BRUXELLES, 12. prosinca (Hina/Reuters) - Talijanskim prihvaćanjem europskog uhidbenog naloga otvoren je put za njegovo uvođenje u sklopu jedinstvene borbe protiv terorizma i organiziranog kriminala na razini EU-a ubrzane rujanskim
terorističkim napadima na SAD.
BRUXELLES, 12. prosinca (Hina/Reuters) - Talijanskim prihvaćanjem
europskog uhidbenog naloga otvoren je put za njegovo uvođenje u
sklopu jedinstvene borbe protiv terorizma i organiziranog
kriminala na razini EU-a ubrzane rujanskim terorističkim napadima
na SAD.#L#
U načelu sveeuropski bi uhidbeni nalog pokrivao sve vrste
kriminalnih djela. No, za poimence navedena 32 kriminalna djela EU
ukida zahtjev da je kao uvjet izručenja potrebno da se zločin kao
takav priznaje u obje zemlje članice - onoj u kojoj se osumnjičenik
nalazi i onoj koja njegovo izručenje traži.
Popis od 32 kriminalna djela uključuje: terorizam, sudjelovanje u
kriminalnim organizacijama, seksualno iskorištavanje djece i
dječja pornografija, zloporaba 'cyberspacea', trgovina ljudima te
nezakonita trgovina oružjem i eksplozivima, nezakonita trgovina
ugroženim vrstama, otmica, uzimanje talaca, organizirana i/ili
oružana pljačka, nezakonita trgovina umjetninama i drugim
kulturnim blagom, silovanje, podmetanje požara, sabotaža, rasizam
i ksenofobija te korupcija i podmićivanje.
Italija je imala primjedbe na uključivanje financijskih
kriminalnih djela na popis. Mediji su takvo stajalište objasnili
željom talijanskog premijera Silvia Berlusconija da izbjegne
mogućnost da se nakon isteka imuniteta nađe pred španjolskim sudom
gdje je osumnjičen za korupciju. Talijanska strana se ponajprije
opirala da europski uhidbeni nalog ima retroaktivan učinak, no
konačno je pristala prihvatiti ga uz napomenu da je prvo nužno
načiniti određene izmjene u talijanskom zakonskom sustavu kako bi
bio usklađen s novim europskim normama.
Svaka će članica EU-a moći od druge članice zatražiti izručenje
osobe koju sumnjiči za počinjeno kazneno djelo. Za izručenje
osumnjičenoga zbog nedjela koje nije na 'Popisu 32', dotični
kriminalni čin mora zasluživati minimalnu zatvorsku kaznu od 12
mjeseci. U slučaju zločina sa zajedničkog popisa, minimalna kazna
mora biti tri godine.
Ako se osumnjičenik složi da bude izručen drugoj zemlji članici,
postupak ne bi smio trajati dulje od 10 dana. Ako ne bude suglasan,
postoji vremensko ograničenje od 60 dana za izručenje u normalnim
slučajevima, koje pak može biti produljeno na 90 dana u iznimnim
slučajevima.
Članice EU-a više neće moći odbijati izručenje vlastitih
državljana, što će zahtjevati ustavne promjene u Austriji,
Portugalu, Grčkoj i Njemačkoj.
Zemlje članice neće moći izručiti amnestirane osobe ili one koje su
ranije bile oslobođene optužbe ili već osuđene za nedjelo. Od
izručenja su zaštićeni i maloljetnici. Također zemlja članica može
odbiti izručiti osobu ako je tražena zbog kriminalnog djela koje
nije na 'Popisu 32' ili ako je tražena zbog nedjela koje nije na
popisu kaznenih djela u zemlji u kojoj je osoba uhićena. Prizivi na
odluku o izručenju moraju se provoditi u skladu sa zakonima zemlje u
kojoj je osoba uhićena.
Europski će uhidbeni nalog zamijeniti sadašnji složeni postupak
izručenja između zemalja članica čime bi se trebali ubrzati sudski
procesi koji ponekad traju i godinama.
Europska komisija tvrdi da je takav nalog nužan preduvjet uspješne
suradnje na području pravosuđa i unutarnjih poslova, tradicionalno
rezerviranog za nacionalne vlade koje na tom polju velikim dijelom
ljubomorno čuvaju suverenost. Napadi na SAD, međutim, ubrzali su
sazrijevanje svijesti da bez zajedničke suradnje nije moguće stati
na kraj terorizmu, a tome je pridonijelo i saznanje da su neki od
sudionika napada na SAD neko vrijeme boravili u zemljama EU-a.
(Hina) ii br