FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

FRANCUSKA-LE MONDE OD 8.9.01. SAD I MEĐUNARODNI SPORAZUMMI

FR-US-sporazumi-Vlada-Diplomacija-Sudovi FRANCUSKA-LE MONDE OD 8.9.01. SAD I MEĐUNARODNI SPORAZUMMI FRANCUSKALE MONDE8. IX. 2001.Sjedinjene Države, pogubljivači sporazuma"Ako George W. Bush ostane pri prosječnom ritmu od jednog sporazuma na mjesec, sadašnji bi mandat mogao završiti s više od četrdesetak poništenih i obezvrijeđenih međunarodnih sporazuma: sporazum ABM već je 'prežitak prošlosti'; sporazum o potpunoj zabrani nuklearnih pokusa (TICE) čami u Senatu a da ga predsjednik ne može poništiti; sporazum o lakom oružju postao je nevažan; protokol o biološkom oružju; međunarodni kazneni sud; protokol iz Kiota o zagrijavanju klime te inicijative OECD-a protiv pranja novca i 'poreznog raja'. Odlazak američkog izaslanstva s konferencije UN-a o rasizmu, premda ga možemo shvatiti, potvrđuje tu težnju.Neki su od tih sporazuma, pa i onaj o protupješačkim minama, odbačeni u doba Billa Clintona, što pokazuje da su za tu nesklonost Amerike prema multilateralnosti odgovorni i strukturni, a ne samo politički čimbenici.Možemo čak ustvrditi da se Amerika, dugoročno gledano, nije istinski promijenila. U biti, ona nije nikada bila mulitilateralna u europskom smislu, nikada nije ustupala veći dio svoje manevarske
FRANCUSKA LE MONDE 8. IX. 2001. Sjedinjene Države, pogubljivači sporazuma "Ako George W. Bush ostane pri prosječnom ritmu od jednog sporazuma na mjesec, sadašnji bi mandat mogao završiti s više od četrdesetak poništenih i obezvrijeđenih međunarodnih sporazuma: sporazum ABM već je 'prežitak prošlosti'; sporazum o potpunoj zabrani nuklearnih pokusa (TICE) čami u Senatu a da ga predsjednik ne može poništiti; sporazum o lakom oružju postao je nevažan; protokol o biološkom oružju; međunarodni kazneni sud; protokol iz Kiota o zagrijavanju klime te inicijative OECD-a protiv pranja novca i 'poreznog raja'. Odlazak američkog izaslanstva s konferencije UN-a o rasizmu, premda ga možemo shvatiti, potvrđuje tu težnju. Neki su od tih sporazuma, pa i onaj o protupješačkim minama, odbačeni u doba Billa Clintona, što pokazuje da su za tu nesklonost Amerike prema multilateralnosti odgovorni i strukturni, a ne samo politički čimbenici. Možemo čak ustvrditi da se Amerika, dugoročno gledano, nije istinski promijenila. U biti, ona nije nikada bila mulitilateralna u europskom smislu, nikada nije ustupala veći dio svoje manevarske slobode i suvereniteta, i uvijek je zapovijedala u kolektivnim organizacijama, ili je barem zadržala pravo veta. No ostatak svijeta se promijenio. Svršetak hladnog rata i nastanak međunarodnog građanskog društva dovelo je do neviđenog širenja inicijativa koje žele nametnuti mulitlateralno rješenje za ovaj ili onaj problem. (...) U času kada Europljani ističu multilateralnost, a ne proturaketne sustave kao glavni način borbe protiv širenja oružja, nipošto se ne smiju prihvatiti niska mjerila pod izlikom da se po svaku cijenu mora postići popustljivi sporazum. Sporazum o protupješačkim minama: američka vojska jamči sigurnost Južne Koreje i nitko ne želi da se to jamstvo izgubi. No mine su nužna sigurnost za te postrojbe i omogućavaju uštedu. Ne bi li ovdje SAD-u trebalo privremeno dati izniman status koji traže? (...) Problem je zapravo dvojak. S jedne strane, premda Amerika često s pravom ističe loše strane multilateralnosti, ne bi to trebala činiti na drzak i grub način, što je slučaj nakon Bushova dolaska na vlast. Odbacivanje protokola iz Kiota savršen je primjer: loše dogovaranje, pozivanje uglavnom na unutarnje razloge, nepostojanje alternative. Postupajući tako, Bushova se uprava odriče svog vodstva i pristaje na izolaciju, umjesto da međunarodnu zajednicu potakne na bolju suradnju. S druge strane, Amerika se načelno uporno protivi nekim sporazumima koji za nju nisu prava prijetnja i koji bi se, uz njezinu pomoć, mogli poboljšati: TICE, međunarodni kazneni sud, Kioto, lako oružje. Ukratko, u krivu je kada svoju prevlast koristi da bi unutrašnje razloge (potpora National Rifle Associationa, pritisak industrijalaca) progurala ispred zadaće inozemnog primjera (suzbiti trgovinu lakim oružjem u Africi). Dugoročno, te promjene zabrinjavaju. Postupajući tako, SAD plaća sve veću moralnu cijenu, kao što je u svibnju pokazao neuspjeh u UN- ovu povjerenstvu za ljudska prava. Njegov 'soft power' blijedi. K tome, međunarodni bi se sustav u odnosu prema najvećoj sili mogao odlučiti za manje propisa i prisila, manje predvidljivosti i, stoga, manje sigurnosti. Ironija je povijesti što zemlja koja bi najviše trebala biti zainteresirana za širenje prava na međunarodnoj razini, za sada najviše odbija da sudjeluje u tomu", pišu Philip H. Gordon, direktor Središta za SAD i Francusku u Brookings Institutionu (Washington) i Justin Vaisse, povjesničar.

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙