US-terorizam-Obrana-Diplomacija-Oružani sukobi-Ratovi WT 9. X. SAD - CJELOVITE I SLOBODNE SJEDINJENE DRŽAVETHE WASHINGTON TIMES9. X. 2001.SAD, cjelovit i slobodan"Sastanak na vrhu predsjednika 10 novih demokracija Srednje i Istočne
Europe koje se nadaju pridružiti NATO-u prošlog je tjedna poprimio ozbiljnu, čak i povijesnu dimenziju kao rezultat terorističkih napada izvršenih 11. rujna. Tri dana prije sastanka u Sofiji, 19 članica NATO-a formalno su se složile kako su napadi na New York i Washington planirani u inozemstvu. Po prvi puta, članak br. 5 NATO-ovog sporazuma, koji objavljuje kako napad na jednu članicu znači napad na sve, stupio je na snagu. Sofija je postala mjesto održavanja ratnog summita. Prošlog proljeća u Varšavi, predsjednik Bush pojasnio je kako je SAD predana tome da NATO otvori vrata zemljama koje se nastoje pridružiti NATO-u, nakon pridruženja Poljske, Madžarske i Češke 1999. godine. U cijelom savezu očekuje se kako će poziv biti upućen barem nekima od kandidatkinja na summitu NATO-a u Pragu, 2002. godine. Svaka od zemalja koja se nastoji pridružiti- Bugarska, Rumunjska, Albanija, Makedonija, Hrvatska, Slovenija, Slovačka, Litva, Letonija i Estonija - moraju ispuniti dugački niz političkih
SJEDINJENE DRŽAVE
THE WASHINGTON TIMES
9. X. 2001.
SAD, cjelovit i slobodan
"Sastanak na vrhu predsjednika 10 novih demokracija Srednje i
Istočne Europe koje se nadaju pridružiti NATO-u prošlog je tjedna
poprimio ozbiljnu, čak i povijesnu dimenziju kao rezultat
terorističkih napada izvršenih 11. rujna. Tri dana prije sastanka u
Sofiji, 19 članica NATO-a formalno su se složile kako su napadi na
New York i Washington planirani u inozemstvu. Po prvi puta, članak
br. 5 NATO-ovog sporazuma, koji objavljuje kako napad na jednu
članicu znači napad na sve, stupio je na snagu. Sofija je postala
mjesto održavanja ratnog summita.
Prošlog proljeća u Varšavi, predsjednik Bush pojasnio je kako je
SAD predana tome da NATO otvori vrata zemljama koje se nastoje
pridružiti NATO-u, nakon pridruženja Poljske, Madžarske i Češke
1999. godine. U cijelom savezu očekuje se kako će poziv biti upućen
barem nekima od kandidatkinja na summitu NATO-a u Pragu, 2002.
godine. Svaka od zemalja koja se nastoji pridružiti- Bugarska,
Rumunjska, Albanija, Makedonija, Hrvatska, Slovenija, Slovačka,
Litva, Letonija i Estonija - moraju ispuniti dugački niz političkih
i vojnih kriterija, koji se određuju za svaku zemlju pojedinačno,
ovisno od jedinstvenih okolnosti koje vladaju u svakoj pojedinoj
zemlji. Neke zemlje napreduju više od drugih, no lani su u Litvi, u
Vilniusu, obećale kako će međusobno surađivati na članstvu svake od
njih.
SAD je često isticao svoju predanost zamisli 'cjelovite i slobodne
Europe'. Članovi NATO-a i zemlje kandidatkinje imaju mnogo toga
zajedničkog, između ostalog i vrijednost koju pridaju slobodi i
demokraciji. No NATO nije politički ili kulturološki klub, odnosno
ako do određene mjere i jest, osim toga je i nešto mnogo ozbiljnije:
vojni savez i osnovni dio europske sigurnosti. Članak 5 je sastavni
dio toga.
Upravo smo to, više no išta drugo, shvatili nakon 11. rujna. SAD je
bio cilj napada, no naši su saveznici objavili kako su i sami
napadnuti. Rezultat je ujedinjena fronta protiv napadača- i jasna i
nedvosmislena predanost da se učini ono što je nužno za samoobranu,
nastojanje koje ujedinjena fronta olakšava. U Sofiji, 5.
listopada, pridružilo se i 10 članova skupine iz Vilniusa. U
zajedničkoj 'Deklaraciji solidarnosti' stoji: 'Ove napade
smatramo napadom na sve nas' a obećali su i 'voditi našu stranu i
sigurnosnu politiku u skladu s implikacijama NATO-ovog sporazuma,
uključujući i obveze koje se vezuju za Članak br. 5.' Naši
eventualni budući saveznici, prema sporazumu, već su se proglasili
našim saveznicima.
Kao što je to George Robertson, glavni tajnik NATO-a, bio kazao u
Sofiji: 'Nove demokracije pokazale su još jednom kako su uz nas i u
dobru i zlu. Ističu kako euro-atlantska zajednica brzo izrasta iz
zajednice sa zajedničkim vrijednostima u zajednicu zajedničkih
djela.'
Ukratko, te zemlje su shvatile što trebaju učiniti i nisu
oklijevale. Napad je ubrzo doveo do trenutka izvanredne etičke
jasnoće u međunarodnim razmjerima, čije dimenzije i opseg još nismo
potpuno shvatili. Ne radi se o tome 'što bi zemlje trebale učiniti'.
Radi se više o tome da njihovi čelnici trebaju hitno shvatiti što
moraju učiniti. Fenomen se širi daleko izvan Europe. Ako uz SAD ne
možete stati sada - ako ne osjećate kako trebate stati uz SAD-
susljedno tome izgubit će te vlastitom krivnjom nešto veoma bitno,
možda dokaz da pripadate civiliziranom svijetu a gubitak je zaista
samo vaš, kao što će biti i posljedice.
U Sofiji je bilo prilično jasno da je pitanje kako bi 11. rujan mogao
utjecati na širenje NATO-a pitanje o kojem intenzivno razmišljaju
dužnosnici svih 10 zemalja. Jasno vide što NATO znači za njih -
nešto veoma blizu stalnoj garanciji sigurnosti njihove
zemlje(...). No da bi ovo i ostvarili, prisiljeni su stati na stranu
saveza koji je uključen u složen, nesiguran i nekonvencionalan rat,
objavljujući vlastitu voljnost da preuzmu rizik koji je jednak onom
koji su na sebe preuzeli postojeći članovi. (...)
Nema načina da se ovo izbjegne a da se ne objavi ravnodušnost
principima koji su napadnuti 11. rujna, i tako bude prezren od onih
koji dijele te iste vrijednosti. Ovo se savršeno jasno vidi na
primjeru Vladimira Putina koji je iznimno brzo djelovao kako bi
osigurao da Rusija ostane usmjerena prema Zapadu. (...) Odbacio je
protimbu Rusije širenju NATO-a i umjesto toga je zatražio jačanje
veza Rusije s njim. Bio je to zapanjujući razvoj stanja (...).
Šanse za članstvo u NATO-u za bilo koju od tih 10 zemalja nisu se
bitnije izmijenile nakon 11. rujna. No nitko više ne sumnja u
potrebu za zajedničkom obranom principa koje utjelovljuju zemlje
članice", piše Tod Lindberg.