HR-porezi-naplata-Gospodarstvo/poslovanje/financije KAKO NAPLATITI 20 MILIJARDI DUGOVANJA 300 TISUĆA DUŽNIKA Piše: Davorka StanešićZAGREB, 7. listopada (Hina) - Dugovanja 300 tisuća pravnih i fizičkih osoba za neplaćene poreze te
doprinose za mirovinsko i zdravstveno osiguranje u Hrvatskoj su za deset godina dostigla impozantnu brojku od 21 milijardu kuna. Kako bi se u što većoj (mogućoj) mjeri naplatila ta dugovanja, i prije svega uveo red na tom području uz zaoštravanje porezne discipline, u Ministarstvu financija pripremljen je analitički prikaz stanja nenaplaćenih dugovanja prema državi i prijedlog posebnog zakona o rješavanju naplate državnih potraživanja, nastalih do 31. prosinca 2000.
Piše: Davorka Stanešić
ZAGREB, 7. listopada (Hina) - Dugovanja 300 tisuća pravnih i
fizičkih osoba za neplaćene poreze te doprinose za mirovinsko i
zdravstveno osiguranje u Hrvatskoj su za deset godina dostigla
impozantnu brojku od 21 milijardu kuna. Kako bi se u što većoj
(mogućoj) mjeri naplatila ta dugovanja, i prije svega uveo red na
tom području uz zaoštravanje porezne discipline, u Ministarstvu
financija pripremljen je analitički prikaz stanja nenaplaćenih
dugovanja prema državi i prijedlog posebnog zakona o rješavanju
naplate državnih potraživanja, nastalih do 31. prosinca 2000. #L#
Taj će zakonski prijedlog ovih dana biti upućen Vladi, a očekuje se
da po hitnom postupku bude upućen na donošenje Saboru.
Pomoćnik ministra financija i predsjednik Komisije za naplatu
državnih potraživanja Jure Bajić očekuje da će se nakon usvajanja
zakona, dužnici koji i sami žele riješiti svoj status, odazvati u
velikom broju, a s obzirom na velik opseg čitav bi posao mogao
potrajati do sredine iduće godine.
Koliki će se iznos dugovanja uspjeti naplatiti sada je teško reći, a
treba imati u vidu i da je rok apsolutne zastare tih potraživanja
šest godina.
Predlaže se osam načina rješavanja dugovanja - plaćanje u gotovini
(uz određeni diskont), prijeboj duga potraživanjima od države, kao
i prijeboj duga ustupanjem vlastitih potraživanja iz drugih
poslovnih odnosa. Dugove državi dužnik će moći 'platiti' i
ustupanjem svoje imovinom, odnosno nekretnina.
Bitna je i mogućnost reprogramiranja dugova na duži rok - 5, 7, ili
čak 10 godina (uz kamatnu stopu nešto veću od eskontne stope).
Dosadašnji su propisi omogućavali reprogram samo do 10 mjeseci.
Primjenjivat će se i mogućnost da vlasnik svoje udjele u tvrtki
prepusti državi te da država uđe u vlasnički udio po modelu
dokapitalizacije.
Pritom je bitno da će se moći kombinirati predviđeni načini
izmirivanja dugovanja - dakle dio duga moći će se, primjerice,
platiti u gotovini, dio ustupanjem potraživanja, nešto u
nekretninama i sl.
Dužnik se stavlja u aktivnu ulogu tako da će sam predložiti rješenje
na koji će način namiriti svoje dugove državi, imajući u vidu svoje
ukupno gospodarsko stanje, ističe Bajić.
Ugovor o nagodbi sklapat će se kod javnog bilježnika, a bit će tako
stipuliran da, ako dužnik ne bude izvršavao svoje obveze, neće više
biti nikakvog sudovanja. Nakon konstatiranja neizvršavanja obveza
automatski se pokreću druge radnje - ovršne, otvaranja stečaja.
U svemu je vrlo značajno i to što će se tvrtkama i fizičkim osobama
koje su u blokadi zbog tih dugova kada sklope ugovor o nagodbi
ukinuti blokada računa i time omogućiti normalno poslovanje. To je
posebno važno za mnoge koji pokazuju određene znakove oživljavanja
poslovanja i koji će tako moći nastaviti normalno raditi.
Samom sklapanju ugovora prethodit će ocjena o realnosti
predloženog načina izvršavanja dugovanja. U ugovorima o nagodbi uz
način namirenja dugova utvrdit će se i da u slučaju da dužnik, za
vrijeme dok je ugovor na snazi, prodaje imovinu prvenstveno mora
namiriti te dugove, također ukoliko ostvari dobit i sl.
Podrazumijeva se da se uz izvršavanje obveza iz ugovora moraju
normalno izvršavati i tekuće obaveze.
Porezna će pak uprava sve to evidentirati, i odmah reagirati u
slučaju neizvršavanja ugovora, za što se predlažu i najstrože
novčane kazne.
U Komisiji su se, s obzirom na veličinu problema i iz razloga veće
efikasnosti, odlučili za posebni zakon koji će regulirati
potraživanja do određenog datuma - do 31. prosinca 2000. godine.
Prijedlog je korektan jer, napominje Bajić, ne zadire u tekuću
proračunsku godinu i ničim ne remeti zacrtanu ekonomsku politiku.
Koncept je, ocjenjuje se, krajnje praktičan i realan i u interesu je
i dužnika i države, a Bajić očekuje da će sigurno biti dobro
prihvaćen i kod sudstva jer bi trebao rezultirati manjim pritiskom
na sudove - manjim brojem tužbi, ovrha, stečajeva.
Uz raščišćavanje stanja dugovanja koja se vuku po knjigama
godinama, država očekuje naplatu dijela svojih potraživanja, dakle
određene efekte za proračun.
Ukupna su dugovanja pravnih i fizičkih osoba - njih oko 300 tisuća
(tvrtki, obrtnika, poljoprivrednika, slobodnih profesija ) za
poreze i za doprinose za mirovinsko i zdravstveno osiguranje, na
dan 30. lipnja ove godine, iznosila 21 milijardu kuna, od čega je
15,6 milijardi glavnica, a ostalo su kamate. Dugovanja do kraja
prošle godine, koja će obuhvatiti zakon, iznose oko 20 milijardi
kuna.
Porezni su dugovi 10,5 milijardi, 5,3 milijardi kuna su dugovanja
prema mirovinskom, a 5,2 milijarde prema zdravstvenom osiguranju.
Od ukupnih je dugovanja utuženo 3,7 milijardi kuna, prijavljeno u
stečaj 2,1 milijarda, a reprogramirano po postojećim propisima (u
deset rata) 1,2 milijarde.
Istodobno se procjenjuje da je od poreznih dugova u zastari 1,2
milijarda kuna.
Od 10,5 milijardi kuna dugovanja za poreze, 7,4 milijarde "teški"
su dugovi pravnih osoba, a 3,05 milijardi fizičkih osoba.
Fizičke pak osobe - obrtnici, prijevoznici, građevinari,
poljoprivrednici, samostalne profesije (odvjetnici, liječnici,
umjetnici) - više od tvrtki duguju za zdravstveno (dug od 2,8
milijardi kuna) i mirovinsko osiguranje (1,4 milijardu kuna).
Svim se dužnicima sada pružaju mogućnosti različitih načina
plaćanja i na duže vrijeme, po čemu su u povoljnijem položaju od
ostalih poreznih obveznika. Stoga su, ističe Bajić, apsolutno
neprihvatljivi prijedlozi (koji su se mogli čuti iz krugova
Hrvatske udruge poslodavaca) o poreznoj amnestiji, odnosno oprostu
dugova do određenog datuma.
Oprostiti se 'dužnički grijesi' ne mogu zbog svih onih koji
redovito plaćaju svoje obveze, zbog građana koji će manjak koji
zbog toga nastaje u proračunu i izvanproračunskim fondovima morati
na određeni način platiti. O nekoj općoj poreznoj amnestiji, smatra
Bajić, apsurdno je i govoriti i zbog opće gospodarske situacije, te
posebice s aspekta potrebe izgradnje daleko jačeg poslovnog i općeg
morala.
(Hina) ds bn