SI-E-US-HR-DIPLOMACIJA-Diplomacija 6. XI. NZZ-RUPEL-BIVŠI YU SUVERENITET NE DAJE PRAVO SAMO HRVATSKOJ NA SPORNE VODE? ŠVICARSKANEUE ZUERCHER ZEITUNG6. XI. 2001.Rupel: "Pojačane etničke predrasude predstavljaju opasnost"List objavljuje
razgovor sa slovenskim ministrom vanjskih poslova Dimitrijem Rupelom. Tema: proširenje NATO-a u kontekstu terorističkih napada u Sjedinjenim Državama."Utječu li teroristički napadi u New Yorku i Washingtonu i njihove posljedice na proces proširenja NATO-a a time i na slovensku kandidaturu? Kakvi su izgledi za prijem novih članica u zapadni savez u kontkestu američko-ruskih odnosa, koji su se naglo promijenili nakon 11. rujna i što konkretno znači takav razvoj događaja za izglede baltičkih država. Slovenski ministar vanjskih poslova Rupel priznaje da vodeća američka sila, koja ima odlučujuću riječ u prijemu novih članica u vojnih savez, trenutačno mora izići na kraj s brigama sasvim drugačije vrste. No, Rupel vjeruje da je pitanje proširenja NATO-a tek privremeno potisnuto u drugi plan te da je potreba za otvaranje saveza za nove članice prije pojačana nego smanjena.Što se tiče baltičkih zemalja, slovenski ministar vanjskih poslova napominje da poznaje obje škole razmišljanja: uvjerenje po kojem će
ŠVICARSKA
NEUE ZUERCHER ZEITUNG
6. XI. 2001.
Rupel: "Pojačane etničke predrasude predstavljaju opasnost"
List objavljuje razgovor sa slovenskim ministrom vanjskih poslova
Dimitrijem Rupelom. Tema: proširenje NATO-a u kontekstu
terorističkih napada u Sjedinjenim Državama.
"Utječu li teroristički napadi u New Yorku i Washingtonu i njihove
posljedice na proces proširenja NATO-a a time i na slovensku
kandidaturu? Kakvi su izgledi za prijem novih članica u zapadni
savez u kontkestu američko-ruskih odnosa, koji su se naglo
promijenili nakon 11. rujna i što konkretno znači takav razvoj
događaja za izglede baltičkih država. Slovenski ministar vanjskih
poslova Rupel priznaje da vodeća američka sila, koja ima odlučujuću
riječ u prijemu novih članica u vojnih savez, trenutačno mora izići
na kraj s brigama sasvim drugačije vrste. No, Rupel vjeruje da je
pitanje proširenja NATO-a tek privremeno potisnuto u drugi plan te
da je potreba za otvaranje saveza za nove članice prije pojačana
nego smanjena.
Što se tiče baltičkih zemalja, slovenski ministar vanjskih poslova
napominje da poznaje obje škole razmišljanja: uvjerenje po kojem će
Rusija sada moći sama odlučiti o sprečavanju prijema baltičkih
zemalja u NATO budući da je njezina uloga ojačana uključivanjem u
antiterorističku frontu. Rupelu je poznat i stav po kojem će naglo
približavanje SAD i Rusije rezultirati upravo suprotnim efektom -
odustajanjem Moskve od protivljenja otvaranju zapadnog saveza za
nekadašnje sovjetske republike. Čini se da je sam Rupel više sklon
drugom stavu. Baltički je prostor po njegovu mišljenju previše
važan da NATO trajno odustane od njegova uključivanja; osim toga,
baltičke zemlje imaju i znatnu potporu u američkom Senatu.
Stajalište Moskve o tom pitanju snažno je evoluiralo te članstvo
baltičkih republika u NATO-u može čak i šire otvoriti vrata za
suradnju Rusije i zapadnog vojnog saveza, smatra Rupel.
Slovenski ministar vanjskih poslova, čija zemlja spada među
najistaknutije u prvoj skupini kandidata, smatra da je nakon 11.
rujna zapravo pojačana potreba za tijesnom suradnjom i u procesu
europske integracije. Veća opasnost zahtijeva pojačanu suradnju,
napominje on. Po njegovu je mišljenju proces širenja Europske unije
nemoguće poništiti i Poljska će usprkos svim tehničkim teškoćama
biti već među prvim novim članicama; naime, ta je zemlja prevelika i
previše značajna da bi mogla biti zaobiđena, tumači Rupel. No, na tu
je sliku, koja je, naravno u prvom redu optimistična za Sloveniju,
pala sjena. Naime, nakon terorističkih napada naziru se u Europskoj
uniji tragovi novog oblika grupiranja i posebne interne suradnje.
Time stvorena nejasnoća oko mogućih budućih struktura u EU izaziva
- gledano iz slovenske perspektive - uznemirenost.
Hoće li međunarodna borba protiv terorizma pod američkim vodstvom
rezultirati skretanjem pozornosti s Balkana i potrebom za
angažmanom skromnijih sredstava i energije za očuvanje američke
uloge u regiji? Jesu li Europljani sposobni i voljni ispuniti
prazninu koja će se nužno pojaviti? Rupel smatra daljnju
međunarodnu nazočnost neizbježnom. Moguća smanjena nazočnost
povezana je s rizikom novog izbijanja starih sukoba a takav bi
razvoj događaja podrazumijevao nestabilnost ne samo za Sloveniju
već i za cijelu Europu, upozorava on. Opasnost se krije u činjenici
da terorizam, manifestiran proteklih tjedana nastupa u ime
etničkih predrasuda, objašnjava slovenski ministar vanjskih
poslova. Na taj bi način ključne riječi mržnje među etničkim
zajednicama, koje su odigrale kobnu ulogu pri raspirivanju sukoba
na Balkanu, dobile novi odjek.
Na Balkanu treba napraviti još puno toga, pripovijeda ministar.
Najtežom zadaćom Rupel označava uspostavu mira u Makedoniji ali
Bosna i dalje ostaje problematično područje. Izbori na Kosovu
trebali bi se održati u sređenim prilikama, Jugoslavija treba
vremena i mira za učvršćivanje vlastite unutrašnje situacije a
odnos prema Crnoj Gori valja raščistiti, navodi Rupel. Njegov
savjet u opisanoj nesigurnoj situaciji: zajedno i racionalno
raditi na očuvanju postojećeg i izbjegavati iskušenje u vidu
posezanja za radikalnim rješenjima. Slovenski ministar vanjskih
poslova izražava uvjerenje da su Sjedinjene Države svjesne
geopolitičke važnosti balkanske regije te da neće ukinuti svoj
angažman na tom području. Isto vrijedi i za Europu što se može
dokazati, primjerice, ulogom europskih zemalja u Makedoniji, tvrdi
on. Slovenija je pak po Rupelovim riječima spremna posredovanjem i
ekspertizom te u okviru mogućeg investicijama pridonijeti jačanju
stabilnosti u regiji.
Što se tiče susjedne Hrvatske, o kojoj se proteklih tjedana puno
pisalo u slovenskom tisku, na potezu je Zagreb, tvrdi Rupel.
Godinama sporna granica između dvije zemlje, nedavno dogovorena
nakon mukotrpnih pregovora, ponovno je neizvjesna budući da
hrvatski premijer Račan očigledno nema u svom vladajućem bloku
većinu, potrebnu za ratifikaciju ugovora. Kamen smutnje u
Hrvatskoj jest ustupak Sloveniji, koja je u Piranskom zaljevu na
Jadranu odavno tražila vlastiti pristup međunarodnim vodama. Po
slovenskom tumačenju, nekadašnji jugoslavenski teritorijalni
suverenitet ne utemeljuje isključivo pravo Hrvatske na sporne
vode. Rupel ukazuje da je prilikom korekcije granica na kopnu i
slovenska strana učinila ustupke, odričući se tri malena naselja.
Zato su i njezini potezi kod kuće izloženi žestokoj kritici,
napominje Rupel. Njegova konstatacija da je sada na potezu Zagreb
podrazumijeva da od Slovenije ne treba očekivati inicijativu u
pitanju Piranskog zaljeva. Dodatna dva neriješena pitanja,
vlasnička prava i obveze plaćanja doprinosa u slučaju nuklearne
elektrane Krško, prvobitno izgrađene u suradnji s Hrvatskom, te
devizna sredstva hrvatskih državljana u Ljubljanskoj banci, koja
potječu još iz jugoslavenskih vremena ali ih je Beograd svojedobno
praktički konfiscirao prisilnom zamjenom za ondašnju
jugoslavensku valutu, zasebne su teme. Upitan da komentira
spekulacije po kojima bi Slovenija oštrim stavom u posljednje dvije
točke mogla podvrgnuti Hrvatsku snažnom pritisku kako bi potaknula
susjednu državu na popuštanje u pitanju granice na moru, Rupel
odbacuje zamisao o takvom povezivanju različitih tema. Slovenski
ministar vanjskih poslova tek primjećuje da bi sporazum o Krškom i o
deviznim sredstvima, naravno, olakšao i konačno rješavanje
graničnog pitanja", prenosi na kraju prikaza razgovora Andreas
Oplatka.