ZAGREB, 29. studenoga (Hina) - Ovogodišnja turistička sezona je za hrvatske putničke agencije bila uspješnija nego lanjska, dovedeno je 16 posto više gostiju (čemu je pridonijela i mjera o nultoj stopi PDV-a za organizirane dolaske
turista iz inozemstva), a unatoč rujanskom padu prometa u svim segmentima agencijskog poslovanja uzrokovanih terorističkim napadima na SAD, sadašnje stanje i poslovanje agencija je stabilno.L#L Ocjena je to Ivana Pukšara, predsjednika Udruženja hrvatskih putničkih agencija (UHPA) koja okuplja 188 putničkih agencija (od ukupno 700 koliko ih je u Hrvatskoj registrirano). Pukšar je napomenuo da je prvi tjedan nakon napada, kao i cijeli rujan, bilo dosta teško, posebno za 80-ak agencija, članica UHPA-e, koje se bave prodajom zrakoplovnih karata i aranžmana za daleke destinacije. U tom je vremenu dosta putnika odustalo od putovanja, nije bilo ni novih rezervacija, a procjenjuje se da su agencije tada izgubile oko 17 milijuna kuna prometa jer je pad prodaje karata u jednom trenutku iznosio i 70 posto. No, kako naglašava Pukšar, podaci za listopad pokazuju da se prodaja avio karata ustabilila te je u agencijama zabilježen 5 postotni porast u odnosu na lanjski listopad. Iako je to još uvijek malo u odnosu na prosječni ovogodišnji mjesečni rast od 30 posto te
ZAGREB, 29. studenoga (Hina) - Ovogodišnja turistička sezona je za
hrvatske putničke agencije bila uspješnija nego lanjska, dovedeno
je 16 posto više gostiju (čemu je pridonijela i mjera o nultoj stopi
PDV-a za organizirane dolaske turista iz inozemstva), a unatoč
rujanskom padu prometa u svim segmentima agencijskog poslovanja
uzrokovanih terorističkim napadima na SAD, sadašnje stanje i
poslovanje agencija je stabilno.L#L
Ocjena je to Ivana Pukšara, predsjednika Udruženja hrvatskih
putničkih agencija (UHPA) koja okuplja 188 putničkih agencija (od
ukupno 700 koliko ih je u Hrvatskoj registrirano). Pukšar je
napomenuo da je prvi tjedan nakon napada, kao i cijeli rujan, bilo
dosta teško, posebno za 80-ak agencija, članica UHPA-e, koje se
bave prodajom zrakoplovnih karata i aranžmana za daleke
destinacije. U tom je vremenu dosta putnika odustalo od putovanja,
nije bilo ni novih rezervacija, a procjenjuje se da su agencije tada
izgubile oko 17 milijuna kuna prometa jer je pad prodaje karata u
jednom trenutku iznosio i 70 posto.
No, kako naglašava Pukšar, podaci za listopad pokazuju da se
prodaja avio karata ustabilila te je u agencijama zabilježen 5
postotni porast u odnosu na lanjski listopad. Iako je to još uvijek
malo u odnosu na prosječni ovogodišnji mjesečni rast od 30 posto te
su ostvareni i slabiji financijski efekti nego se očekivalo, ipak
je to podatak koji ohrabruje, drži Pukšar.
Tim više jer svjetske avio-kompanije pa i putničke agencije i dalje
bilježe pad prodaje od 20 do 40 posto.
U vezi poslovanja agencija, Pukšar dodaje kako se u prvi trenutak
činilo, ako se kriza produbi, da će pojedine agencije morati
provesti, uz mjere štednje i otpuštanje zaposlenih. Međutim kako se
situacija donekle brzo normalizirala toga nije bilo u značajnoj
mjeri, a ono što je bilo ticalo se otpuštanja onih koji su radili na
određeno vrijeme ili kao pomoćni, sezonski radnici, a ne stalno
zaposleni, pojašnjava Pukšar.
Pukšar je uspješnost agencijskog poslovanja tijekom ove godine
potkrijepio i podacima po kojima je u prvih šest mjeseci ove godine
svaki drugi gost u Hrvatskoj bio "agencijski" tj. oko 47 posto
gostiju u prvoj polovici ove godine su u Hrvatskoj bili u
organizaciji agencija. Procjenjuje da je taj postotak u srpnju i
kolovozu bio nešto manji zbog većeg broja gostiju u kampovima i
privatnom smještaju. Kao posljedica terorističkih napada na SAD
11. rujna gostiju je bilo manje jer je bilo nešto otkaza pretežito
njemačkih i austrijskih turista u prvoj polovici rujna i tijekom
listopada. No, Pukšar ističe da je i u tom trenutku postotak
agencijskih gostiju u hotelima bio čak 60 posto.
U vezi bookinga za božićne i novogodišnje blagdane, Pukšar
napominje da to kako u Europi tako i u Hrvatskoj dosta kasni jer se
putnici teže odlučuju za put, a primjetan je i manji broj upita i
rezervacija za blagdane u velikim gradovima. S druge strane,
napominje, i putnici, svjesni situacije, očekuju snižavanje cijena
što će također utjecati na odluku. Zbog takvih očekivanja u Europi
se cijene već snizuju, no, kako kaže Pukšar, i hrvatske agencije će
spustiti cijene ako to učine njihovi partneri - hotelijeri i
prijevoznici.
To znači da će cijene biti slične prošlogodišnjima, a po
informacijama hrvatski hoteli koji će biti otvoreni u te dane su već
sada dobro popunjeni.
Slična je situacija, po riječima Pukšara, i sa zimskim i skijaškim
programima za koje booking ide jednako dobro kao i prošle godine, te
se procjenjuje da će i iduće godine, na zimovanje i skijanje
putovati oko 150 tisuća Hrvata, od kojih je oko 50 tisuća školske
djece. Jedan dio njih putovat će preko agencija, drugi će
samostalno, no činjenica je da se većina rezervacija, oko 80 posto,
odnosi na tjedan od 5. do 12. siječnja, što su većinom agencijski
putnici. Taj se tjedan inače u austrijskim, slovenskim i
talijanskim skijalištima naziva "hrvatskim tjednom", a tada su
definitivno i cijene najniže u Europi tijekom cijele zimske
sezone.
(Hina) tam ds