US-RU-savezi-supersila-Politika US-23.XII.LA TIMES- RUSIJA I NATO SJEDINJENE DRŽAVELOS ANGELES TIMES23. XII. 2001.Rusija bi trebala imati mjesto za stolom"Rusija ne pripada u NATO. Ruski narod i njegovi čelnici podvojeni su glede
članstva u savezu, a ni Sjevernoatlantski savez nije spreman u potpunosti uključiti svog bivšeg neprijatelja i obvezati se na njegovu obranu, koja bi mogla, primjerice, uključiti obvezu da obrani Rusiju od Kine.No ako NATO ne da Rusiji značajnije mjesto za stolom i stvaran glas u pitanjima od obostranog interesa, savez neće moći ostvariti svoju ulogu glavnog oslonca europske sigurnosti.Sadašnji ustroj 19-1, po kojemu se 19 članica savjetuje s Rusijom, ali donose odluke bez nje, zadržava hladnoratovske podjele u Europi i ograničava već ograničene sposobnosti NATO-a da odgovori na dvije najveće prijetnje kontinentu, terorizam i širenje oružja za masovno uništavanje. Odričući pravo glasa Rusiji u tim ključnim pitanjima, NATO se izlaže riziku da se učini nebitnim. (...)Kao vojni i politički savez, NATO ima dva straha kada razmišlja o ruskom uključivanju u svoje poslove: da bi štetu mogla pretrpjeti njegova sposobnost vojnog djelovanja, te da bi mogao biti potkopan
SJEDINJENE DRŽAVE
LOS ANGELES TIMES
23. XII. 2001.
Rusija bi trebala imati mjesto za stolom
"Rusija ne pripada u NATO. Ruski narod i njegovi čelnici podvojeni
su glede članstva u savezu, a ni Sjevernoatlantski savez nije
spreman u potpunosti uključiti svog bivšeg neprijatelja i obvezati
se na njegovu obranu, koja bi mogla, primjerice, uključiti obvezu
da obrani Rusiju od Kine.
No ako NATO ne da Rusiji značajnije mjesto za stolom i stvaran glas u
pitanjima od obostranog interesa, savez neće moći ostvariti svoju
ulogu glavnog oslonca europske sigurnosti.
Sadašnji ustroj 19-1, po kojemu se 19 članica savjetuje s Rusijom,
ali donose odluke bez nje, zadržava hladnoratovske podjele u Europi
i ograničava već ograničene sposobnosti NATO-a da odgovori na dvije
najveće prijetnje kontinentu, terorizam i širenje oružja za
masovno uništavanje. Odričući pravo glasa Rusiji u tim ključnim
pitanjima, NATO se izlaže riziku da se učini nebitnim. (...)
Kao vojni i politički savez, NATO ima dva straha kada razmišlja o
ruskom uključivanju u svoje poslove: da bi štetu mogla pretrpjeti
njegova sposobnost vojnog djelovanja, te da bi mogao biti potkopan
njegov status saveza demokratskih nacija sa zajedničkim
vrijednostima. Niti jedan od strahova nije opravdan. U stvari rat
protiv terorizma zahtijeva bližu suradnju između zemalja NATO-a i
Rusije.
Ne bi bilo pretjerano kazati da je Rusija sa svojom vojnom i
političkom potporom u ratu protiv terorizma i svojom spremnošću da
ne stane na put angažmanu SAD-a u središnjoj Aziji, dala veći
doprinos ratnim naporima nego većina NATO saveznika zajedno (uz
značajnu iznimku Velike Britanije i Turske, koje obje uživaju
poseban odnos s Washingtonom).
Pozivanje saveza na članak o međusobnoj obrani radi SAD-a nakon 11.
rujna, naglasio je činjenicu da NATO-ova snaga više nije
prvenstveno vojna: ona je politička. Mimo takve potpore, saveznici
nemaju mnogo sredstava da pomognu Sjedinjenim Državama u njihovoj
obrani. (...)
Poljska, Mađarska i Češka, prva skupina novih članica NATO-a nakon
hladnog rata, mučile su se zadovoljiti vojne obveze za članstvo.
Ocijenjeno samo u terminima vojne sposobnosti snaga saveza je, za
sada, razvodnjena širenjem. Kandidati za drugu rundu širenja:
Slovenija, Slovačka, Rumunjska, Bugarska, Albanija, Makedonija i
balkanske države, teško da će preokrenuti taj trend. (...)
Ne postoji ni vjerodostojan argument da bi NATO-ova politička
kohezija bila izložena riziku ako bi se Rusiji dao pravi glas u
ključnim pitanjima europske sigurnosti. Vjeruje li netko uistinu
da bi Moskva imala veću mogućnost okupljanja 20 ili više europskih
nacija, od kojih mnoge imaju dugotrajne odnose i obveze spram SAD-
a, nego Washington? Ako je tako, ona trebamo razmisliti o našoj
obvezi spram saveza. Svatko tko se boji da će Rusija izvršiti
nesrazmjeran utjecaj u odlučivanju u savezu nema povjerenja u
koheziju NATO-a.
Vjerojatno će biti kriza, na Kavkazu, primjerice, tijekom kojih
Rusija može ometati poteze i odluke saveza. Ali će isto vjerojatno
biti vremena kada bi ruski angažman, opet na Kavkazu, mogao
spriječiti krizu.
Na kraju, veća uključenost Rusije u NATO vjerojatno će imati veći
utjecaj na Rusiju nego obratno. Vjerojatan ishod ruskog dobivanja
glasa u izabranim odlukama NATO-a je taj da će ona, u nekim
slučajevima, biti suočena s izborom između izolacije i jedinstva s
ostatkom Europe. Sigurno je da Moskva ne želi biti isključena
strana.
Tvrdnje da je Rusija politički nekompatibilna s NATO-om isto tako
ne stoje. Istina, njena je demokracija mlada i uvelike nesavršena,
njezin odnos spram etničkih manjina često je vrlo loš, a njezin
odnos sa susjedima često svadljiv. No kada Rusija sjedne s NATO-om,
sjedit će za istim stolom s Turskom, čiji je loš odnos spram Kurda
dobro poznat, s Francuskom, čije su ruke okrvavljene u nasilnom
kolonijalnom ratu u Alžiru i čiji su najviši dužnosnici redovito
upleteni u skandale oko korupcije, s Njemačkom, čiji je
posthladnoratovski otac utemeljitelj nečasno završio političku
karijeru nakon neugodne istrage o tajnim stranačkim fondovima.
Ništa od toga ne opravdava ruske nedostatke, no teško da to može
Rusiju lišiti glasa u pitanjima europske sigurnosti.
Kada je NATO krenuo putem posthladnoratovske transformacije,
obvezao se učiniti za europski istok ono što je učinjeno za europski
zapad. Njegova misija ne može stati na granicama Rusije. Rusija će
najvjerojatnije izabrati da ne pristupi službeno savezu. No NATO-
ov interes diktira da se Rusiji da glas u izabranim pitanjima.
Praktično, to bi značilo da bi u unaprijed izabranim pitanjima
NATO-a i Rusije, uključujući takve kao što su razmještanje
mirovnjaka, nadzor nad širenjem naoružanja i u protuterorističkim
operacijama, ruski predstavnici sjedili za stolom i donosili
odluke sa članicama NATO-a. Bili bi uključeni u pravljenje planova,
umjesto da im se ovi iznesu nakon obavljena posla.
Savez može iskoristiti pomoć Rusije, njezine obavještajne
informacije i zrakoplovne mogućnosti, mogu se, sigurno, pokazati
korisnima u ratu protiv terorizma i ruska suradnja u naporima da se
bori protiv širenja oružja masovnog uništavanja i raketne
tehnologije mogla bi biti ključna.
Uvodeći Rusiju u proces odlučivanja, NATO bi Rusiju gurnuo u pravom
pravcu. Mjesto za NATO-ovim stolom za predstavnike Rusije
predstavlja ključan korak za organizaciju kako bi se obnovila i
suočila s pravim izazovima novog stoljeća.", pišu Eugene Rumer i
Jeffrey Simon.