IT-GB-diplomati-vlade-Politika IT-13.XI.LA REPUBBLICA- IMPERIJI PO BLAIROVOM SAVJETNIKU ITALIJALA REPUBBLICA13. XI. 2001.Novi imperij"Gdje su završili Imperiji? Povijest koju smo učili u školi u potpunosti je pripadala njima:
Sumeranima, Babiloncima, Perzijancima, Grcima, Rimljanima, Bizantincima; Svetom Rimskom carstvu, Habsburškom carstvu, španjolskom, portugalskom, britanskom, francuskom, sovjetskom imperiju. Početkom 20. stoljeća, prije jedva stotinu godina, još ih je bilo četiri: Austrougarsko, njemačko, rusko i otomansko. U osvit 2000. nema više niti jednog. To je stanje bez presedana u povijesti. Može li svijet živjeti u redu i napretku bez Imperija?Prema Robertu Cooperu, profesionalnom diplomatu Foreign Officea ne može: to nije moguće. Njegove teze, odvažne i prodorne, mogle bi biti ograničene samo na svijet ideja, slobodnu i neograničenu raspravu koja oživljava anglosaksonsku kulturu. Kada ne bi bilo jedne male pojedinosti: Cooper je novi 'guru' Tonyija Blaira, njegov najslušaniji diplomatski savjetnik, kojega je predsjednik vlade izravno zadužio za 'izgradnju' novog Afganistana. Njegova mišljenja, dakle, mogu postati obilježje nove međunarodne
ITALIJA
LA REPUBBLICA
13. XI. 2001.
Novi imperij
"Gdje su završili Imperiji? Povijest koju smo učili u školi u
potpunosti je pripadala njima: Sumeranima, Babiloncima,
Perzijancima, Grcima, Rimljanima, Bizantincima; Svetom Rimskom
carstvu, Habsburškom carstvu, španjolskom, portugalskom,
britanskom, francuskom, sovjetskom imperiju. Početkom 20.
stoljeća, prije jedva stotinu godina, još ih je bilo četiri:
Austrougarsko, njemačko, rusko i otomansko. U osvit 2000. nema više
niti jednog. To je stanje bez presedana u povijesti. Može li svijet
živjeti u redu i napretku bez Imperija?
Prema Robertu Cooperu, profesionalnom diplomatu Foreign Officea ne
može: to nije moguće. Njegove teze, odvažne i prodorne, mogle bi
biti ograničene samo na svijet ideja, slobodnu i neograničenu
raspravu koja oživljava anglosaksonsku kulturu. Kada ne bi bilo
jedne male pojedinosti: Cooper je novi 'guru' Tonyija Blaira,
njegov najslušaniji diplomatski savjetnik, kojega je predsjednik
vlade izravno zadužio za 'izgradnju' novog Afganistana. Njegova
mišljenja, dakle, mogu postati obilježje nove međunarodne
'doktrine', i utjecati na političke odluke, kao što je 'teorija
zadržavanja' pružila teorijske temelje hladnom ratu. Svedena na
bit, ta nova 'doktrina' kaže da je 'moguće zamisliti novi obrambeni
imperijalizam'. Blag, demokratski, izvoznik izbora i ljudskih
prava, osim zakona i valuta. Često 'dragovoljan', temeljen, dakle,
ne na sili, nego na spremnosti država koje se nalazi izvan njega da
mu se podvrgnu, kako bi okončale kaos i unutarnju nesigurnost.
Imperij prilagođen vremenu i senzibilitetu doba, dakle, ali ipak
imperij, bez kojega svijet ne može upoznati stabilan i trajan mir.
Ako razmislite, od pada posljednjeg Imperija, onog sovjetskog,
zapad je već bio upleten u četiri rata u kratkom razdoblju od 11
godina: Zaljev, Bosna, Kosovo, Afganistan. Malo previše da bi se
moglo govoriti o miru.
Ovo Roberta Coopera nije klasično proročanstvo 'ex post', tko zna
koja po redu publicistička dosjetka kako bi se 'briljantnom' idejom
otkrilo ono što se već dogodilo. Čovjek je u Whitehallu poznat kao
Kasandra koja je godinama Blaira uznemiravala svojim olovnim
afganistanskim scenarijima. Prošle je godine objavio jedan
uznemiravajući pamflet predviđanja, u kojemu je opisivao svijet
podijeljen kao za vrijeme Hladnog rata, ali prema novim crtama
podjele, s tri vrste država: 'predmodernim', gdje vlada kaos:
'suvremenim', državama-nacijama koji žive u redu unutar precizno
određenih granica, i onim 'postmodernim', u kojima se država-
nacija rastvara unutar novog imperijalnog sustava, kao u slučaju
Europske Unije. Središnja točka Coperove teorije je da se može
ustanoviti, i zapravo je već ustanovljena, 'nekompatibilnost' među
ta tri poretka. 'Gdje je 'predmoderna' država previše slaba da bi
bila opasna, nedržavni protagonisti, poput trgovaca drogom,
organiziranog kriminala, terorističkih supina, mogu postati
previše jaki . Ako, koristeći se 'predmodernim' državama kao bazama
te snage postanu opasne po 'suvremene' države, moguće je zamisliti
obrambeni imperijalizam'.
'Novi ipmerijalizam', ali nužan kako bi 'stvorila stabilnost',
pretvarajući 'predmoderne' države u 'suvremene': što je upravo
rebus pred čijim se rješavanjem danas međunarodna zajednica nalazi
u Kabulu.
Bilo bi pogrešno čitati tu 'doktrinu' očima nekog tko sumnja u
uobičajene britanske imperijalne nostalgije. Imperijalno
iskustvo sigurno je tomu plodno tlo (sjećate li se Kima, Rudyarda
Kiplinga, engleskog agenta koji se uključuje u 'veliku igru' u
Afganistanu?); no to nije anakroni model. Isto tako bi bilo
pogrešno odbaciti ga kao još jedno militarističko ili represivno
iskušenje razvijenog svijeta. Kako bi to shvatili dovoljno je
pročitati članak kojega je Cooper napisao prije 11. rujna i objavio
u reviji Prospect nakon atentata u New Yorku. Bit pitanja, prema
Cooperu, jest da je 'dekolonizacija ostavila bivše kolonije s
državnim strukturama koje su u mnogim slučajevima bile strane
mjesni tradicijama... često je dakle dekolonizacija bila i
imperijalističkija od samog imperija'. Ovdje se kritiziraju
koncepti samouprave i samoopredjeljenja naroda, koji su dominirali
međunarodnom politikom od Woodrowa Wilsona do danas. U ime tih
načela na svim je stranama izvlačen koncept države-nacije kako bi
se zadovoljili nacionalizmi, mjesni demagozi i interesi velikih
sila. Dok, međutim, 'ne postoji jasna definicija nacije'. Kada je
Cavour, nakon stvaranja Italije, htio stvoriti Talijane, samo je 2
posto stanovništva nove državne realnosti govorilo istim jezikom.
Nigerija je izmišljotina europskih vlasti na Berlinskom kongresu.
'Jesu li Baski i Katalonci nacije? Je li arapski narod nacija?.
Koliko nacija ima u Južnoj Africi. Nacija često stvara državu, a ne
obratno. Države-nacije gotovo uvijek sadrže manjine, a kako su
temeljene na nacionalnom identitetu imaju prirodnu tendenciju
isključiti manjine'. Rezultat je pred očima svih. U posljednjih je
50 godina broj država porastao zadivljujućim ritmom: 51 je
potpisala povelju Ujedinjenih naroda 1945., a sada UN ima 189
članica.
Veliki paradoks, prema Cooperu, jest da gospodarska integracija
koju je donijela globalizacija nije zaustavila sklonost političkoj
fragmentaciji, štoviše ju je olakšala. U svijetu 'zatvorenih
gospodarstava i protekcionizma bilo je važno biti velik; no u
svijetu bez granica za robe, u čemu je razlika?'. Države koje ostaju
izvan globalizacije, propadaju vrlo brzo: 'Sakaćenja u Sierra
Leoneu, tlačenje žena u Afganistanu, genocidno nasilje na
Balkanu'. To je 'domino teorija' koja se nije pokazala posebno
točnom za komunizam, ali savršeno funkcionira s kaosom: Sierra
Leone destabilizira Liberiju, Afganistan Paksitan i tako dalje.
Što napraviti? U drugim vremenima 'rješenje bi bilo kolonizacija.
No danas nema kolonijalnih sila spremnih obaviti taj posao', Nije
to samo pitanje sredstava: šaka bijelaca (Europljana će 2050. biti
jedva 600 milijuna, a Afrikanaca dvije milijarde) više ne može
nadzirati svijet kao što je šaka Britanaca nadzirala Indiju. To je i
pitanje vrednota. Isti razlozi koji su razvijeni svijet učinili 86
puta bogatijim od onog siromašnog - slobodna trgovina, sloboda
govora i pravna država - danas ih onemogućavaju učiniti ono što su
činili kada su bili tri puta bogatiji: kolonizirati. 'Presušila je
i ponuda i potražnja za imperijalizmom'.
Pa ipak 'sustav u kojemu snažniji štiti slabijeg, u kojemu
učinkoviti s dobrim upravljanjem izvoze stabilnost i slobodu, u
kojemu je svijet otvoren ulaganjima i rastu, izgleda krajnje
poželjan. Ako je i istina da imperiji nisu to uvijek bili, isto tako
je istina da su često bili bolji od kaosa i barbarstava koji su ih
zamijenili'. No 'u svijetu ljudskih prava i građanskih
vrijednosti', nadgledanih i propovijedanih od novih misionara iz
'nevladinih organizacija', 'novi imperijalizam će u svakom slučaju
biti drugačiji od onog starog'. Bit će dragovoljan. Kao što se
uostalom već događa u dva slučaja: financijskom imperijalizmu, i
imperijalizmu susjeda. Prvog vodi Međunarodni monetarni fond. Koji
daje zajmove i pomoć u zamjenu za kontrolu i poštivanje pravila. 'Ne
koristi nasilje, samo novac'. Države koje mu se podvrgavaju 'ne
gube suverenitet, nego privremeno posuđuje svoj suverenitet', u
zamjenu za probitačnu integraciju u svjetsku gospodarsku
zajednicu.
Drugi oblik 'novog imperijalizma' dobro predstavlja Europska
Unija. Imajući nestabilnost na svojim granicama, za razliku od
Sjedinjenih država, Europa ima izravan interes integrirati upravo
dekolonizirane zemlje istoka i juga kontinenta. No izvanredan je
stvar to što je stari Rim morao izvoziti svoje zakone i monetu
pomoću vojnika, danas same zemlje koje graniče s EU-om čine sve kako
bi svoje zakone i gospodarstva prilagodile, kako bi bile prihvaćene
'u novi kolektivni imperij', za koji Cooper ne bi odbacio ime
'Commonwealth'.
Tako, ono što je na početku moglo izgledati kao perfidna
engleština, postaje najstrastvenije zagovaranje prednosti
ujedinjene Europe, koje dolazi s najneočekivanije
propovjedaonice: londonskog Foreign Officea. Model 'novog
suvremenog, demokratskog i zajedničkog imperija' je dakle Europa:
'Kao i Rim', zaključuje Cooper, 'svojim će građanima dati zakone,
valutu, i poneku cestu, u zajedničkoj slobodi'.
Ako će se Tony Blair oslanjati na savjete svojeg 'gurua' ne samo za
Afganistan nego i za Euro pripremimo se na svašta.", piše Antonio
Polito.