US-DE-RU-BA-mediji - dp-Politika-Terorizam DNEVNI PREGLED BR. 193 5. LISTOPADA 2001. GLAS AMERIKE - VOA3. X. 2001.U BiH se lako ulazi i lako izlazi. Pripremio Bojan Klima.U američkom se Kongresu jutros govorilo o američkoj ulozi u
misijama Organizacije za europsku sigurnost i suradnju, čija je članica i Sjedinjene Države. Jedan od sudionika svjedočenja bio je veleposlanik Robert Berry koji je donedavno u Bosni i Hercegovini čelnik misije Organizacije za europsku sigurnost i suradnju. U svom izlaganju gospodin Berry osvrnuo se na činjenicu da u Bosni i Hercegovini još uvijek boravi stanovit broj bivših islamskih boraca mudžahedina koji su ratovali na strani bošnjačkih snaga.Robert Berry spomenuo je bivše islamske borce dok je govorio o važnosti reforme sudstva u Bosni i Hercegovini. = Organizacija za sigurnost i suradnju angažirana je u reformi mjesnih redarstvenih snaga, ali napredak na tom području ne znači ništa dok se ne ostvare promjene u sudstvu i tužilaštvu, rekao je veleposlanik Berry.Berry se u srpnju vratio iz Sarajeva nakon trogodišnjeg vodstva nad mjesnom misijom OESS-a. = Najnoviji primjer dogodio se jučer, kada su SFOR i redarstvo u blizini Sarajeva uhitili četiri osobe za koje se sumnja da su bili
GLAS AMERIKE - VOA
3. X. 2001.
U BiH se lako ulazi i lako izlazi. Pripremio Bojan Klima.
U američkom se Kongresu jutros govorilo o američkoj ulozi u
misijama Organizacije za europsku sigurnost i suradnju, čija je
članica i Sjedinjene Države. Jedan od sudionika svjedočenja bio je
veleposlanik Robert Berry koji je donedavno u Bosni i Hercegovini
čelnik misije Organizacije za europsku sigurnost i suradnju. U svom
izlaganju gospodin Berry osvrnuo se na činjenicu da u Bosni i
Hercegovini još uvijek boravi stanovit broj bivših islamskih
boraca mudžahedina koji su ratovali na strani bošnjačkih snaga.
Robert Berry spomenuo je bivše islamske borce dok je govorio o
važnosti reforme sudstva u Bosni i Hercegovini.
= Organizacija za sigurnost i suradnju angažirana je u reformi
mjesnih redarstvenih snaga, ali napredak na tom području ne znači
ništa dok se ne ostvare promjene u sudstvu i tužilaštvu, rekao je
veleposlanik Berry.
Berry se u srpnju vratio iz Sarajeva nakon trogodišnjeg vodstva nad
mjesnom misijom OESS-a.
= Najnoviji primjer dogodio se jučer, kada su SFOR i redarstvo u
blizini Sarajeva uhitili četiri osobe za koje se sumnja da su bili
umiješani u terorističke djelatnosti. Dvojica uhićenih su iz Bosne
i Hercegovine, dvojica su sa Srednjeg istoka. SFOR je sudjelovao u
uhićenju jer su njihove akcije prijetile SFOR-u. Međutim, ako se ne
provede potpuna istraga, odgovorne ne dovede pred sud i kazni,
uhidba samo po sebi nema velike svrhe - rekao je u Kongresu Robert
Berry.
On je za Glas Amerike izjavio da suci u zemljama regije ? bilo u
Bosni, Hrvatskoj ili Srbiji ? često ne žele kazniti građane
vlastite nacionalnosti ako su stranke u sporu različitih nacija.
= Zato se postupak protiv organizatora Hrvatskog narodnog sabora i
vodi u Sarajevu, rekao je Robert Berry.
U izjavi za Glas Amerike veleposlanik Robert Berry je također rekao
da je većina islamskih boraca napustila Bosnu prije nekoliko godina
? u skladu s jednom od odredbi Daytonskog sporazuma. Ali neki su
ostali, a stranaca iz muslimanskih zemalja koji gotovo svakodnevno
dolaze u zemlju razmjerno je mnogo ? kaže veleposlanik Berry.
= U Bosnu i Hercegovinu se jako lako ulazi, i jako lako izlazi. Mnogo
ljudi dolazi iz Turske, tako da je teško uopće reći koliko stranaca
u zemlji ima. Vijeće ministara je, čini mi se, jučer najavilo korake
kojima bi se pooštrila kontrola granice, te sustav izdavanja viza.
Ali činjenica jest da je recimo prošle godine u Turskoj uhićen jedan
od suradnika Osame bin Ladena za kojeg se ustanovilo da je proveo
dosta vremena u Bosni.
Robert Berry drži da bi visoki međunarodni predstavnik osim
političara trebao suspendirati ili otpustiti i suce koji sude po
vlastitim nacionalnim predrasudama, te diskriminiraju protiv
građana drugih nacionalnosti.
= Do sada je OESS za suce jedino organizirao seminare, na kojim se
pokušavalo nekako ih osvijestiti, no mislim da se problem
diskriminacije u sudstvu može riješiti jedino otpuštanjima s posla
? rekao je američkom Kongresu Robert Berry.
Bivši predstavnik OESS u Bosni i Hercegovini se također založio za
stvaranje jedinstvenog redarstva i jedinstvenog sudstva u Bosni i
Hercegovini.
(VOA)
BRITANSKI RADIO - BBC
4. X. 2001.
Pregled tiska
"Iz europskog tiska izdvajamo promišljanja o sigurnosti kontineta.
To što se Amerika sada usredotočila na terorizam, znači da bi Europa
trebala ponovno ispitati svoju vanjsku i sigurnosnu politiku, piše
'Frankfurter Allgemiene Zeitung'. Washington neće previše
pridržavati pravo na dugoročni protektorat nad Balkanom, što znači
da bi Europa, kao u primjeru Makedonije, trebala sama uvoditi više
reda u svom dvorištu, što bi joj dalo i novu međunarodnu ulogu.
Berlinski 'Die Welt' pak piše kako treba ponovno ispitati europsku
obrambenu inicijativu koja se javlja tek kao meka alternativa NATO-
u, kojim dominiraju Sjedinjene Države. Unatoč globalnoj
orijentaciji, NATO bi trebao ostati usredotočenn na europsku
sigurnosnu politiku, zaključuje 'Die Welt'.
'The Guardian' piše da su američki ministar obrane Donald Ramsfeld
i britanski premijer Tony Blair krenuli u diplomatsku navalu kako
bi zakrpali pukotine u krhkoj međunarodnoj antiterorističkoj
koaliciji, jer su pojedini saveznici u regiji doveli do odgađanja
vojne akcije protiv Afganistana.
Američki dužnosnici su, piše dalje, jučer potvrdili da su vlade
Saudijske Arabije, Omana i Uzbekistana u posljednjem trenutku
izrazile rezerve oko dopuštenja da se njihov teritorij koristi za
vojne operacije protiv Osame bin Ladena i talibana.
Britanski vojni izvori su, piše 'The Guardian', potvrdili da
nijedna arapska zemlja, s iznimkom Kuvajta, koji je predaleko od
Afganistana, nije spremna dopustiti uporabu svojih baza za napade.
To je jedan od razloga zbog čega SAD gomilaju ratne brodove u regiji
da bi ih koristile kao alternativne baze.
'The Independent' piše da je Bushova administracija planirala
pokretanje vojne akcije u utorak, prije dva dana, ali da je od toga
odustala u posljednjem trenutku. List tvrdi i da će britanski
premijer Blair na današnjoj izvanrednoj sjednici parlamenta
iznijeti dokaze o umiješanosti Osame bin Ladena u napade u New Yorku
i Washingtonu, što je, kako se smatra, uvod u vojnu akciju.
Ovo je, piše list, na određen način najavio vođa oporbe Yan Duncan
Smith nakon razgovora sa premijerom Blairom. SAD i Britanija su
posljednjih nekoliko tjedana tragale za načinom kako predočiti te
dokaze javnosti, a da ne ugroze obavještajne izvore.
'The Financial Times' izvješćuje o zahtjevu Sjedinjenih Država
upućenom NATO-u o korištenju resursa Sjevernoatlantskog saveza u
akciji protiv Afganistana.
List piše da je Washington tražio korištenje određenih
materijalnih i obavještajnih resursa ali da, kako naglašavaju
dužnosnici, NATO neće biti uključen u zapovjednu strukturu
operacije, kao što je to bio slučaj u kosovskom sukobu, čime će
proces donošenja vojnih odluka biti pojednostavljen.
Svi listovi pišu i o večerašnjem posjetu Tonyja Blaira Moskvi,
tijekom kojeg će, kako je rekao šef ruske diplomacije Igor Ivanov, a
prenosi 'The Daily Telegraph', biti riječi o tješnjim vezama Rusije
i NATO-a, pa čak i o mogućnosti članstva Moskve u
Sjevernoatlantskom savezu. List piše da su Sjedinjene Države
Rusiji već dostavile dokaze o umiješanosti Osame bin Ladena u
napade 11. rujna".
(BBC)
NJEMAČKI RADIO - RDW
4. X. 2001.
Pregled tiska
Trebalo su proći 52 godine od osnivanja NATO-a da bi po prvi put
stupila na snagu odredba kojom se napad na jednu članicu saveza
promatra kao napad na sve ostale, piše list 'Sueddeutsche Zeitung'.
Spomenuta odredba je tijekom godina bila toliko prijeteća da se
očito nitko nije usuđivao dirati ni u jednu od članica ovog vojnog
saveza. U medijima se čak govorilo o tome kako NATO nije savez za
obranu i vođenje ratnih operacija već savez za zastrašivanje.
Teroristi su protiv ovog saveza izgledali kao komarac nasuprot sumo
hrvaču. Oni su ipak uspjeli bocnuti hrvača izravno u oko. NATO kao
savez nema neko rješenje za nastup protiv terorizma. On je doduše
aktivirao odredbu uzajamne obaveze na obranu, ali je to, čini se, za
sada samo politički simbol, piše 'Sueddeutsche Zeitung'.
List 'Frankfurter Rundschau' također u ovom potezu NATO-a ne vidi
nešto više od političkog poteza. Vojno gledano ovaj zaključak nema
veliko značenje. Washington je od početka jasno stavio na znanje da
u ovom slučaju vodeću ulogu neće prepustiti stožeru u Bruxellesu. U
najboljem slučaju Amerikanci će se osloniti jedino na pomoć
Britanaca. Član pet statuta NATO-a stupio je dakle na snagu
formalno, ali ne i u praksi. Washington je ionako imao pravo da i bez
proglašavanja uzajamne obaveze na obranu zatraži pomoć pojedinih
članica. Pa čak i tu mogućnost Washington sada jedva koristi jer
stvari uglavnom obavlja sam. NATO je tako sam sebe doveo u teško
stanje. Po prvi put u povijesti se proglašava da su napadnute sve
članice saveza, a da se ne zbiva apsolutno ništa. Ova alijansa
predstavlja prijetnju potencijalnim neprijateljima samo ako se
shvati ozbiljno. Na ovaj način ubuduće je vjerodostojnost NATO pod
znakom pitanja, drži 'Frankfurter Rundschau'.
List 'Die Welt' piše kako ni NATO ne može izbjeći redefiniranje
svojih zadaća i ciljeva. Prvo je za vrijeme 'hladnog rata' bio
sredstvo obrane određenog prostora, potom je u procesu proširenja
na istok važio za čuvara mira, a onda kada se na žalost svih rat
vratio u Europu preko Balkana ponovo promijenio svoju ulogu u
naoružanog čuvara koji intervenira i izvan granica svojih država.
List 'Die Welt' piše kako nakon terorističkih napada NATO po treći
put mijenja svoje zadaće.
Rat protiv terorista zahtijeva novo definiranje strategije,
mobilne i dobro motivirane snage koje će ofenzivno moći djelovati
protiv protivnika u bilo kojem dijelu svijeta. Jesu li europske
članice NATO-a na to spremne? Imaju li one zaista novaca i volje da
za to daju žrtve? Ovo je političko, a ne pitanje koje treba riješiti
promjenom statuta. U preambuli ugovora o osnivanju zapadne vojne
alijanse iz 1949. godine piše kako postoji odlučnost da se brani
zajedničko nasljeđe i civilizacijske vrijednosti svojih naroda
koje se temelje na demokraciji, slobodi i vladavini zakona. Novi
NATO bi po tome mogao da bude savez globalnog manevra. Planirana
europska inicijativa za stvaranje snaga za brzu intervenciju bi po
tome morala biti samo karika u lancu saveza, a ne alternativa
vodećem položaju SAD-a. Mnogo važnija je u ovom trenutku istovjetna
izobrazba i opremljenost zajedničkih NATO-vih snaga kako bi svaka
država svakoj od članica mogla priskočiti u pomoć. To što rat protiv
terorista može izbiti svugdje i u svakom trenutku, zahtijeva od
svih članica punu spremnost, piše Die Welt.
Nezaobilazna tema u njemačkom tisku danas je i borba protiv
terorizma, a s tim u vezi i planirani napad SAD-a na Afganistan.
List 'Hannoverische Allgemeine Zeitung' pita se što dolazi nakon
talibana. Daljnji ratovi u kojima će inozemne sile sponzorirati
svoje ratničke vođe? Ili ipak nešto što će izgledati kao državni
poredak iza kojeg bi simbolično mogao stajati stari afganistanski
kralj Mohamad Zahir Šah. Od 1973. godine kada je bio protjeran u
egzil, svijet se brzo promijenio. U Afganistanu su suprotno tome
talibani sat okrenuli unazad. Mnogo toga će ovisiti o tome hoće li
se ratnički vođe, plemena i velike obitelji moći usuglasiti. Ali da
bi u islamskoj višenacionalnoj državi moglo doći do demokracije
prema zapadnom uzoru, svijet ne bi trebao očekivati, zaključuje
list.
'Flensburger Tageblatt' se osvrće na stanje na Bliskom istoku i
piše da prije napada od 11. rujna nova američka vlada nije puno
brinula o širenju nasilja na Bliski istok. Sadašnji preokret
odgovara promijenjenom stanju i svijetu. Jer najava predsjednika
Busha da će SAD poduprijeti palestinsku državu ukoliko se bude
respektiralo izraelsko egzistencijalno pravo, trebala bi sokole u
Jeruzalemu potaknuti na razmišljanje. Bez prekida vatre i ponovnog
pokretanja mirovnih sporazuma međunarodni protuteroristički
savez stoji na klimavim nogama. Izrael se u bliskoistočnom sukobu
više ne može pozivati samo na nacionalne interese jer time riskira
američku potporu.
(RDW)
FRANCUSKI RADIO - RFI
4. X. 2001.
Pregled tiska
Francuska nacionalna skupština je jučer nakon tri tjedna od
atentata u Americi i sa znatnim zakašnjenjem u odnosu na parlamente
drugih zemalja dala suglasnost sudjelovanju u vojnoj
protuterorističkoj koaliciji na Srednjem istoku. Iako se za sada
radi o simboličnim mjerama - otvaranju francuskog zračnog prostora
za američke borbene zrakoplove i angažiranju u Arapsko-Perzijskom
zaljevu dva francuska ratna broda za potporu - jedan za opskrbu i
jedna mala i brza fregata za zaštitu istog broda, značenje ovih
mjera je veliko. Francuska nakon Velike Britanije postaje druga
zemlja koja se pridružuje Sjedinjenim Američkim Državama u vojnoj
akciji protiv Afganistana.
To je za francusku televiziju jučer bio događaj dana, a za listove
je to jutros govor Lionela Jospina u kojem je ista informacija o
efektivnom vojnom angažmanu i stavljena na sporedno mjesto. Možda i
zato što je parlament o tom pitanju samo konzultiran, zapravo ništa
nije odlučivao, kao što je, recimo, bio slučaj u Velikoj Britaniji
ili Njemačkoj.
Dnevnici nisu oduševljeni jučerašnjom predstavom u skupštini, iako
je sve prošlo prema predviđenom. 'Liberationovi' veliki naslovi su
'Savez bez snage', 'Skupština solidarna, ali slabo ratoborna'. 'Le
Figaroovi' naslovi su znatno sitniji - 'Jospin uznemiren rizikom
biološkog oružja' i 'Jospin poziva na nacionalno jedinstvo'.
Premijer je prema suglasnim ocjenama održao vrlo oprezan govor u
kojem traži da Francuska bude konzultirana o vojnim ciljevima, da
Amerikanci ne rješavaju sami teškoće u Afganistanu, posebice da ne
ostanu predugo vojno prisutni, kao i da se težište borbe protiv
terorizma u svijetu stavi na druga civilna područja uz punu
međunarodnu suradnju.
S druge strane predsjednik francuske vlade je rekao, što nekima
možda zvuči proturječno, da će u međuvremenu pobjeda biti moguća na
terenu. Na tom području solidarnost sa Sjedinjenim Državama je
potpuna.
Jospin je također najavio inicijativu Francuske kod europskih
partnera za stvaranje jedinstvenog diplomatskog položaja u odnosu
na posttalibansko razdoblje u Afganistanu. Čelnici svih stranaka
predstavljenih u skupštini izrazili su načelnu potporu šefu države
i premijeru, s manjim rezervama komunista i najdesnije stranke u
parlamentu Pokreta za Francusku.
Na širem europskom planu stanje nije sjajno, konstatira
gospodarski dnevnik 'Les Echos' u uvodniku pod naslovom 'Europa u
raštrkanom poretku iza Washingtona': Tony Blair je ukrao ulogu
vedete Lionelu Jospinu i Gerhardu Schroederu. Upućujući ultimatum
talibanima s laburističke govornice u Brightonu, britanski se
premijer potvrdio kao najvjerniji saveznik američkog
predsjednika. Istodobno je iz nacionalne skupštine Jospin mogao
uputiti samo nove pozive Americi na suzdržanost, iako su trenutno
američki zahtjevi Francuskoj vrlo ograničeni. Europska unija je
gurnuta u drugi plan globalnog saveza koji Amerika želi
konstruirati. U ovom slučaju kakvu bi težinu Europa i Francuska
mogle imati u Afganistanu dan nakon što talibani odu, ovim pitanjem
završava 'Les Echosov' uvodnik.
Iz velikog broja tekstova o postatentatskim zbivanjima u Americi,
Afganistanu i svijetu izdvajamo još neke teme izravno i neizravno
uključene u daljnji tijek događaja. Val patriotizma u SAD-u neviđen
još od II. svjetskog rata izaziva posebnu pozornost 'Le Figaroa'.
Vojna novačka središta su pod navalom dobrovoljaca, iako nema ni
potrebe ni sredstava za neumjereno povećanje vojske. Dobrotvorne
organizacije ne znaju što da čine s vojskom onih koji bi se
angažirali, iako u normalnim vremenima dobrovoljci uvijek
nedostaju. Američka je zastava nakon dugo vremena postala
najpopularniji objekt. Veliki mediji samocenzuru koju primjenjuju
nazivaju odgovornim programiranjem, dok se zbog nepatriotizma
oštro kritiziraju listovi poput 'USA Today' koji je objavio
informaciju o već trotjednoj nazočnosti američkih komandosa u
Afganistanu. Oni kojima sve to smeta tješe se da će brzo, nakon
kratke i uspješne vojne intervencije, militarizacija duha i
kontrola nad individualnim slobodama u Americi prestati.
'Le Monde' stavlja u središte pozornosti povoljne posljedice
sadašnje kampanje na Srednjem istoku za Bliski istok.
Prekjučerašnje Bushove i Blairove izjave u prilog stvaranja
nezavisne palestinske države uz uvjet poštivanja teritorijalnog
integriteta Izraela, iako za sada samo sa simboličkom vrijednošću
jer je sve u budućim pregovorima koji mogu teći najrazličitijim
smjerovima, donose svjež vjetar ovom prostoru. Izraelski premijer
Ariel Sharon vidi suženje svog manevarskog prostora iako je upravo
mislio da će profitirati od protuterorističke kampanje protiv
islamista.
S druge strane 'Le Monde' obavještava da je za trenutak i sadržaj
američke objave najviše zaslužan pritisak Saudijske Arabije i
drugih umjerenih arapskih država koji su za svoju potporu
protuterorističkoj kampanji pokušale dobiti nešto opipljivo.
Druge, također neočekivane posljedice terorističkih napada vide se
oko i u gospodarstvu. Kako primjećuje 'Le Monde',
protuteroristički pokret u zapadnim zemljama traži novi dah nakon
11. rujna jer se sučeljava s neviđenim povezivanjem Amerike i
razvijenog svijeta koje je teško kritizirati, ali koje može na duže
staze osnažiti globalizaciju. Siromašni dio svijeta može na
Panchovoj karikaturi reći: 'Vidite, mi smo protiv američke
globalizacije, ali nismo protiv Amerikanaca globalno'. Na što
'ujak Sam' odgovara: 'Bit će to malo komplicirano za Busha'.
Jedna od neočekivanih posljedica u gospodarstvu su snažne
intervencije u državi, posebice u zemljama koje su uvijek jasno
odvajale posao od politike, državne i socijalne, kao što je
očigledno u Americi i Švicarskoj. U Americi nakon Bushove
intervencije u prilog najvećih zrakoplovnih kompanija federalna
rezerva je deveti put od početka godine snizila najvažnije kamatne
stope, dovodeći ih na najnižu razinu od 1962. godine. Ali kako
ističe 'Les Echos' bez jamčevine da će se prava recesija izbjeći.
S druge strane 'Švicarska je poletjela u pomoć Swiss Airu', naslov
je u 'Liberationu', ubacujući umjesto banaka 303 milijuna eura u
bankrotiranu nacionalnu zrakoplovnu kompaniju. Bankrot ove
zrakoplovne kompanije predstavlja i u gospodarskom i u psihološkom
pogledu pravi zemljotres za poslovično prosperitetnu malu alpsku
zemlju, pri čemu se on samo privremeno smirio jer država ne može
zamijeniti kockarsko poslovanje kompanije.
Samo psihološku vezu s atentatima u Americi čvrsto drži 'Le Figaro'
koji nas obavještava da je oko eksploziji prije dva tjedna u
Toulouseu s teškim ljudskim i materijalnim posljedicama, za
policiju i dalje zanimljiva pretpostavka o terorističkom činu.
Iako javni tužitelj i dalje čvrsto vjeruje u nesretni slučaj, neki
detalji, iako ne još na čvrstim temeljima, govore suprotno. Psihoza
u tom francuskom gradu i dalje ostaje.
(RFI)
AUSTRIJA
APA
4. X. 2001.
Film o ratnim zločinima izaziva u Hrvatskoj silovite rasprave
"Na hrvatskoj televiziji (HRT) prikazan dokumentarni film 'Oluja
nad krajinom' u kojemu su prikazani ratni zločini koje su hrvatske
jedinice počinile nad Srbima tijekom ofenzive u kolovozu 1995., u
Hrvatskoj izaziva silovite rasprave. Film osobito među desno-
nacionalno usmjerenim strankama i društvenim krugovima već danima
izaziva veliko neraspoloženje.
Tako oporbena nacionalistička Hrvatska demokratska zajednica
(HDZ) drži da film počiva na 'skandaloznim stajalištima o
Domovinskom ratu'. Da služi samo 'obeshrabrenju hrvatskih
branitelja kao i slabljenju snaga otpora i volje hrvatskoga naroda
u obrani državnih interesa, osobito nacionalne sigurnosti
Hrvatske', rečeno je u poslanici stranke pokojnog predsjednika
Franje Tuđmana.
Da je politički cilj filma 'tendenciozno izjednačavanje krivnje
srpskih agresora i hrvatskih žrtava'. Da to treba umanjiti
odgovornost onih snaga koje su započele rat. Da je to 'ponižavajuće
za hrvatske branitelje' pa stoga direktor HRT-a Mirko Galić i
urednik emisije 'Latinica' Denis Latin u kojoj je emitiran film,
moraju dati ostavke, zatražio je HDZ.
'Organizacija za zaštitu dostojanstva Domovinskoga rata' u
dokumentarnom filmu ne vidi manje doli 'objave rata braniteljima'
Hrvatske. Pozvala je građane na prosvjedni skup protiv vlade 20.
listopada u Zagrebu. 'Udruga za zaštitu vrijednosti Domovinskoga
rata' (HONOS) film drži 'sramotnom krivotvorinom'. Da je
televizija dokumentarac emitirala u interesu vlade
socijaldemokratskog predsjednika vlade Ivice Račana kako bi
stvorila povoljnu klimu za daljnja uhićenja 'hrvatskih
branitelja', izjavio je HONOS.
I predsjednik Udruge hrvatskih ratnih invalida Marinko Liović
silovito je kritizirao i izrazio svoje neraposloženje prema
državnoj televiziji. Da svjedoci koji su u filmu dobili riječ, ne
zaslužuju nimalo pozornosti: 'Te stare bakice nisu vjerodostojni
svjedoci', galamio je Liović.
Božidar Knežević, producent i urednik filma, kojega je
sufinanciralo hrvatsko ministarstvo kulture, izjavio je da je za
oštre reakcije jednoga dijela hrvatske javnosti televizija sama
kriva. Naposljetku je postaja HRT deset godina radila u duhu HDZ-a.
Film nipošto ne bi 'Domovinskom ratu' mogao ni oduzeti ni dati
legitimitet, naglasio je Knežević.
Unatoč prosvjedima nacionalista, 75 posto gledatelja je poslije
rasprave održane nakon prikazanog filma izjavilo da hrvatsko
sudstvo bez obzira na etničku pripadnost, ratne zločince mora
pozvati na odgovornost. Samo je trećina od sedam tisuća ispitanika
to odbila, što je Latin ocijenio kao 'dokaz zrelosti hrvatske
javnosti'.
Film 'Oluja nad krajinom' prikazuje ratne zločine tijekom hrvatske
ofenzive za oslobađanje krajine pod srpskom okupacijom. U kolovozu
1995. Hrvatska je započela operaciju 'Oluja' koja je izazvala bijeg
između 150 i 250 tisuća hrvatskih Srba iz područja koja su
naseljavali. Po izjavama svjedoka i UN-ovim izvješćima, hrvatske
su jedinice navodno pri tomu počinile ratne zločine nad civilima i
ratnim zarobljenicima. Navodno su osobito u tjednima poslije
ofenzive pljačkana i paljena cijela sela te opustošena cijela
područja."
Bosanski Hrvati i dalje traže preoblikovanje zemlje
"Hrvati u Bosni tražit će teritorijalno-političko preoblikovanje
zemlje ako ne će sva tri naroda (Muslimani, Srbi, Hrvati) biti
proglašena konstitutivnima. To je izjavio podpredsjednik
nacionalističke Hrvatske demokratske zajednice (HDZ) u Bosni Marko
Tokić, izvijestila je u četvrtak jugoslavenska izvještajna
agencija Tanjug.
Prema planovima i željama nacionalistički usmjerenih Hrvata, Bosna
bi trebala biti podijeljena na županije ili na tri federalne
jedinice. Tokić je izrekao i uvjerenje da će Ante Jelavić na HDZ-
ovom zasjedanju u subotu u zapadnom Mostaru biti potvrđen kao
predsjednik stranke. To ne može promijeniti ni otpor visokog
bosanskog dužnosnika Wolfganga Petritscha, rekao je Tokić.
Jelavića je početkom ožujka Petritsch smijenio s njegovih položaja
hrvatskog člana državnog predsjedništva te predsjednika HDZ-a.
Proglašenjem autonomije u većinom Hrvatima nastanjenim područjima
Bosne, hrvatski su čvrstorukaši de facto otkazali sporazum iz
Daytona i jasno se postavili protiv smjera međunarodne zajednice
koja želi očuvanje jedinstvene države.
Zbog toga je državno odvjetništvo u Sarajevu protiv Jelavića i šest
drugih hrvatskih političara i pripadnika vojske prošlog mjeseca
započelo istragu. Hrvatski nacionalisti pak ne priznaju
legitimitet suda u Sarajevu.
U Daytonskom sporazumu potpisanom 1995. hrvatska se strana morala
obvezati da će raspustiti državu 'Herceg-Bosnu', proglašenu
tijekom građanskoga rata. S Daytonskim sporazumom očuvana je
doduše suverenost bosanske države, ali je zemlja podijeljena na
dvije područne jedinice: na bošnjačko-hrvatsku federaciju (51
posto) i srpsku republiku (49 posto)."
BiH
DNEVNI LIST
4. X. 2001.
Petar Milić: Proglasit će mo hrvatsku republiku
Hrvatske demokršćane jedni smatraju satelitom HDZ-a, dok ih drugi
vide kao ozbiljnog konkurenta toj vodećoj političkoj stranci na
hrvatskoj političkoj pozornici. O tome, predstojećem Saboru HDZ-a,
Hrvatskoj Republici, suđenju u Sarajevu i drugim aktualnim temama
razgovarali smo s utemeljiteljem Hrvatskih demokršćana Petrom
Milićem.
- Hrvatski su demokršćani jedna od stranaka HNS-a BiH, a Vi ste
dopredsjednik Sabora. Unatoč tomu Vi često istupate kao kritičar
nekih poteza. U kojim se stajalištima slažete s HDZ-om, a oko čega
se razilazite?
= Prije svega ni Hrvatski demokršćani ni ja osobno ne pristajemo na
bilo kakve asocijacije, pa ni na HNS BiH gdje će vladati načelo
jednoumlja. Mi imamo politički interes sudjelovati u radu HNS-a
BiH, što je i naše političko određenje, ali to ne znači kako smo
spremni izgubiti svoju političku autonomnost. U interesu nam je
svekoliko hrvatsko jedinstvo kako političkih tako crkvenih,
kulturnih i drugih struktura. Ono što nam je prvotno pred očima jest
ostvarenje slobode hrvatskog naroda u državotvornoj zajednici BiH.
Sa svima onima koji imaju isti cilj spremni smo zajednički
djelovati.
Svakako je upitno koliko tko istinski prilazi ovom po važnosti
prvom pitanju za Hrvate BiH, a koliko je to za neke sfera
manipuliranja narodnim osjećajima. Smatram kako je pozicija
Hrvatskih demokršćana, a i moja osobna kao dopredsjednika HNS-a
BiH, umnogome specifična i da po svojoj aromi umnogome odudara od
svih drugih članica HNS-a BiH. Ja osobno, kao i stranka koju
predstavljam, spremni smo otvorena srca ustrajati u ostvarenju
Hrvatske Republike kao okvira slobode za Hrvate BiH. Svako ono
političko ili drugo djelovanje bilo unutar HNS-a BiH ili izvana, a
za koje smatramo da ne ide k putu oživljavanja narodne slobode, ili
da ide na narodnu štetu, mi ćemo pokušati razotkriti ili
objelodaniti. Cilj nam je sklopiti savez s narodom, a ne elitama,
skupinama ili onima koji sebe vole nazivati neovisnim
intelektualcima. Uvjereni u ispravnost svoga cilja, ne sustežemo
se reći svoje mišljenje bez obzira na koga se ono odnosi. Svakako da
jedan takav način političkog djelovanja, usudio bih se reći, otvara
nove odnose unutar hrvatske i bh. političke zbilje. Zbog takvog
djelovanja često smo na udaru protuhrvatskih elemenata bez obzira u
kojim se oni političkim strukturama nalazili. Neven Tomić i HDZ,
preko Roberta Barryja i Misije OESS-a, su nas mislili uništiti pred
zadnje općinske izbore, a evo sada Wolfgang Petritsch dirigira
političkim procesom protiv mene na Županijskom sudu u Sarajevu.
Međutim, s vjerom u Boga i narodnu slobodu spremni smo izdržati i
jače udarce do ostvarenja konačnog cilja. Iz svega ovoga slijedi
ono što ste Vi nazvali kritiziranje i određeno razilaženje.
Međutim, za mene je to jednostavno mentalitet i karakter, kako moj
tako i stranke koju predstavljam. Svakako je naše djelovanje na
razini nadilaženja interesa kriminalnih lobija, oportunizma,
osobnih interesa i podaničkog duha koji su dominantni u mnogim
strukturama društva, a posebice HDZ-u. Prema tomu mi smo, po svojoj
političkoj vokaciji, potpuno suprotne političke grupacije, što ne
znači da nemamo zajednički interes u cilju rješenja hrvatskoga
nacionalnog pitanja u BiH. Moramo znati kako proces odmotavanja
svih nezakonitih radnji u dobu jednoumlja HDZ-a još nije počeo. Mi
ćemo se u svakoj situaciji jasno, kao i do sada, odrediti imajući na
umu načelo kako bilo kakva nezakonita radnja ne može proći
nekažnjeno pod bilo kojom izlikom. Oni koji su sudjelovali u
kriminalu, najčešće preko svojih središta moći, provlače tezu kako
se na štetu svehrvatskoga jedinstva u trenutcima borbe za slobodu,
to treba staviti po strani. Poručujem im kako u tome neće imati
saveznike u Hrvatskim demokršćanima bez obzira koliko pozivali na
jedinstvo, jer kriminalci nikada neće narod dovesti do slobode nego
će njome trgovati i prodati je kako su to učinili i s Hrvatskom
Republikom H-B.
- Na saslušanju u Sarajevu najavili ste proglašenje Hrvatske
Republike do Nove Godine. Možete li precizirati što pod tim
mislite?
= Na prvom istražnom ročištu pred Županijskim sudom u Sarajevu
budući nisam razumio optužnicu jer nije pisana na hrvatskom jeziku,
zahtijevao sam prijevod svih sudskih službenih dokumenata i
prevoditelja tijekom procesa, što je sudac prihvatio jer na to imam
pravo po Ustavu i zakonu. Također sam najavio proglašenje Hrvatske
Republike do kraja godine. Pod proglašenjem Hrvatske Republike
podrazumijevam njen sadržaj, a ne formalni čin. To znači kako treba
usvojiti Ustav Hrvatske Republike. Najsretniji bi bio da se to
učini na sjednici HNS-a BiH, te potvrdi na referendumu hrvatskoga
naroda. Ako ne dođe do političkog koncenzusa unutar HNS-a BiH, onda
će Hrvatski dmokršćani na svom Saboru do kraja godine usvojiti
Ustav Hrvatske Republike kao stranački dokument koji jasno
pokazuje sadržaj jamstva institucionalne slobode hrvatskoga
naroda unutar državotvorne zajednice BiH. Ovim činom
demistificiramo Hrvatsku Republiku kao neku nacionalističku
tvorevinu jer će sam sadržaj Ustava upućivati kako će u njenim
okvirima živjeti, po najvećim demokratskim standardima i za
trećinu bolje nego u ostalim dijelovima BiH. Tako će Srbi i
Muslimani-Bošnjaci, koji se nađu unutar Hrvatske Republike, do
kraja svoga života zahvaljivati Bogu na ukazanoj sreći jer će
dijelovi BiH, na kojima su u većini njihovi sunarodnjaci, u
demokratskim i gospodarskim standardima biti daleko iza.
- Dosad je bilo više takvih najava. Postoji li neko jamstvo da se i
ovo proglašenje ne izjalovi?
= Ukazao bih vam na činjenicu kako su Hrvatski demokršćani
osamnaest mjeseci prije HNS-a BiH donijeli stranački dokument
Deklaraciju o pravima i položaju hrvatskoga naroda u državotvornoj
zajednici BiH. Kada smo to učinili mnogi nisu vjerovali u
ostvarenje toga čina. Danas znamo kako je 28. X. 2000. u Novom
Travniku Deklaracija usvojena i na narodnom referendumu
verificirana. Mi bismo bili prezadovoljni da se povijest ponovi i
da se poslije 18 mjeseci od našeg stranačkog donošenja Ustava
Hrvatske Republike isti donese na sjednici HNS-a BiH te verificira
na narodnom referendumu. Kada je riječ o bilo kakvom jamstva,
jamstvo je sam hrvatski narod. Mi smo sami gospodari svoje slobode i
ako je mi hoćemo, uistinu ćemo je i ostvariti. Zato kroz Hrvatske
demokršćane želim okupiti sve one spremne i sposobne koji će onim
kompromisnim i nevjernim otupiti oštricu i protjerati ih s
političke pozornice. Ako se nećemo sami izboriti za narodnu
slobodu, bez obzira kakvo bilo političko okruženje, onda niti smo
politički niti smo povijesno državotvoran narod. Hrvatski su
demokršćani na najboljem putu da oko svog političkog programa okupe
one hrvatske kćeri i sinove koji će znati što im je činiti i koji će
bez ustezanja biti spremni podnijeti svekoliku žrtvu za slobodu
svoga naroda.
- Na saboru HKDU-a nedavno održanom u Jajcu došlo je do raskola.
Bivši predsjednik Ante Pašalić najavljuje osnivanje nove stranke.
Raskol je i u HSP-u. Željko Koroman također najavljuje osnivanje
još jednog HSP-a. Visoki dužnosnici NHI-a su se pobunili protiv
Krešimira Zubaka. Zbog čega je takvo stanje na hrvatskoj oporbenoj
političkoj sceni?
= Tko poznaje formu i sadržaj hrvatske bh. oporbe neće se iznenaditi
ovakvim razvojem događaja. Prije nešto više od tri godine sa
skupinom istomišljenika predviđajući ovakav razvoj događanja i sam
sam se odlučio na utemeljenje Hrvatskih demokršćana. Željeli smo
napraviti otklon i u sadržajno programskom određenju i u
organizacijskoj stranačkoj strukturi. Očito kako je taj potez imao
svoj duboki smisao. Nažalost, stranke koje se u svojoj jalovosti i
neunčinkovitosti bave same sobom ne mogu nadići takvu situaciju što
pokazuju i najnovija događanja. U svemu tomu najgore je to što
razvoj političkog života unutar hrvatskog političkog korpusa u BiH
nema uzlaznu putanju. Svaki raskol unutar postojećih stranaka
korak je unazad općenito u mozaiku hrvatske političke strukture.
Zbog toga trpi i sam proces ostvaraja institucionalne slobode
hrvatskog naroda u BiH. Upravo u vremenu biti ili ne biti za
hrvatski narod više je nego važno djelovanje Hrvatskih demokršćana
kao jedne zdrave političke snage koja nema kompleksa ni predrasuda
prema bilo kome, pa ni prema sebi. Smatramo kako smo u ovoj stanju
dovoljan pozitivan zamašnjak koji s ostalim zdravim političkim
snagama može iz korijena promijeniti ovu nezdravu situaciju.
- Mislite li da će novonastala svjetska politička zbivanja imati
odraza s politikom u BiH i kako?
= Svakako će se implikacija vulgarnog islamskog terorizma osjetiti
u svim dijelovima svijeta, a posebice u BiH. U BiH zbog toga jer nije
riješeno nacionalno pitanje Hrvata što samo po sebi komplicira
političku situaciju kao i zbog toga što je BiH postala gotovo
sigurno, i to pod zaštitom međunarodne administracije, mjesto za
islamsko fundamentalističku i indoktrinaciju i praksu. Sada visoki
dužnosnici međunarodne zajednice, kako bi opravdali svoje prešutno
odobravanje izvedenih terorističkih djela mudžahedina kao i
postojeće obuke u njihovim kampovima sirom BiH, optužuju druge.
Time još više kompliciraju stanje i stvaraju političku zbrku koja
se može izroditi u situaciju kada će biti teško spriječiti tragične
posljedice. Zbog toga isključivo i žurno tražim od onog dijela
međunarodne zajednice koji nije uprljao svoje ruke u BiH da
izvojšti neopozive ostavke prvih ljudi OHR-a, OESS-a i Misije UN-a
u BiH. Tek će to biti prava poruka pacifističkom dijelu pučanstva
BiH da će se stvari moći rješavati mirnim političkim putem. U
slučaju da ostane ova i ovakva međunarodna administracija u BiH,
koja je svojim pasivnim odobravanjem izravno upletena u pore
islamskog fundamentalizma, politički proces uspostave Hrvatske
Republike kao okvira slobode za hrvatski narod u BiH mogao bi joj
poslužiti za pranje ruku i prebacivanje svoje krivnje na, kako to
oni znaju reći, hrvatske nacionaliste.
- Što mislite o budućem Saboru HDZ-a te može li promjena čelnika ove
stranke promijeniti položaj HNS-a?
= Sabor HDZ-a kao najviše tijelo stranke je došao u pravo vrijeme.
Dovoljno se iskustva nakupilo da se može učiniti odlučan korak k
ostvarenju slobode hrvatskog naroda u državotvornoj zajednici BiH.
Vjerujem kako će sabornici biti na visini zadaće i da neće zbog
nekog trulog stranačkog kompromisa otupiti oštricu započetog
procesa kroz HNS BiH. Radikalna promjena dužnosnika svakako bi
dovela u pitanje HNS BiH. Zato svim sabornicima poručujem da daju
punu potporu onima koji se nisu pokolebali u političkoj borbi za
hrvatsku slobodu.
HRVATSKI NARODNI SABOR
4. X. 2001.
Stav HNS-a o rekonstrukciji medija u BiH
Bez obzira što smo stalno ukazivali kako je proces rekonstrukcije
sustava javnoga emitiranja u BiH već odavno zapao u slijepu ulicu,
te da način kako se provodi i finalni sustav kojem se teži može
rezultirati samo diskriminacijom hrvatskog naroda i hrvatskog
jezika u BiH, proces se kaotično, konfuzno, nelogično i neprirodno
želi dovesti do kraja. Upravo u svezi s rekonstrukcijom sustava
javnog emitiranja želimo još jednom ukazati na naše stavove koje
smo zastupali i koje ćemo zastupati sretni što oni nisu
diskriminirajući nego daju mogućnost afirmacije svakog
konstitutivnog naroda u BiH te njegovog jezika, kulture, vjere i
tradicije.
1. Činjenica da zastupnici Zastupničkog doma Parlamenta Federacije
BiH tek sada dovode u pitanje način ubiranja RTV pretplate putem
računa za utrošenu električnu energiju, a protiv čega su odmah bili
hrvatski predstavnici, jasno pokazuje da se naši prijedlozi
trebaju studiozno razmotriti, a ne ih a priori odbijati, a potom s
velikim vremenskim zakašnjenjem shvatiti kako su oni osnovani i
utemeljeni na ljudskim pravima i slobodama. To je samo gubljenje
vremena u važnom procesu rekonstrukcije javnog emitiranja u BiH.
2. Jednom za uvijek treba biti jasno da je informacija proizvod i da
je u vremenu tržišnog načina privređivanja tako treba i prihvaćati.
Korisnik će plaćati informaciju (u ovom slučaju pretplatu), ako mu
ta informacija koristi, ako afirmira njegov jezik i ako ga ne
diskriminira kao pojedinca ili pripadnika nekog naroda. U slučaju
Federalne RTV, Visokom predstavniku koji je proglasio Zakon o ovoj
radioteleviziji i njegovim medijskim suradnicima, bilo je
najvažnije pretplatom osigurati sredstva za financiranje načina
rekonstrukcije kako se sada provodi. Međutim, kako hrvatski
korisnici takvih medija ne vide nikakvu korist od informacija koje
im se priopćavaju, nego ih one pak najčešće iritiraju i svojim
sadržajem i diskriminatorskim jezikom, naravno da ne će plaćati
pretplatu. Stoga ih i ovaj put još jednom pozivamo da ne plaćaju RTV
pretplatu putem računa za utrošenu električnu energiju jer je to
protivno ljudskim pravima.
3. Koliko god smo nezadovoljni radom Vijeća RTV Federacije BiH i
njegovih čelnika još više smo ogorčeni na OHR-ove medijske radnike
sumnjive stručnosti koji su siva eminencija cijelog procesa, a
Vijeće će im evo najvjerojatnije ispasti kao najbolji alibi njihove
nestručnosti i nesposobnosti da rekonstrukciju izvedu i završe
sukladno najboljim europskim demokratskim dostignućima u složenim
državnim zajednicama kakva je BiH. U prvom redu oni, pa tek onda
članovi Vijeća cijeli proces rekonstrukcije sustava javnog
emitiranja, indoktrinirani postavljenim im političkim ciljevima,
doveli su u bezizlazno stanje. Stoga je licemjerno i od zastupnika
Zastupničkog doma FBiH tražiti samo smjenu članova Vijeća koje su
oni izabrali. Ako sudbinu ove zemlje misle uzeti u svoje ruke, ako
misle javnosti jasno pokazati da ne samo verbalno nego i u praksi
preuzimaju odgovornost za njezin razvitak, onda trebaju
odgovornost tražiti i za stvarne kreatore ovakve rekonstrukcije
sustava javnog emitiranja koji sjede u uredima OHR-a.
4. Vijeće RTV Federacije BiH kojem je povjerena ova iznimno
odgovorna zadaća još više je pogoršalo medijsku položaj Hrvata u
BiH. Nije postignut nacionalna ravnoteža zaposlenih, hrvatski
jezik kao službeni jezik apsolutno je nezastupljen i putem ovakvih
medija čini se sustavna asimilacija Hrvata u BiH i njihova jezična
diskriminacija. U najvećem broju slučajeva na vodećim položajima
na radiju i televiziji nalaze se Bošnjaci, a teme koje obrađuje
takva radiotelevizija ni po čemu ne odražavaju nacionalni sastav
ove zemlje. Upravo stoga bi bilo bolje da se na TEST kanalu, koji se
vidi u najvećem dijelu područja s hrvatskom većinom u BiH, uopće i
ne emitira program jer je on shvaćen kao izravno sredstvo za
asimiliranje Hrvata, diskriminaciju njihovog jezika i sredstvo za
uspostavu unitarne BiH.
5. Jedini način kvalitetne rekonstrukcije sustava javnog
emitiranja davno smo ponudili, ali se on očito ne želi prihvatiti
kao i niz naših drugih dobronamjernih prijedloga. Taj prijedlog
nije diskriminirajući kao ovaj aktualni nego on daje apsolutno ista
medijska prava za sva tri konstitutivna naroda u BiH te mogućnost za
proizvodnju i emitiranje programa na sva tri službena jezika u BiH.
Taj prijedlog također u međunarodnoj razmjeni afirmira BiH kao
demokratsku državu tri u svemu ravnopravna naroda, a on na
najjednostavniji način iskazan znači uspostavu tri javne
televizije za proizvodnju i emitiranje programa na tri službena
jezika u BiH i PBS na razini države koja je članica EBU-a što je
logično. Trebalo bi osigurati sve tehničke pretpostavke da se sva
tri programa vide na cijelom području BiH. Svaki drugi prijedlog
nužno vodi diskriminaciji i asimilaciji.
NJEMAČKA
FRANKFURTER ALLGEMEINE ZEITUNG
1. X. 2001.
'Moliti da budem među anđelima'
"U prtljazi vjerojatnoga terorista Mohammeda Atte, istražitelji su
osim molitava i naputaka za terorističke napadaje pronašli i osobnu
Attinu oporuku. U dokumentu sačinjenom 1996., objavljenom u
njemačkim časopisima, Atta je među ostalim tražio:
'Kad umrem, oni koji naslijede moju imovinu, moraju paziti na
sljedeće:
1. Oni koji pokopaju moj leš, moraju biti dobri muslimani, jer to će
me preporučiti Bogu i njegovom oprostu.
2. Oni koji pokopaju moj leš, moraju mi sklopiti oči i moliti da se
uspnem na nebo, moraju mi dati novu odjeću i ne ostaviti me u onoj u
kojoj sam umro.
3. Nitko ne smije zbog mene plakati, vikati ili čak trgati odjeću i
udarati se u lice - to su glupe geste.
4. Nitko tko se sa mnom u prošlosti nije slagao, ne smije me
posjetiti poslije moje smrti, ljubiti me ili se od mene oprostiti.
5. Od mene se ne smiju oprostiti trudne žene ni nečiste osobe - to
odbijam.
6. Žene ne smiju moliti za oproštenje zbog moje smrti. Nisam
odgovoran za životinjske žrtve pred mojim odrom - to proturiječi
učenju islama.
7. Oni koji drže stražu kraj mojeg mrtvog tijela, trebaju misliti na
Boga i moliti da budem među anđelima.
8. Oni koji čuvaju moj leš, moraju biti dobri muslimani. Ne smije
biti ni previše ljudi, osim ako bi to bilo bezuvjetno potrebno.
9. Oni koji peru moje tijelo oko genitalija, moraju imati rukavice
kako me ne bi tamo dodirivali.
10. Mrtvačka odjeća mora biti od tri komada bijeloga sukna, ali ne
od svile (...)
11. Žene ne smiju biti nazočne ni na pogrebu niti se ikada kasnije
naći na mojem grobu.
12. Pogreb mora proteći tiho, jer Bog je rekao da cijeni mir u tri
prigode: za čitanja Kurana, za pokopa i dok se u molitvi baca na tlo.
Pokop mora biti brz, u nazočnosti mnogo ljudi koji mole za mene.
13. Kod polaganja u grob moram biti položen zajedno s dobrim
muslimanima, licem prema Meki.
14. Želim ležati na svojoj desnoj strani. Na moje tijelo treba tri
puta baciti zemlju i izgovarati: 'Od prašine si nastao, prašina
jesi, i vraćaš se u prašinu. A iz prašine nastat će novi čovjek.'
Nakon toga svi moraju zazvati ime Božje i pokazati da sam umro kao
musliman, s vjerom u Božju religiju. Svi koji sudjeluju na mojem
pogrebu, moraju za mene tražiti oprost.
15. Ljudi moraju na mojem grobu provesti jedan sat u kojemu ću
uživati u njihovu društvu. Treba uslijediti životinjska žrtva a
njezino meso treba podijeliti potrebitima.
16. Postoji običaj da se svakih 40 dana ili jedanput godišnje sjeća
pokojnika. To ne želim, jer to nije u skladu s islamskim običajima.
17. Na pokopu nitko ne smije izreke ispisivati na papir kojega bi
kasnije nosio u džepu kao talisman. To je praznovjerje. Bolje je to
vrijeme iskoristiti za molitvu.
18. Imetak koji ostavljam, treba podijeliti prema pravilima
islamske vjere - kako nas je tomu naučio svemogući Bog: jedna
trećina za siromašne i potrebite. Moje knjige trebaju prijeći u
posjed neke džamije. Oni koji izvršavaju moju oporuku, moraju biti
vođe Sunita. Ma tko to bio, mora potjecati iz kraja u kojem sam
odrastao ili čovjek kojega sam slijedio u molitvi. Ako ceremonija
neće odgovarati islamskoj vjeri, krivci će biti pozvani na
odgovornost. Oni koje ostavljam, moraju biti bogobojazni i ne smiju
se zavaravati stvarima koje život nudi - umjesto toga moraju se
moliti Bogu i biti dobri vjernici. Oni kojima naputci ove oporuke ne
odgovaraju ili koji rade protiv zapovijedi vjere, naposljetku će za
to odgovarati'", prenosi list.
DPA
4. X. 2001.
Američki povjesničar: teroristi nisu ubijali iz zdvojnosti i
nužde
"Motivi atentatora iz New Yorka i Washingtona po shvaćanju
istraživača terorizma Waltera Laqueura nisu u osjećajima da su
politički, socijalno i gospodarski potisnuti. Istraživanje
terorizma već odavno zna da teroristi nisu ubijali iz zdvojnosti i
nužde, piše američki povjesničar u prilogu za 'Frankfurter
Allgemeine Zeitung' od četvrtka. Stalno se tvrdi da je terorizam
posljedica očaja, siromaštva, gladi i potiskivanja. No to ne
odgovara poznatim činjenicama.
'Činjenica da bin Laden ne živi u bijedi niti je potiskivan, svima
je vjerojatno poznata'. Ni piloti samoubojice nisu odrasli u
slamovima Kaira ili u beznađu nekog izbjegličkog tabora, nego su
porijeklom iz srednje klase Saudijske Arabije ili drugih zemalja,
djelomično iz dobro stojećih obitelji. 'Nisu morali gladovati,
njihove su ih obitelji slale na sveučilišta.'
Među uzroke terorizma daleko više pripadaju 'vjerski i
nacionalistički resentimani' kao 'fanatizam, želja za razaranjem i
želja za kažnjavanjem', piše Laqueur u FAZ-u. Ulogu igra i ludilo,
ponajprije paranoja. Nisu svi paranoici teroristi, ali se među
teroristima može naći stanovita paranoja, uvjerenost u veliku
svjetsku zavjeru.' No postoje razni oblici terorizma, 'a svaki
pokušaj da ih se svede na zajednički nazivnik, može izazvati
zbrku'".
RUSIJA
NEZAVISIMAJA GAZETA
4. X. 2001.
Rusija i EU dogovorili se gotovo o svemu
"Sastanak na vrhu između Rusije i Europske unije mogao bi, kako se
čini, biti prekretnica u odnosima Moskve i EU-a. Na susretu Rusije i
EU-a u najmanju su ruku osigurani uvjeti za bolju integraciju
Rusije u Europu.
Prvo, na summitu je donesena odluka o osnutku radne skupine na
visokoj razini za izradbu koncepcije zajedničkog europskog
gospodarskog prostora. Zadaća te skupine je da utvrdi shemu tješnje
suradnje Rusije i Europe i da prouči mogućnost približavanja
njihovih zakonodavstava. Predstavnici naše zemlje i EU-a sastajat
će se dvaput na godinu. Rezultati rada skupine ispitat će se
najkasnije do listopada 2003. Još će se jedna posebna radna skupina
baviti rješavanjem problema oko Kalinjingrada, u svezi sa skorim
ulaskom novih zemalja u EU.
Drugo, strane su potpisale izjavu o zajedničkoj borbi s terorizmom,
premda su izvori 'NG'-a u ruskom izaslanstvu do zadnjeg trenutka
sumnjali da će se dokument usuglasiti. Iz izjave je, naime,
uklonjen nadnevak 'početka borbe s terorizmom', 11. IX., koji je
bio predviđen u prvotnoj inačici, na čemu je nastojala Moskva. I
Vladimir Putin je napose istaknuo da je Europa napokon shvatila da
se samo zajednički može boriti s terorizmom. Zato je ruski
predsjednik jako pohvalio odluku donesenu na summitu da se jednom
na mjesec održavaju zajednički pregovori o sigurnosti. 'Nadamo se
da će to biti uzor za kasniji osnutak stalnog tijela', rekao je
Putin.
Takvi su rezultati donekle u drugi plan potisnuli glavni povod
posjeta Vladimira Putina Belgiji - susret s glavnim tajnikom NATO-a
Georgeom Robertsonom. Uostalom, u Moskvi su uporno upozoravali da
su očekivanja pretjerana, premda je razgovor trebao rasvijetliti
planove Rusije i Sjevernoatlantskog saveza o oblicima daljnje
suradnje.
Susret Putina i Robertsona održan je na neutralnom području, u
Egmontskoj palači, rezidenciji belgijskog premijera, premda je
ruski predsjednik još u veljači dobio poziv da posjeti NATO-ov
stožer. Tada je ponuda prihvaćena, ali ga ruska strana do danas nije
iskoristila. Od svih dokumenata koje su ruski stručnjaci
pripremili za program Putinova posjeta, svezak o suradnji s NATO-om
bio je najskromniji - tridesetak stranica. Istraživati konkretne
oblike suradnje i iznositi prijedloge na tu temu, kako su
obrazložili članovi ruskog izaslanstva - nije na predsjedničkoj
razini. 'K tome, sam Robertson nema pravo da donosi odluke', rekao
je za list jedan od stručnjaka. Najveći mogući rezultat susreta
Putina i Robertsona bio je u tome da odredi osnovni ton dijaloga
koji je prošlog tjedna počeo ruski ministar obrane Sergej Ivanov,
nakon pregovora s kojim je glavni tajnik NATO-a ocijenio Rusiju kao
'pravog prijatelja'.
Uostalom, Rusija ne želi špekulirati s tek sklopljenim
prijateljstvom. Osim toga, u pitanjima koja su tradicionalno
uznemirivala Zapad i Rusiju, zapažaju se pomaci. Kao i obično,
Zapad je zabrinut zbog Čečenije, a Rusija zbog NATO-ova širenja na
istok. Stajalište Rusije uoči susreta s Robertsonom iznio je
Vladimir Putin. Istaknuo je da Moskva misli kako je neprilično
iskorištavati prilike nakon tragedije u New Yorku i u Washingtonu
za rješavanje vlastitih problema - čečenskog pitanja. Borba s
'bakterijama koje šire bolest' terorizma mora se voditi u čitavom
svijetu, pa i u Čečeniji. Prema riječima predsjednika, iza
terorističkih napadaja u SAD-u i podmetanja eksploziva pod kuće u
Rusiji, na koncu stoje iste snage, s 'istim potpisom'. Vladimir
Putin još je jednom morao rastumačiti da to nipošto ne znači da
Moskva vidi neprijatelja u Čečeniji kao takvoj. 'Problemi s
čečenskim narodom rješavat će se političkim putom, a s teroristima
silom'. Odgovarajući na pitanje o povredi ljudskih prava u
Čečeniji, Vladimir Putin je zamolio da se navedu 'imena, prijave i
prezimena' onih koji su konkretno diskriminirani i pozvao
međunarodnu zajednicu da ne dopusti teroristima da demokratske
ustanove rabe za napad na samu demokraciju.
U svezi s NATO-om Putin je rekao da se pri njegovu širenju na istok
mora povesti računa o zamisli o preobrazbi saveza u 'ustroj s
izrazitijim političkim obilježjima'. Zatim je izrekao jasnu
aluziju: 'Promijenili bismo svoje stajalište o NATO-ovu proširenju
da sami nismo isključeni iz tog procesa' - rekao je ruski
predsjednik. Uostalom, kao što smo već spomenuli, Moskva kani
proširiti suradnju i razgovarati o sigurnosti ne samo s NATO-om,
već i s europskim sigurnosnim ustrojima koji su u povojima", iz
Bruxellesa izvješćuje Ljudmila Romanova.
Nova uloga stare vojske
S poljskim veleposlanikom pri NATO-u Andrzejom Tovpikom
razgovarala je Marina Kalašnjikova: " - Što su osjetili Poljaci
nakon ulaska u NATO?
= Čini mi se da je najveći poticaj za ulazak Poljske u NATO bilo
prevladavanje podjele Europe. Podjela Europe ne potječe iz zadnjih
pedeset godina, ona ima dulju tradiciju. Za mnoge se političare i
javnost na Zapadu Europa prije završavala negdje u Njemačkoj.
Britanski premijer Neville Chemberlain rekao je 1938. da bi 'bilo
strašno kada bi britanski vojnici ginuli zbog svađa između država o
kojima ništa ne znamo'. Mislio je na tadašnje prijepore između
Čehoslovačke i Njemačke. Sve što je bilo istočno od Njemačke
shvaćalo se kao nekakva 'bijela mrlja'.
Danas je upravo NATO čimbenik ujedinjenja Europe i razvitka
posebnih odnosa s Rusijom i Ukrajinom. (...)
- Kako Poljska sudjeluje u borbi protiv terorizma koju danas vodi
NATO?
= Ne mislim da se danas može govoriti o nekom osobitom prinosu
Poljske odgovoru SAD-a na napadaj. Poljska djeluje u koaliciji
zemalja NATO-a i u okviru odluka koje se donose. Naime, Poljska se
pridružila odluci Vijeća NATO-a u kojoj se kaže da se na napadaje na
New York i na Washington može primijeniti članak 5
Sjevernoatlantskog sporazuma. To ima ozbiljne posljedice za nas i
za druge članove saveza. Naša zajednička reakcija može se
promatrati s dvaju gledišta.
Prvo se tiče izravnog odgovora na terorističke čine. O tom se
pitanju sada u NATO-u vode dvostrani i višestrani pregovori o
zajedničkom djelovanju na području razmjene obavještajnih
podataka i svake druge pomoći koju SAD može zatražiti. Pritom
očekujemo da iz SAD-a dobijemo stanovite zahtjeve. (...)
Mislim da danas moramo svratiti pozornost na Balkan. NATO se mora
brinuti ne samo za sigurnost svog stožera u Bruxellesu, već i za
vojne sastavnice u Bosni i na Kosovu. Kao što je poznato, postrojbe
zemalja NATO-a i Rusije tamo su u neprijateljskom okružju.
Drugo gledište uključuje pripremu NATO-a za borbu protiv terorizma
na dulje razdoblje. Terorizam je bio uvršten među glavne opasnosti
i prijetnje u NATO-ovoj strateškoj koncepciji koja je 1999.
prihvaćena u Washingtonu. Događaji od 11. IX. potvrdili su koliko
su ti rizici veliki.
- Gdje su konkretno opasnosti i prijetnje protiv kojih se NATO želi
zaštititi?
= Kako danas stvari stoje, glavni osumnjičenik je Bin Laden. Od
Amerikanaca očekujemo stanovite dokaze. Tek nakon toga moći ćemo
raspravljati o mjerama za kažnjavanje Bin Ladena i drugih ljudi
koji su odgovorni za te napade. No nije samo riječ o Bin Ladenu.
Problem terorizma puno je širi. Zato je važno u kojem obliku i u
kojoj mjeri NATO i sve međunarodne organizacije moraju odgovoriti
na prijetnje međunarodnog terorizma. Tu spada i pitanje o mogućoj
suradnji između NATO-a i Rusije.
Također treba temeljitije istražiti korijene međunarodnog
terorizma. S jedne strane, postoje skupine neodgovornih ljudi koje
pokreće mržnja i koji su spremni na takve čine. No postoje i
socijalno-gospodarski, politički i religijski uvjeti, kao
primjerice na Bliskom istoku. Napore treba usredotočiti ne samo na
simptome, već i na uzroke terorizma.
- Možemo li smatrati da se Poljska sada u potpunosti integrirala u
sve ustanove i ustroje NATO-a?
= Takva je integracija dugotrajan i postupan proces koji za nas nije
lak. Moramo provesti preustroj oružanih snaga u skladu s NATO-ovim
zahtjevima. Pritom na prvom mjestu nisu samo zadaće kolektivne
obrane, već i priprema za mirovne operacije. (...)
Ne treba zaboraviti da smo prije imali savršeno drukčiji vojni
sustav. Tako da će proći još nekoliko godina prije nego se u
potpunosti integriramo u vojne ustroje NATO-a.
Prema programu koji je prihvaćen ove godine, g. 2008. poljske će
oružane snage imati oko 150 tisuća ljudi, tj. smanjit će se za
pedeset tisuća. Prije deset godina imale su oko četiristo tisuća
ljudi. Naravno, takvo smanjenje oružanih snaga uz njihovu
istodobnu modernizaciju i opremanje dugotrajan je i težak
proces."
SJEDINJENE DRŽAVE
THE LOS ANGELES TIMES
4. X. 2001.
Afganistanska nepobjedivost: razotkrivanje mitova
"U tišini koja prethodi bitkama, širi se šapat kako vojnici jedine
svjetske supersile neće biti dorasli čeličnim Afganistancima u
stjenovitim usjecima njihove zemlje, a posebice ne zimi. Ovo
povijesno groblje imperija bit će još jedna slijepa ulica koja će
poraziti SAD, objavio je talibanski mula, Mohamed Omar.
Ovo malo podsjeća na iračkog čelnika Sadama Huseina koji je
prijetio 'majkom svih bitki'. Pa ipak, poražen je za 100 sati. No
teren je nevojerojatno težak i nezahvalan, a pesimisti imaju i
dokaze: nepopustljivi afganistanski borci ratovali su protiv
moćnog Sovjetskog Saveza 11 godina i uvjerljivo ih porazili.
Ova je teorija uglavnom zasnovana na četiri hladnoratovska mita:
*Mit 1.: Mudžahedini su porazili Sovjetski Savez. Kada se general
Boris V. Gromov povukao mostom preko rijeke Amu Darya u Srednju
Aziju u veljači 1989. godine, vraćao se zastarjeloj ideologiji koja
se urušavala u temeljima. Gospodarski pritisak Reaganove
administracije Sovjetski je Savez prisililo na povlačenje iz
Afganistana, ne mudžahedini. Njihovu borbu, hrabru ali
neorganiziranu, tajno su financirali i opremali oružjem CIA,
Saudijska Arabija i Egipat, a uvježbavala ih je i davala im upute
moćna pakistanska dojavna služba, 'Inter-Services'. Osim toga,
Gromov je iza sebe ostavio režim Nadžibulaha koji su podupirali
komunisti(...).
*Mit 2.: Mudžahedini su vlast u Kabulu oteli Nadžibulahu. Vojno
gledano, nisu. Beznadežno podijeljeni duž etničkih linija, jedva
da su i dodirnuli Kabul dok se Nadžibulahova uzbekistanska milicija
pod generalom Abdulom Rašidom Dostumom nije pobunila zbog plaća i
napredovanja pojedinih članova na odgovornija mjesta. U travnju
1992. godine, mudžahedini su stigli u Kabul bez gotovo i jednog
ispaljenog hitca(...). Zatim su se, tražeći ratni plijen, okrenuli
jedni protiv drugih tjedan dana nakon ulaska u Kabul. Dostum je sada
čelnik naših saveznika, Sjevernog saveza.
*Mit 3.: Čelični mudžahedini u planinama su izdržali 14 godina.
Nije istina. Čelnici sedmorice od osam glavnih mudžahedinskih
frakcija vodili su rat iz Pešavara u Pakistanu - a većina je živjela
u luskuznim vilama krijumčara. Borci su novačeni iz redova
izbjeglica - njih 3 milijuna, iz gradića oko Quete. Provodeći
napade na Afganistan, mnogi su u planinama zaista boravili
mjesecima, no redovno bi se vraćali kako bi se oporavili i nabavili
namirnice, što sada ne bi bilo moguće.
Iznimak ovome jest Ahmed Šah Masud, tadžički čelnik koji je branio
svoju rodnu Panjširsku dolinu tijekom čitavog rata. U njega su
Afganistanci polagali najviše nade, no Masuda su ubili dvojica
arapskih bombaša - samoubojica koji su se predstavili kao novinari
dva dana prije napada na WTC i Pentagon. Moj bivši kolega iz
časopisa 'Time', Anthony Davis, tvrdi kako je posljednje pitanje
koje su ga pitali dok su ga snimali TV kamerom u kojoj je bila bomba
bilo: 'Što ćete učiniti s Osamom bin Ladenom?' Nisu pričekali
odgovor.
*Mit 4.: Afganistanci nikada nisu bili pokoreni. Istina, no nikada
nisu bili ni ujedinjeni. Među novinarima koji su izvješćivali o
ratu, stavovi prema njima bili su čudna mješavina sažaljenja i
divljenja: divili su im se zbog njihove plemenske izdržljivosti; a
zgražavali se nad njihovim bešćutnim etničkim sukobima,
ljubomorama i neredu. U svojoj knjizi 'The Bear Trap' (Stupica za
medvjede) iz 1992. godine, Mohamad Jusag, pakistanski general koji
je upravljao njihovom strategijom četiri godine, opisao je zadaću
održavanja jedinstvene sile na terenu kao noćnu moru.
Osim Sovjeta, povijesna teorija o poniženim imperijima temelji se
velikim dijelom na izbacivanju britanske rezidencije u Kabulu,
1841. godine i sustavnom klanju koje je uslijedilo nakon povlačenja
12.000 civila i 4.000 britanskih i indijskih vojnika. (...) No
moderni prijevoz, komunikacije i zrakoplovi umanjuju važnost
ovoga.
Ne tvrdim da će bitke koje su pred nama zbog navedenih primjera biti
lake ili da se neće prilijevati krv. U međuvremenu, nakon tri godine
poplava, humanitarne organizacije tvrde kako milijuni
Afganistanaca skapavaju od gladi i kako su iscrpljeni 22-godišnjim
ratom. Zar bi to trebao biti nepobjediv neprijatelj", pita se
Jefferson Penberthy, australski novinar koji je o afganistanskim
sukobima izvješćivao za časopis 'Time', od 1992. do 1995. godine.
THE NEW YORK TIMES
4. X. 2001.
Predočite dokaze
"Iako američki i britanski dužnosnici tvrde kako 'nema sumnje' da
se Osama bin Laden i njegova teroristička organizacija 'Al Qaeda'
nalaze iza zločina počinjenih 11. rujna, do sada javnosti nije dan
na uvid nikakav dokaz. Bushova administracija podnijela je tajna
izvješća čelnicima NATO-a i američkim saveznicima, no najvažnija
informacija koju javnost dobila o vezi između bin Ladena i
terorističkih napada jest taj da je Mohamed Ata, jedan od otmičara,
primio 100.000 dolara od izvora u Pakistanu koji, izgleda, ne može
biti identificiran sa sigurnošću.
SAD bi uskoro, u nastojanju da se dočepa bin Ladena, mogao napasti
ciljeve u Afganistanu. Državni tajnik Colin Powell svakako je u
pravu kada tvrdi da je američka javnost spremna podržati napad. No
Amerikanci nisu jedini koje treba uvjeriti. SAD razmatra mogućnost
rata protiv suverene države koja ne priznaje da je počinila ratni
čin protiv nas. Prije no što to učinimo, moramo pojasniti svijetu,
posebno islamskom dijelu svijeta, da je američko korištenje sile
opravdano - ne zbog toga što je talibanska vlada u Afganistanu
zahtijevala dokaze nego u interesu naše vlastite nacionalne
sigurnosti.
Neki Amerikanci mogli bi zaključiti, promatrajući tisuće ljudi
koji su na demonstracijama izvikivali 'Smrt Americi' diljem
muslimanskog dijela svijeta, da nas svi islamski fundamentalisti
mrze toliko da ih ne možemo dodatno izazvati ma što činili. Ovo bi
bila tragična i pogrešna procjena. Iako je točno da postoje
milijuni koji su izrazito neprijateljski raspoloženi prema
Amerikancima, do sada se samo mali broj njih premetnuo u bombaše-
samoubojice.
Vjerojatno je točno da, bez obzira na težinu naših dokaza protiv bin
Ladena, neke ljude u muslimanskom dijelu svijeta nećemo uvjeriti u
točnost naših dokaza. No ovo nije razlog da riječ u raspravi
prepustimo našem najljućem neprijatelju. Ako američka vojna akcija
potvrdi najgore optužbe o američkoj aroganciji, pomoći će mo
ekstremistima da unovače novu generaciju dobrovoljnih terorista,
mnogo brojniju od prethodne.
1998. godine, nakon podmetanja bombe u Keniji i Tanzaniji, SAD je
gađao ciljeve koji su povezani s bin Ladenom, uključujući i
tvornicu lijekova u Sudanu. Clintonova administracija sumnjala je
da se u tvornici proizvodi kemijsko oružje, no nije mogla predočiti
vjerodostojne dokaze. Antiameričke demonstracije izbijaju diljem
arapskog dijela svijeta. Sudionici su nosili velike fotografije
bin Ladena, koji je postao popularni junak. Nije nemoguće da je ovaj
događaj pomogao radikalizirati neke od otmičara koji su
sudjelovali u napadima izvedenim 11. rujna.
Druga je opasnost u tome da bi prijateljski režimi na Srednjem
Istoku mogli postati destabilizirani ako njihovi čelnici ne budu
mogli predočiti uvjerljive dokaze svom narodu o tome zbog čega
trebaju podržavati američke napade na druge muslimane. Riziku bi
mogle biti izložene Egipat, Jordan i Saudijska Arabija, no najveća
opasnost prijeti Pakistanu - zemlji s nuklearnim oružjem - gdje je
vlada već suočena s rasprostranjenim nemirima, i gdje ima mnogo
talibanskih simpatizera. Pritisak na predsjednika Perveza
Mušarafa svakako će rasti ako SAD zaista upotrijebi silu.
Tijekom kubanske raketne krize, SAD je javnosti predočio
fotografije koje su poslužile kao uvjerljiv dokaz da Sovjeti lažu o
raketama na Kubi. Ovi opipljivi dokazi pomogli su da zadržimo
podršku saveznika i izolirali su rusku diplomaciju. Naša situacija
danas traži sličan postupak. Predsjednik Bush ne bi trebao
dopustiti da ga briga o zaštiti dojavnih izvora spriječi u nakani da
objavi dovoljno dojavnih informacija kako bi potvrdio naše
tvrdnje.
Odgađanje naše osvete dok svrstavamo dokaze neće povećati rizik
dodatnih terorističkih napada, kratkoročno. Bilo kakva
teroristička stanica koja već djeluje u SAD-u i Europi vjerojatno
neće ovisiti o daljnjim kontaktima s bin Ladenom kada je posrijedi
provođenje terorističkih misija.
Svijet nema mnogo razloga sumnjati u američku moć ili odlučnost, no
naša sigurnost također ovisi o tome kako drugi vide pravednost
naših akcija. Ako nas izazove na radikaliziranje još većeg broja
terorista, bin Laden će pobijediti. Ako dokazi nisu spremni, nije
ni napad", pišu Robert A. Pape i Chaim Kaufman, profesori
međunarodnih odnošaja pri čikaškom i Sveučilištu Leigh.
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
4. X. 2001.
Britanija integrirana u Europu
"Kako 60 posto naše trgovine ovisi o Europi, 3 milijuna poslova je
povezano s Europom, veliki dio naše političke važnosti također
ovisi o Europi, okrenuti leđa Europi značilo bi u temelju
zanijekati naše istinske nacionalne interese. To nikada nećemo
dopustiti.
Već 50 godina, Britanija slijedi, ne vodi Europu, što za nju nije
karakteristično. Svakim korakom. U tijeku su rasprave koje su
ključne za budućnost što je pred nama: kako reformiramo europsku
gospodarsku politiku; kako vodimo europsku obranu; kako se borimo
protiv organiziranog zločina i terorizma. Britaniji je njen
utjecaj u Europi nužan a Europa, pak, treba snažnu Britaniju,
čvrstu i nepokolebljivu u našem savezu sa SAD-om, istodobno odlučnu
odigrati punu ulogu u oblikovanju sudbine Europe.
Trebali bismo biti uključeni u jedinstvenu valutu samo ako budu
ispunjeni gospodarski uvjeti. (...) Oni su od ključne važnosti. No
ako budu ispunjeni, trebali bismo se pridružiti, a ako se to dogodi
trebali bismo imati hrabrosti da od britanskog naroda zatražimo
pristanak.
Europa nije prijetnja Britaniji. Europa je prilika.
Nada Britanije u naprednu budućnost jest u preuzimanju najboljeg od
anglo-saksonskih i europskih modela", izvadak je govora britanskog
premijera Tonya Blaira u Brightonu u utorak.
FRANCUSKA
AGENCE FRANCE PRESSE - AFP
4. X. 2001.
Vojislav Koštunica nastoji spasiti Jugoslaviju
"Vojislav Koštunica još uvijek želi biti ujedinitelj, godinu dana
nakon dolaska na dužnost predsjednika Jugoslavije, ali se
sučeljava sa separatističkim težnjama Kosova i vlasti u Crnoj
Gori.
Ovaj 57-godišnji pravnik uspio je pobijediti na saveznim
predsjedničkim izborima 24. IX. 2000., iskoristivši naglašen
osjećaj nacionalnog ponosa koji je jako ukorijenjen među njegovim
sunarodnjacima i prošlost u znaku neprekidne borbe s njegovim
prethodnikom Slobodanom Miloševićem.
Pošto je 7. X. službeno stupio na dužnost, g. Koštunica je utvrdio
četiri glavne zadaće: preispitati veze između Srbije i Crne Gore
unutar jugoslavenske federacije (SRJ), poboljšati životne uvjete
Srba na Kosovu - srpska pokrajina s većinskim albanskim življem -
uspostaviti pravnu državu uz provedbu gospodarskih i socijalnih
reforma i ponovno otvoriti Beograd svijetu.
Godinu dana kasnije, čini se da je samo povratak Jugoslavije na
međunarodnu pozornicu postigao neprijeporan uspjeh. Nakon
višegodišnje izoliranosti, zemlja se vratila u glavne međunarodne
organizacije i obnovila veze sa stranim prijestolnicama.
Dolazak g. Koštunice i njegove reformističke koalicije (DOS)
izazvao je uznemirenost najekstremnijih albanskih krugova na
Kosovu gdje je nasilje nad srpskom manjinom - od 80.000 do 100.000
ljudi - svakodnevna pojava.
Samo se osamdeset Srba od dvjesto tisuća koliko je pobjeglo s Kosova
pri prisilnom povlačenju snaga Beograda u 1999., do danas službeno
tamo i vratilo.
Ipak, mirno rješenje, pod NATO-ovim okriljem, krize na jugu Srbije
koja je mjesecima bila meta albanske gerile s Kosova, omogućilo je
da se obnove redovite veze između Beograda i UN-ove uprave (UNMIK) u
pokrajini Kosovo. UN je povlađivao Beogradu osuđujući albanski
ekstremizam koji se smatra jednim od čimbenika nestabilnosti na
Balkanu.
U Crnoj Gori g. Koštunica se zauzima za preispitivanje odnosa
između Srbije i Crne Gore unutar Jugoslavije i tu, opet, ima potporu
izvana.
Međutim, crnogorski predsjednik Milo Đukanović za sada ne popušta
pred pritiscima i priprema se da 2002. organizira referendum o
neovisnosti te male jugoslavenske republike.
G. Koštunica također nailazi na teškoće u suradnji sa srbijanskom
vladom koju predvodi njegov politički protivnik Zoran Đinđić.
On predbacuje potonjem da se ne trudi dovoljno da iskorijeni
korupciju i utjecaj organiziranog kriminala, čije je djelovanje
štitio bivši režim, na državne ustroje.
G. Koštunica zamjera također g. Đinđiću što je, ne izvijestivši ga,
predao g. Miloševića Međunarodnom kaznenom sudu u Den Haagu.
Napokon, napada srbijanskog premijera poznatog po svojoj
pragmatičnosti, da je čitavu politiku gospodarske obnove utemeljio
na vanjskoj pomoći. G. Koštunica misli da je ona jako nedostatna s
obzirom, kako misli, na štete koje je uzrokovao međunarodni embargo
prema Miloševićevoj Jugoslaviji i NATO-ova bombardiranja 1999.
koje je procijenio na gotovo trideset milijarda dolara.
Takve razlike između dvojice čelnika i unutar reformističke
koalicije, kao i nepostojanje rješenja za bolno pitanje Kosova i
Crne Gore, utjecali su na pad popularnosti svih političkih vođa,
ističe agencija za istraživanje Strategic Marketing.
'No, misli agencija, godinu dana nakon pobjede nad Miloševićem,
Koštunica je sa 65 posto pozitivnih glasova i dalje najugledniji
srbijanski političar'", piše Aleksandar Mitić.