SEATTLE, 30. studenoga (Hina/Reuters) - Gluhi doživljavaju promjene u mozgu koje im omogućuju da osjete glazbu na sličan način kao i osobe koje čuju, pokazalo je novo istraživanje.
SEATTLE, 30. studenoga (Hina/Reuters) - Gluhi doživljavaju
promjene u mozgu koje im omogućuju da osjete glazbu na sličan način
kao i osobe koje čuju, pokazalo je novo istraživanje. #L#
"Nekad se smatralo da je mozak zadan od rođenja te da posebna
područja uvijek imaju istu funkciju, bez obzira na sve. Na sreću,
pokazalo se da naši geni ne utječu izravno na 'uključivanje' našeg
mozga", rekao je dr. Dean Shibata, docent koji predaje radiologiju
na Sveučilištu Washington. "Vrlo je zanimljiva činjenica da je
mozak plastičan i sposoban za prilagodbe."
Koristeći funkcionalnu magnetsku rezonancu (fMRI), Shibata je
utvrdio da se mozak gluhe osobe "reorganizira" kako bi "čula"
vibracije te da pritom koristi slušni korteks, odgovoran za obradu
zvuka. Slike dobivene magnetskom rezonancom pokazuju da ti ljudi
"osjećaju" glazbu.
"Naše istraživanje pokazuje kako je taj dio mozga sposoban za
obradu osjeta kao što su slušni, kao i da se ljudi koji su rođeni
gluhi mogu prilagoditi i 'čuti' ono što njihovi prsti osjećaju",
obrazložio je Shibata. "Njihov doživljaj glazbe može biti prilično
sličan (doživljaju onih koji čuju)".
Shibata i kolege snimili su mozak 10 gluhih studenata i 11 studenata
neoštećena sluha. Svaki od njih držao je u ruci plastičnu cijev koja
je na mahove vibrirala. Ispitanici su upozoravali na vibracije koje
osjećaju.
Prema rezultatima fMRI-a, tijekom vibracija u obje je skupine
aktivno bilo područje mozga koje obrađuje dodir. No kod gluhih, ali
ne i ostalih ispitanika, zabilježena je aktivnost mozga u gornjem
temporalnom girusu, području mozga koje je aktivno kad mozak
obrađuje zvuk.
Shibata je istaknuo da su ta otkrića važna jer govore kako pomagala
za taktilno slušanje mogu pomoći gluhoj djeci u razumijevanju
govora i drugih zvukova. Te sprave pretvaraju zvučnu u vibracijsku
energiju, koju gluhi osjećaju prstima. Shibata, koji je
istraživanje proveo na rochesterskom sveučilištu, kaže kako
izlaganje gluhe djece glazbi na počeku njihova života može pomoći
da se "centri za glazbu" potaknu i razviju.
Drugi stručnjaci iz tog područja medicine smatraju ovo otkriće
važnim jer otvara put novim strategijama učenja i obuke gluhe
djece.
"Kod tih se pojedinaca događaju promjene za koje je vjerojatno
zaslužno razdoblje razvoja u djetinjstvu. Možda takva vrst
fleksibilnosti ne postoji u odraslom mozgu. Rad s djecom u ranoj
dobi mogao bi biti vrlo bitan u korištenju tih prednosti", rekao je
dr. Randy Buckner, docent psihologije, radiologije i
neurobiologije na medicinskom fakultetu u St. Louisu.
(Hina) lbr dgk