FR-DE-novac-Financijsko-poslovne usluge-Vlada-Makrogospodarstvo-Tržište/cijene FRANCUSKA-LES ECHOS OD 12.12.01. WELTEKE O GOSPODARSKO-POLIT.SURADNJI U EU FRANCUSKALES ECHOS12.XII.2001.Olakšati usklađivanje politika u Europi"Što je
jače europsko jedinstvo, više se osjeća potreba za usklađivanjem gospodarskih politika između država članica. To više otkako je stvorena monetarna unija. Kao što se kaže u članku 99 ugovora o EU-u, 'države članice shvaćaju svoje gospodarske politike kao pitanje od zajedničkog interesa i usklađuju ih u sklopu Vijeća'. Premda svi priznaju da je usklađivanje gospodarskih politika važno, ipak postoje razlike u svezi s metodama koje treba utvrditi i s nadležnim područjima.Jedni se zauzimaju za pristup koji se temelji na načelnom, točno utvrđenom i formalnom sporazumu između čelnika, a drugi za otvorenije procedure utemeljene na pravilima, dok treći pak misle da je najdjelotvorniji sustav usklađivanja onaj koji se temelji na tržišnim snagama.Uzvratno djelovanje između državnih proračunskih politika s jedne, i zajedničke monetarne politike s druge strane, određuje jasno utvrđen pravni okvir. Odredbama Pakta o rastu i stabilnosti glavni je cilj da spriječe svaki mogući sukob između tih dvaju glavnih
FRANCUSKA
LES ECHOS
12.XII.2001.
Olakšati usklađivanje politika u Europi
"Što je jače europsko jedinstvo, više se osjeća potreba za
usklađivanjem gospodarskih politika između država članica. To više
otkako je stvorena monetarna unija. Kao što se kaže u članku 99
ugovora o EU-u, 'države članice shvaćaju svoje gospodarske
politike kao pitanje od zajedničkog interesa i usklađuju ih u
sklopu Vijeća'. Premda svi priznaju da je usklađivanje
gospodarskih politika važno, ipak postoje razlike u svezi s
metodama koje treba utvrditi i s nadležnim područjima.
Jedni se zauzimaju za pristup koji se temelji na načelnom, točno
utvrđenom i formalnom sporazumu između čelnika, a drugi za
otvorenije procedure utemeljene na pravilima, dok treći pak misle
da je najdjelotvorniji sustav usklađivanja onaj koji se temelji na
tržišnim snagama.
Uzvratno djelovanje između državnih proračunskih politika s jedne,
i zajedničke monetarne politike s druge strane, određuje jasno
utvrđen pravni okvir. Odredbama Pakta o rastu i stabilnosti glavni
je cilj da spriječe svaki mogući sukob između tih dvaju glavnih
područja makrogospodarske politike. U smislu tih odredaba, države
članice se obvezuju da će poštovati srednjoročni cilj, tj. postići
uravnotežen, pa i suficitni proračun, kao i da će ispuniti zahtjeve
proračunskog usklađivanja. Ograničavajući negativne posljedice
koje provedba isključivo nacionalnih ciljeva u bilo kojoj državi
članici može imati na druge strane u sporazumu, Pakt o rastu i
stabilnosti određuje okvir u kojemu države članice mogu odgovoriti
na ciklusne izazove vlastite svakoj od njih.
Nedavno su poduzeti pokušaji da se 'usklađivanje' monetarnih i
proračunskih politika proširi izvan tog okvira i da monetarne
vlasti preuzmu zadaću da isto tako ispune utvrđene ciljeve
kratkoročne gospodarske politike. To se stajalište uglavnom
temelji na zamisli da nadzor nad makrogospodarskim kretanjem ne
može bez prikladnog 'policy mixa' koji u postizanju kratkoročnih
ciljeva na području rasta i zapošljavanja daje veliku prednost
monetarnoj politici. No takvo je stajalište u opreci s odredbama
ugovora iz Maastrichta, prema kojima monetarna politika mora biti
neovisna, a glavna joj zadaća mora biti očuvanje stabilnih cijena.
Povrh toga, učiniti monetarne vlasti odgovornim za nadzor nad
makrogospodarskim kretanjima značilo bi nametnuti im pretešku
zadaću. Poput Bundesbanke svojedobno, Europska središnja banka
nije nikada htjela ispunjavati takve zahtjeve, oslanjajući se
radije na sigurnost koju daje znanje i praktično iskustvo
stručnjaka.
(...) U sklopu usklađivanja opće gospodarske politike u EU-u,
vodilo se računa o tim aspektima kroz primjenu otvorenijih
procedura usklađivanja koje se više temelje na 'dobrohotnom
pritisku kolega' i na primjeru uspjeha državne gospodarske
politike, nego na strogo određenim sporazumima o usklađivanju.
Početni pojam 'olakšane' procedure usklađivanja koja se temelji na
prihvaćanju i praćenju 'glavnih zajedničkih načela u gospodarstvu'
prepustio je mjesto nejasnom skupu 'uputa', 'mehanizama', 'planova
rada' i 'izvješća' koji obuhvaćaju gotovo sva područja djelovanja,
čiju je istančanost svakome, kako javnosti tako i svim
odlučivateljima zajedno, teško shvatiti. Na 'slabost tržišta'
gotovo se ne možemo pozivati da bismo opravdali usklađivanje, s
obzirom na njezine razmjere u ovom času. To samo povećava ugled
birokracije koja je u stalnom širenju, neprestano uvodeći nove
sektore odgovornosti. Krajnje je vrijeme da se donekle olakša
usklađivanje europskih gospodarskih politika. Samo ako svratimo
pozornost na ono što je bitno, bit ćemo uspješniji s manje novca",
piše Ernst Welteke, predsjednik Deutsche Bundesbanka.