HR-kid-suci-izbor-natječaji-Sudovi-Vlada GREDELJA OPOVRGAVA ODLUKA USTAVNOG SUDA NA KOJU SE I SAM POZIVA piše: Gordana GrbićZAGREB, 20. rujna (Hina) - Predsjednika Udruge hrvatskih sudaca (UHS) Vladimira Gredelja Ustavni sud je još u
srpnju opovrgnuo odlukom na koju se on, iako se i sam kandidirao, sada poziva kako bi dokazao nezakonitost ponovljenog natječaja Ministarstva pravosuđa za predsjednike viših sudova.
piše: Gordana Grbić
ZAGREB, 20. rujna (Hina) - Predsjednika Udruge hrvatskih sudaca
(UHS) Vladimira Gredelja Ustavni sud je još u srpnju opovrgnuo
odlukom na koju se on, iako se i sam kandidirao, sada poziva kako bi
dokazao nezakonitost ponovljenog natječaja Ministarstva
pravosuđa za predsjednike viših sudova.#L#
"Sve što je sud o tome imao reći piše u odluci, a Ustavni suci i inače
nisu ovlašteni komentirati svoje odluke", rekla je Hini Jasna
Omejec, potpredsjednica Ustavnog suda i predlagateljica odluke na
koju se Gredelj poziva.
Predsjednik UHS-a ustvrdio je nedavno da ustavnosudska odluka iz
srpnja potvrđuje njegovo stajalište da promjenom Zakona o sudovima
predsjednicima sudova nije prestao mandat.
"Uopće to ne želim komentirati, jer je odluka Ustavnog suda sasvim
jasna", rekao je Hini ministar pravosuđa, uprave i lokalne
samouprave Stjepan Ivanišević, potvrdivši da Vlada neće obustaviti
postupak imenovanja predsjednika sudova.
Na ponovljeni natječaj za predsjednike sudova, koji je trajao od
kolovoza do rujna, za 24 predsjednika viših sudova prijavilo se 48
kandidata.
Iako tvrdi da je natječaj što ga je raspisalo Ministarstvo
pravosuđa nezakonit, na njega se javio i Gredelj, kao jedini
kandidat za predsjednika Županijskog suda u Bjelovaru, kojem je i
sada na čelu.
Ocjenjujući ustavnost desetak odredbi izmijenjenog Zakona o
sudovima, Ustavni sud je u srpnju ukinuo kao neustavne samo dvije
odredbe po kojima su se za predsjednike sudova mogli kandidirati i
istaknuti pravnici koji nisu suci.
Sve ostale odredbe koje je osporavao UHS sud nije proglasio
neustavnima, pa tako ni odredbu po kojoj će se izbor članova
sudačkih vijeća i imenovanje predsjednika sudova po odredbama tog
Zakona obaviti u roku tri mjeseca od dana njegova stupanja na
snagu.
Predsjednik UHS-a poziva se u prošlotjednoj pritužbi Pučkom
pravobranitelju i u pismu Vladi od ponedjeljka na odluku Ustavnog
suda kako bi potkrijepio stajalište da predsjednicima sudova nije
prestao mandat.
No, Gredelj pritom citira samo dio rečenice iz obrazloženja odluke
Ustavnog suda koji kaže "da je potrebno uvažiti i činjenicu da
osporenom odredbom dotadašnjim predsjednicima sudova nije
prestala dužnost temeljem zakona".
To je, međutim, samo dio obrazloženja Ustavnog suda o tome zašto je
odbijen prijedlog UHS-a da se ukine odredba o imenovanju novih
predsjednika sudova i zašto ta odredba nije ustavno sporna.
"Uz navedeno, potrebno je uvažiti i činjenicu da osporenom odredbom
dotadašnjim predsjednicima sudova nije prestala dužnost na temelju
zakona (ex lege), koje bi rješenje - da je propisano - eventualno
moglo otvoriti sumnju u njegovu suglasnost s načelom vladavine
prava", glasi cijela rečenica kojom, uz njih još dvadesetak,
Ustavni sud obrazlaže neprihvaćanje tog dijela prijedloga UHS-a.
Dakle, prema obrazloženju Ustavnog suda, neustavno bi bilo da je
mandat predsjednicima sudova ukinut temeljem zakona.
Sud je, naime, utvrdio da im mandat prestaje provedbom nove,
usklađene s Ustavom, procedure propisane za izbor predsjednika
sudova.
Zakonodavac, po mišljenju Ustavnoga suda, nije povrijedio načela
neovisnosti i samostalnosti sudbene vlasti te vladavine prava kada
je propisao da će zbog nove procedure u određenom roku provesti
imenovanje predsjednika sudova.
Predsjednike sudova je do izmjene Zakona o sudovima imenovalo
Državo sudbeno vijeće (DSV).
Nadležnost DSV-a da imenuje predsjednike sudova je, suprotno
Ustavu, bila propisana zakonskom odredbom, koju je Ustavni sud
ukinuo u ožujku prošle godine.
Izmjenom Zakona o sudovima, krajem 2000., nadležnost za imenovanje
predsjednika sudova je, sukladno odluci Ustavnog suda, prenesena
na ministra pravosuđa koji među kandidatima, koje mu predlože
sudska vijeća, imenuje predsjednike sudova.
Pravna pretpostavka za prestanak dosadašnje dužnosti predsjednika
sudova je, po mišljenu Ustavnog suda, provedba zakonom uređenog
postupka imenovanja novog predsjednika suda u svakom konkretnom
slučaju.
Također, imenovanje novog predsjednika suda ne znači da dosadašnji
predsjednici sudova ne mogu biti ponovo imenovani na istu dužnost.
Ustavni sud napominje i da zakonodavac odredbom o ponovnom
imenovanju predsjednika sudova nije povrijedio načela neovisnosti
i samostalnosti sudbene vlasti, jer se osporenom odredbom ni na
koji način ne zadire u Ustavom zajamčenu poziciju samih sudaca.
Prestankom obavljanja dužnosti predsjednika suda nema nikakva
utjecaja na obavljanje sudačke dužnosti i zajamčenu trajnost i
stalnost sudačkog položaja, jer oni ostaju suci.
Uz to, po mišljenju Ustavnog suda, predsjednici sudova, s izuzetkom
predsjednika Vrhovnog suda, nisu ustavnopravna institucija i stoga
je zakonodavac ovlašten samostalno uređivati odnose u tom pravnom
području.
(Hina) ggrb/so vl