HR-HRVATSKA-EU-Politika PRIVREMENI SPORAZUM NA SNAZI OD 1. SIJEČNJA Piše: Igor IlićZAGREB, 30. prosinca (Hina) - U utorak, 1. siječnja 2002., na snagu stupa Privremeni sporazum između Hrvatske i Europske unije kojim se aktiviraju
trgovinske i prometne odredbe Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju (SSP).
Piše: Igor Ilić
ZAGREB, 30. prosinca (Hina) - U utorak, 1. siječnja 2002., na snagu
stupa Privremeni sporazum između Hrvatske i Europske unije kojim se
aktiviraju trgovinske i prometne odredbe Sporazuma o stabilizaciji
i pridruživanju (SSP).#L#
Da bi na snagu stupio SSP potrebno je da ga, nakon što su to učinili
hrvatski Sabor i Europski parlament, još ratificiraju parlamenti
svih država članica Europske unije. To bi razdoblje moglo potrajati
do dvije godine, pa kako trgovinski i prometni dio, koji otvara put
ka zoni slobodne trgovine između Hrvatske i EU-a, ne bi morao
čekati, zaključen je Privremeni sporazum.
To je omogućeno činjenicom da su trgovinska pitanja, koja čine tzv.
Prvi stup EU-a, za razliku od unutarnjih poslova i pravosuđa te
zajedničke vanjske i sigurnosne politike, u isključivoj
nadležnosti Europske zajednice.
Nakon čina potpisivanja SSP-a 29. listopada 2001. u Luksemburgu, on
je ratificiran u hrvatskom Saboru početkom prosinca, a zatim i 12.
prosinca u Europskom parlamentu. Kako je postupak ratifikacije na
razini Europske unije nešto složenije prirode, pa zapravo još nije
okončan, postoji odredba u Privremenom sporazumu koja kazuje da on
stupa na snagu 1. siječnja bez obzira dovrši li se do tada postupak
njegove ratifikacije. Da bi ga europska strana u cijelosti
potvrdila, potrebno je da ga još ratificira i Vijeće ministara
Europske unije. To će vjerojatno biti učinjeno na njegovom prvom
sastanku u 2002., 28. siječnja, pa bi Privremeni sporazum i
formalno stupio na snagu 1. ožujka.
Privremeni sporazum obuhvaća sve odredbe SSP-a koje se odnose na
slobodno kretanje roba. Što se tiče Europske unije, on će
formalizirati trgovinske olakšice koje za Hrvatsku postoje od
odluke o dodjeli jednostranih mjera slobodne trgovine u prosincu
2000. U praksi, to znači da će tržišta članica Europske unije biti u
cijelosti otvorena za uvoz bez carine iz Hrvatske industrijske
robe, uključujući tekstil i čelik, svih prerađevina
poljoprivrednih proizvoda te poljoprivrednih proizvoda osim
goveđeg mesa i proizvoda ribarske industrije za koje, kao i u
slučaju vina, postoje određene kvote.
Hrvatski su pregovarači bili svjesni da je režim ribljih kvota za
Hrvatsku objektivno malen i da se možda metodom odugovlačenja
pregovora u tom smislu moglo dobiti više, no ističu da je za
Hrvatsku gotovo jednako važno kao sadržaj bilo i vrijeme postizanja
sporazuma budući da za nekim zemljama kandidatima Hrvatska u
sklapanju sporazuma o pridruženom članstvu zaostaje gotovo čitavih
deset godina.
U obrnutom smjeru, dakle bescarinski režim kretanja robe iz zemalja
Europske unije u Hrvatsku, uvodit će se postupno kroz prijelazna
razdoblja, ovisno o vrsti i osjetljivosti proizvoda za hrvatsku
stranu, sve do potpune liberalizacije šest godina nakon stupanja na
snagu SSP-a, što bi zapravo prema predviđenom tijeku događaja
značilo negdje potkraj 2008. Za neke proizvode, poput automobila,
za koje ne postoji i osjetljivost za hrvatsko gospodarstvo, odmah
se uvodi nulta stopa carine.
U Europskoj komisiji tvrde da gospodarski dio SSP-a s Hrvatskom
nedvojbeno nudi najliberalniji režim koji je jedna država koja
sklapa sporazum o pridruživanju s EU-om mogla dobiti.
Privremeni sporazum uključuje i odredbe vezane za konkurenciju i
pomoć države, za intelektualno vlasništvo, gospodarsku suradnju,
autorska prava, administrativnu carinsku suradnju i promet.
Provođenje Privremenog sporazuma nadzirat će tzv. Privremeni odbor
u kojemu su predstavnici obje ugovorne strane koji odluke donose
konsenzusom, dakle bez preglasavanja.
U Europskoj komisiji čvrsto vjeruju da od prvog trenutka njegova
provođenja neće nastati problemi slični onima u slučaju Makedonije
koja je SSP potpisala nešto ranije od Hrvatske. U makedonskom
slučaju Privremeni je sporazum na snagu stupio 1. srpnja 2001., no
već nakon dva tjedna počele su se javljati poteškoće, jer je
makedonska strana nastavila naplaćivati određene carinske
pristojbe na dio proizvoda iz EU-a.
Europska će unija pomno pratiti provedbu kako SSP-a u cjelini tako i
njegova trgovinskog i prometnog dijela uokvirenog u Privremenom
sproazumu. Već tijekom proljeća očekuje se prvo cjelovitije
izvješće o tijeku provedbe SSP-a s Hrvatskom. Izvješće će biti
sačinjeno od četiri dijela: razvoja političkog stanja u Hrvatskoj,
gospodarskih pokazatelja, tijeka provedbe SSP-a i financijske
pomoći.
Dosadašnji razvoj situacije oko procesa stabilizacije i
pridruživanja pokazuje da EU dosljedno primjenjuje individualni
pristup prema državama obuhvaćenim procesom. Hrvatska i Makedonija
su potpisale SSP, no dok makedonski sporazum, zbog nestabilnih
prilika u toj zemlji, još uvijek čeka na ratifikaciju europske
strane, ratifikacija SSP-a s Hrvatskom već je gotovo obavljena. Za
SRJ još se nije počela raditi studija o izvedivosti pregovora, a to
bi se moglo dogoditi najranije u proljeće 2002. U slučaju Albanije
pregovori o sporazumu trebali bi započeti u ožujku 2002. Bosna i
Hercegovina još nije ispunila uvjete niti za ustroj konzultativne
radne skupine za pripremu studije o izvedivosti.
(Hina) ii maš