HR-VLADE-Vlada-Promet-Političke stranke RFE 13. X. PROJEKT ZAGREB - SPLIT RADIO SLOBODNA EUROPA - RFE13. X. 2001.Zagreb: autocesta Zagreb - Split je projekt utemeljen na nacionalnim, a ne ekonomskim interesima. Prilog Milana
Gavrovića. Na posebnoj sjednici održanoj u Splitu Hrvatska je vlada ovog tjedna odlučila da u slijedeće tri godine dovrši autocestu od Zagreba do Splita. Računa se da će to stajati tri milijarde njemačkih maraka. Tri milijarde maraka će tijekom tri godine u Hrvatskoj investirati država ? a ne poduzetnici. Taj će novac osigurati državni proračun ? a ne poslovne banke. I konačno, umjesto u proizvodnju i radna mjesta ogromna će se sredstva uložiti u autocestu. I to na pravcu gdje promet ne osigurava normalno vraćanje uloženog kapitala. Već više od desetljeća u Hrvatskoj nema privrednih investicija, a istodobno je uništen velik dio onoga što je sagrađeno prije. Zato ljudi nemaju gdje raditi, pa je bez posla svaki peti radno sposoban čovjek. Cijele su generacije ostale bez šanse za normalan život, a mladi, kako pokazuju istraživanja, računaju samo na odlazak u inozemstvo. Proizvodnja je za trećinu manja nego prije deset godina, pa zemlja ne može preživjeti bez stalnog zaduživanja i rasprodaje imovine.
RADIO SLOBODNA EUROPA - RFE
13. X. 2001.
Zagreb: autocesta Zagreb - Split je projekt utemeljen na
nacionalnim, a ne ekonomskim interesima. Prilog Milana Gavrovića.
Na posebnoj sjednici održanoj u Splitu Hrvatska je vlada ovog
tjedna odlučila da u slijedeće tri godine dovrši autocestu od
Zagreba do Splita. Računa se da će to stajati tri milijarde
njemačkih maraka.
Tri milijarde maraka će tijekom tri godine u Hrvatskoj investirati
država ? a ne poduzetnici. Taj će novac osigurati državni proračun ?
a ne poslovne banke. I konačno, umjesto u proizvodnju i radna mjesta
ogromna će se sredstva uložiti u autocestu. I to na pravcu gdje
promet ne osigurava normalno vraćanje uloženog kapitala.
Već više od desetljeća u Hrvatskoj nema privrednih investicija, a
istodobno je uništen velik dio onoga što je sagrađeno prije. Zato
ljudi nemaju gdje raditi, pa je bez posla svaki peti radno sposoban
čovjek. Cijele su generacije ostale bez šanse za normalan život, a
mladi, kako pokazuju istraživanja, računaju samo na odlazak u
inozemstvo.
Proizvodnja je za trećinu manja nego prije deset godina, pa zemlja
ne može preživjeti bez stalnog zaduživanja i rasprodaje imovine.
Koliko je Hrvatska zaostala tijekom posljednjih deset godina vidi
se i po tome što njeni stanovnici žive šest godina kraće nego
Slovenci.
S tri milijarde maraka moglo bi se, prema računicama koje vrijede za
Zapadnu Europu, otvoriti 70 tisuća novih radnih mjesta ili spasiti
200 tisuća postojećih. Upravo to, dakle spašavanje radnih mjesta,
važno je za Hrvatsku gdje ima više nego dovoljno tvorničkih hala pa
i strojeva koji su ostali od propalih i uništenih poduzeća. Zašto je
vlada ipak odlučila ulupati ogromni novac u beton i asfalt, umjesto
da ga uloži u proizvodnju?
Analitičari uglavnom pronalaze za to političke razloge. Dalmacija
je najviše osiromašena tajkunskim privatizacijskim pohodima, pa
nezadovoljnim ljudima sklonim nacionalističkoj oporbi vlada nudi
autocestu koja pogoduje turizmu. A turizam je već jednom, u
prošlosti donio Dalmaciji prosperitet, iako njegovi efekti za
zemlju u cjelini ni približno ne opravdavaju tako veliku
investiciju. Autocesta Zagreb - Split, također je stari projekt,
utemeljen na nacionalnim, a ne ekonomskim interesima. I premijer
Ivica Račan kaže da će se tom cestom integrirati Hrvatska.
Postoji, međutim, još jedan razlog zbog kojeg sada cesta ima
prednost pred radnim mjestima. Ekonomsko stanje u zemlji s
precijenjenom kunom i zakočenim izvozom ne pogoduje proizvodnji,
pa ni investicijama u tvornice i izvozne usluge. Umjesto da to
mijenja i da stvara uvjete za poduzetništvo, vlada sama preuzima
ulogu investitora.
(RFE)