ZAGREB, 21. prosinca (Hina) - Kada se nešto prije 09.00 sati po mjesnom vremenu 11. rujna prvi oteti zrakoplov American Airlinesa zabio u zapadni od dva tornja WTC-a u New Yorku, započela je jedna od najvećih kriza u povijesti
svjetske avioindustrije.
ZAGREB, 21. prosinca (Hina) - Kada se nešto prije 09.00 sati po
mjesnom vremenu 11. rujna prvi oteti zrakoplov American Airlinesa
zabio u zapadni od dva tornja WTC-a u New Yorku, započela je jedna od
najvećih kriza u povijesti svjetske avioindustrije.#L#
Njezine posljedice osjećaju gotovo sve svjetske aviokompanije,
koje pritisnute problemima najavljuju tisuće otkaza, pokušavajući
se boriti s padom prometa, znatno manjim troškova povećanog
osiguranja ili tražeći strateške partnere svojim stjegonošama.
Posebno je ozbiljna situacija bila u američkom kompanijama, koje su
gotovo svu svoju flotu držale na zemlji četiri dana nakon
terorističkih napada na SAD. Zbog loših rezultata poslovanja i pada
potražnje, američka je zrakoplovna industrija nakon napada na SAD
najavila otpuštanje više od 100 tisuća radnika, od kojih 30.000
samo Boeing.
Predsjednik Boeinga Phil Condit kaže da je to najveća kriza u
povijesti zrakoplovne industrije, kojoj ne može parirati niti ona u
vrijeme Zaljevskog rata, kada je promet pao 2 posto. Sada se očekuje
da će pad biti 5 do 10 puta veći, a procjenjuju se da bi svjetske
zrakoplovne kompanije ove godine mogle zabilježiti gubitke veće od
10 milijardi dolara.
Što donosi budućnost stoga je jedno od najčešćih pitanja. Neke
analize govore o tome da će većina manjih aviokompanija, posebice u
Europi, propasti. Te bi se sudbine spasile tek tri najveće - British
Airlines, Air France i Lufthansa, odnosno da će za desetak godina
europskim nebom letjeti tek 4 do 7 velikih kompanija. Očekuju da će
uslijediti i daljnja otpuštanja u pratećim industrijama - od
proizvođača zrakoplova do turističke industrije te da će se kriza
nastaviti i u idućoj godini.
(Hina) rub sbo