HR-HNB-EURO-PREPORUKE-Bankarstvo PREPORUKE HNB-A BANKAMA O POSTUPKU ZAMJENE VALUTA EMU-A U EURO PREPORUKE HNB-A BANKAMA O POSTUPKU ZAMJENE VALUTA EMU-A U EURO Guverner Hrvatske narodne banke dr. Željko Rohatinski poslao je preporuku
bankama i štedionicama oko postupka mijenjanja valuta zemalja Europske monetarne unije u euro, kako bi se predstojeća zamjena obavljala sukladno europskim pravilima i na transparentan način. Guverner hrvatske središnje banke pritom podsjeća da zamjena valuta članica Europske monetarne unije (in valuta) eurom nije klasičan kupoprodajni devizni posao, odnosno stvarna zamjena novca po izboru bankovne klijentele, već zamjena valute koja se provodi po načelu "lex monetae", dakle snagom zakona. To znači da bi i hrvatske poslovne banke i štedionice konverziju "in valuta" u euro trebale obaviti po službenim konverzijskim tečajevima, kakve će primjenjivati i banke unutar Europske monetarne unije (a ne primjenom različitih kupovnih i prodajnih tečajeva). Ovo načelo važi i kad se radi o zamjeni gotovine u "in valutama" za euro u gotovinskom obliku, s tim da naknadu za takvu uslugu banke i štedionice trebaju iskazati odvojeno od tečaja, a prema vlastitom cjeniku. Manje banke i štedionice, koje pribavljaju potrebnu stranu valutu preko većih banaka, trebale bi svoje potrebe pravodobno osigurati
PREPORUKE HNB-A BANKAMA O POSTUPKU ZAMJENE VALUTA EMU-A U EURO
Guverner Hrvatske narodne banke dr. Željko Rohatinski poslao je
preporuku bankama i štedionicama oko postupka mijenjanja valuta
zemalja Europske monetarne unije u euro, kako bi se predstojeća
zamjena obavljala sukladno europskim pravilima i na transparentan
način.
Guverner hrvatske središnje banke pritom podsjeća da zamjena
valuta članica Europske monetarne unije (in valuta) eurom nije
klasičan kupoprodajni devizni posao, odnosno stvarna zamjena novca
po izboru bankovne klijentele, već zamjena valute koja se provodi
po načelu "lex monetae", dakle snagom zakona. To znači da bi i
hrvatske poslovne banke i štedionice konverziju "in valuta" u euro
trebale obaviti po službenim konverzijskim tečajevima, kakve će
primjenjivati i banke unutar Europske monetarne unije (a ne
primjenom različitih kupovnih i prodajnih tečajeva). Ovo načelo
važi i kad se radi o zamjeni gotovine u "in valutama" za euro u
gotovinskom obliku, s tim da naknadu za takvu uslugu banke i
štedionice trebaju iskazati odvojeno od tečaja, a prema vlastitom
cjeniku.
Manje banke i štedionice, koje pribavljaju potrebnu stranu valutu
preko većih banaka, trebale bi svoje potrebe pravodobno osigurati
čvrstim ugovorima, napominje guverner HNB-a. Prema dosadašnjim
saznanjima, neke to još nisu učinile. Umjesno je pretpostaviti da
bi u slučaju neočekivano velike potražnje za eurskom gotovinom u
poslovnicama banaka koje su dobavljači tog novca, te banke
opskrbljivale u prvom redu svoje šaltere, što bi moglo stvoriti
pomanjkanje eurske gotovine za zamjenu u ovim manjim bankama. Iako
bi takva nestašica bila, najvjerojatnije, sasvim kratkotrajne
naravi, takvi zastoji mogli bi se negativno odraziti na
raspoloženje građana i na njihovo povjerenje u domaći bankovni
sustav, upozorava dr. Rohatinski.
Iz sličnih razloga guverner HNB-a skreće pozornost svim bankama da
pravodobno imaju u vidu i potrebe svojih mjenjača za eurskom
gotovinom početkom slijedeće godine. Mogućnost da se mjenjači
pojave na šalterima prvih dana siječnja kao fizičke osobe (osobno
ili preko svojih suradnika) radi zamjene većih iznosa gotovine,
možda bi na nekim punktovima mogla stvoriti, makar i privremenu ali
svakako nepoželjnu, nestašicu eurske gotovine za potrebe ostalih
građana.
Budući da o tome ima upita nekih banaka, dr. Rohatinski napominje da
je i prije 1. siječnja 2002. godine unošenje novčanica i kovanica
eura u Hrvatsku potrebno prijaviti carinskom djelatniku, ukoliko
vrijednost pošiljke premašuje vrijednost 40.000 kuna. Za unos
stranog gotovinskog novca u zemlju ni u ovom slučaju nije potrebno
odobrenje Hrvatske narodne banke.
Dr. Rohatinski poručuju da će Hrvatska narodna banka, kao središnja
novčarska institucija Republike Hrvatske, nadzirati proces
zamjene novca, te će u slučaju bilo kakvih nepravilnosti i
protupropisnih postupaka poduzimati mjere za koje ima zakonske
ovlasti i o tome obavještavati javnost.