BRUXELLES, 12. listopada (Hina/dpa) - Predsjednici šest europskih aviokompanija zatražili su danas od povjerenice za promet Europske unije (EU) Loyole de Palacio potporu EU njihovim državama u pomoći zrakoplovnom sektoru.
BRUXELLES, 12. listopada (Hina/dpa) - Predsjednici šest europskih
aviokompanija zatražili su danas od povjerenice za promet Europske
unije (EU) Loyole de Palacio potporu EU njihovim državama u pomoći
zrakoplovnom sektoru. #L#
Predsjednici nizozemskog KLM-a, njemačke Lufthanse, španjolske
Iberie, talijanske Alitalie, British Airwaysa i Air Francea,
izrazili su, naime, bojazan kako će zbog pomoći od 15 milijardi
američkih dolara, koju je američka vlada odobrila tamošnjim
prijevoznicima, doći do ozbiljnog narušavanja konkurentnosti na
svjetskom aviotržištu.
Izravan povod današnjem susretu bila je ovotjedna potpora Europske
komisije državama koje su odlučile financijski pomoći svojim
aviokompanijama. Europska je komisija, međutim, pomoć ograničila
isključivo na gubitke nastala unutar četiri dana nakon
terorističkih napada na SAD, koliko je bio zatvoren američki zračni
prostor, na troškove zbog povišene premije osiguranja te uvođenje
dodatnih mjera sigurnosti, pa se spomenute kompanije boje se da bi
ta pomoć mogla biti premala.
Belgijska i irska vlada već su odlučile financijski pomoći svojim
prijevoznicima - Sabeni i Aer Lingusu, što su prije svega nekoliko
dana neke od šest spomenutih kompanija, poput Lufthanse, prvotno
osudile.
Međutim, sada i one "lobiraju". Doduše, kažu "da ne traže ništa
određeno, već samo žele upozoriti kako je odluka Komisije možda
neprimjerena, uzme li se u obzir pomoć američkim kompanijama", no
jasno je da ne bi imale ništa protiv veće državne pomoći.
Povjerenica de Palacio rekla je da će razmotriti stavove tih
aviokompanija jer, kaže, "ne bi bilo prihvatljivo", ako bi se
američke kompanije uistinu našle u prednosti.
U međuvremenu, nastavlja se niz loših, ali i dobrih vijesti iz
svjetske avioindustrije. Tako belgijski i britanski mediji pišu da
je britanska zrakoplovna kompanija Virgin Express izrazila interes
za kupnju dijela Sabene, o čemu su već započeti pregovori s
predstavnicima Sabene, ali i belgijskom vladom.
Švicarska je vlada, pak, pozvala najveće domaće kompanije da kupuju
dionice Crossaira, koji će od 28. listopada postati nasljednik
Swissaira. No, taj pokušaj osiguravanja novca za nesmetano
poslovanje Crossaira, koji je, navodno, telefonom uputio osobno
švicarski ministar financija, nije naišao na prevelik interes.
Neke kompanije, poput farmaceutskog diva Roche i prehrambenog
koncerna Nestle, objavile su da razmatraju tu mogućnost, no da je
njihovo sudjelovanje malo vjerojatno.
Poljski je LOT, pak, najavio poskupljenje svojih usluga, a mađarski
Malev i nizozemski KLM traže partnera za osnivanje svojevrsnog
poslovnog saveza i time prebrode poteškoće.
S druge je strane svijeta, pak, Japan Airlines (JAL) objavio kako će
gubitak prije oporezivanja u ovoj fiskalnoj godini, koja završava
31. ožujka 2002., dosegnuti 416,7 milijuna dolara, iako je samo dio
njihovih financijskih problema direktno vezan uz trenutnu krizu
svjetske avioindustrije.
(Hina) rub nb