US-YU-ID-IK-DIPLOMACIJA-Vlada-Politika VOA 10. I. TISAK GLAS AMERIKE - VOA10. I. 1999.Pregled tiskaBivši državni tajnik Henry Kissinger u današnjem 'The Washington Postu' objavio je članak naslova: Naša kratkovidna vizija svijeta.
Nikada ranije niti jedna država nije dosegla usporediv uspon u globalnim okvirima u toliko velikom broju područja - od naoružanja do načina poslovanja, od tehnologije do popularne kulture, kao što je to danas slučaj sa Sjedinjenim Državama. No, ta je američka dominacija ostvarena više sklopom naočigled nepovezanih odluka, no na temelju jednog planiranog, sveobuhvatnog strateškog dizajna - nalazi Henry Kissinger. Na vrhuncu svoje nadmoći, rimsko i britansko carstvo uspjeli su transformirati svoju snagu u konsenzus, a svoje načine upravljanja u norme, koje su potom postale naširoko prihvaćene. Međutim, Sjedinjene Države još nisu dosegle takav položaj. Njihove odluke oblikuju međunarodne događaje u dosad nezabilježenoj količini, no te odluke izgledaju kao da su proizvoljne ili da predstavljaju slučajan, stihijski odgovor na volju domaćeg izbornog tijela. ...Kada jedna dominantna sila nije kadra oblikovati međunarodni konsenzus, ona tada ne uspijeva dati svoj glavni potencijalni
GLAS AMERIKE - VOA
10. I. 1999.
Pregled tiska
Bivši državni tajnik Henry Kissinger u današnjem 'The Washington
Postu' objavio je članak naslova: Naša kratkovidna vizija svijeta.
Nikada ranije niti jedna država nije dosegla usporediv uspon u
globalnim okvirima u toliko velikom broju područja - od naoružanja
do načina poslovanja, od tehnologije do popularne kulture, kao što
je to danas slučaj sa Sjedinjenim Državama. No, ta je američka
dominacija ostvarena više sklopom naočigled nepovezanih odluka, no
na temelju jednog planiranog, sveobuhvatnog strateškog dizajna -
nalazi Henry Kissinger. Na vrhuncu svoje nadmoći, rimsko i
britansko carstvo uspjeli su transformirati svoju snagu u
konsenzus, a svoje načine upravljanja u norme, koje su potom
postale naširoko prihvaćene. Međutim, Sjedinjene Države još nisu
dosegle takav položaj. Njihove odluke oblikuju međunarodne
događaje u dosad nezabilježenoj količini, no te odluke izgledaju
kao da su proizvoljne ili da predstavljaju slučajan, stihijski
odgovor na volju domaćeg izbornog tijela. ...
Kada jedna dominantna sila nije kadra oblikovati međunarodni
konsenzus, ona tada ne uspijeva dati svoj glavni potencijalni
doprinos svjetskome poretku. Sjedinjene Države nisu uspjele
integrirati Rusiju niti Kinu u svjetski poredak koji funkcionira.
Također nisu razvile strategiju potrebnu za dvije
najfundamentalnije postavke odnosa u svijetu, a to su: iznalaženje
načina kako se suprotstaviti otpadničkim državama i način na koji
bi se američke moralne vrijednosti pretočile u jednu operativnu
diplomaciju. Henry Kissinger pritom kao primjere navodi Irak,
Kosovo i Istočni Timor. Glede Iraka, Sjedinjene se Države nalaze u
svojevrsnom povlačenju još od g. 1998. Clintonova uprava svoju je
politiku prema Iraku svela na zadržavanje, odnosno - po riječima
državne tajnice Madeleine Albright - 'na stavljanje Sadama u
kutiju'. Ovakva diplomacija novoga doba svodi se na alternaciju
retorike pomirenja i nedjelotvornih, grčevitih vojnih
konfrontacija - kritizira Henry Kissinger. Rezultat jest da se
Sadam Husein nalazi znatno bliže svojim ciljevima no što se to može
reći za Sjedinjene Države: protjerani promatrači Ujedinjenih
naroda nisu se vratili u Irak, a diplomacija Ujedinjenih naroda se
sada usredotočuje na uklanjanje sankcija, tako da je njihov kraj
jedino pitanje vremena.
Rezultati takve politike dovode u pitanje pobjedu odnesenu u
Zaljevskom ratu - nalazi Henry Kissinger, ilustrirajući svoj
zaključak premisom da niti jedna od država Zaljeva ne vjeruje u
mogućnost pomirenja s Irakom. Čak i iranski čvrstorukaši mogu
vidjeti kako se njihov pobijeđeni susjed uspijeva oduprijeti
multilateralnoj koaliciji, koju predvode Sjedinjene Države. Možda
će se na osnovi toga i njihova želja za moderacijom smanjiti.
No, čak i strateška i politička paraliza glede Iraka zasjenjena je
najdramatičnijom uporabom sile od osnutka NATO saveza. Kampanja
nad Kosovom trajala je 78 dana, iako Srbija ne znači bilo kakvu
stratešku opasnost. Ta činjenica najbolje oslikava emotivne
prioritete Clintonove vlade, koja je na bombardiranje Iraka
potrošila svega 3 dana, kao odgovor na izbacivanje promatrača UN-a,
što predstavlja ključ stabilnost u, za razliku od Srbije, vrlo
važnom Zaljevu. Život je znatno kompliciraniji od proklamacije
humanitarne vanjske politike koju vode sadašnji Washington i
London. Intervencija na Kosovu nije riješila politički problem
zbog kojeg je i izbila. Amerika i saveznici s pravom su se oduprli
srbijanskom etničkom čišćenju, no sredstva koja su pritom rabili
nisu prikladna postizanju cilja. Kad bi američka vlada pridavala
manje naglaska unutarnjoj politici i podrobnije razumjela
povijest, možda bi uspjela stvoriti bolju ravnotežu između
humanitarnih i političkih izazova, a možda bi uspjela spasiti i
više života i stvoriti bolje uvjete za dugoročnu političku
evoluciju. K tome, mogla je izbjeći nervozu stvorenu u mnogim
dijelovima svijeta zbog toga što je NATO savez poduzeo ofenzivne,
umjesto proklamiranih defenzivnih akcija.
Ista takva tendencija da se nađu trenutna rješenja povijesnih
problema pogoršala je situaciju na Istočnom Timoru, gdje je izvršen
pritisak na vladu da krene putem neovisnosti u trenutku prvih
neovisnih izbora u toj zemlji. Takav nedostatak senzibiliteta
prema indonezijskoj zabrinutosti za jedinstvo države i njezine
vjerske probleme, samo je doveo u opasnost razvoj mlade demokracije
u Indoneziji, kao i njezino povijesno partnerstvo sa Zapadom.
Gospodin Kissinger nalazi da je reakcija Zapada na rusku represiju
u Čečeniji pokazala da na Kosovu nije uspostavljeno opće načelo
djelovanja. Rusija se ponaša kao i Srbija, pokušavajući nametnuti
svoju vladavinu jednoj disidentskoj pokrajini. No, sve što
apostoli zapadne takozvane 'etičke politike' uspijevaju učiniti
jest da kritiziraju Rusiju, i to s jedinom svrhom da ušutkaju svoje
domaće kritičare, umjesto da pokrenu akciju kako bi utjecali na
stvaranje odluka koje donosi Moskva. Razumljiva je nevoljkost da se
pogoršaju odnosi s potencijalno jakom Rusijom, no čak i da se ruska
intervencija nije mogla spriječiti, svejedno je bilo važno
obeshrabriti buduće ruske pokušaje da se oslanja na silu u svrhu
reguliranja odnosa sa susjedima. Moralna načela su apsolutna i ne
podliježu povijesnoj evoluciji. No, vanjska politika mora se
sučeljavati s nijansama i procesima, a ne s terminalnim točkama.
Osciliranje između prevelike predanosti i potpunog odricanja
narušit će našu sposobnost da oblikujemo stabilan međunarodni
poredak, završava Henry Kissinger u 'The Washington Postu'.
Robert Hunter, bivši američki veleposlanik u NATO savezu piše u
današnjem 'The Los Angeles Timesu' da je liberalni kapitalizam
veliki pobjednik dvadesetog stoljeća, s obzirom da su fašizam i
komunizam potpuno propali. Zemlja koja je time najviše dobila -
bilo na snazi, bogatstvu i respektu su Sjedinjene Države, koje su
uspješno ispreplele demokratske vrijednosti s gospodarstvom dosad
nezabilježene tehnologije i proizvodnje. Sjedinjene Države sada
nemaju izravne neprijatelje koji bi bili opasnost. Sada, na vrhuncu
moći Sjedinjenih Država, potrebno je razmisliti o nekoliko
daljnjih pitanja: trebaju li Sjedinjene Države postići takvu vojnu
nadmoć da joj druge države ne pokušavaju niti parirati; do koje se
mjere trebamo angažirati u inozemstvu na unilateralnoj, a do koje
na multinacionalnoj bazi; koliku smo razinu terorističkih
prijetnja spremni prihvatiti, prijetnja od oružja masovnog
uništenja, odnosno, koliku smo razinu kontrole u tom pitanju
spremni kod kuće tolerirati; koliki ćemo rizik prihvatiti što se
tiče života naših vojnika koje šaljemo u strane zemlje da uspostave
red? Koliku ćemo odgovornost preuzeti na promicanju mira i ljudskih
prava, koliko ćemo investirati u promidžbu američkih vrijednosti
vani, a poglavito u razvoj demokracije u drugim zemljama? Robert
Hunter napominje da je sada vrijeme da se zasuču rukavi i gradi
budućnost. Sljedeća američka vlada morat će se sučeliti s
postavljenim pitanjima. Sjedinjene Države moraju biti potpuno
predane suradnji s drugim zemljama što se tiče izgradnje
zajedničkih načela, prakse, odnosa i institucija. Taj je rad od
ključne važnosti da bi se stvorio trajni temelj za uspješno
sučeljavanje s dolazećim političkim, gospodarskim i društvenim
snagama koje će zahvatiti naše, post-industrijsko doba na način na
koji su revolucije XVIII. i XIX. stoljeća odrazile se na razdoblje
koje je tek iza nas, nalazi Robert Hunter u 'The Los Angeles
Timesu'.
(VOA)