DE-DIPLOMACIJA-VLADA-STRANKE-Diplomacija-Vlada-Političke stranke NJ 20. XI. SZ: NJEMAČKA VANJSKA POLITIKA MORA NAPUSTITI UTOPIJSKE PREDODŽBE NJEMAČKASUEDDEUTSCHE ZEITUNG20. XI. 2001.Umjetnost mogućeg"Francuska šalje u Afganistan
vojnike koji bi na sjeveru te zemlje trebali osigurati stabilnost; Velika Britanija se također namjerava otputiti sa svojim vojnicima iz strateški važne zračne luke Bagram u ostale dijelove Afganistana; Italija je odobrila angažman svojih postrojbi, Poljska je poslala odgovarajuću ponudu, Česi su već sastavni dio vojnog saveza. Komandosi pregovaraju sa Sjevernim savezom kako bi ovaj prihvatio nazočnost vojnika. Tko čeka odluku odgovarajuće državne institucije, taj će se još načekati. Naime, u Afganistanu se o utjecaju odlučuje sasvim arhaičnim sredstvima: vojnom nadmoći, političkom snagom, novcem. plemenskom povezanosti. Važno je u koju se svrhu ta moć koristi.U tom su pogledu SAD proteklih dana postigle osjetan napredak. Snažno kritizirano bombardiranje već je postiglo jedan od dva ratna cilja: vladavina Talibana uglavnom je razorena i čini se da je Afganistan podložan političkom oblikovanju kao nikad dosad. Međunarodna diplomacija traga munjevitom dinamikom za političkim forumom u okviru kojeg bi se moglo raspravljati o budućnosti
NJEMAČKA
SUEDDEUTSCHE ZEITUNG
20. XI. 2001.
Umjetnost mogućeg
"Francuska šalje u Afganistan vojnike koji bi na sjeveru te zemlje
trebali osigurati stabilnost; Velika Britanija se također
namjerava otputiti sa svojim vojnicima iz strateški važne zračne
luke Bagram u ostale dijelove Afganistana; Italija je odobrila
angažman svojih postrojbi, Poljska je poslala odgovarajuću ponudu,
Česi su već sastavni dio vojnog saveza. Komandosi pregovaraju sa
Sjevernim savezom kako bi ovaj prihvatio nazočnost vojnika. Tko
čeka odluku odgovarajuće državne institucije, taj će se još
načekati. Naime, u Afganistanu se o utjecaju odlučuje sasvim
arhaičnim sredstvima: vojnom nadmoći, političkom snagom, novcem.
plemenskom povezanosti. Važno je u koju se svrhu ta moć koristi.
U tom su pogledu SAD proteklih dana postigle osjetan napredak.
Snažno kritizirano bombardiranje već je postiglo jedan od dva ratna
cilja: vladavina Talibana uglavnom je razorena i čini se da je
Afganistan podložan političkom oblikovanju kao nikad dosad.
Međunarodna diplomacija traga munjevitom dinamikom za političkim
forumom u okviru kojeg bi se moglo raspravljati o budućnosti
zemlje.
I ta etapa ima već svoj konkretan cilj: u Afganistanu treba
instalirati autoritet koji će predstavljati sve etničke skupine a
moći će se dugoročno oslanjati na pomoć izvana. Sve je to zasada tek
puka teorija ali SAD i njihovi saveznici koriste političke i vojne
poluge kako bi je postupno pretočili u praksu. Na kraju će doći do
kompromisa.
Mnogi u Njemačkoj približavaju se tom vrlo realpolitičkom procesu
iz drugog smjera, postavljajući uzvišeni cilj i zahtijevajući
njegovo ostvarivanje. Vanjska politika kao umjetnost mogućeg,
pritisnuta interesima brojnih suigrača, relativizirana
političkim i kulturnim posebnostima, suzbijena razornim porivima
iracionalnih suvremenika - te su relativizacije njemačkoj politici
strane i neugodne.
Njemačka uz velike napore traga za smjerom vanjske politike.
Vanjska politika u Njemačkoj predstavlja umjetnost nemogućeg,
kvadraturu kruga, glatko 'povezivanje pacifizma i vojne sile'. Tu
je aliteraciju skovao Washington Post - power and pacifism -
saževši time - poput mnogih drugih u inozemstvu - mučan proces
odlučivanja u Njemačkoj na jezgrovitu sintagmu. Gledano izvana,
taj je oblik mučenja njemačka posebnost. Ostale ga zemlje
prihvaćaju - bilo iz razumijevanja za povijest, bilo iz puke
računice kako utjecaj i spremnost na odlučivanje ne bi trebale
dijeliti s Berlinom.
Kada vladajuće stranke ovog tjedna budu raspravljale o svojoj
vanjskoj politici, kada ustavni sud bude odlučivao o produljivanju
ugovora o članstvu u NATO-u, kada dakle unutarpolitička buka
ponovno uvelike nadjača vanjskopolitički eho, sve će to biti sitni
koraci na putu prema često spominjanoj normalnosti za koju nitko ne
može pouzdano reći kako će zapravo izgledati. Doduše, bilo bi
iskreno u tom procesu pronalaženja vlastitog identiteta voditi
računa o nekoliko načela međunarodne diplomacije.
Prvo, vanjskopolitička vjerodostojnost bit će stečena tek kada
određena vlada bude spremna provesti svoja obećanja u djelo. U
slučaju njemačke vlade postoje sumnje da Berlin želi neprekidno
provjeravati kakvu potporu njegove odluke uživaju. Netom stečeni
dojam da Bundeswehr sudjeluje u misiji u Afganistanu ne prolazi
provjeru u stvarnosti. Njemačka vlada teško će smoći snage za
pojačavanje mandata i stvarni angažman na uspostavi mira u
Afganistanu uz sudjelovanje tisuća vojnika.
Drugo, moć i pacifizam nisu trajno spojivi, drugim riječima: tko
želi ostati na vlasti, mora snositi i odgovornost. Vjerodostojnost
započinje poštenim govorom. Tko dramatizira odluku o angažmanu u
Afganistanu kao prvi ratnu operaciju izvan Europe, zaboravlja
Somaliju. Iako je Bundeswehr u toj afričkoj zemlji služio u sastavu
plavih kaciga, njegov angažman nije bio manje rizičan - i u Somaliji
je bjesnio rat. Pucanj je pucanj - bilo da pucate kao vojnik, bilo
kao pripadnik mirovnih plavih kaciga s policijskim zadaćama u
kontekstu sprječavanja sukoba.
Treće, uzvišeni ciljevi možda su odličan materijal za
parlamentarne prepirke unutar koalicije ali vladajuće će stranke
imati utjecaj na međunarodnoj pozornici tek ako bude u podjednakoj
mjeri dijelila koristi i rizike. Politički koncepti o
posttalibanskoj fazi nemaju preveliko značenje sve dok SAD
helikopterima moraju spašavati njemačke pomagače pri razvoju. I
četvrto - usprkos uzavreloj retorici valja sačuvati osjećaj za
mjeru: tko odmah dovede u pitanje savez, tko je spreman žrtvovati
vrijednosnu zajednicu u korist utopijskoj predodžbi o miru u
svijetu, taj podcjenjuje krhkost vanjskopolitičkih sustava i
ugrožava sustav kojem Njemačka zahvaljuje svoj vanjskopolitički
utjecaj", upozorava Stefan Kornelius.