ZAGREB, 4. listopada (Hina) - Nakon terorističkih napada na SAD 11. rujna sve su češće loše vijesti iz svjetske avioindustrije, pri čemu su se pod pritiskom našli gotovo svi zrakoplovni prijevoznici, pa tako gotovo svakodnevno
najavljuju poskupljenja, otpuštanja, ili smanjenje broja letova.
ZAGREB, 4. listopada (Hina) - Nakon terorističkih napada na SAD 11.
rujna sve su češće loše vijesti iz svjetske avioindustrije, pri
čemu su se pod pritiskom našli gotovo svi zrakoplovni prijevoznici,
pa tako gotovo svakodnevno najavljuju poskupljenja, otpuštanja,
ili smanjenje broja letova. #L#
Putnički promet najvećeg europskog avioprijevoznika British
Airwaysa (BA) pao je nakon 11. rujna čak 22 posto, dok je robni
prijevoz smanjen za 38 posto, objavila je ta kompanija. BA je već
ukinuo manje isplative letove, a najavljuje i otpuštanje gotovo
7.000 radnika. Prema prvim procjenama, trenutna kriza svjetske
avioindustrije već je koštala BA oko 71 milijun dolara.
Nizozemska zrakoplovna kompanija KLM objavila je, pak, da bilježi
pad broja prevezenih putnika za približno osam posto. To je i jedan
od osnovnih razloga najavljenog 15-postotnog smanjenja
prijevoznih kapaciteta kompanije te otpuštanja približno 2.500
zaposlenih.
Pad prometa bilježi i Air France, i to za sedam posto, no iz te
kompanije još uvijek nema najava o mjerama ublažavanja gubitaka.
Španjolska Iberija povećat će, pak, cijene putničkih karata zbog
dodatnih troškova osiguranja, dok je talijanski prijevoznik
Alitalia odlučio smanjiti broj zaposlenih za 2,5 tisuća.
Posljedice krize osjećaju i manji prijevoznici - češki CSA tako
razmatra smanjivanje broja letova. Zasad ne najavljuje otpuštanja,
ali zbog pada popunjenosti letova kani povećati cijenu svojih
usluga za 20 do 30 posto.
Propast švicarskog Swissaira te postupak belgijske Sabene koja je
zatražila zaštitu od kreditora pokrenuli su i razne špekulacije i
analize o budućnosti europske avioindustrije.
Prema ocjenama analitičara, tek tri europska nacionalna
zrakoplovna prijevoznika - British Airlines, Air France i
Lufthansa - imaju velike izglede da prežive krizu. Ostali
nacionalni prijevoznici, kojih ima između 30 i 40, ili će nestati s
tržišta, ili će se spojiti s većim kompanijama, drže analitičari.
Predviđaju da će za 10-tak godina u Europi biti svega četiri do
sedam velikih zrakoplovnih kompanija.
Analitičari drže da mnoge europske zrakoplovne kompanije imaju
prevelike kapacitete, te da su neučinkovite jer godinama primaju
dotacije iz državnih proračuna.
Očekuju da će bez posla u toj grani transporta ostati između 50 i 70
tisuća radnika, a iza toga uslijedit će otpuštanja u pratećim
industrijama - od proizvođača zrakoplova do turističke
industrije.
Vijesti o krizi aviokompanija ne dolaze samo iz Europe. Jutros su
dvije japanske kompanije - Japan Airlines (JAL) i All Nippon
Airways (ANA) - najavile da će znatno smanjiti broj letova za SAD.
Osim prijevoznika, krizom su pogođeni i proizvođači. Prošlog je
tjedna Boeing najavio otpuštanje čak 30.000 zaposlenih do kraja
iduće godine, a ovog je tjedna najveća svjetska kompanija General
Electric najavila otpuštanje oko 4.000 radnika. Otkazi će biti
podijeljeni u proizvodnji zrakoplovnih motora, a riječ je o 13
posto ukupnog broja zaposlenih.
Jedna od objava, koja osim najave o smanjivanju obujma usluga,
odskače od ostalih jest ona da će novozelandska vlada ponovno
preuzeti vlasništvo nad kompanijom Air New Zealand. Ta je
kompanija, inače, privatizirana prije svega 12 godina. Kako bi
spasili nacionalnog prijevoznika, novozelandski će porezni
obveznici za 83 posto dionica kompanije platiti 354 milijuna
dolara.
(Hina) rub nb