FR-US-teroristi-Terorizam-Vlada-Obrana-Organizacije/savezi FRANCUSKA-LE MONDE OD 13.9.01. O PRIJETNJI TERORIZMA U SAD-U FRANCUSKALE MONDE13. IX. 2001.Kriva procjena prijetnje"Amerika je već neko vrijeme živjela od ambicije, ako ne i
privida: učiniti svoje područje sigurnim od svakog napada iz 'rogue states' (razbojničkih država) koje su, na listi prijetnja, zamijenile Sovjetski Savez. Suzdržani su demokrati išli u stopu za republikancima i pokrenuli program proturaketne obrane prije nego je glasnik te politike George W. Bush i došao u Bijelu kuću. Ideolozi republikanske stranke nisu se zadovoljili financiranjem malog broja istraživanja i pokusa. Oni su svoju opsjednutost pretvorili u teoriju. Vidjeli su da u međunarodnim odnosima dolazi novo razdoblje koje više neće imati ništa zajedničko sa hladnim ratom.Više od deset godina nakon pada Berlinskog zida nisu samo htjeli uspostaviti nove odnose s poslijekomunističkom Rusijom. Htjeli su je uvjeriti u moguću opasnost koja dolazi iz država koje ne prihvaćaju uobičajena pravila u međunarodnim odnosima. Gotovo su uspjeli u tomu. Sve su napore usmjerili na preispitivanje tobože 'zastarjelih' ugovora koji su u doba hladnog rata potvrdili
FRANCUSKA
LE MONDE
13. IX. 2001.
Kriva procjena prijetnje
"Amerika je već neko vrijeme živjela od ambicije, ako ne i privida:
učiniti svoje područje sigurnim od svakog napada iz 'rogue states'
(razbojničkih država) koje su, na listi prijetnja, zamijenile
Sovjetski Savez. Suzdržani su demokrati išli u stopu za
republikancima i pokrenuli program proturaketne obrane prije nego
je glasnik te politike George W. Bush i došao u Bijelu kuću.
Ideolozi republikanske stranke nisu se zadovoljili financiranjem
malog broja istraživanja i pokusa. Oni su svoju opsjednutost
pretvorili u teoriju. Vidjeli su da u međunarodnim odnosima dolazi
novo razdoblje koje više neće imati ništa zajedničko sa hladnim
ratom.
Više od deset godina nakon pada Berlinskog zida nisu samo htjeli
uspostaviti nove odnose s poslijekomunističkom Rusijom. Htjeli su
je uvjeriti u moguću opasnost koja dolazi iz država koje ne
prihvaćaju uobičajena pravila u međunarodnim odnosima. Gotovo su
uspjeli u tomu. Sve su napore usmjerili na preispitivanje tobože
'zastarjelih' ugovora koji su u doba hladnog rata potvrdili
suparništvo između Istoka i Zapada, ali su istodobno omogućili da
ideološko neslaganje ne preraste u oružani sukob. Htjeli su ih
zamijeniti 'gentlemen's agreementsima' između ljudi s dobrim
odgojem i dobrom voljom. Dovodili su u pitanje nuklearno odvraćanje
koje je prijetnjom međusobnog uništenja trebalo na rubu ponora
zaustaviti one najodvažnije ili najneodgovornije (pa i Nikitu
Hruščova u trenutku kubanske krize 1962.). Pobijali su moralnu
vrijednost nuklearnog odvraćanja - kako opravdati smrt tisuća
nedužnih civila? - i njegovu djelotvornost - koji bi se predsjednik
SAD-a htio naći pred izborom: započeti nuklearnu apokalipsu ili
pristati na uništenje vlastite zemlje?
Proturaketni štit ili NMD (National Missile Defense) trebao je dati
odgovor na to pitanje. Sučeljeni s državama koje mogu nabaviti
oružje za masovno, nuklearno, biološko i kemijsko uništenje
neosjetljivo na neumoljivu logiku odvraćanja, Amerikanci su se
htjeli zaštititi od svake agresije.
Odatle i zamisao o izgradnji proturaketnog štita koji će od svakog
iznenađenja zaštititi državno područje, američke snage izvan
zemlje i, možda, američke saveznike. Projekt je tek na početku.
Ograničeni je program započela bivša demokratska uprava potkraj
drugog Clintonova mandata. George W. Bush i njegov ministar obrane
Donald Rumsfeld sanjaju da ga do kraja razviju, ali bi ih mogli
onemogućiti financijski i tehnički razlozi. Pa i politički, premda
je Bushova uprava, vrlo svjesna američke posebnosti i nadmoći, malo
marila za suzdržanost saveznika, da ne govorimo o ruskom i kineskom
nezadovoljstvu. Projekt je uostalom doživio mnoge promjene otkako
je započet, bilo da je riječ o razmjerima zaštite, o mogućim
tehnikama i o fazama djelovanja.
Ovdje ipak nije toliko važna izvedivost programa i njegova cijena,
koliko zamisao na kojoj se temelji: neprijateljima SAD-a ne smije
se dopustiti da rat prenesu na američko područje. Zahvaljujući
nekim značajkama otoka koje su je zaštitile od europskih svađa sve
do 1917. i MAD-u (Mutual Assured Destruction) ravnoteže straha
nakon Drugog svjetskog rata, Amerika Georgea W. Busha htjela je
biti neosjetljiva na napad 'razbojničkih država' koje nemaju
skrupula ni dovoljno morala da prihvate rizik od masovne odmazde
nad vlastitim pukom. Na toj se neosjetljivosti na vanjsku prijetnju
temelji rat 'zero mort' za operacije izvan zemlje u kojima bi mogli
sudjelovati američki vojnici. Najbolji primjer tomu je strategija
primijenjena u ratu na Kosovu 1999.
Znače li teroristički napadi izvedeni u utorak 11. IX. u New Yorku i
u Washingtonu kraj takve politike? Zacijelo je prerano da se
odgovori na to pitanje. Ipak, oni postavljaju neka pitanja o
barbarskom neredu koji je zamijenio hladni rat. Ako su Amerikanci
mislili da je bipolarni sustav ustupio mjesto jednopolarnom
svijetu u kojemu mogu nekažnjeno nametati svoju volju i zakon,
prevarili su se. Budući da nema više-manje prisilne stege iz doba
sukoba između Istoka i Zapada, bezbrojno se mnoštvo sudionika
uključilo u međunarodne odnose gdje su odnosi između država (pa i
'razbojničkih') tek jedna od mnogih sastavnica. Među tim
nedržavnim sudionicima jesu nevladine organizacije (ONG), ali i
organizirani kriminal i terorističke mreže. Protiv ovih potonjih,
protiv skretanja putničkog zrakoplova koji se zaletio u tornjeve na
Manhattanu, ni najsofisticiraniji i najsigurniji proturaketni
štit ne bi bio od velike pomoći. Mnogi protivnici NMD-a u SAD-u i u
inozemstvu predbacivali su vladi da se zabunila u svezi sa ciljem i
da griješi glede glavne prijetnje.
Atentati u New Yorku i u Washingtonu jamačno im daju za pravo. No
raspru ipak neće prekinuti. Moguće je, naime, da pristaše
proturaketnog štita neće odustati, iz ideoloških - u zaštiti
američkog građanina ne smije se zanemariti nijedna pretpostavka, a
jedna prijetnja ne isključuje drugu - i ujedno političkih razloga -
nisu li teroristi koji su napali Manhattan i Pentagon imali
stratešku potporu neke države u organiziranju tako zamršene
operacije?
Moguće je, dakle, da američkim čelnicima neće biti teško da
sljedećih mjeseci uvjere sugrađane kako će se poduzeti svi koraci
radi osiguranja maksimalne sigurnosti u svim pravcima, jer
terorizam ne isključuje opasnosti vlastite širenju oružja za
masovno uništenje. (...)
Kao što se nekad govorilo da nuklearno oružje djeluje kao
regulator, jer malim zemljama koje ga posjeduju omogućuje da uđu
među velike, tako i terorizam izjednačava žrtve među kojima nema
malih i velikih država. Bitna novost koju su u svijet uveli napadi u
New Yorku i u Washingtonu je u tomu što, prvi put, skupine nejasnog
profila objavljuju rat namoćnijoj državi na planetu. Razdoblje
nakon hladnog rata doista ne sliči na ono što su zamišljali
pobjednici hladnog rata", piše Daniel Vernet.