RU-US-AF-posjeti-Vlada-Obrana-Terorizam-Organizacije/savezi RUSIJA-NEZAVISIMAJA GAZETA OD 13.11.01. O ČEMU ĆE RAZGOVARATI PUTIN I BUSH RUSIJANEZAVISIMAJA GAZETA13. XI. 2001.Pravi saveznici"Tko je još 10. IX. mogao zamisliti da će se
za dva mjeseca bitno promijeniti odnosi između Rusije i SAD-a? Ipak, za samo nekoliko tjedana, odnosi između dvaju bivših protivnika u hladnome ratu ušli su u načelno novu fazu. Dok je prije najveća moguća zadaća bila zaustaviti sve veće međusobno udaljavanje, danas su Washington i Moskva pravi saveznici.Prije deset godina, kada se svršilo sovjetsko-američko neprijateljstvo, mnogi su očekivali da će započeti bezbrižna faza u odnosima između dviju zemalja. Boris Jeljcin i Bill Clinton proglasili su čak strateško partnerstvo. No te se nade nisu ispunile. Amerika je preuzela ulogu mentora koji je usmjeravao političke i gospodarske reforme u Rusiji i propisivao uvjete ruske integracije u svjetsko tržište. Dajući potporu Jeljcinu i 'mladim reformatorima', SAD u rješavanju međunarodnih problema nije vodio računa o ruskim interesima. Tako umišljeni pristup završio se s iznimno negativnim rezultatima. Strateško se partnerstvo nije ostvarilo. Proširenje NATO-a, rat na Kosovu, planovi o uspostavi
RUSIJA
NEZAVISIMAJA GAZETA
13. XI. 2001.
Pravi saveznici
"Tko je još 10. IX. mogao zamisliti da će se za dva mjeseca bitno
promijeniti odnosi između Rusije i SAD-a? Ipak, za samo nekoliko
tjedana, odnosi između dvaju bivših protivnika u hladnome ratu ušli
su u načelno novu fazu. Dok je prije najveća moguća zadaća bila
zaustaviti sve veće međusobno udaljavanje, danas su Washington i
Moskva pravi saveznici.
Prije deset godina, kada se svršilo sovjetsko-američko
neprijateljstvo, mnogi su očekivali da će započeti bezbrižna faza u
odnosima između dviju zemalja. Boris Jeljcin i Bill Clinton
proglasili su čak strateško partnerstvo. No te se nade nisu
ispunile. Amerika je preuzela ulogu mentora koji je usmjeravao
političke i gospodarske reforme u Rusiji i propisivao uvjete ruske
integracije u svjetsko tržište. Dajući potporu Jeljcinu i 'mladim
reformatorima', SAD u rješavanju međunarodnih problema nije vodio
računa o ruskim interesima. Tako umišljeni pristup završio se s
iznimno negativnim rezultatima. Strateško se partnerstvo nije
ostvarilo. Proširenje NATO-a, rat na Kosovu, planovi o uspostavi
proturaketne obrane s jedne strane i tragične posljedice
gospodarske politike po receptima MMF-a (tj. Washingtona) doveli
su koncem 90-ih do duboke i svestrane krize u rusko-američkim
odnosima.
Smjena vlasti u Rusiji i u SAD-u prošle godine nije ulijevala nadu
za izlazak iz krize. Moskva više nije slušala Washington,
pokušavajući graditi vlastitu politiku na temelju svojih državnih
interesa, a nova američka vlada nije prikrivala nakane da postupa
jednostrano. Susreti Putina i Busha u Ljubljani i u Genovi
promijenili su ton dijaloga, no nije bilo riješeno nijedno pitanje
koje razdvaja dvije zemlje. Počele su 'konzultacije', no to je bio
razgovor gluhih. Stajališta Rusije i SAD-a o bitnim gospodarskim
pitanjima, problemima širenja NATO-a i o proturaketnoj obrani i
dalje su bila vrlo odlučna.
Tragični događaji od 11. IX. iz temelja su promijenili prilike.
Srušila se američka strategija koja je trebala osigurati
bezuvjetnu nadmoć SAD-a. Sjedinjene Države odjednom su se našle,
prema Bushovim riječima, u ratu s nejasnim i neranjivim
neprijateljem - međunarodnim terorizmom. Šok nakon terorističkog
napadaja poklopio se s početkom ciklusne gospodarske recesije.
Danas čitavu gospodarsku, unutarnju i vanjsku politiku SAD-a
određuju posljedice 11. IX. Dovoljno je reći da su gubitci
američkog gospodarstva od terorističkog napadaja oko 1,5 posto
BDP-a, tj. oko 150 milijarda dolara. (...)
Tako prvi put nakon 1945. SAD i Rusija imaju zajedničkog
neprijatelja - međunarodni terorizam. A postojanje zajedničkog
neprijatelja svakako pretvara zemalje u partnere i saveznike.
(...) Ako rusko-američki odnosi budu imali doista partnersko, pa i
savezničko obilježje, to će biti vrlo važno ne samo za uspostavu
međunarodne sigurnosti, već i za razvitak unutarnjih političkih i
gospodarskih reforma u Rusiji. Rusija će teško dostići zrelu razinu
političke demokracije i tržišnog gospodarstva budemo li u sukobu sa
zapadnim društvom. No postojanje takve mogućnosti ne znači da će se
ona doista i ostvariti. Da bi ta mogućnost postala stvarnost, treba
riješiti puno teških problema, izgraditi sustav suradnje na
temelju uvažavanja međusobnih interesa, čak i kada se ti interesi
ne podudaraju. (...)
Treba također istaknuti da se Rusija danas preko SAD-a bori protiv
jednog od središta islamskog ekstremizma i terorizma, a ne obratno.
Upravo iz Afganistana (i ne samo njega) kreće destabilizacijski val
u srednju Aziju i u Čečeniju, kao i u neka druga područja Rusije. Ako
talibani i organizacije koje podupiru izbjegnu slom, prilike u
Rusiji bitno će se pogoršati.
Potpora koju Moskva pruža Washingtonu ima presudnu ulogu za uspjeh
vojne operacije u srednjoj Aziji. Nije slučajno ministar obrane
Donald Rumsfeld bio prisiljen da objavi kako je odloženo
ispitivanje proturaketne obrane i da dođe i pokloni se u Kremlju
prije nego je poletio za Uzbekistan i Tadžikistan koji SAD-u
trebaju za stvaranje koalicije protiv Afganistana. Dakako, dolazak
SAD-a u bivše sovjetske republike najavljuje mnoge probleme. Prvo,
hoće li Amerikanci otići odatle? Drugo, neće li pokušati da bivše
sovjetske baze iskoriste za nanošenje udara po zemljama koje Rusija
ne smatra neprijateljima (primjerice Irak)? Za sada nema odgovora
na ta pitanja i ako Moskva i Washington pravodobno ne postignu
dogovor, krhki američko-ruski savez raspast će se prije nego se i
učvrstio kako treba. (...)
Manje se optimistične čine prilike s proširenjem NATO-a, ali i tu
još uvijek ima izgleda da se postigne veće razumijevanje. Spremnost
Rusije na veću suradnju sa Sjevernoatlantskim savezom može
smanjiti napetost uz uvjet da Moskva bude ravnopravni sudionik u
procesu odlučivanja. No i Zapad mora shvatiti da treba odložiti
prijam baltičkih zemalja u NATO kako bi omogućio da se za to vrijeme
bitno promijene odnosi s Rusijom", piše Sergej Mihajlovič Rogov,
direktor Instituta za SAD i Kanadu Ruske akademije znanosti.