US-MEDIJI-INTERNET-POLITIKA-Glasila/mediji-Politika US 11. I. NYTSTAPANJE: AOL-TIME-WARNER SJEDINJENE DRŽAVETHE NEW YORK TIMES11. I. 2000.Najveće stapanje dva poduzeća u povijesti medija"Sve pojedinosti, vezane uz 165 milijarda dolara
vrijedan posao u okviru kojeg je America Online preuzeo kompaniju Time Warner, velikih su razmjera. AOL je najveća tvrtka na internetu. Time Warner najveća je kompanija u branši medija i zabave. Njihovo najavljeno stapanje bit će najveće stapanje dviju kompanija u povijesti poslovanja. Taj će potez imati i dalekosežne posljedice -za proces vrjednovanja dionica, za vezu između informacijskih usluga i korisnika, a možda i na razvoj zabave, politike i novinarstva u okružju velikih korporacija XXI. stoljeća.Neki su dijelovi slike jasniji, a neki zamagljeni. Nagli porast vrijednosti dionica tvrtki na internetu više se ne čini tako prolaznom pojavom. Za potrošača spomenuti posao nije ozbiljna prijetnja budući da se tvrtke bave različitim poslovima. Naime, bez obzira na stapanje AOL-a i Time-Warnera, potrošači će na kraju dobiti široki raspon usluga na internetu posredstvom jako brzih veza. Dobivat će te usluge brže, a vjerojatno i jeftinije, a izbor će biti veći.
SJEDINJENE DRŽAVE
THE NEW YORK TIMES
11. I. 2000.
Najveće stapanje dva poduzeća u povijesti medija
"Sve pojedinosti, vezane uz 165 milijarda dolara vrijedan posao u
okviru kojeg je America Online preuzeo kompaniju Time Warner,
velikih su razmjera. AOL je najveća tvrtka na internetu. Time
Warner najveća je kompanija u branši medija i zabave. Njihovo
najavljeno stapanje bit će najveće stapanje dviju kompanija u
povijesti poslovanja. Taj će potez imati i dalekosežne posljedice -
za proces vrjednovanja dionica, za vezu između informacijskih
usluga i korisnika, a možda i na razvoj zabave, politike i
novinarstva u okružju velikih korporacija XXI. stoljeća.
Neki su dijelovi slike jasniji, a neki zamagljeni. Nagli porast
vrijednosti dionica tvrtki na internetu više se ne čini tako
prolaznom pojavom. Za potrošača spomenuti posao nije ozbiljna
prijetnja budući da se tvrtke bave različitim poslovima. Naime, bez
obzira na stapanje AOL-a i Time-Warnera, potrošači će na kraju
dobiti široki raspon usluga na internetu posredstvom jako brzih
veza. Dobivat će te usluge brže, a vjerojatno i jeftinije, a izbor
će biti veći.
To je jedan od rezultata moćnog stapanja kompanije-proizvođača i
kompanije-dostavljača kakvom smo danas svjedoci. AOL poslužuje oko
20 milijuna pretplatnika na internet. Time-Warner pak poslužuje 13
milijuna pretplatnika na elektronske medije i vlasnik je časopisa,
filmskih i glazbenih studija i mreža kablovske televizije s moćnim
i uglednim imenima. AOL želi proširiti svoje usluge i obuhvatiti
informativne i zabavne programe Time-Warnera te pružati internet
usluge preko jako brzih veza Time-Warnera, koje bi trebale
zamijeniti dosadašnje spore telefonske veze. Time-Warner želi pak
privući AOl-ove mušterije s interneta, tržišta za kojim oglašivači
žude a Time-Warner nije ga uspio sam stvoriti.
Budući da se te dvije tvrtke ne natječu za iste mušterije, stapanje
ne bi trebalo izazvati probleme u vezi sa zakonom koji brani
stvaranje trustova.
Ipak, rečeni posao krije u sebi i prijetnju za potrošače, koju su -
valja im to priznati - Steve Case, predsjednik izvršnog odbora AOL-
a, i Gerald Levin, predsjednik izvršnog odbora Time-Warnerea,
spomenuli na jučerašnoj konferenciji za novinstvo, obećavši da će
ga i riješiti. Taj problem poznat je pod nazivom 'otvoreni
pristup'. Po zakonu, mušterije koje se priključuju na internet
posredstvom telefonskih veza imaju slobodan pristup bilo kojem
davatelju internet usluga kojega sami izaberu. No, zakon ne
obvezuje tvrtke u branši elektronskih medija da osiguraju
spomenuti slobodan pristup svim davateljima internet-usluga te
prijeti opasnost da bi im kontrola davatelja internet-usluga
omogućila i kontrolu sadržaja vijesti i informacija koje stižu u
domove korisnika.
Case je lobirao u krugovima savezne vlade, pozivajući njezine
članove da od tvrtki zatraže osiguravanje otvorenog pristupa svim
davateljima internet-usluga. No, dosad je bio stranac u svijetu
kablovske televizije. Sada će pak postati vlasnikom jedne od mreža
a jučer je obećao da će obvezati novu tvrtku na osiguravanje
spomenutog otvorenog pristupa. Riječ je o važnom obećanju čije
ispunjenje vlasti, zadužene za regulaciju poslovanja u toj sferi,
moraju pomno nadzirati.
U slučaju otvorenog pristupa svim davateljima usluga na internetu
ne postoji gotovo nikakav gospodarski motiviran razlog za
strahovanje od najavljenog stapanja ali ostaje potajna tjeskoba
zbog mogućeg utjecaja koji bi proces stapanja golemih kompanija u
sferi medija mogao imati na društvo. Nastavak procesa
okrupnjavanja među tvrtkama veličine Disneya i ABC-a, Time-Warnera
i AOL-a, MCI-a i Worldcoma ne mora nužno rezultirati monopolom u
sferi elektronskih medija, zabave ili tržišta internet-usluga i
time prerasti u ozbiljnu prijetnju. Samo stvaranje korporacijskih
nemani predstavlja opasnost u zemlji čiji zakoni dopuštaju
tvrtkama kupovinu političkog utjecaja. Lijek za tu političku
prijetnju nije blokada stapanja već precizno utvrđivanje zakona o
financijskim prilozima za predizborne kampanje.
Izazovi koje takve velike, složene tvrtke predstavljaju za
novinarstvo tek ulaze u žarište pozornosti. Desetljećima su se
novinari, čitatelji i gledatelji morali nositi s koncentracijom
vlasništva u lancima novina i televizijskih kompanija. U takvom je
okružju postojano odvajanje oglašavanja od izvješćivanja dobro
funkcioniralo. No, međusobno odvajanje složenih odjela novih
divova na području informiranja, zabave i marketinga možda neće
biti tako jednostavno. Jučer je Case izjavio da poučava Levina o
pojmu 'internet-vremena' dok Levin njega poučava o novinarskoj
tradiciji. To je razmjena koja će biti nužna i u njihovoj kompaniji
ali i u cijelom svijetu medija koji se mijenja brže no što je itko
mogao predvidjeti", upozorava na kraju komentator.