FR-US-RU-YU-UN-Oružani sukobi-Organizacije/savezi-Obrana-Ljudska prava FR- MONDE 5.1.BATTATI O UN-U I KOSOVU FRANCUSKALE MONDE5. I. 2000.Pravo upletanja nije umrlo na Kosovu"(...) Rezolucija 1244 o Kosovu, koju je Vijeće sigurnosti
prihvatilo 10. lipnja 1999., ne rješava sve probleme. Ona ponajprije traži da 'Savezna Republika Jugoslavija odmah, na način koji se dade provjeriti, privede kraju nasilje i represiju na Kosovu'. Ona također odlučuje da će se 'rasporediti međunarodne civilne i sigurnosne snage s prikladnom opremom i osobljem'. S UNMIK-om kao upravom i KFOR-om kao oružanom silom. U njoj se moli glavni tajnik da imenuje posebnog izaslanika (bit će to Bernard Kouchner) koji će upravljati prvom organizacijom i koji će 'olakšati... uvođenje visokog stupnja autonomije i samouprave na Kosovu'.Postojanje etničkih manjina je stvarnost, a njihova će pomirba s većinom biti teška i dugotrajna. No tko bi prije deset godina mogao i pomisliti da će libanonsko građansko društvo nadjačati mržnju u zemlji gdje je ponovna uspostava mira omogućila gospodarsku obnovu i zajednički život zajednica?Kako god bilo, ta rezolucija svjedoči o dubokim promjenama u
FRANCUSKA
LE MONDE
5. I. 2000.
Pravo upletanja nije umrlo na Kosovu
"(...) Rezolucija 1244 o Kosovu, koju je Vijeće sigurnosti
prihvatilo 10. lipnja 1999., ne rješava sve probleme. Ona
ponajprije traži da 'Savezna Republika Jugoslavija odmah, na način
koji se dade provjeriti, privede kraju nasilje i represiju na
Kosovu'. Ona također odlučuje da će se 'rasporediti međunarodne
civilne i sigurnosne snage s prikladnom opremom i osobljem'. S
UNMIK-om kao upravom i KFOR-om kao oružanom silom. U njoj se moli
glavni tajnik da imenuje posebnog izaslanika (bit će to Bernard
Kouchner) koji će upravljati prvom organizacijom i koji će
'olakšati... uvođenje visokog stupnja autonomije i samouprave na
Kosovu'.
Postojanje etničkih manjina je stvarnost, a njihova će pomirba s
većinom biti teška i dugotrajna. No tko bi prije deset godina mogao
i pomisliti da će libanonsko građansko društvo nadjačati mržnju u
zemlji gdje je ponovna uspostava mira omogućila gospodarsku obnovu
i zajednički život zajednica?
Kako god bilo, ta rezolucija svjedoči o dubokim promjenama u
multilateralnoj diplomaciji. Ujedinjeni su narodi utemeljeni na
načelu neupletanja u unutarnje stvari država. Odvažan i uporan Rene
Cassin načeo je tu utvrdu diktatura 1948. Općom deklaracijom o
ljudskim pravima. Bila je to tek nematerijalna provala, pravo
međunarodne zajednice da nadzire kako se vlade ponašaju prema
svojim podanicima. (...)
No najveće se promjene događaju početkom (devetoga) desetljeća u
Vijeću sigurnosti. Vijeće koje je do tada bilo zaduženo samo za
očuvanje mira u svijetu, sada raspravlja o građanskim, etničkim,
vjerskim i plemenskim ratovima. Ono se sve češće upleće u sukobe
među državama. Pod pritiskom javnosti, s više od 170 rezolucija,
Vijeće pokazuje da je vlada koja masovno krši ljudska prava
prijetnja i napad na mir. Ono, jedno za drugim, postavlja sljedeće
zahtjeve: prekid nasilja i slobodna raspodjela humanitarne pomoći,
a zatim odlučuje da se pomoći dade oružana pratnja.
Napokon donosi odluku o međunarodnom vojnom upletanju kako bi
zaustavilo genocid i zločine protiv čovječnosti. Njegove dokumente
često jednoglasno ili uz veliku većinu izglasavaju ne samo pet
stalnih članica Vijeća kojima se krivo pripisuju sve odluke, već i
one nestalne, tj. - zahvaljujući povremenoj obnovi - gotovo pedeset
država koje, rabeći iste pojmove, prihvaćaju odredbe kojima se
traži poštivanje temeljnih prava, prekid nasilja i pravo na
upletanje.
Dakako, odluke uvijek dolaze prekasno, poduzete mjere nisu
dovoljne, a žrtava je previše. Ali, odakle polazimo? Od
međunarodnog poretka u kojemu su se pokolji događali u tihoj šutnji
zaštitničkih suvereniteta tirana. Suverenitet je međusobno
jamstvo krvnika, u Kambodži, u Ruandi, u Istočnom Timoru...
Pinochet možda neće biti osuđen. Milošević je još na slobodi. No tko
bi još nedavno rekao da će im se suditi za zločine? Tko bi rekao da će
se države i međuvladina organizacija osloboditi obvezatne
ravnodušnosti i odreći se sukrivnje u šutnji? Da će, makar i
sramežljivo, priznati da diplomatski imunitet više ne štiti
ugnjetavače na vlasti? Tko bi rekao da će se strane postrojbe
sukladno međunarodnom pravu iskrcati u nekoj zemlji da bi tamo
štitile civile? Te postrojbe na Kosovu dolaze iz 26 zemalja - među
kojima je jedna zemlja u razvoju - nakon zračnih napada koji su Srbe
prisilili na uzmak.
Govori li jačanje srpskog nasilja nad Albancima na Kosovu tijekom
NATO-ovih bombardiranja u obranu neupletanja i u korist
prepuštanja Kosovara srpskim zločincima? Trebalo bi zapitati
žrtve... Nevladine su udruge već odgovorile a da nisu dale prednost
ni humanitarnom ni vojnom pitanju. (...)
Karitativne udruge djeluju na Kosovu u miru. One još ne mogu doći u
Čečeniju gdje Rusi nekažnjeno čine pokolje. Pravo upletanja tu još
ovisi o vetu koji Moskva može iskoristiti u UN-u. U tome je njegova
očita ograničenost. Ona također ističe njegovu nedorađenost. Tko
je tomu kriv? Malodušje vlada koje žele poštedjeti jednog autokrata
koji završava svoju utrku, a onda i njegova nasljednika, nije im na
čast. To ipak ne svaljuje krivnju na pravo koje se rađa. Demokracija
nije posvuda uvedena nakon Opće deklaracije iz 1948. Treba li zbog
toga zaključiti da je nekorisno djelo Renea Cassina koji ju je
sastavio i dao na glasovanje?", piše Mario Bettati, profesor
međunarodnog prava na sveučilištu Pariz-II.