ZAGREB/LONDON/WASHINGTON, 10. listopada (Hina/dpa/Reuters) - Osim ljudskih, najveće žrtve terorističkih napada na New York i Washington postale su svjetske zrakoplovne kompanije koje, zbog zabrinjavajućeg pada prometa i straha da ih
ne snađe sudbina propalog Swissaira, iznalaze različite načine da prežive jednu od najvećih kriza svjetske avioindustrije.
ZAGREB/LONDON/WASHINGTON, 10. listopada (Hina/dpa/Reuters) -
Osim ljudskih, najveće žrtve terorističkih napada na New York i
Washington postale su svjetske zrakoplovne kompanije koje, zbog
zabrinjavajućeg pada prometa i straha da ih ne snađe sudbina
propalog Swissaira, iznalaze različite načine da prežive jednu od
najvećih kriza svjetske avioindustrije.#L#
Na zrakoplovnom tržištu vodi se, kažu analitičari, grčevita borba
za opstanak. Dio izgubljenog novca prijevoznici pokušavaju
nadoknaditi bilo povećavanjem cijena, bilo posebnim, vrlo
privlačnim popustima, smanjivanjem plaća upravama ili
zaposlenicima te u najgorem slučaju otkazima.
Najavljene otkaze gotovo je nemoguće prebrojati, budući da su
najave svakodnevne. Samo ovoga tjedna, uz 9.000 Swissairovih,
najavljeno je da će bez posla ostati 800 zaposlenika Austrian
Airlinesa, 2.500 radnika irskog Aer Lingusa, 16.000 zaposlenih u
australskom Ansettu, 800 u Air New Zealandu, te oko 10 posto
poslovodnog kadra australskog Qantasa.
Uprave Singapore Airlinesa i Austrian Airlinesa primat će, pak, 7
do 15 posto niže plaće, a u Air New Zealandu mole svoje radnike da
odu na neiskorištene godišnje odmore i prestanu raditi
prekovremeno.
British Airways, pak, planira smanjiti plaće na svim razinama -
direktorima za 15 posto, ostalom poslovodstvu za 10 posto, a gotovo
36.000 preostalih djelatnika ostat će bez jubilarnih nagrada te
naknada za rad vikendima i praznicima.
Povišenje cijena usluga najavljuju uglavnom manje, europske
aviokompanije, dok su za pojeftinjenjem posegnule gotovo sve
najveće. Swissair tako, pod sloganom "Sad ili nikad" po izuzetno
niskim cijenama pokušava popuniti svoje zrakoplove koji će letiti
samo do 27. listopada, a snižavanje cijena karata u Irskoj je
izazvao "rat" između Aer Lingusa i Ryanaira.
Naime, irski stjegonoša Aer Lingus objavio je da će sniziti cijene
svojih karata za 50 do 70 posto, pri čemu će povratne karte za sve
njihove letove unutar Europe stajati 59 irskih funti. Ryanair je
odgovorio snižavanjem svojih karata za iste destinacije na svega
29,99 irskih funti.
No da sve te mjere neće biti dovoljne za poboljšanje financijske
situacije ili čak opstanak nekih prijevoznika, pokazuje činjenica
da je velik broj zrakoplovnih kompanija zatražilo pomoć od svojih
vlada. Tako je belgijskoj Sabeni, koja je bila prisiljena pokrenuti
stečajni postupak, vlada pomoć već odobrila, što je danas odobrila
i Europska komisija. Takva odluka izazvala je službeni prigovor
Lufthanse, koja smatra da se time narušava konkurentnost na
tržištu.
Naravno, državnu pomoć su zatražile i brojne američke
aviokompanije. Kongres SAD-a odobrio je 15 milijardi dolara
"težak" spasonosni paket, no pažljivije isčitavanje pokazalo je da
on u sebi nosi i mogućnost da država za uloženi novac dobije i dio
vlasništva nad njima. Takav prijedlog još treba odobriti američki
predsjednik, a analitičare sa zanimanjem očekuju njegovu reakciju,
budući da je ulazak države u privatni sektor suprotno principima
republikanaca, a time i George W. Busha.
(Hina) rub nb