HR-političke stranke - zakonsko reguliranje-Političke stranke PRAVNICI I POLITOLOZI POKREĆU INICIJATIVU ZA IZMJENU ZAKONA O STRANKAMA I piše: Gordana GrbićZAGREB, 21. studenoga (Hina) - Pravni stručnjaci i politolozi okupljeni u
Hrvatskom pravnom centru, skupom koji će se održati u petak u Zagrebu, otvorit će javnu raspravu kojom žele potaknuti donošenje novoga Zakona o strankama, na što je parlament obvezan i posljednjim promjenama Ustava.
piše: Gordana Grbić
ZAGREB, 21. studenoga (Hina) - Pravni stručnjaci i politolozi
okupljeni u Hrvatskom pravnom centru, skupom koji će se održati u
petak u Zagrebu, otvorit će javnu raspravu kojom žele potaknuti
donošenje novoga Zakona o strankama, na što je parlament obvezan i
posljednjim promjenama Ustava.#L#
Ivan Prpić, na čiji je poticaj i promijenjena ustavna definicija
političke stranke, tvrdi da su moderni poretci bez političkih
stranaka diktature ali i da upravo neodgovorne stranke utiru put
diktaturi.
"Stoga njihovo djelovanje mora biti uređeno zakonom", kaže prof.
Prpić.
Po njemu, povlaštenost položaja političkih stranaka očituje se
kroz činjenicu da one, iako se same natječu za moć i obnašanje
vlasti, same odlučuju o pravilima toga natjecanja. Funkcija ja
zakona ali i kritičke javnosti da strankama osvijeste njihovu
odgovornost i dužnost samoograničenja njihova djelovanja.
U izlaganjima pripremljenim za skup naglašava se, između ostalog,
važnost ne samo pravnog već i teorijskog određenja pojma političke
stranke i približavanje toga pojma građanima koji moraju shvatiti
nužnost njihova postojanja za funkcioniranje demokracije ali i
osvijestiti potrebu ne samo njihove normativne već i političke
kontrole.
Žarko Puhovski smatra nužnim zakonski regulirati osnove unutarnje
organizacije stranaka na demokratskim načelima, kako bi se
ostvarile pretpostavke demokratske legitimacije političkih
stranaka.
"To je nužno kako bi se izbjegla neprovidnost, a negdje i
privatizacija stranačkog djelovanja koja sve više navodi birače na
otklon od stranačkih aktivnosti, ali i na smanjenje podrške ideji
stranačkog pluralizma."
Usto, tvrdi Puhovski, potrebne su i značajne promjene u stupnju
demokratske političke kulture.
Kako bi se izbjeglo da birači na izborima samo potvrđuju kandidate
koje su prethodno izabrale stranačke elite i da birači samo
određuju koliko će mjesta dobiti koja stranka u parlamentu, a ne tko
će od kandidata i ući u parlament, Mirjana Kasapović smatra da
prilikom promjene izbornog zakona treba intervenirati u načela i
pravila kandidacijskih postupaka.
Samo bi se na taj način otvorenim, umjesto zatvorenim,
kandidacijskim listama moglo osigurati da birači ne biraju samo
stranku već i kandidate s određene liste koji će zauzeti mjesta u
parlamentu, kaže Mirjana Kasapović.
Iako u Hrvatskoj još nije izbio skandal s financiranjem stranaka
kao u Njemačkoj s financijskom aferom Helmuta Khola i CDU-a,
nesumnjivo je da političke stranke kada su u prilici da obnašaju
vlast i donose zakone, mogu biti, a i jesu, podložne korupciji,
ocjenjuju stručnjaci.
Stoga Josip Kregar i Zdravko Petak iznimno važnim smatraju i
reguliranje financiranja političkih stranaka, osobito izbornih
kampanja. Vrlo skromne zakonske odredbe o financiranju stranaka i
izostanak bilo kakvog nadzora financiranja političkih stranka, tok
stranačkog novca, način njegova prikupljanja i trošenja nepoznati
su hrvatskoj javnosti.
Budući da nije dovoljno imati samo slobodne već i poštene izbore,
autori se zalažu za čiste račune u stranačkim nadmetanjima. Izbori
nisu nadmetanje stranačke svite ili prenemaganje kandidata već
posao, ugovor između birača i izabranih, u kojem se povjerenje
razmjenjuje za obvezu poštenog obnašanja javne službe.
Stručnjaci se stoga zalažu za strože propise o financiranju
stranaka i izbornih kampanja kako se iza kulisa demokratskih
institucija politička moć ne bi kupovala i prodavala bilo golom
korupcijom ili suptilnom financijskom pomoći strankama i
kandidatima.
(Hina) ggrb vl