FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

AKADEMIK MISLAV JEŽIĆ O KULTURNOJ POVIJESTI TIBETA

ZAGREB, 26. rujna (Hina) - O tibetskom buddhizmu i kulturnoj povijesti Tibeta večeras je u zagrebačkome Kulturno- informativnom centru (KIC) govorio akademik Mislav Ježić.
ZAGREB, 26. rujna (Hina) - O tibetskom buddhizmu i kulturnoj povijesti Tibeta večeras je u zagrebačkome Kulturno- informativnom centru (KIC) govorio akademik Mislav Ježić.#L# Predavanje akademika Ježića priređeno je u sklopu Tjedna kulture Tibeta u Zagrebu kojim se, od 24. do 30. rujna nizom kulturnih događanja, javnosti nastoji približiti tibetska kultura stara više od jednoga tisućljeća. Organizatori Tjedna kulture Tibeta u Zagrebu Društvo hrvatsko- tibetskog prijateljstva i Zagrebački odbor za posjet Dalaj-lame tom manifestacijom žele, pred skori dolazak u Zagreb tibetskoga duhovnog i svjetovnog vođe, upoznati javnost i sa sadašnjošću Tibeta na koji su 1949. ušle kineske postrojbe. Sam Dalaj-lama nalazi se od 1959. u izbjeglištvu u indijskome mjestu Daramphsali, nakon što su te iste godine Kinezi ugušili ustanak Tibetanaca u Lhasi. Tibetski buddhizam koji Dalaj-lama predstavlja i brani jedna je od najživljih buddhističkih tradicija današnjice, istaknuo je akademik Ježić. Temeljna vrednota te tradicije je nenasilje koje Dalaj-lama zastupa diljem svijeta. Kao onaj koji je morao proći najzahtjevnije obrazovanje za redovnika, Dalaj-lama je morao potpuno usvojiti tu tradiciji i izvrsno je svladati, dodao je Ježić. Negdje u isto vrijeme kada su Hrvati prelazili na kršćanstvo, odnosno u 7. st., i buddhizam je došao na Tibet iz Indije. Tibetski buddhizam temelji se, objasnio je Ježić, na tantričkim obredima najmlađega, vađrayanskog, buddhizma, ali je i sinteza staroga buddhizma (hinayana) i filozofije srednjega buddhizma (mahayana). Na Tibetu se buddhizam srodio s domaćim oblicima religioznosti i proširio se u 9. st., nakon čega počinje gubiti utjecaj. Do obnove buddhizma dolazi u 11. st. u školi Ka-dam-pa te u 15. st. u školi Gelug-pa koja je poznata i pod nazivom "žuti šeširi". Ta škola, rekao je Ježić, predstavlja veliko pročišćenje tradicije od svih obreda koji su mogli izgledati zazorno, protumačivši ih izrazito duhovno. Poglavara škole Gelug-pa pozvao je u 16. st. mongolski Altan Kan u Mongoliju gdje ga je prozvao Dalaj-lamom što na mongolskome znači "učitelj koji je more mudrosti" te mu povjerio upravu nad Tibetom. Njegovi nasljednici, dodao je Ježić, od tada se zovu Dalaj-lama i smatraju se utjelovljenjem uvijek iste osobe, a prepoznaju se po posebnoj proceduri. Sadašnji Dalaj-lama imenom Tenzin Gyatso 14. je Dalaj-lama. Na poziv građana Hrvatske Dalaj-lama će u Hrvatskoj boraviti od 20. do 23. listopada, a posjetit će Split i Zagreb. Akademik Mislav Ježić predsjednik je Zagrebačkoga odbora za posjet Njegove Svetosti Dalaj-lame. (Hina) ip jn

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙