ZAGREB, 28. studenoga (Hina) - Treba li kazališne predstave prikazivati na televiziji i na koji je način to najbolje napraviti bila je tema okruglog stola "Kazalište u televizijskom mediju", održanog večeras u Matici
hrvatskoj.
ZAGREB, 28. studenoga (Hina) - Treba li kazališne predstave
prikazivati na televiziji i na koji je način to najbolje napraviti
bila je tema okruglog stola "Kazalište u televizijskom mediju",
održanog večeras u Matici hrvatskoj.#L#
O počecima "spašavanja kazališnih predstava od zaborava" snimanjem
za televiziju govorio je Nikola Vončina, koji je bio jedan od prvih
koji su se time bavili u nas.
Predstave su od 1956. gostovale u studijima televizije, podsjetio
je Vončina, a tek kada su nabavljena reportažna kola godinu dana
kasnije one su se počele i prenositi. Kazališne predstave i dalje se
prenose iako neki kritičari tvrde da su one "strano tijelo" na
televiziji, rekao je.
To što se govori da je televizija autentična umjetnost, a kazalište
nešto drugo zablude su koje se ponavljaju, napomenuo je Vončina,
dodavši da su se one javljale i kada su se počela ekranizirati
književna djela ili prikazivati kino-filmovi na televiziji.
Iako kazališni redatelj Joško Juvančić nije želio govoriti o lošim
novinskim kritikama nedavnog prenošenja predstave "Ribarske
svađe" na televiziju, istaknuo je da bi se predstave trebale
prenositi, i to zbog velikih glumačkih i redateljskih kvaliteta,
ali bez kulisa u prirodnom ambijentu.
Juvančić smatra da postoje tri televizijska pristupa kazališnoj
predstavi. Prvi je arhivsko-povijesno-dokumentaristički kao
obveza za budućnost, drugi je snimanje predstava zbog specifičnog
medijskog trenutka, a ne njihove kvalitete, i treći, koji, kako je
rekao, više nije aktualan, da se predstavom na televiziji kaže ono
što se zbog kontrole političkog establishmenta inače nije moglo.
Ne postoji autentičnost televizije, ona je hibridni medij koji daje
samo trenutak, naglasio je urednik u Dramskom programu Drago
Kekanović, izrazivši sumnju u to da se u vrijeme velikih vijesti i
filmskih hitova kazališne predstave mogu smjestiti na televiziju.
Rekao je da mu se čini kao da je kazalište zatvoreni medij koji radi
samo za sebe i ne računa na mogućnost da ga pogleda šira publika.
Redatelj TV-drama Eduard Galić govorio je o tehničkim poteškoćama
prijenosa kazališne predstave, jer, rekao je, kod nas televizija
još ne pruža sve što bi omogućilo da teatar na TV-u djeluje
dinamično, da se bolje čuje glumce, da se bolje kadriraju scene i da
se osjeti "dah publike". Galić problem vidi i u kulturnoj sredini,
kod koje se "mora stvoriti navika da želi pogledati kazališnu
predstavu". Primjer da je moguće kvalitetno prenositi kazališne
predstave pronašao je na talijanskoj i njemačkoj televiziji, koje
ih redovito prenose u svojim programima.
Organizatori okruglog stola bili su Odjel za kazalište i film
Matice hrvatske i časopis "Kazalište", u kojem će u cijelosti biti
objavljen razgovor s okruglog stola.
(Hina) ag mć