DE-E-SPORAZUMI-Organizacije/savezi NJ 26.X.-FAZ-STABILIZACIJSKI SPORAZUM NJEMAČKAFRANKFURTER ALLGEMEINE ZEITUNG26. X. 2001.Između svjetla i sjene"Prošle su dobre dvije godine od utemeljenja Stabilizacijskog sporazuma za jugoistočnu
Europu. Dovoljno vremena da bi se napravila bilanca i postavilo pitanje je li sporazum ispunio očekivanja ili su potrebne izmjene da bi se povećala njegova djelotvornost. Ocjena se nameće i stoga što je prva faza međunarodnog angažmana u regiji neposredno pred svršetkom. To je još naglašenije zbog odluke prvog koordinatora Stabilizacijskog sporazuma Bode Hombacha da ode na kraju godine.Stabilizacijski je sporazum poslije krvavih ratova u Bosni i Hercegovini i na Kosovu od država G-7 dobio zadaću da uz pomoć regionalnih programa i regionalne suradnje u zemljama jugoistočne Europe unaprijedi demokraciju, poštivanje ljudskih prava i ustrajan razvitak i time ih brižljivo pripremi za približavanje Europskoj uniji (EU). Za taj preambiciozni katalog zadaća kojega bi sporazum trebao ostvariti u uskoj suradnji s OESS-om, Ujedinjenim narodima, NATO-om, međunarodnim financijskim organizacijama i drugim regionalnim inicijativama, od početka su dakako,
NJEMAČKA
FRANKFURTER ALLGEMEINE ZEITUNG
26. X. 2001.
Između svjetla i sjene
"Prošle su dobre dvije godine od utemeljenja Stabilizacijskog
sporazuma za jugoistočnu Europu. Dovoljno vremena da bi se
napravila bilanca i postavilo pitanje je li sporazum ispunio
očekivanja ili su potrebne izmjene da bi se povećala njegova
djelotvornost. Ocjena se nameće i stoga što je prva faza
međunarodnog angažmana u regiji neposredno pred svršetkom. To je
još naglašenije zbog odluke prvog koordinatora Stabilizacijskog
sporazuma Bode Hombacha da ode na kraju godine.
Stabilizacijski je sporazum poslije krvavih ratova u Bosni i
Hercegovini i na Kosovu od država G-7 dobio zadaću da uz pomoć
regionalnih programa i regionalne suradnje u zemljama jugoistočne
Europe unaprijedi demokraciju, poštivanje ljudskih prava i
ustrajan razvitak i time ih brižljivo pripremi za približavanje
Europskoj uniji (EU). Za taj preambiciozni katalog zadaća kojega bi
sporazum trebao ostvariti u uskoj suradnji s OESS-om, Ujedinjenim
narodima, NATO-om, međunarodnim financijskim organizacijama i
drugim regionalnim inicijativama, od početka su dakako,
nedostajale pretpostavke.
Da je sve 'previše zamršeno, preteško, bez jasnih prioriteta',
rečeno je već uskoro kad su Stabilizacijskom sporazumu povjerene
velike zadaće, ali je administrativno, financijski i politički
održavan slabo. Jedva nešto više od prazne ljuske preko koje je u
proces pomoći uvučena dodatna - i za mnoge - nepotrebna birokratska
razina. Samo na početak programa brzog početka, jugoistočni su
Europljani morali čekati više od devet mjeseci. I usredotočenost na
infrastrukturne projekte, dok su zahtjevi malih i srednjih
poduzeća kao i stvaranje ugodne ulagačke klime do sada zanemareni,
stalno je izazivala prigovore. Zbog makedonske krize
Stabilizacijski je sporazum okrivljen da se premalo brinuo za
prevenciju krize i za smirivanje etničkih sukoba. Temelje
sporazuma uzdrmao je naposljetku i prigovor da se odlukom EU-a da u
skupinu zemalja pristupnica uključi i Rumunjsku i Bugarsku i za
ostale zemlje jugoistočne Europe otvori proces stabilizacije i
pridruživanja, posve izmijenio regionalni okoliš a time i logika
Stabilizacijskog sporazuma i njegova regionalna nakana. Budući da
'svjetionik Europa' i dalje ubrzava sve regionalne napore,
Stabilizacijski je sporazum nepotreban. Taj temeljni pomak
pojašnjava prijedloge europskog Parlamenta da se ured za
koordinaciju ukine i da se zadaće Stabilizacijskog sporazuma
podrede Povjerenstvu EU-a.
Ne samo u Europskom parlamentu čuju se mišljenja da u regiji postoji
previše međunarodnih inicijativa i dvostrukog rada. Istodobno, uz
iznimku nekih europskih zastupnika, nitko ozbiljno ne misli
ukinuti Stabilizacijski sporazum zajedno s njegovim
koordinatorom. Također treba reći da su Stabilizacijski sporazum i
njegov koordinator Hombach postigli znatne uspjehe. Kao veliki
napredak treba primjerice spomenuti da se čini da su mržnja i
nepovjerenje prevladani, da odgovorni opet međusobno razgovaraju i
spremni su razmišljati o prekograničnim projektima. I shvaćanje da
individualna utakmica za članstvo u EU donosi daleko manje nego
zajednička priprema za veliki cilj, treba pripisati pedagoškom
djelovanju Stabilizacijskog sporazuma. Čak se i usredotočenje na
infrastrukturu zbog siromašne opreme regije može opravdati kao
srednjoročno razumno ulaganje. Zbog visoke nezaposlenosti i
dubokog siromaštva treba dakako više nego do sada napraviti za
unaprjeđenje privatnog sektora i inozemna ulaganja. Bez dobrih
transportnih putova i dostatne opskrbe energijom ne razvija se ni
privatni sektor. Bez djelotvorne pomoći Stabilizacijskog
sporazuma ne bi u ljeti bio potpisan ni memorandum kojim se
jugoistočne europske zemlje obvezuju na liberalizaciju trgovine do
kraja 2002.
Kao odgovor na kritiku, Stabilizacijski je sporazum još u lipnju
ove godine izradio prijedloge kako posao jače nego do sada
usmjeriti na neke malobrojne prioritete. Regiji i djelotvornosti
Stabilizacijskog sporazuma još bi više koristilo kad bi se donatori
mogli složiti o tomu da rad Stabilizacijskog sporazuma uže i
skladnije povežu sa strategijom integracije regije u EU", piše
Carola Kaps.