US-korupcija-Promet-Organizacije/savezi-Terorizam IHT 30. X. TERORIZAM- ORGANIZIRANI KRIMINAL- PRANJE NOVCA SJEDINJENE DRŽAVETHE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE30. X. 2001.Terorizam, organizirani kriminal, pranje novca"Veza između
terorizma i organiziranog kriminala je neporeciva. Procjene ukupne vrijednosti novca koji se pere diljem svijeta variraju između 500 milijardi dolara i 1.5 bilijuna, najveći dio od ilegalne trgovine drogama- a oko 70 posto svjetskog opijuma proizvodi se u Afganistanu. Neodvojivost korupcije i terorizma početkom ovog mjeseca istaknuo je i glavni tajnik 'Interpola', Ronald Noble. 'Ako korumpirani zaposlenici javnih službi osiguravaju dokumente s lažnim identitetom', kazao je, 'teroristi će se kretati slobodnije cijelim svijetom a svi ćemo biti u opasnosti.' Pomagači pranja novca mogu biti pravnici, računovođe, agenti za nekretnine i savjetnici za ulaganja. Zajedno s bankama i njihovim klijentima, trebali bi biti podložni zakonu protiv pranja novca. Jedan od pokazatelja međunarodne važnosti ovog pitanja jest i činjenica da 'Financial Action Task Force on Money Laundering' (Agencija za financijsku akciju protiv pranja novca) pri OECD-u održava poseban sastanak u Washingtonu ovog ponedjeljka i utorka
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
30. X. 2001.
Terorizam, organizirani kriminal, pranje novca
"Veza između terorizma i organiziranog kriminala je neporeciva.
Procjene ukupne vrijednosti novca koji se pere diljem svijeta
variraju između 500 milijardi dolara i 1.5 bilijuna, najveći dio od
ilegalne trgovine drogama- a oko 70 posto svjetskog opijuma
proizvodi se u Afganistanu.
Neodvojivost korupcije i terorizma početkom ovog mjeseca istaknuo
je i glavni tajnik 'Interpola', Ronald Noble. 'Ako korumpirani
zaposlenici javnih službi osiguravaju dokumente s lažnim
identitetom', kazao je, 'teroristi će se kretati slobodnije
cijelim svijetom a svi ćemo biti u opasnosti.'
Pomagači pranja novca mogu biti pravnici, računovođe, agenti za
nekretnine i savjetnici za ulaganja. Zajedno s bankama i njihovim
klijentima, trebali bi biti podložni zakonu protiv pranja novca.
Jedan od pokazatelja međunarodne važnosti ovog pitanja jest i
činjenica da 'Financial Action Task Force on Money Laundering'
(Agencija za financijsku akciju protiv pranja novca) pri OECD-u
održava poseban sastanak u Washingtonu ovog ponedjeljka i utorka
kako bi razmotrili mjere zaustavljanja protoka novca terorista.
Sastanak je pravodobna prilika da se provede hitna revizija
preporuka agencije u svezi pranja novca kako bi se 'pokrilo' sve
ozbiljne zločine, uključujući korupciju i terorizam. Svi najveći
financijski centri tada bi trebali reagirati prevođenjem preporuka
u nacionalne zakone i obvezujuće bankovne regulacije. Prije tek
šest mjeseci postojala je zabrinutost da je Bushova administracija
odabrala unilateralistički smjer. Jednako kao što je razmatrala
mogućnost povlačenja iz radne skupine OECD-a za bescarinske zone,
bila je zabrinuta i zbog sve većih troškova nadziranja kretanja
relativno male količine novca.
Od 11. rujna, malo ljudi bi proturječilo tome kako vrijedi platiti
takvu cijenu ili bi imalo zamjerki važnosti koja se pridaje
učinkovitim nacionalnim procedurama za praćenje 'sumnjivih
izvješća o financijskim transakcijama'.
Iako se predlažu poboljšanja, u gotovo svim zemljama sadašnje
odgovornosti tvrtki koje se bave financijskim uslugama, vladinih
odjela i agencija za jačanje zakona nisu baš sasvim jasne.
19 zemalja koje je agencija identificirala kao prepopustljive
prema pranju novca uključuju Egipat, Izrael, Libanon, Indoneziju i
Rusiju. Regulacija protiv pranja novca nema ni u Afganistanu, Iranu
i Iraku, a zakoni su neprikladni i u Saudijskoj Arabiji i Pakistanu.
Teroristi s bazom na Srednjem Istoku suočeni su s nekim poteškoćama
u pronalaženju banaka. Međunarodna koalicija okuplja se oko
potrebe za prekidanjem pristupa bankama koje su do sada bile na
raspolaganju korumpiranoj eliti za skretanje novca zarađenog
kriminalnim radnjama na inozemne bankovne račune. (...)
Organizacija 'Transparency International', koja je ovog mjeseca
objavila izvješće 'Global Corruption Report' (izvješće o globalnoj
korupciji), stalno se zalaže za multilateralnu akciju s ciljem
povećanja pritiska na zemlje s lošom regulacijom pranja novca i za
širenje Wolfsbergovih Principa protiv pranja novca, koji su prije
11 godina potpisale privatne banke.
Poboljšana međunarodna koordinacija od ključne je važnosti za
uspješan povrat ukradenih dobara kao i 'pokrivanje' korupcije i
terorizma novim zakonom i novim regulacijama, čak i u slučaju da je
jedini način primjene ovoga nametanje sankcija financijskim
offshore centrima koji ne surađuju. Ovo zapravo znači odsijecanje
zemalja bez prikladnih odredbi protiv pranja novca iz financijskog
sistema. Sve dok sve slabe karike u lancu industrije financijskih
usluga ne budu ojačane, korumpirani će moći prati svoj ukradeni
novac.
Na razini vlade, mnoge će zemlje morati provesti ključne
zakonodavne promjene. Npr. zemlje EU-a mogu djelovati samo putem
bilateralnih sporazuma kada je posrijedi imovina koja se nalazi u
drugoj zemlji članici EU-a. U Italiji, vlada je odobrila ovaj zakon
3. listopada otežavajući tako istraživanje sumnjivog protoka novca
preko granica. Međunarodni sporazumi protiv pranja novca su od
temeljne važnosti, pogotovo s obzirom na skoro uvođenje eura.
Naime, prijelaz na novu valutu ne bi se trebao dogoditi na štetu
slabih regulacija koje dozvoljavaju novcu iz podzemlja da prođe
kroz regulacijske sisteme. Učinkovitije multilateralne
sporazume, uključujući i sporazume za dijeljenje informacija,
treba implementirati što je prije moguće. Svo pranje novca događa
se preko granica, tako da su međunarodna nastojanja od ključne
važnosti za identificiranje problema i njihovo rješavanje.
Ako korumpirana vladajuća elita i druge nepoželjne osobe znaju da
njihov novac nije dobrodošao ili da će vjerojatno biti zamrznut,
manje će zemalja biti plodno tlo za nastanak korupcije i
terorizma", piše Jermyn Brooks, direktor 'Transparency
International', nevladine ogranizacije koja se bori protiv
korupcije.