US-E-međunarodni odnosi-Obrana-Diplomacija-Oružani sukobi-Ratovi IHT 12. XI. BUSH EUROPLJANIMA IDE NA ŽIVCE SJEDINJENE DRŽAVETHE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE12. XI. 2001.Bushovo upozorenje saveznicima Europljanima ide na
živce"Britanski premijer i francuski predsjednik posjetili su Washington prošlog tjedna, nakon prilično napetog sastanka u Downing Streetu na kojem se devet europskih čelnika pokušalo složiti glede zajedničkog europskog stava u svezi s ratom u Afganistanu. Definirali su tri prioriteta: davanje prednosti političkom pristupu ratu pred vojnim; konkretne akcije u svezi humanitarnih posljedica bombardiranja i novi pregovori glede rješenja izraelsko- palestinskog problema. Ovo, međutim, nisu glavni prioriteti i u Washingtonu. Sastanak u Londonu prvo je planiran kao skup predstavnika Velike Britanije, Njemačke i Francuske, no Talijani, Španjolci, Belgijanci i Nizozemci nisu željeli dopustiti velikoj trojki da odredi europski plan, ustrajući na uključivanju, pa je naposljetku na sastanku sudjelovao visoki povjerenik Europske Unije za vanjsku politiku, Javier Solana. Iz Downing Streeta kasnije su priopćili kako je sastanak bio 'veoma koristan', no glavni rezultat sastanka
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
12. XI. 2001.
Bushovo upozorenje saveznicima Europljanima ide na živce
"Britanski premijer i francuski predsjednik posjetili su
Washington prošlog tjedna, nakon prilično napetog sastanka u
Downing Streetu na kojem se devet europskih čelnika pokušalo
složiti glede zajedničkog europskog stava u svezi s ratom u
Afganistanu.
Definirali su tri prioriteta: davanje prednosti političkom
pristupu ratu pred vojnim; konkretne akcije u svezi humanitarnih
posljedica bombardiranja i novi pregovori glede rješenja
izraelsko- palestinskog problema. Ovo, međutim, nisu glavni
prioriteti i u Washingtonu.
Sastanak u Londonu prvo je planiran kao skup predstavnika Velike
Britanije, Njemačke i Francuske, no Talijani, Španjolci,
Belgijanci i Nizozemci nisu željeli dopustiti velikoj trojki da
odredi europski plan, ustrajući na uključivanju, pa je naposljetku
na sastanku sudjelovao visoki povjerenik Europske Unije za vanjsku
politiku, Javier Solana. Iz Downing Streeta kasnije su priopćili
kako je sastanak bio 'veoma koristan', no glavni rezultat sastanka
bio je ponovno isti- očitovanje nesposobnosti EU-a da iz niza
nesumnjivo dobrih namjera izvuče bilo što nalik na zajednički plan
akcije.
U utorak u Washingtonu, tijekom zajedničke tiskovne konferencije s
francuskim predsjednikom Jacquesom Chiracom, predsjednik George
W. Bush upozorio je kako dobre namjere članovima antiterorističke
koalicije nisu dovoljne. Kazao je kako je važno da 'zemlje budu
svjesne toga da će ih se smatrati odgovornima ako ne budu reagirale.
U borbi protiv terorizma, ili ste s nama ili ste protiv nas.'
Chirac je na to reagirao podsjetivši predstavnike tiska kako je
upravo rezolucija Vijeća Sigurnosti UN-a ono što 'sve zemlje
obvezuje na borbu protiv terorizma... u skladu s njihovim
mogućnostima.' Dodao je kako je također upravo Vijeće sigurnosti
dalo međunarodnu 'vjerodostojnost' američkoj reakciji na napade
počinjene 11. rujna.
Pokušao je dokazati da svijet ne prihvaća automatski zamisao o
Americi koja unilateralno daje naredbe koje se tiču rata i mira. No
to se upravo događa. Europa se još jednom našla u položaju da se
pokušava prilagoditi situaciji u kojoj SAD čini stvari koje među
nekim Europljanima stvaraju nelagodu, iako prihvaćaju opće ciljeve
Washingtona.
Newyorški financijaš Felix Rohatyn, bivši američki veleposlanik u
Francuskoj, prije nekoliko je dana održao govor pred pariškim
slušateljstvom koji je pojasnio korijeniti transatlantski
problem, u kojem je Francuska glavni akter.
Kazao je kako smatra da je sovjetska prijetnja 1989. zamijenjena
novom, po mišljenju mnogih francuskih političara i intelektualaca,
'prijetnjom američke hegemonije ili globalizacijom koja je
nadahnuta Amerikom.' Smatra kako se putevi dva stoljeća razilaze i
da, zalažući se za raznovrstan svijet, Francuska zapravo želi 'novu
ujedinjenu Europu učiniti ne partnerom Amerike, nego njenom
alternativom.' Poteze Francuske implicitno je nazvao 'nostalgijom
za veličinom iz prošlosti.'
Odnošaj Francuske sa SAD-om nije poput onog ostalih europskih
zemalja. Pa ipak, Chiracova opaska, koja Vijeće sigurnosti, a ne
vladu SAD-a, ističe kao legitimni izvor ovlasti u
antiterorističkoj koaliciji, ostale bi europske vlade bez sumnje
podržale.
Sve one, uključujući i Francusku, svjesne su činjenice da SAD vodi
rat, i namjerava zadržati kontrolu nad njim. Međutim, razumiju, kao
što to možda i nije slučaj s Washingtonom- da bi ovakva opaska o
ovlastima Vijeća Sigurnosti u budućnosti mogla potaknuti ozbiljne
probleme.
SAD treba koaliciju, no koalicija ovisi o Vijeću sigurnosti.
Osim toga, svi Europljani zaista vide EU kao alternativu SAD-u.
Vide ju kao uniju koja nudi život različit od onog u Americi, za
nacije s različitim povijestima i kulturama koje su različite od
one SAD-a, koja upravlja tržišnim gospodarstvima sa standardima i
društvenim okolnostima koje su različite od onih u SAD-u.
Ne vide zbog čega ovakva Europa ne bi bila partner istovremeno
bivajući alternativom. Francuzi, s obzirom na to da su pesimisti,
skeptični su u svezi pitanja želi li SAD zaista partnere.
Zaključuju da je nužno boriti se kako bi se obranila europska vizija
društva i međunarodnog poretka. Ovo je razlika između njih i drugih
Europljana", piše William Pfaff.