US-BA-TERORIZAM-Vjerske zajednice-Nemiri/sukobi/ratovi RFE 11. X. AMERIČKI TISAK RADIO SLOBODNA EUROPA - RFE11. X. 2001.Pregled tiskaPredsjednik instituta Otvoreno društvo Arieh Neirer u komentaru koji je napisao za 'Washington Post'
upozorava da jedan od načina da se izbjegne sukob islama i Zapada jest da se uvaži da vjera nije najvažnija točka razgraničenja. 'Zlosutni događaji od 11. rujna mogu se promatrati kao nova faza borbe u kojoj su fundamentalisti kao najveće neprijatelje identificirali modernizam i kozmopolitizam' navodi američki dnevnik. Lociran u kozmopolitnom gradu kakav je New York, Svjetsko trgovačko središte kao simbol modernog i učinkovitog, bio je očigledna meta. New York nije prvi urbani centar koji je bio meta modernog neprijatelja. Među žrtvama su Aleksandrija i Bejrut, a u najnovije vrijeme Sarajevo koje je zbog svog kozmopolitskog duha bilo tri i po godine pod opsadom pravoslavaca koji su se gnušali multikulturnog karaktera većinski muslimanskog grada. Dva dana nakon napada na Svjetsko trgovačko središte i Pentagon Jerry Falwell u svojoj televizijskoj propovijedi je rekao da je Amerika zaslužila ono što joj se dogodilo 11. rujna jer u toj zemlji djeluje Sindikat za građanske slobode, Zagovornici prava
RADIO SLOBODNA EUROPA - RFE
11. X. 2001.
Pregled tiska
Predsjednik instituta Otvoreno društvo Arieh Neirer u komentaru
koji je napisao za 'Washington Post' upozorava da jedan od načina da
se izbjegne sukob islama i Zapada jest da se uvaži da vjera nije
najvažnija točka razgraničenja. 'Zlosutni događaji od 11. rujna
mogu se promatrati kao nova faza borbe u kojoj su fundamentalisti
kao najveće neprijatelje identificirali modernizam i
kozmopolitizam' navodi američki dnevnik. Lociran u kozmopolitnom
gradu kakav je New York, Svjetsko trgovačko središte kao simbol
modernog i učinkovitog, bio je očigledna meta. New York nije prvi
urbani centar koji je bio meta modernog neprijatelja. Među žrtvama
su Aleksandrija i Bejrut, a u najnovije vrijeme Sarajevo koje je
zbog svog kozmopolitskog duha bilo tri i po godine pod opsadom
pravoslavaca koji su se gnušali multikulturnog karaktera većinski
muslimanskog grada.
Dva dana nakon napada na Svjetsko trgovačko središte i Pentagon
Jerry Falwell u svojoj televizijskoj propovijedi je rekao da je
Amerika zaslužila ono što joj se dogodilo 11. rujna jer u toj zemlji
djeluje Sindikat za građanske slobode, Zagovornici prava
homoseksualaca, oni koji pružaju usluge prilikom abortusa, te
sudovi koji zabranjuju molitve u školama. Spomenuti svećenik je dva
dana kasnije pružio ispriku američkoj javnosti, ali njegove ocjene
pokazuju da su fundamentalisti u SAD-a jednako neprijateljski
raspoloženi prema modernosti kao i njihovi istomišljenici bilo
gdje drugdje. Neprijatelji Amerike su suvremena izdanja nacista za
koje su Židovi predstavljali kozmopolitizam koji su mrzili,
Crvenih Kmera i onih koji su granatirali Sarajevo sa sigurnih
uzvišenja. Sve velike vjere su zastupljene među napadačima i
žrtvama u dugotrajnoj globalnoj bitci. Ako se ovo shvati može biti
od pomoći da izbjegnemo sukob civilizacija, zaključuje Arieh
Neirer u 'Washington Postu'.
'New York Times' u istom tematskom okviru donosi komentar Andrewa
Sullivana koji ocjenjuje da je sukob koji je počeo 11. rujna vjerski
rat. Ali to, međutim, nije sukob islama protiv kršćanstva i
judaizma, već rat fundamentalizma protiv svih vjera koje idu u
korak sa slobodom i modernošću. Ovaj rat ima umjerenog odjeka i na
sukobe unutar vjera u samoj Americi i to između novije,
virulentnije struje kršćanskog fundamentalizma i glavne struje
protestantizma i katoličanstva. Ovi sukobi imaju stare korijene,
ali čini se dobivaju na snazi kako se modernizam širi i produbljuje.
Najvažnije je da shvatimo da su dugotrajni i veliki napori nužni,
kako bi se porazili različiti fundamentalizmi, napominje autor
analize u 'New York Timesu'.
Sukob s islamskim fundamentalizmom trajat će dugo, za razliku od
vjerskih ratova u Europi u kojima su kršćani naučili da je uzaludna
borba do smrti protiv nečega što je izvan ljudskog razumijevanja i
što se opire bilo kakvoj krajnjoj definiciji. U muslimanskom
svijetu nije bilo takvih poučnih ratova. Samo su Afganistan i Iran
iskusili puni užas revolucionarnog fundamentalizma i samo je Iran
uočio razloge da krene k umjerenosti. Iz svega što vidimo može se
reći da lekcije koje je Europa naučila tokom svoje krvave povijesti
tek treba da se nauče u muslimanskom svijetu. Tamo, kao i u Europi
16. stoljeća, obećanja o čistoći i spasenju čine se primamljivijim
od svakodnevne draži običnog života. To znači da nismo na kraju
sukoba, već u njegovim veoma ranim fazama', ističe 'New York
Times'.
(RFE)