PESHAWAR, 12. listopada (Hina/Reuters) - U manevriranju za vlast u Afganistanu, nakon što se jednom uspije srušiti talibanski režim, u jednome se svi slažu: nova bi vlada morala biti multietnička koalicija u kojoj bi vodeću ulogu
igrao naroda Paštunaca.
PESHAWAR, 12. listopada (Hina/Reuters) - U manevriranju za vlast u
Afganistanu, nakon što se jednom uspije srušiti talibanski režim, u
jednome se svi slažu: nova bi vlada morala biti multietnička
koalicija u kojoj bi vodeću ulogu igrao naroda Paštunaca. #L#
Bivši krahlj Zahir Shah, posljednji iz velike paštunske dinastije
Durrani (jedno od glavnih plemena Paštunaca) koja je vladala
Afganistanom od 1747. do 1973., trenutačno pokušava pronaći
formulu kojom bi se glavnim skupinama u toj višenarodnoj i
višejezičnoj zemlji dao pravedan udjel u vlasti.
No pitanje tko je taj koji će odrediti istinsku ravnotežu u državi
što nije nikad provela moderno popisivanje stanovništva, koju već
desetljećima razaraju ratovi, a stoljećima je bila u žiži interesa
suparničkih sila, te konačno čijih nekoliko milijuna ljudi žive u
inozemstvu u statusu izbjeglica, ostaje bez odgovora. A i nema
jasnih odgovora na pitanja jesu li Paštunci doista većina, je li
uloga manjina doista tako minorna. Kao u mnogo štošta u
Afganistanu, nitko ni u to ne može biti posve siguran.
"Paštunci čine 40 posto populacije, no ako njih pitate, odgovor će
biti - 60 posto", tvrdi novinar Zahur Afghan koji živi u egzilu.
Pitate li tvrdolinijskog paštunskog nacionalista taj će tvrditi da
ih ima čak 70 posto u cjelokupnom stanovništvu.
"To nije izvjesno jer se u Afganistanu nije proveo popis
stanovništva", objašnjava Abdullah Jan Khalil, profesor
afganistanskih studija na sveučilištu u Peshawaru.
Paštunci, ponosan neovisan plemenski narod, govore pašto-jezikom
koji je srodan (indoeuropskom) perzijskom. Nastanjuju područje
istočno do rijeke Ind.
Kao i kod mnogih država Azije i Afrike i Afganistan velik dio
današnjih problema nasljeđuje iz doba kad je bio u žarištu interesa
velikih sila. Britanija, koja ga je pokušala kolonizirati, morala
se povući pred stalnim ustancima ratničkih plemena. No po rimskom
receptu 'divide et impera', miješala se u unutarnja pitanja te
postala imperijalistička protivnica Rusije u drugoj polovici 19.
stoljeća. Iz tog doba datira linija Durand (po imenu britanskog
kolonijalnog časnika), crta razgraničenja kojom je podijeljen
prostor između Afganistana i britanske Indije, a njime i obitelji
Paštunaca na afganistanske Paštunce i Paštunce pod Britancima. Ovi
drugi kasnije su došli pod vladavinu Pakistana. U težnji da bude što
neovisniji o Britancima, Afganistan se oslanjao na Sovjetsku
Rusiju te Tursku.
U vrijeme Drugog svjetskog rata utjecaj je zajmovima u toj zemlji
stekla i nacistička Njemačka, čemu se se opet usprotivili Britanci
i Sovjeti.
ŽONGLIRANJE DEMOGRAFIJOM
Afganistanski Paštunci, koji žive na istoku i jugu Afganistana,
čine 40 posto od 25 milijuna ljudi u zemlji veličine Teksasa, slaže
se većina analitičara. Na sjeveru su Tadžici (oko 25 posto), koji
govore perzijski te Uzbeci (oko 10 posto), turkofoni. Hazari žive u
središnjem Afganistanu, govore perzijskim i tvrde da ih je 15
posto. No tu su i deseci drugih etničkih skupina (Turkmeni,
Kirgizi, Baluždi) i jezika.
Pitanje je kako iz tog konglomerata iznjedriti vlast koja bi
zadovoljila težnje sviju, kada i ako jednom uspije plan svrgavanja
talibanskog režima na čemu rade američko-bitanske snage napadima
na baze i infrastukture zemlje te koalicija oporbenog Sjevernog
saveza unutar samog Afganistana.
Iz svog egzila u Rimu, kralj Zahir Shah, svrgnut 1973. kada je
izveden državni udar i proglašena republika, često se spominje kao
mogući ujedinitelj. Međutim, on je već izazvao zabrinutost
prijedlogom da vijeće od 120 muškaraca izabere tradicionalnu
veliku skupštinu (Loya Jirga) a ona pak novoga vođu. Među 120
muškaraca 50 bi bilo Paštunaca, 50 iz Sjevernog saveza, a 20 iz
drugih skupina.
No, golem je antagonizam Paštunaca prema Sjevernom savezu, glavnoj
vojnoj snazi protiv talibana. U Savezu su Tadžici, Uzbeci, Hazari i
druge manjine. Paštunci bi možda i prihvatili Tadžike kao sebi
ravne, ali ne i ostale u Savezu. Ne mogu zaboraviti da je Sjeverni
savez, kojem je tada na čelu bio Burhanudin Rabani i njegov
zapovjednik Ahmad Šah Masud (nedavno ubijen) preuzeo vlast u Kabulu
1992. te počeo krvavi građanski rat protiv Paštunaca.
Tim su sukobom načinili brisani prostor i otvorili talibanima vrata
da 1996. prigrabe vlast.
Nepovjerenje prema sjevernjacima tako je veliko da su plemena
spremna trpjeti i talibane i njihov drakonski oblik islama - pa čak
i zabranu proizvodnje opijuma, glavne gospodarske grane mnogih
plemena - kao manje zlo, jer talibani su - ipak Paštunci.
Paštunci međutim, zaboravljaju, ili ne žele znati da u Sjevernom
savezu ima i Paštunaca.
NOVA ULOGA ZA MANJINE
Konačno, postane li novi vođa kralj Zahir Shah, i sam Paštunac, što
će o tome reći manjine? U ratu potiv sovjetskih snaga 80-ih godina,
one su se i snažnije od drugih suprotstavile Sovjetima. Politika
sovjetskog stila lansirala ih je do takvih vrhova vlasti o kakvima
nisu mogli ni sanjati. Hazari - Mongolci, koji su u Kabulu mogli
doprijeti tek do polažaja čistača ulica - uspjeli su sredinom 80-ih
dati i premijera iz svojih redova - sultana Alija Kesthmanda.
U njihovoj domovini oko Bamiyana (području poznatom po divovskim
kipovima Bude koje su ove godine srušili talibani), njihovi su
ratnici (mudžahedini) novcem i oružjem iz (šijitskog) Irana
nastojali ojačati položaj šiitskih muslimana u pretežito sunitskom
Afganistanu.
Hazari su bili najniži od najnižih, a sada žele svoj dio kolača.
U toj šumi suprotstavljenih interesa, Zahir Shah i njegove pristaše
moraju izgraditi koaliciju na vrlinama tako nesvojstvenih
Afganistancima, kao što su povjerenje, kompromis i interes
zajedničkog dobra, upozoravaju analitičari.
Profesor Khalil, koji za sebe kaže da je "Afganac s istočne crte
linije Durand", zaključuje da su ga desetljeća druženja s
Afganistancima naučila jednoj stvari.
"Sunce bi se moglo dići na zapadu, eunuh bi mogao roditi dijete, ali
jedno je sigurno: Nikad ne vjerujte Afganistancu".
(Hina) rt maš