HR-ZAGREBAČKI VELESAJAM-Gospodarstvo/poslovanje/financije GS: TREBA LI MIJENJATI ZAGREBAČKI VELESAJAM? Piše: Miroslav KuskunovićZAGREB, 25. rujna (Hina) - Prošlotjedni Jesenski zagrebački velesajam okupio je 1806 izlagača iz 47
zemalja, a živost na sajmu pridonijeo je i "povratak široke publike" ponajviše zbog nižih cijena karata. Paralelno sa tom najvećom sajamskom priredbom pokrenute su i rasprava o izostanku najvećih domaćih tvrtki sa sajma, kao i dugogodišnjim dilemama trebali sajam mijenjati koncepcijski, organizacijski ili nekako drugačije.
Piše: Miroslav Kuskunović
ZAGREB, 25. rujna (Hina) - Prošlotjedni Jesenski zagrebački
velesajam okupio je 1806 izlagača iz 47 zemalja, a živost na sajmu
pridonijeo je i "povratak široke publike" ponajviše zbog nižih
cijena karata. Paralelno sa tom najvećom sajamskom priredbom
pokrenute su i rasprava o izostanku najvećih domaćih tvrtki sa
sajma, kao i dugogodišnjim dilemama trebali sajam mijenjati
koncepcijski, organizacijski ili nekako drugačije.#L#
Nitko od sudionika u raspravi za sada nije ponudio konkretno i
cjelovito rješenje kojim bi se vratio stari ugled toj dugogodišnjoj
"instituciji".
Vlasnik Zagrebačkog Velesajam, grad je Zagreb, a sam gradonačelnik
na otvaranju 77. JMZV-a najavio je poslovno i organizacijsko
restrukturiranje za što je, po njegovim riječima, već izrađen i
program. Sve bi to trebalo dovesti do toga da ZV osim izlaganja
postane i aktivan sudionik u poslovnim zbivanjima grada.
U posljednjih nekoliko godina Jesenski zagrebački velesajam
bilježi pad izlagača i posjetitelja. Tako je primjerice 1997.
godine JMZV okupio 2985 izlagača iz 45 zemalja i više od 245.000
posjetitelja, iduće godine predstavilo se 2685 izlagača od čega
1426 iz inozemstva (42 zemlje), a posjetitelja je bilo više od
190.000, dok je na toj jesenskoj priredbi 1999. nastupilo 2197
izlagača od kojih 1161 iz inozemstva, a broj posjetitelja pao je na
nešto više od 170 tisuća. Prošle godine sajam je okupio 1811
izlagača iz 37 zemalja.
Poslovodstvo ZV već nekoliko godina upozorava na padajuće trendove
koje prate sajmove u regiji i Europi, no posebno "zabrinjavajuću"
situaciju doveo je trend sve većeg izostanka vodećih hrvatskih
kompanija koje svoj izostanak opravdavaju visokim troškovima i
malim "profitima" od sajma. Jedno od objašnjenja je i to da hrvatski
potrošači njihove proizvode ionako dobro poznaju, a sajam više nije
mjesto sklapanja poslova već prezentacija nekih novih proizvoda.
Sve to stvara troškove zbog čega "taj novac" usmjeravaju ili na
druge sajmovi ili druge oblike marketinga. Tako su ove godine
izostali Podravka, Karlovačka pivovara, Zagrebačka pivovara i dr.
Predstavnik Muenchenskog sajma za Hrvatsku Anton Belan pojašnjava
kako je istina da se kompanije vode isključivo svojim profitom, a
nije isključeno da bi sa neke od sajamskih manifestacija izostala
neka bavarska kompanija koja procijeni da od toga nema koristi.
Sajmovi u svijetu dobivaju sve izraženije usko specijalizirani
karakter, kaže Belan. Tako neke vodeće muenchenske sajamske
manifestacije okupe sve vodeće svjetske kompanije s tog područja,
jer se na jednom mjesto u samo nekoliko dana može vidjeti sve što je
u tom trenutku važno za tu branšu. Tako muenchenski sajmovi
graditeljstva, visokih tehnologija, slobodnog vremena i sporta i
obrtništva bilježe snažan trend rasta.
Muencenski sajam, pojašnjava Belan, ima snažno izraženu koncepciju
koju među ostalim podržavaju i sajamska predstavništva u čak 80
zemalja, kao i izrazito dobro organiziran ukupan servisni dio u
cijelom gradu.
Belan je mišljenja da bi se i na ZV trebalo izvršiti stroga
specijalizacija u postojećem geografskom i tržišnom okruženju
temeljenu na dobrim analizama, no takva koncepcija trebala bi
dobiti podršku na široj državnoj razini. Kaže kako je nepotrebno da
se isti sajmovi ponavljaju u različitim gradovima, a kao dobar
primjer navodi Bjelovarski stočarski sajam koji se kroz svoju
specijalizaciju već etablirao i zasigurno ga očekuje snažan rast i
pozicioniranje u idućim godinama.
Stjepan Ropac sa Sarajevskog sajam kaže kako su njihove sajmovske
manifestacije usko specijalizirane, a neki od njih poput Gradnje i
obnove i Agrofood imaju trend rasta izlagača i posjetitelja. Ropac
kaže kako se njihove manifestacije još uvijek ne mogu uspoređivati
sa Jesenskim zagrebačkim velesajmom koji je na prostorima bivše
Jugoslavije bio najveći.
Još jedan od sajmova iz bližeg okruženja krenuo je u izraženu
specijalizacijsku usmjerenost. Radi se o Novosadskom sajmu - čija
je najveća manifestacija Poljoprivredni sajam održan u svibnju
okupio 1900 izlagača iz 50 zemalja, dok je sajam u devet dana
razgledalo oko 580.000 posjetitelja. Novosadski sajam nedavno je
predstavio niz novih manifestacija od kojih je najzanimljiviji
sajam europskih regija i gradova koji bi se prvi put trebao održati
u travnju iduće godine. Za taj je sajam zanimljiv i početak gradnje
Master centra na gotovo 29.000 četvornih metara, koji će obogatiti
sajamske sadržaje, a izgradnju je podržalo grad, pokrajina i
savezna vlada. Osim njih već je 17 tamošnjih poduzeća potpisalo
ugovor sa sajmom o sufinanciranju, a u završnoj su fazi i ugovori sa
još 50 poduzeća.
Upravo je investicijski korak potreban i Zagrebačkom velesajmu, no
upitno je da li bi se hrvatske domaće tvrtke uključile u taj projekt
sa svojim sredstvima.
(Hina) mku ds