DE-AF-VLADA-POVIJEST-DRUŠTVO-Vlada-Obrana-Ratovi NJ 8. XI. TAZ: NJEMAČKA IZLAZI IZ NACIONALSOCIJALISTIČKE PROŠLOSTI? NJEMAČKADIE TAGESZEITUNG8. XI. 2001.Rat bez Hitlera"(...) Devedesetih su godina rasprave o ratu u Zaljevu 1991. g., o
ratovima u Jugoslaviji te o angažmanu na Kosovu 1999. g. bile u pravilu popraćene raspravama o njemačkoj povijesti. Pozivanje na nacionalsocijalističku prošlost moglo bi biti pretočeno u kovanje retoričkoga oružja. I obratno - ti su ratovi bili projekcijske površine na kojima se razmatralo pitanje tko je dobar, povijesti svjestan Nijemac: netko tko je glasovao za ratovanje uz boj SAD protiv iračkoga ili jugoslavenskog diktatora ili netko tko je zbog Hitlera odbacivao njemačko sudjelovanje u ratu. Te su rasprave vođene prije samo nekoliko godina pa ipak su udaljene čitavu vječnost. Danas čak ni PDS, koja inače ne propušta nijednu prigodu da spomene antifašizam, ne opravdava svoju kritiku rata poukama iz nacionalsocijalističke prošlosti.Takvo ponašanje čudi i u najmanju ruku zahtijeva objašnjenje. Osnovana je sumnja da izostanak nacionalsocijalističke prošlosti jednostavno proizlazi iz same aktualne krize. Afganistan uistinu jest jako daleko - za razliku od Jugoslavije, tamo prije 60 godina
NJEMAČKA
DIE TAGESZEITUNG
8. XI. 2001.
Rat bez Hitlera
"(...) Devedesetih su godina rasprave o ratu u Zaljevu 1991. g., o
ratovima u Jugoslaviji te o angažmanu na Kosovu 1999. g. bile u
pravilu popraćene raspravama o njemačkoj povijesti. Pozivanje na
nacionalsocijalističku prošlost moglo bi biti pretočeno u kovanje
retoričkoga oružja. I obratno - ti su ratovi bili projekcijske
površine na kojima se razmatralo pitanje tko je dobar, povijesti
svjestan Nijemac: netko tko je glasovao za ratovanje uz boj SAD
protiv iračkoga ili jugoslavenskog diktatora ili netko tko je zbog
Hitlera odbacivao njemačko sudjelovanje u ratu. Te su rasprave
vođene prije samo nekoliko godina pa ipak su udaljene čitavu
vječnost. Danas čak ni PDS, koja inače ne propušta nijednu prigodu
da spomene antifašizam, ne opravdava svoju kritiku rata poukama iz
nacionalsocijalističke prošlosti.
Takvo ponašanje čudi i u najmanju ruku zahtijeva objašnjenje.
Osnovana je sumnja da izostanak nacionalsocijalističke prošlosti
jednostavno proizlazi iz same aktualne krize. Afganistan uistinu
jest jako daleko - za razliku od Jugoslavije, tamo prije 60 godina
nije bilo vojnika Wehrmachta, 'rat protiv terora' nije moguće
povezati s Drugim svjetskim ratom, a neprijatelja je već na
slikovnoj razini teško povezati s nacističkim razdobljem.
No, ta objašnjenja zadovoljavaju tek u ograničenom opsegu. Naime,
povezivanje aktualnih ratova s nacionalsocijalističkim periodom
uvijek je bilo iskonstruirano. Usporedbe nisu baš morale biti
konkretno uvjerljive da bi poslužile kao valjani argument. (...)
Nedavno je (1999. g.) Joschka Fischer opravdao je rat na Kosovu
tvrdnjom da je zadaća njegova naraštaja spriječiti novi Auschwitz -
iako strahote na Kosovu nisu imale nikakve veze s industrijskim
masovnim ubijanjem.
Rasprava o Afganistanu pokazuje da su takve usporedbe postale
suvišne. Ta je činjenica pokazatelj dubokog preokreta: naime,
poslijeratno je razdoblje napokon završeno. Ono što je započelo 9.
studenog 1989. g. sada je dovršeno: riječ je o procesu
normalizacije Njemačke. Time je retoričko korištenje
nacionalsocijalističkog perioda stavljeno na led.
Tiho nestajanje nacionalsocijalističkog perioda iz
dnevnopolitičkog života ne bi bilo moguće bez crveno-zelene
koalicije. Naime, motor procesa suočavanja s prošlosti oduvijek je
bila sumnja da je glatka integracija elita iz
nacionalsocijalističkog razdoblja zapravo još uvijek aktualna
prirođena greška demokracije te da se od konzervativaca i 'države'
može očekivati svaki oblik potiskivanja prošlosti. Kada je 1998. g.
vlast preuzela crveno-zelena koalicija, ta je mehanika dokinuta.
Preko Fischera i Schroedera vlast je simbolički preuzela
generacija obilježena saveznorepubličkim antifašizmom. Samo je
crveno-zelena vlada mogla tako glatko izboriti sudjelovanje u rat
na Kosovu. Samo je vlada uzdignuta nad bilo kakvu sumnju u
potiskivanje prošlosti mogla postati djelotvornim agentom
normalizacije.
Politika je tek sastavni dio tog procesa. Riječ je, naime, o
promijenjenom stavu društva prema prošlosti. Taj proces nema
nikakve veze s podvlačenjem konačne crte ispod prošlosti koje je od
9. svibnja 1945. g. uzaludno zahtijevala njemačka desnica. Ništa se
ovdje ne potiskuje, ništa se neugodno ne uklanja što nije uključeno
o vlastitu predodžbu o Njemačkoj - naprotiv. Nijemci su holokaust
postupno simbolično integrirali u vlastiti identitet. Taj je
proces sada dovršen na svim razinama. U Berlinu je otvoren Židovski
muzej, isplata odštete prisilnim radnicima iz vremena
nacionalsocijalizma predstavlja podmirivanje posljednjeg
realpolitički otvorenog računa iz Drugog svjetskog rata. U Berlinu
se gradi spomenik Holokaustu - i opravdana je pretpostavka da će
zamijeniti 'Auschwitz' kao sinonim njemačke krivnje.
Kancelar Schroeder namjerava dakle u Afganistan poslati 3900
vojnika, što je demonstracija novonjemačke normalnosti. Omiljena
crveno-zelena rečenica koja opisuje to stanje glasi: odrasli smo. U
toj metafori nekadašnja Njemačka, njezino osnovno pacifističko
raspoloženje, njezina kultura suočavanja s prošlošću i njezino
vanjskoplitičko držanje podalje od moći nisu tek uvod u sadašnjicu
već djeluju kao neka vrsta napokon prevladane pubertetske
stranputice (...)", zaključuje Stefan Reinecke.