te kada bi ih odlučilo
smjestiti u primjerenom trenutku na području moguće krize', kazao
je Evans.
'Nadam se da ćemo moći oblikovati razumno svježu viziju i
percepciju tih situacija. Ne koče nas postojeći bilateralni odnosi
ni prtljaga koja opterećuje postupke i procjene većine vlada',
napominje Evans.
'Naš je cilj zapravo navesti vlade da reagiraju pravodobnije i
djelotvornije na situacije koje ulaze u zonu sukoba', istaknuo je
on. Naime, vlade, po njegovim riječima, prečesto pogrješno tumače
stvari 'zbog jednostavnog propusta u ranim fazama'", prenosi na
kraju članka Barry James.
THE NEW YORK TIMES
11. I. 2000.
Najveće stapanje dva poduzeća u povijesti medija
"Sve pojedinosti, vezane uz 165 milijarda dolara vrijedan posao u
okviru kojeg je America Online preuzeo kompaniju Time Warner,
velikih su razmjera. AOL je najveća tvrtka na internetu. Time
Warner najveća je kompanija u branši medija i zabave. Njihovo
najavljeno stapanje bit će najveće stapanje dviju kompanija u
povijesti poslovanja. Taj će potez imati i dalekosežne posljedice -
za proces vrjednovanja dionica, za vezu između informacijskih
usluga i korisnika, a možda i na razvoj zabave, politike i
novinarstva u okružju velikih korporacija XXI. stoljeća.
Neki su dijelovi slike jasniji, a neki zamagljeni. Nagli porast
vrijednosti dionica tvrtki na internetu više se ne čini tako
prolaznom pojavom. Za potrošača spomenuti posao nije ozbiljna
prijetnja budući da se tvrtke bave različitim poslovima. Naime, bez
obzira na stapanje AOL-a i Time-Warnera, potrošači će na kraju
dobiti široki raspon usluga na internetu posredstvom jako brzih
veza. Dobivat će te usluge brže, a vjerojatno i jeftinije, a izbor
će biti veći.
To je jedan od rezultata moćnog stapanja kompanije-proizvođača i
kompanije-dostavljača kakvom smo danas svjedoci. AOL poslužuje oko
20 milijuna pretplatnika na internet. Time-Warner pak poslužuje 13
milijuna pretplatnika na elektronske medije i vlasnik je časopisa,
filmskih i glazbenih studija i mreža kablovske televizije s moćnim
i uglednim imenima. AOL želi proširiti svoje usluge i obuhvatiti
informativne i zabavne programe Time-Warnera te pružati internet
usluge preko jako brzih veza Time-Warnera, koje bi trebale
zamijeniti dosadašnje spore telefonske veze. Time-Warner želi pak
privući AOl-ove mušterije s interneta, tržišta za kojim oglašivači
žude a Time-Warner nije ga uspio sam stvoriti.
Budući da se te dvije tvrtke ne natječu za iste mušterije, stapanje
ne bi trebalo izazvati probleme u vezi sa zakonom koji brani
stvaranje trustova.
Ipak, rečeni posao krije u sebi i prijetnju za potrošače, koju su -
valja im to priznati - Steve Case, predsjednik izvršnog odbora AOL-
a, i Gerald Levin, predsjednik izvršnog odbora Time-Warnerea,
spomenuli na jučerašnoj konferenciji za novinstvo, obećavši da će
ga i riješiti. Taj problem poznat je pod nazivom 'otvoreni
pristup'. Po zakonu, mušterije koje se priključuju na internet
posredstvom telefonskih veza imaju slobodan pristup bilo kojem
davatelju internet usluga kojega sami izaberu. No, zakon ne
obvezuje tvrtke u branši elektronskih medija da osiguraju
spomenuti slobodan pristup svim davateljima internet-usluga te
prijeti opasnost da bi im kontrola davatelja internet-usluga
omogućila i kontrolu sadržaja vijesti i informacija koje stižu u
domove korisnika.
Case je lobirao u krugovima savezne vlade, pozivajući njezine
članove da od tvrtki zatraže osiguravanje otvorenog pristupa svim
davateljima internet-usluga. No, dosad je bio stranac u svijetu
kablovske televizije. Sada će pak postati vlasnikom jedne od mreža
a jučer je obećao da će obvezati novu tvrtku na osiguravanje
spomenutog otvorenog pristupa. Riječ je o važnom obećanju čije
ispunjenje vlasti, zadužene za regulaciju poslovanja u toj sferi,
moraju pomno nadzirati.
U slučaju otvorenog pristupa svim davateljima usluga na internetu
ne postoji gotovo nikakav gospodarski motiviran razlog za
strahovanje od najavljenog stapanja ali ostaje potajna tjeskoba
zbog mogućeg utjecaja koji bi proces stapanja golemih kompanija u
sferi medija mogao imati na društvo. Nastavak procesa
okrupnjavanja među tvrtkama veličine Disneya i ABC-a, Time-Warnera
i AOL-a, MCI-a i Worldcoma ne mora nužno rezultirati monopolom u
sferi elektronskih medija, zabave ili tržišta internet-usluga i
time prerasti u ozbiljnu prijetnju. Samo stvaranje korporacijskih
nemani predstavlja opasnost u zemlji čiji zakoni dopuštaju
tvrtkama kupovinu političkog utjecaja. Lijek za tu političku
prijetnju nije blokada stapanja već precizno utvrđivanje zakona o
financijskim prilozima za predizborne kampanje.
Izazovi koje takve velike, složene tvrtke predstavljaju za
novinarstvo tek ulaze u žarište pozornosti. Desetljećima su se
novinari, čitatelji i gledatelji morali nositi s koncentracijom
vlasništva u lancima novina i televizijskih kompanija. U takvom je
okružju postojano odvajanje oglašavanja od izvješćivanja dobro
funkcioniralo. No, međusobno odvajanje složenih odjela novih
divova na području informiranja, zabave i marketinga možda neće
biti tako jednostavno. Jučer je Case izjavio da poučava Levina o
pojmu 'internet-vremena' dok Levin njega poučava o novinarskoj
tradiciji. To je razmjena koja će biti nužna i u njihovoj kompaniji
ali i u cijelom svijetu medija koji se mijenja brže no što je itko
mogao predvidjeti", upozorava na kraju komentator.
Akcija protiv side u Africi
"Zamislite 40 milijuna gladne siročadi bez igdje ičega u
podsaharskom dijelu Afrike do 2010. godine - lutaju ulicama bez
škole ili posla, osnovni kandidati za kriminalne bande, pljačkaške
milicije i dječje vojske koje su u posljednjem desetljeću ubijale i
sakatile na desetke tisuća civila u zemljama kao što su Sierra Leone
i Liberija.
To je vrsta noćne more koja je potakla sastanak Vijeća sigurnosti
UN-a sa svrhom do sada neviđenoga ispitivanja ovoga zdravstvenog
pitanja - globalnog širenja side, posebno u podsaharskoj Africi. U
tom području, predviđaju stručnjaci, u sljedećem će desetljeću
više ljudi umrijeti od side nego što je umrlo u svim ratovima XX.
stoljeća. Clintonova vlada je razborita kada svoje čelništvo u
Vijeću sigurnosti iskorištava kako bi tu razarajuću krizu, koja je
i prečesto sakrivana, stavila na vrh programa svjetske
sigurnosti.
Sama raširenost epidemije side u Africi teško je shvatljiva. Južno
od Sahare, do sada je umrlo više od 14 milijuna. U nekim je zemljama
bolestan jedan od četiri odrasla čovjeka, od kojih većina mlađa od
25 godina. U Južnoj Africi, koja ima najveću stopu zaraženih u
svijetu, u slijedećih će deset godina umrijeti 3,5 milijuna ljudi.
UN je širenje side u Africi nazvao "najgorom katastrofom
uzrokovanom infektivnom bolesti još od žljezdane kuge", koja je u
XIV. stoljeću usmrtila trećinu stanovništva Europe.
Za te zemlje sida nije samo humanitarni problem. To je, kao što je
potpredsjednik Al Gore jučer kazao u dojmljivu govoru pred Vijećem
sigurnosti, 'kriza sigurnosti'. Kako napada mlade, slabi radne
snage, gospodarski razvoj i političku stabilnost.
Sida je usmrtila nerazmjerno visok broj učitelja, liječnika,
bolničarki.
Vlada od Kongresa traži da se u proračunu za sljedeću godinu izdvoji
325 milijuna dolara za borbu protiv side u inozemstvu, što je u
usporedbi sa sadašnjim izdvajanjima povećanje od sto milijuna.
Dodatno financiranje pomoglo bi obrazovne programe i programe za
sprječavanje zaraze, komunalnu medicinsku njegu, ispitivanje krvi
kao i posebnu brigu za siročad. Povećano izdvajanje novca svakako
je dobrodošlo, no brojka je sasvim neprikladna kada se usporedi s
raširenošću problema. SAD troši 7 milijarda dolara na prevenciju
side, liječenje i istraživanje kod kuće, gdje se svake godine
dijagnosticira 40.000 novih slučajeva. U Africi se godišnje pojavi
5,6 milijuna novih slučajeva, i to u zemljama s najlošije
opremljenim zdravstvom na svijetu.
Stigma koja se povezuje sa sidom oslabila je nastojanja suzbijanja
epidemije. Jučerašnja rasprava Vijeća sigurnosti upravo bi ovdje
mogla pridonijeti najtrajnije. Dajući ovoj krizi važnost koju
zaslužuje, SAD konačno pruža vodstvo koje je potrebno za
prevladavanje onoga što je potpredsjednik pravilno nazvao
'neznanje i bezosjećajnost koji vode zarazi'", stoji u uvodniku
lista.
FRANCUSKA
LE MONDE
11. I. 2000.
Nijemci se suočavaju sami sa sobom - između neizbrisive prošlosti i
prisilnog sjećanja
Već same riječi govore da je posrijedi nešto osjetljivo i zamršeno.
S druge strane Rajne Židove zastupa Središnje vijeće njemačkih
Židova. Središnje vijeće njemačkih Židova bilo je zabranjeno
1935., a poslije rata zajednica nije htjela zadržati to ime kako bi
istaknula da su Židovi bili obespravljeni i da su to i u suvremenoj
Njemačkoj. Promatrano izbliza, obespravljivanje koje su pokrenuli
nacisti svojim "konačnim rješenjem" bilo je to neshvatljivije
njemačkim Židovima što su oni učinili sve što su mogli da se
integriraju, pa su postali bitnom sastavnicom njemačke nacije.
Semantička teškoća obilježuje i "židovsko-njemački dijalog", koji
je prije nekoliko godina organizirala Bertelsmanova zadužbina,
koja redovito okuplja nežidovske Nijemce, Nijemce podrijetlom
Židove ili židovske vjere i Izraelce.
U tim susretima s vremenom su se napadački redovi smirili.
Nesporazumi su počeli izbijati među samim Židovima i među samim
Izraelcima, i to stoga što su osobna mišljenja danas važnija od
identiteta, tako da je i sam izraz "židovsko-njemački dijalog"
postao sumnjiv. Nije li prije posrijedi dijalog Nijemaca sa samima
sobom, pitali su se neki sudionici prilikom posljednjeg sastanka,
koji je održan u Berlinu u jesen 1999. Ili, kao što piše tjednik 'Die
Zeit' u povodu smrti Ignatza Bubisa, "nije li odnos Nijemaca spram
Židova prije svega pitanje odnosa Nijemaca spram samih sebe"?
To se pitanje ponovno postavlja kad god bude oskvrnjeno koje
židovsko groblje ili kultno mjesto, ili kad čovjek koji izrađuje
gravure na židovskim grobovima u Berlinu dobije anonimne prijetnje
(kao što se nedavno dogodilo). To je pitanje politička tema kad se
razvuku pregovori o odšteti za prisilni rad ili vode beskrajne
polemike o podizanju spomenika žrtvama holokausta. Nije problem
novac, objašnjava u svezi s prvim jedan odvjetnik, problem je u tome
da njemačka industrija "prizna" da se služila radom robova.
Spomenik koji je trebao biti podignut u središtu Berlina nije bio
namijenjen židovskoj zajednici, tvrde njezini predstavnici. On je
trebao biti upozorenje Nijemaca upućeno Nijemcima. "Inače ne bi
imao smisla", kazao je Ignatz Bubis.
Iz dana u dan, dijalog među Nijemcima, Židovima i nežidovima, sve se
više banalizirao, reklo bi se čak da je postao "normalan" da i sama
ta riječ nije predmet nesporazuma. Što je "normalno" u odnosima
između Židova i Nijemaca? Mnogi strahuju da se pod tim izrazom krije
želja da se povuče crta preko prošlosti. "Danas je normalno živjeti
nenormalno", dodaje jedan predstavnik židovske zajednice u
Njemačkoj. To znači živjeti s događajem s kojim je sve započelo,
holokaustom, "bezvremenim" događajem, koji određuje sadašnjost i
prošlost, sve do tumačenja antisemitizma koje daje Martin Luther. S
događajem koji ne može biti prevladan time što je Njemačka postala
demokratska država. Holokaust nije posljedica propasti weimarske
demokracije, koja je mogla dovesti do desničarskoga autoritarnog
režima i bez antisemitizma dovedenog do delirija.
Zato se prošlost ne ukida u demokraciji, kao što je, čini se, rekao
Martin Walser kad je odbacio "moralno mrštenje" koje stalno visi
nad njemačkim narodom, i pedeset godina poslije nastanka Savezne
Republike. Vraćajući se na primjer spomenika u Berlinu, jedan
izraelski povjesničar, stručnjak za Njemačku, ipak razumije
Walserovu argumentaciju. Prema njegovim riječima, taj je spomenik
"sjećanje nametnuto ljudima koji ga ne žele, ali nemaju pravo reći
da su protiv".
Pravo da budu protiv: Klaus von Dohnannyi, čija je obitelj skupo
platila aktivno suprotstavljanje Trećem Reichu, to pravo traži za
one koji ne žele izbrisati neizbrisiv zločin, ali žele imati pravo
da kažu kako je to sjećanje bolno, a posebno je bolno onda kad
shvatimo da neće nikada biti izbrisano. "Moramo imati pravo reći da
nas to boli, a da pri tom ne budemo osumnjičeni da želimo povući crtu
preko prošlosti, te da to još jače boli one koji su se suprotstavili
Hitleru", jer su Njemačku drukčije zamišljali. (Daniel Vernet)
OESS i Kosovo
Izvješće OESS-a od ponedjeljka 10. siječnja 2000., dokument je od
nekoliko tisuća stranica, koji je teško sažeti na verziju od
nekoliko stotina riječi, koliko mu daju novinske agencije. Još je
teže svesti ga na nekoliko desetaka riječi, koje će mu poslije dati
radio i televizija. Ipak, katkada upravo tako nastaje ono što
nazivamo "informacijom". Tim postupkom sintetičke kompresije
oblikuje se naslov, mišljenje koje će se nametnuti kao činjenična
istina - ili će ga neki spretno iskoristiti u stranačke svrhe. Tu
pojavu ilustrira mjesto koje su mnogi mediji, uključujući i Le
Monde, dali izvješću o zbivanjima na Kosovu, što ga je 6. prosinca
objavio Odsjek ljudskih prava OESS-a.
Organizacija za europsku sigurnost i suradnju dobila je mandat od
UN-a za nadzornu misiju na Kosovu. Od konca siječnja 1999. njezini
su "nadziratelji" podnijeli tisuće prijava zbog povrjeda ljudskih
prava počinjenih na obje strane: s jedne strane, srpska vojska i
paravojska; s druge strane, gerilci OVK, Kosovari zagovornici
neovisnosti. Pogoršavanje prilika prisililo je "nadziratelje" da
napuste Kosovo prije nego što je UN 24. ožujka započeo s
bombardiranjem. Povukli su se u Albaniju i Makedoniju, gdje su, do
svršetka operacije, u lipnju, prikupili tisuće svjedočanstava među
izbjeglicama.
(...) Mnogi su mediji u trenutku kad se sve zbivalo zamijetili da se
broj Albanaca koje su Srbi prognali s Kosova povećao tijekom UN-ova
bombardiranja. Iz te neprijeporne činjenice neki su - što podupiru
dva retka iz OESS-ova izvješća - stvorili zaključak koji to nije -
intervencija je prouzročila pokretanje snažnoga etničkog vala,
koji je željela izbjeći.
Međutim, izvješće govori nešto drugo. U njemu se opisuju okrutne
kampanje koje su provodile srpske snage protiv stanovništva
albanskog podrijetla. Tvrdi se da su te kampanje započele mnogo
prije intervencije UN-a. Dodaje se da su se razmahale tijekom
bombardiranja, ali se ističe da su, po svemu sudeći, bile
"planirane" i, ukratko, da bi bile provedene i bez bombardiranja.
Iznose se teške optužbe na račun beogradskih snaga, koje su
počinile zločine koji se ne mogu usporediti s onima što ih je
počinio OVK. Potvrđuje se da je ono što se dogodilo čak prije 24.
ožujka pokušaj čišćenja Kosova od jednoga dijela stanovništva.
Izvješće ničim ne upućuje na to da bi trebalo revidirati pisanje o
tim zbivanjima, sa svrhom da se na teret UN-a prebaci dio drame koju
je, ako je vjerovati OESS-u, prouzročila isključivo politika
Slobodana Miloševića. Dobronamjerno ili ne, OESS-u se pripisuju
riječi koje nije izrekao.
LIBERATION
11. I. 2000.
Ljevica - neodlučno protiv kapitalizma
Ljevica je na Zapadu sastavni dio vlasti. Sve vlade, od Berlina do
Washingtona, preko Londona, Pariza i Rima, nose progresističku
etiketu. Nažalost, takav institucionalni položaj nije došao do
izražaja u političkoj odlučnosti. Spektakularan susret
"reformatora" Massima D'Alleme, Tonyja Blaira, Billa Clintona,
Lionela Jospina i Gerharda Schroedera, 2l. studenoga 1999. u
Firenci, te kongres Socijalističke internacionale, nekoliko
tjedana prije, poglavito su iznijeli na vidjelo ideološko
siromaštvo ljevičarskih vlada. One nisu bile kadre ponuditi
primjereno rješenje tijekom sastanka na vrhu u Seattleu. Vladama
Staroga kontinenta nije uspjelo oblikovati gospodarsku vladu u
Europskoj uniji.
Svidjelo nam se to ili ne, nova vlast ne pripada ljevici.
Kapitalizam pokazuje takvu moć i snagu u preobrazbi planeta kao
nikada dosad. To se naziva "globalizacijom". Upravo se sav posvetio
nevjerojatnom procesu kreativne destrukcije, pri čemu tehnološke
revolucije ponovno miješaju karte prednosti koju donosi
kompetitivnost. Nove potrebe i prilagodljivo gospodarstvo hrane
stroj za stvaranje bogatstava. Novi kapitalizam - kojemu je
internet djelomice amblem - prekrasno "surfa" nošen
konzumerističkom i individualističkom groznicom bogatoga svijeta
s kraja tisućljeća.
Nasuprot tom snažnom valu, ljevice su razapete između dva rješenja.
Prvo, koje se čini realističnim, rješenje je koje nudi prilagođena
ljevica. Blair je otišao najdalje u toj strategiji prilagodbe na
margini sustava, logiku kojega bi trebalo prihvatiti do kraja.
"Liberalna ljevica" vjeruje - ili se pretvara da vjeruje - da može
usmjeravati kretanje kapitala u ime progresističkih vrijednosti,
kojima ostaje vjerna. Nasuprot tome, tvrdokorna ljevica usidrila
se u radikalnom odbacivanju "liberalizma". Novoljevičarstvo, koje
se zauzima za manjinske pokrete i koje više obilježuju otpori nego
projekti, poprima oblik ideološki loše strukturiranog aktivizma.
Bilo da odbacuju ili prihvaćaju veliki nalet neokapitalizma, tim je
dvjema ljevicama zajedničko to što nisu kadre promijeniti tijek
događaja. Nisu ulični prosvjedi, a još su manje nekakvi
socijaldemokratski otpori doveli do brzog kraha sastanka na vrhu u
Seattleu. Prije su to bili interesni sukobi između Sjevera i Juga,
Europe i Sjedinjenih Država.
Može li Lionel Jospin spriječiti sterilni raskol ponavljajući:
"Tržišno gospodarstvo - da, tržišno društvo - ne"? Te su riječi
zlosretno dvojbene. Uopće ne moramo biti zadrti marksisti da bismo
uvidjeli koliko su neumjesne. U trenutku kad Pinault posjeduje Fnac
a Bouygues TF1, i kad se nakon posjedovanja nepokretne imovine u
širokim slojevima razvija dioničarstvo, do grla smo u "tržišnom
društvu". Jospinov "demokratski socijalizam", Blairov "treći
put", Schroederov "novi centar" zapravo idu istim smjerom: to je
socijalizam flastera kojim se previjaju društvene rane nanesene
nemilosrdnim kapitalizmom. Izvor na kojemu se nadahnjuju nije
stoga manje različit. Dok blairizam otvoreno odbacuje temeljne
pretpostavke radničkoga pokreta, jospinizam odbacuje to njihovo
teorijsko pokapanje. "Moramo i dalje promišljati kapitalizam, da
bismo ga osporili, ovladali njime, preoblikovali ga", hrabro je
ustvrdio francuski premijer 8. studenoga 1999. na kongresu
Socijalističke internacionale.
Nažalost, šesteročlana ljevica ne samo da je daleko od
"promišljanja kapitalizma" nego se zadovoljava ritualnim
optužbama na račun "liberalizma". Odbacivanje "ultraliberalizma"
na riječima omogućuje mekoj ljevici da se na lak način simbolički
ogradi od drugih. Žestoka osuda "neoliberalizma" tvrdokornoj
ljevici služi kao svjedodžba o ideološkoj čistoći. Usput, na
semantičkoj razini ta je bitka slabo započela: kao izrazito
proturječna zamisao, "liberalizam" je bogat pozitivnim
konotacijama koje mu osiguravaju neprijepornu popularnost.
Bolja bi bila istodobno realistična i hrabra ljevica. Privrženija
dinamici zbilje, ali i otvorena za definiciju neke nove utopije.
Djelotvornost bi je trebala prisiliti na odlučnu unutarnju kritiku
funkcioniranja suvremenog kapitalizma. Riječ je o tome da se sustav
uhvati u vlastitu zamku razotkrivanjem činjenica koje proturječe
njegovim tobožnjim "liberalnim" vrijednostima. Kolika je
poduzetnička djelotvornost pretežno feudalnoga francuskog
kapitalizma? Kako u zbilji djeluje konkurencija? Jesu li tržištem
obuhvaćeni troškovi društva i zaštite okoliša? U tom slučaju mjere
bi se uklapale u pokušaj demokratskoga usmjeravanja kapitalizma.
Reforma Međunarodnoga monetarnog fonda ili uvođenje poreza na
spekulacijska kretanja kapitala - o kojima Jospin nikada ne govori
- mogući su elementi novog pisanja pravila gospodarske igre.
Usporedo s tim što je dopustila da se zatvori u koherentnost u biti
nejednakog i ranjivog sustava, ljevica bi se trebala vratiti
radikalnoj kritici kapitalizma. "Diktatura dioničarstva", kako
kaže Jospin, samo je jedno od lica jednodimenzionalnoga ekonomizma
koji danas vlada. Humanizam, više nego marksizam, koji je suviše
usredotočen na "proizvođače", omogućuje suzbijanje nemilosrdnog
svođenja čovjekova "biti" na "imati". Možemo li i dalje ozbiljno
govoriti o dostojanstvu ljudskog roda, ako odlučimo, uz lagani
uzdah, produbljivati jamu koja dijeli bogate od siromašnih po
cijeloj kugli zemaljskoj? Tržište zacijelo nije tako slijepo i
glupo kao što često govore njegovi preziratelji. Ali ga dubinski
pokreću strasti usmjerene na stjecanje moći, koje su u suprotnosti
s filozofijom o jednakosti na kojoj se temelji ljevica. Umjesto da
tu napetost niječe, trebala bi je pozitivno oživiti.
Za to je prijeko potreban dugotrajan rad: pronalaženje novih metoda
koje bi se počele primjenjivati čim "nestane socijalizma", opet
kako kaže Jospin, i kao "proizvodnog sustava" i kao "doktrinarnog
sustava". Keynsovsko upravljanje gospodarstvima, uloga pomoći
siromašnim državama, to velikim dijelom pripada prošlosti. Da bi
uhvatila korak sa zbiljom, ljevica tek treba pronaći nove javne
politike smanjenja nejednakosti, nova međunarodna pravila i oblike
nadzora plaća u poduzećima. U očekivanju, njezini pobornici i
dužnosnici uvijek se mogu među sobom podijeliti na one koji viču i
na one koji upravljaju. Te se dvije uloge dopunjuju više nego što se
čini.
ITALIJA
LA STAMPA
11. I. 2000.
Cezar, Tuđmanov gol
" (...) Zlatko Canjuga, s nadimkom Cezar, dok je Tuđman bio živ, u
potpunosti je slušao njegove upute, kako u politici tako i u
nogometu. (...) Nedavno, koji tjedan prije no što je Tuđman umro,
Cezar je, djelujući poput Bruta, predložio referendum o ponovnoj
promjeni imena nogometnog kluba, vraćajući se na izvornu verziju
imena! Ništa na svijetu ne bi moglo Tuđmana razbjesniti poput neke
takve mogućnosti. (...) Za one koji su sve to znali, Cezarov je čin,
njegova izdaja, značio da je Tuđman uistinu mrtav i da se nikada
neće vratiti kazniti izdajnika. (...) Tuđmanova smrt gotovo se
savršeno poklopila sa smrću tisućljeća. On je umro točno na vrijeme
kako bi napravio uslugu Hrvatskoj. Birači koji su htjeli glasovati
za Hrvatsku demokratsku zajednicu (HDZ) i Tuđmana, u stranci nisu
mogli naći ličnost veličine jednake njegovoj. Njegov nestanak s
političke scene tako je pridonio pobjedi oporbene koalicije
soocijaldemokrata i liberala, koja je tijekom posljednje godine
jako dobila na popularnosti. Nakon deset godina provedenih u
zamrzivaču povijesti, ne treba čuditi što se hrvatski narod odlučio
za promjenu. Ironija je u tome što su se građani bojali izraziti
želju za promjenom dok je Tuđman bio živ, jer je on smatrao da bi
bilo kakva promjena bila štetna za hrvatsku neovisnost. No sada, s
obzirom na to da je priroda, a ne osobe, dovršila taj nedemokratski
režim, put je otvoren i čeka nas promjena. Ispitivanja javnog
mišljenja protekle godine pokazivala su da je popularnost HDZ-a
pala za 17 posto, dok je šest oporbenih stranka zajedno dostizalo i
70 posto. Ne zato što su vođe oporbe poput Dražena Budiše iz HSLS-a
(socijal-liberalne stranke) ili Ivice Račana (socijaldemokratske
stranke) učinili ili kazali nešto značajno, ili što su predstavili
neki jasan program sa strateškom vizijom budućnosti Hrvatske.
Naprotiv, oporba je dobila glasove upravo stoga što je šutjela
glede nekih vrućih tema, od 'nepravedne' sumnje, koju je iznio
Međunarodni sud u Haagu da su se hrvatski generali okaljali ratnim
zločinima, sve do povratka, uvijek odgađanog, srpskih izbjeglica
ili liberalizacije masovnih medija. Oni su potporu našli u umoru i
inerciji građana, koji ih nisu posebno voljeli, no koji nisu imali
nikoga drugoga za koga bi glasovali. Ljudi su umorni od
neispunjenih obećanja o boljem životu, od svakodnevnog siromaštva,
i od korupcije nove nomenklature. (...) Razbijeni snovi i slabo
gospodarstvo, u spoju s međunarodnom izolacijom, Hrvate su učinili
spremnijima za promjenu vlade, prvu otkako je 1991. postignuta
neovisnost. (...) Iskreno, oporba je bila jako pozorna da ne daje
lažna obećanja, no to nije važno. Izabrani su na poticaj jako
velikih očekivanja. (...) Određeno vrijeme strana su ulaganja bila
obustavljena, no pokaže li nova vlada svoje otvaranje Europi, novac
bi mogao početi pristizati u Hrvatsku. Kolike god bile teškoće,
najvažnija stvar u posttuđmanovskom razdoblju jest da Hrvatska
samu sebe promijeni. Nakon četrdeset i pet godina komunističkog
vladanja, i nakon još deset godina jednostranačkog sustava,
imitacije Tita nakon Tita, vidjeti neku drugu vladu od temeljne je
vrijednosti. Svijest ljudi o predavanju vlasti putem glasovanja,
spoznaja da vlast ovisi o ljudima, a ne o Bogu, povijesti ili
naciji, promijenit će, bude li sve u redu, hrvatsku budućnost",
piše Slavenka Drakulić.
IL MANIFESTO
11. I. 2000.
Meka Hrvatska Ivice Račana
" (...) Protivnici ga zovu 'mali Ivan', aludirajući na njegov nizak
rast, no čovjek koji je bio najmlađi komunist za kormilom Hrvatske u
jugoslavenskoj federaciji, znao je pokazati svoj veliki značaj
pobjedom 3. siječnja 2000. Tako je postignut, kako kaže sam Račan,
jedan od prvih ciljeva njegove borbe 'protiv narastanja
nacionalizama i protiv surovog revanšizma radikalne desnice'.
Zadan je smrtni udarac HDZ-u koji je od 1990., došavši na vlast,
'hrvatsko njihalo premjestio na krajnju desnicu, dramatično se
približavajući ustaštvu'.
= Sada više neće biti, nadam se, opasnih oscilacija, konačno možemo
gledati prema budućnosti, i ne baviti se više samo prošlošću.
Hrvatska je umorna od povijesti koju pišu loši povjesničari i još
gorih povijesnih interpretacija.
- Već je sigurno da ćete vi oblikovati novu hrvatsku vladu i njome
predsjedati. Od polovice veljače 2000. sve do 2005., kako se nada.
Neće biti lako voditi koaliciju šest stranaka. Što će biti vaš prvi
potez?
= Radi se o tome da se iziđe iz teške krize. Prva je pretpostavka da
se iz nje iziđe - pokazati narodu časni obraz vlasti. Sve će biti
napravljeno pošteno i na svjetlu dana, bit ćemo oštri u borbi protiv
nezakonitih djelatnosti i korupcije. Dajem svoju riječ. Moramo
ukinuti privilegije koje je prigrabio prošli režim. A Hrvatska više
neće ovisiti o dobrom ili lošem raspoloženju jednoga čovjeka, zvao
se on Tuđman ili Račan.
- Hoće li biti čistki?
= Naša namjera nije provesti čistke revanšističkoga karaktera,
neće biti nikakvih otpuštanja u vojsci ili policiji, ali će
zasigurno biti promjena, počevši od državne radio-televizije, i
drugih javnih poduzeća, iz kojih moraju otići oni pojedinci koji su
na upravljačka mjesta postavljeni kao sluge režima.
- Je li istina da će nova vlada raspustiti paraupravljačku svitu s
beskrajnim brojem ureda, stotinama visokih dužnosnika i izrazito
skupom administracijom koju je stvorio Tuđman?
= Neće biti teško postići sporazum o tome. Jedna naša poslovica
kaže: kada čeljad nije bijesna kuća nije tijesna. Bude li svatko
obavio svoj dio posla, poglavar države, vlada i Sabor, ostvarit
ćemo i program reforma i promjena koji je iznijela koalicija.
- Obećali ste da će arhipelag Brijunskog otočja, u Istri,
nekadašnja Titova rezidencija, a potom Tuđmanova i njegove
političke elite, biti vraćen turistima, narodu.
= Obećanja će biti održana. Osobno nisam nikada proveo odmor na
Brijunima, imam jednu kućicu za odmor na dalmatinskom otoku Braču
koja je dovoljna za skromne potrebe moje obitelji. Brijuni više ni
za koga neće biti off-limits. Nema više povlastica.
- Jedno od obećanja oporbe u predizbornoj kampanji bilo je: smanjit
ćemo plaće najviših državnih dužnosnika i ministara za 40 posto.
Ako bude potrebno, budući ministri morat će nekoliko mjeseci raditi
gratis. Potvrđujete li to?
= Ne mislim da ministri moraju raditi besplatno. No moramo pokazati
da znamo učiniti ono što bivši režim nije učinio, udaljivši se od
naroda; moramo biti solidarni s većinom građana koji teško žive i
radnicima koji često ne primaju plaću mjesecima. Ako želimo da svi
pridonesu izvlačenju kola iz gliba, na gospodarskom, društvenom i
moralnom polju, moramo dati primjer s visoka. Učinit ćemo sve da
ukinemo povlastice, uklonit ćemo luksuz i rasipništvo. Stoga ćemo
početi sa smanjivanjem plaća velikim ribama. Kada poraste životni
standard građana, povećat ćemo i plaće ministrima i zastupnicima.
- To je prva promjena u 'stilu' vladanja. Što još Račan obećava za
dvijetisućitu?
= Dvijetisućita bit će bolja od prošle godine. U kojoj mjeri, ne
znam, jer se još ne zna koliko je duboka kriza u kojoj se nalazimo.
Neće biti lako odmah dobiti točne informacije o stvarnom hrvatskom
stanju, jer je poraženi režim uvijek skrivao podatke. Koliko se
zna, samo je ministarstvo obrane nagomilalo dugova od jednu i pol
milijarde dolara. Oko jedne miljarde maraka kreće se dug
ministarstva zdravstva i mirovinskog fonda. I druga ministarstva
zadužena su do grla, jer u faraonskom trošenju nisu bili lošiji od
vojnika...
- Da i ne govorimo o policiji i tajnim službama, i milijardama
maraka koje je Zagreb dao paradržavi Herceg-Bosni kako bi
funkcionirala vojska HVO-a, i sve druge paradržavne strukture
hercegovačke hrvatske zajednice...
= Čeka nas jako teška zadaća. Za jednu ili dvije godine ipak ćemo
ostvariti sve naše programe, počevši od revizije privatizacija,
područja na kojemu su se kriminalnim načinom obogatili malobrojni
morski psi, uništavajući cijele sektore gospodarstva.
- S udrugom poslodavaca vaša je koalicija potpisala sporazum 'za
novi smjer hrvatske gospodarske politike', nakon što ste ugovorili
i druge sporazume s raznim sindikatima, organizacijom
umirovljenika...
= Preuzeli smo točno određene obveza prema svim kategorijama. S
njihovom potporom morat ćemo izići iz krize. Sada će biti nužno
dobiti pristanak i institucija, primjerica sudstva, kako bi izišli
iz propadanja u koje je bivši režim bacio zemlju. (...)
- Kakvo je stanje koje režim u naslijeđe ostavlja novoj vladi, osim
gospodarske krize?
= Tečaj valute je nerealan, država je preskupa, proračun za
dvijetisućitu mora pretrpiti redimenzioniranje. Obećali smo
smanjivanje troškova državne uprave i do toga će doći. Obećali smo i
povećanje najnižih mirovina. Kako bi odgovorila potrebama, vlada
će provesti rigoroznu politiku štednje: Sabor, vlada, poslodavci i
sindikati dat će svoj doprinos. Potrebni su nam društveni mir i
solidarnost. Jačajući gospodarsku aktivnost, smanjujući cijene i
porezno opterećenje, no istovremeno šireći lepezu uplatitelja,
naći ćemo potrebna sredstva. Kroz šest mjeseci, najviše tri
tromjesečja, pokazat ćemo da možemo postići iste proračunske
rezultate smanjujući porezne obveze.
Tako je zaključio sljedeći demokratski hrvatski premijer. Na kraju
smo uvidjeli da s Ivicom Račanom nismo razgovarali o vanjskoj
politici i odnosima s drugim bivšim jugoslavenskim državama. To su
teme koje zaslužuje posebnu pozornost i za koje se nadamo da ćemo se
njima ubrzo baviti, zajedno s velikim povratkom, kako se Račan
nada, hrvatskih građana srpske narodnosti koje je Tuđman nasilno
istjerao. Račan ih je pozvao da se vrate svojim domovima, i da se ne
boje Hrvatske, različite od one Tuđmanove mrke i neprijateljske. Na
kraju jedna Račanova izjava o Europi: 'Našim smo građanima kazali
da nije u nacionalnom interesu podizati kineske zidove prema
Europi. Želimo nacionalne interese kroz suradnju s Europom i
smatram da ćemo u tome biti uspješni'", piše Giacomo Scotti.
NJEMAČKA
FRANKFURTER ALLGEMEINE ZEITUNG
11. I. 2000.
Opet novi nalet na Miloševića
"Pravoslavni Božić krajem tjedna ove je godine u Srbiji bio tiši,
mirniji nego inače. Moglo se čuti tek nekoliko običnih prasaka i
pucnjeva veselja, ulice i gradovi kao da su izumrli. Ljudi su imali
malo razloga za slavlje. Protekla je godina bila teška, a nova ne
obećava da će biti bolja - takva je bilanca na smjeni godina već
dobrih deset godina. A sada je zemlju još zahvatio i val gripe.
U ponedjeljak su se u Beogradu sastali vodeći političari 16
oporbenih stranaka i saveza kako bi ponovno vijećali o zajedničkoj
strategiji za prestanak bijede i za rušenje režima. Neprijeporni
vodeći lik sastanka bio je predsjednik Srpskoga pokreta otpora
(SPO) Drašković. Poslije dugog oklijevanja bio je spreman
surađivati s bezbroj drugih stranaka i grupacija oporbe - dakako
samo pod uvjetom da mu nitko ne ospori vodstvo. Drašković uistinu
ima dobre izglede postati velikim suparnikom jugoslavenskoga
predsjednika Miloševića. No Milošević je izišao na kraj sa svim
protivnicima pa će i za predstojeći obračun s Draškovićem imati
dovoljno trikova u pričuvi.
No koliko ozbiljno Mlošević shvaća svojeg najnovijeg izazivača,
pokazuje okolnost što je ministar informiranja Matić krajem tjedna
'raskrinkao' Draškovića da je u suradnji s francuskom tajnom
službom htio zametnuti građanski rat radi svrgavanja Miloševića.
'Drašković je vodio više razgovora s francuskom tajnom službom, a
1999. ponudio je suradnju svim inozemnim tajnim službama' rekao je
Matić koji već mjesecima srpsku javnost hrani jezovitim pričama o
razbojnicima, o navodnom komplotu protiv Miloševića. U ponedjeljak
je vladi odani list 'Borba' dometnuo optužbu da je Drašković
'najveći srpski izdajica u službi NATO-a'. Draškovićev savjetnik
Simić odbio je optužbe i govorio o prozirnom manevru vlade kojim
'želi odvratiti pozornost od tragedija i nesreća u našoj zemlji za
koje je sama odgovorna'.
Doista graniči s čudom što se Predsjednik koji je pokrenuo četiri
rata i sve ih izgubio, koji je upropastio gospodarstvo i
osiromašenu zemlju otjerao u potpunu izolaciju, tako dugo može
održati na vlasti. Njegov režim čak ima snage krenuti u
protuofenzivu protiv slabe i kronično zavađene oporbe. Zadnji
potres Miloševićeva režima bili su općinski izbori u studenom 1996.
na kojima je tada ujedinjena oporba postigla vlast u većini srpskih
gradova - uključujući i glavni grad Beograd. Tek poslije mjesecima
dugih masovnih prosvjeda režim je priznao izborni poraz. (...)
Sastankom u ponedjeljak oporbeni vođe Srbije poduzeli su novi
pokušaj ujedinjavanja. Pri tomu je došlo do neke vrste smjene
straže. Predsjednik Demokratske stranke Đinđić propao je sa svojom
strategijom iznude Miloševićeva povlačenja masovnim prosvjedima,
ustroja prijelazne vlade i zatim raspisivanja novih izbora. Sada će
njegov veliki protivnik Drašković na idućim izborima pokušati kao
vodeći lik iznuditi promjenu vlasti. Do kraja travnja, tako traži
SPO, trebali bi se održati izbori na svim razinama. Zapad bi, ako
izbori uistinu budu raspisani, kao protuuslugu morao ukinuti sve
sankcije protiv Srbije. Osim toga bi masovnim prosvjedima - ovaj
put uz sudjelovanje SPO-a i Draškovića, poslije izbora trebalo
dodatno obaviti pritisak, ako režim i dalje ne bude spreman na
kompromise. Drašković je ipak politički smušenjak koji se nije
bojao ni privremene suradnje s Miloševićem u vladi. No bez njega,
bez njegova utjecaja i bez njegova novca, promjena vlasti je
nezamisliva. Drašković od atentata na njega, u jesen, zna da se mora
naoružati i protiv primjene sile. Stoga je SPO najavio utemeljenje
udruge pod nazivom 'jastrebovi' koja članove stranke treba štititi
od 'državnog terorizma'. U tomu se može vidjeti i priprema za
građanski rat ili barem za daljnje povećanje nasilnih obračuna. Jer
bez sile i demokratskih pravila igre, kao nedavno u Hrvatskoj, u
Srbiji se promjena vlade i režima neće postići. Miloševićeva vojska
već viče da će se ako treba, nasilno vratiti na Kosovo kako bi tamo
srpsku manjinu zaštitila od Albanaca. Sukob s nekoć sestrinskom
republikom Crnom Gorom, gdje se ove godine treba održati referendum
o neovisnosti, mogao bi dovesti do sljedećega rata. Jer zašto
Milošević ne bi otpočeo peti rat i izgubio ga, kad je prethodna
četiri izdržao bez političke štete? Javno mišljenje u Srbiji inače
je odlučno protiv izlaska Crne Gore iz zajedničke države - pa bi
stoga opet moglo biti spremno za rat.
Daljnih žarišta sukoba ima dovoljno: U Sandžaku, gdje muslimanska,
u Vojvodini, gdje mađarska manjina traži autonomiju. Na posljetku
od sve većih socijalnih nemira treba odvratiti pozornost uvijek
novim slikama neprijatelja. Otkako Miloševića kao ratnog zločinca
traži Haaški sud, on više nema što izgubiti. Trajna izolacija
njegove zemlje pomaže mu da očuva svoju vlast. Za njezinu obranu
učinit će sve" - piše među ostalim Matthias Rueb.
SRBIJA
POLITIKA
11. I. 2000.
Zašto je izostala solidarnost Crne Gore
"Prva faza obnove vitalnih objekata porušenih u agresiji lanjske
godine odavno je završena, graditelji neumorno idu dalje, ali se i
unatoč izvanrednoj pomoći mnogobrojnih donatora i unutarnjega
samoodricanja, čeka na vijest iz Podgorice. Još nije objavljeno da
je službena Crna Gora ili neki od tamošnjih privrednih kolektiva
pomogao, makar i simbolično, da se ponovno sagradi porušena škola,
obdanište, most ili cesta. Solidarnost najbližih je izostala,
barem za sada.(...)
Na obnovljenim zdanjima po Srbiji ostaju vječito zapisana imena
ljudi široka srca, ali nema nijednog brvna na koje bismo uprli
prstom kao na dar iz bratske republike. I to će kao povijesna
činjenica ostati svojevrsni spomenik egoizmu i neosjetljivosti
crnogorske politokratije na završetku ovoga stoljeća.(...)
Prirodno je da u pomoći bratskoj Srbiji prednjače Crnogorci, ali ne
samo zato što smo jedan narod i što živimo u jednoj državi.
Zaboravilo se da je poslije razornog potresa koji je, ne tako davno,
razorio Crnogorsko primorje, uslijedila znatna pomoć iz Srbije.
(...) Danas kada Srbija pokušava popraviti ono što su uništavali
zlikovci iz zraka, Crna Gora - šuti..."
GLAS JAVNOSTI
11. I. 2000.
Žbir u ministarstvu istine
"(...) Iz ureda saveznoga tajnika za informiranje, g. Gorana
Matića, najavljeno je da je g. Vuk Drašković vrli suradnik
francuske obavještajne službe. (...)
Do dana današnjega, staljinizma se ni mi nismo oslobodili. Pola
stoljeća ovdje su carovali izdajnici i špijuni i nadigravali se sa
svojim budnim progoniteljima. (..)
U Srbiji se govorilo da je rat 1991. pokazao da smo u svojim njedrima
njegovali guje i izdajnike. Svi predstavnici savezne države u
Beogradu, koji su svojom osobnošću obilježili rasulo SFRJ,
proglašeni su izdajnicima i špijunima. Sjećate se, Budimir Lončar,
Ivo Vajgl, Ante Marković, general Veljko Kadijević, Stane Brovet,
admiral Božo Grubišić, Sveto Letica. Svi koji su bili u zlosretnoj
državi, a nisu bili totalni Srbi, proglašeni su špijunima. (...)
Milošević je iz Amerike doveo Milana Panića za premijera, a zatim je
čovjek smijenjen i proglašen žbirom. (...)
Ali, glavni špijuni 'otkriveni' su u tijeku i poslije akcije NATO-a
na Jugoslaviju. (...)Na čelu svih izdajnika i špijuna bio je Zoran
Đinđić. Kako i ne bi kad je studirao u Heidelbergu, i to kod Juergena
Habermasa. Takav sklop je za Matića više nego dokaz. General
Obradović je također preveden u špijune, isto kao i Vuk Drašković,
više puta. (...) Optuživan je i naivni i nedužni general Perišić,
koji je režimu želio sve najbolje (...)
Za najnovija žbirovska otkrića ekipe Gorana Matića, nikako ne treba
vjerovati da su poslednja. Ali, ovdje se stvari, čini se, ne
događaju zbog suđenja. Ni za jednu izdaju, gubitak teritorija,
poraze i bežanije vojske - nikome nije suđeno. Ova država je sudila
samo starijim vodnicima i jednoj čistačici, čuvenoj hrvatskoj Mata
Hari, koja je svoju povijesnu ulogu odigrala dostavljajući Zagrebu
važne papire. A njih je, prethodno (Ankica - valjda se tako zvala),
pronalazila u košarama za obavještajne otpatke."