ZAGREB, 7. prosinca (Hina) - Kako povećati obim prijevoza, modernizirati prugu i vozila, te osigurati bolju protočnost na željezničkom pravcu X. paneuropskog koridora (Salzburg-Ljubljana -Zagreb-Beograd-Niš-Skopje-Veles-Solun) bile su
neke od tema današnjeg sastanka generalnih direktora željeznica iz Slovenije, Hrvatske, Bosne i Hercegovine, SR Jugoslavije i Makedonije, održanog u Zagrebu.
ZAGREB, 7. prosinca (Hina) - Kako povećati obim prijevoza,
modernizirati prugu i vozila, te osigurati bolju protočnost na
željezničkom pravcu X. paneuropskog koridora (Salzburg-Ljubljana
-Zagreb-Beograd-Niš-Skopje-Veles-Solun) bile su neke od tema
današnjeg sastanka generalnih direktora željeznica iz Slovenije,
Hrvatske, Bosne i Hercegovine, SR Jugoslavije i Makedonije,
održanog u Zagrebu.#L#
Revitalizacija prometa X. paneuropskim koridorom od velikog je
značaja za sve željezničke uprave sa prostora bivše Jugoslavije,
rekao je na konferenciji za novinare, održanoj u stanci tog
sastanka, generalni direktor Hrvatskih željeznica (HŽ) Marijan
Drempetić. Pritom je istaknuo kako je u prijeratnim godinama HŽ
prevozio tim pravcem oko 14 milijuna tona tereta i između 5 i 7
milijuna putnika, dok je u prvih šest mjeseci ove godine prevezeno
svega milijun tona tereta.
Kako se moglo čuti, jedan od ciljeva tog sastanka je i skraćivanje
trenutačno dugog zadržavanja kompozicija na graničnim
prijelazima, dogovaranje jedinstvene komercijalne politike i
ujednačavanje cijena, te marketinško oblikovanje usluga koje će se
ponuditi korisnicima.
Ujednačavanje svojih cijena već su ranije dogovorile Makedonske,
Jugoslavenske i Grčke željeznice, taj će se sporazum primjenjivati
od početka iduće godine, a generalni direktori Makedonskih i
Jugoslavenskih željeznica (JŽ) izrazili su želju za sličnom
suradnjom s HŽ-om i Slovenskim željeznicama. Generalni direktor
Makedonskih željeznica Vladimir Sokolovski istaknuo je kako bi
zajednički željeznice možda mogle i lakše doći do povoljnih
financijskih sredstava namijenjenih obnovi i modernizaciji tog
pravca od zajedničkog interesa. Sokolovski je napomenuo kako
očekuje da će se i vrijeme transporta tereta X. koridorom skratiti.
Naime, vrijeme teretnog prijevoza od Muenchena do Atene trenutačno
iznosi 75 sati, za razliku od nekadašnja 34 sata.
Iz svih se željezničkih kompanija moglo čuti kako im je obim
prijevoza na X. koridoru znatno manji no ranije. Tako je generalni
direktor Slovenskih željeznica Igor Zajec istaknuo kako to
poduzeće tim pravcem prevozi godišnje između 1 i 1,5 milijuna tona
tereta u usporedbi s 12 milijuna tona tereta prije desetak godina.
Kvaliteta željezničkog prijevoza na X. koridoru nije na
zadovoljavajućoj razini, rekao je generalni direktor JŽ-a Predrag
Nikolić. Nikolić je kao poseban problem istaknuo i osobito dugo
zadržavanje kompozicija vlakova na granicama, dodajući kako se na
hrvatskoj strani čeka u prosjeku 22 minute, dok vlakovi na
jugoslavenskoj strani granice stoje još duže - 27 minuta. Nikolić
je pozvao nadležne u obije zemlje da što prije riješe taj problem,
napominjući kako bi se vrijeme čekanja možda moglo skratiti
zajedničkim graničnim stanicama ili pak pregledom kompozicija "na
povjerenje".
Iako X. koridor ne prolazi kroz Bosnu i Hercegovinu, generalni
direktor Željeznica BIH Narcis Džumhur napomenuo je kako im je taj
prometni pravac značajan iz dva razloga - izlaz za njihove robe u
Europu, te zbog povezivanja jadranskih luka s X. koridorom.
Sva željeznička poduzeća sa prostora bivše Jugoslavije najavila su
ulaganja na tom koridoru, vezana uz opremanje te dvokolosječne
elektrificirane pruge u skladu s identičnim paneuropskim
standardima, no ulaganja je potrebno i uskladiti.
(Hina) ggr ds