FR-US-sporazumi-Vlada-Diplomacija-Sudovi FRANCUSKA-LE MONDE OD 8.9.01. SAD I MEĐUNARODNI SPORAZUMMI FRANCUSKALE MONDE8. IX. 2001.Sjedinjene Države, pogubljivači sporazuma"Ako George W. Bush ostane pri prosječnom ritmu od jednog
sporazuma na mjesec, sadašnji bi mandat mogao završiti s više od četrdesetak poništenih i obezvrijeđenih međunarodnih sporazuma: sporazum ABM već je 'prežitak prošlosti'; sporazum o potpunoj zabrani nuklearnih pokusa (TICE) čami u Senatu a da ga predsjednik ne može poništiti; sporazum o lakom oružju postao je nevažan; protokol o biološkom oružju; međunarodni kazneni sud; protokol iz Kiota o zagrijavanju klime te inicijative OECD-a protiv pranja novca i 'poreznog raja'. Odlazak američkog izaslanstva s konferencije UN-a o rasizmu, premda ga možemo shvatiti, potvrđuje tu težnju.Neki su od tih sporazuma, pa i onaj o protupješačkim minama, odbačeni u doba Billa Clintona, što pokazuje da su za tu nesklonost Amerike prema multilateralnosti odgovorni i strukturni, a ne samo politički čimbenici.Možemo čak ustvrditi da se Amerika, dugoročno gledano, nije istinski promijenila. U biti, ona nije nikada bila mulitilateralna u europskom smislu, nikada nije ustupala veći dio svoje manevarske
FRANCUSKA
LE MONDE
8. IX. 2001.
Sjedinjene Države, pogubljivači sporazuma
"Ako George W. Bush ostane pri prosječnom ritmu od jednog sporazuma
na mjesec, sadašnji bi mandat mogao završiti s više od četrdesetak
poništenih i obezvrijeđenih međunarodnih sporazuma: sporazum ABM
već je 'prežitak prošlosti'; sporazum o potpunoj zabrani
nuklearnih pokusa (TICE) čami u Senatu a da ga predsjednik ne može
poništiti; sporazum o lakom oružju postao je nevažan; protokol o
biološkom oružju; međunarodni kazneni sud; protokol iz Kiota o
zagrijavanju klime te inicijative OECD-a protiv pranja novca i
'poreznog raja'. Odlazak američkog izaslanstva s konferencije UN-a
o rasizmu, premda ga možemo shvatiti, potvrđuje tu težnju.
Neki su od tih sporazuma, pa i onaj o protupješačkim minama,
odbačeni u doba Billa Clintona, što pokazuje da su za tu nesklonost
Amerike prema multilateralnosti odgovorni i strukturni, a ne samo
politički čimbenici.
Možemo čak ustvrditi da se Amerika, dugoročno gledano, nije
istinski promijenila. U biti, ona nije nikada bila mulitilateralna
u europskom smislu, nikada nije ustupala veći dio svoje manevarske
slobode i suvereniteta, i uvijek je zapovijedala u kolektivnim
organizacijama, ili je barem zadržala pravo veta. No ostatak
svijeta se promijenio. Svršetak hladnog rata i nastanak
međunarodnog građanskog društva dovelo je do neviđenog širenja
inicijativa koje žele nametnuti mulitlateralno rješenje za ovaj
ili onaj problem. (...)
U času kada Europljani ističu multilateralnost, a ne proturaketne
sustave kao glavni način borbe protiv širenja oružja, nipošto se ne
smiju prihvatiti niska mjerila pod izlikom da se po svaku cijenu
mora postići popustljivi sporazum.
Sporazum o protupješačkim minama: američka vojska jamči sigurnost
Južne Koreje i nitko ne želi da se to jamstvo izgubi. No mine su
nužna sigurnost za te postrojbe i omogućavaju uštedu. Ne bi li ovdje
SAD-u trebalo privremeno dati izniman status koji traže? (...)
Problem je zapravo dvojak. S jedne strane, premda Amerika često s
pravom ističe loše strane multilateralnosti, ne bi to trebala
činiti na drzak i grub način, što je slučaj nakon Bushova dolaska na
vlast. Odbacivanje protokola iz Kiota savršen je primjer: loše
dogovaranje, pozivanje uglavnom na unutarnje razloge,
nepostojanje alternative. Postupajući tako, Bushova se uprava
odriče svog vodstva i pristaje na izolaciju, umjesto da međunarodnu
zajednicu potakne na bolju suradnju.
S druge strane, Amerika se načelno uporno protivi nekim sporazumima
koji za nju nisu prava prijetnja i koji bi se, uz njezinu pomoć,
mogli poboljšati: TICE, međunarodni kazneni sud, Kioto, lako
oružje. Ukratko, u krivu je kada svoju prevlast koristi da bi
unutrašnje razloge (potpora National Rifle Associationa, pritisak
industrijalaca) progurala ispred zadaće inozemnog primjera
(suzbiti trgovinu lakim oružjem u Africi).
Dugoročno, te promjene zabrinjavaju. Postupajući tako, SAD plaća
sve veću moralnu cijenu, kao što je u svibnju pokazao neuspjeh u UN-
ovu povjerenstvu za ljudska prava. Njegov 'soft power' blijedi. K
tome, međunarodni bi se sustav u odnosu prema najvećoj sili mogao
odlučiti za manje propisa i prisila, manje predvidljivosti i,
stoga, manje sigurnosti.
Ironija je povijesti što zemlja koja bi najviše trebala biti
zainteresirana za širenje prava na međunarodnoj razini, za sada
najviše odbija da sudjeluje u tomu", pišu Philip H. Gordon,
direktor Središta za SAD i Francusku u Brookings Institutionu
(Washington) i Justin Vaisse, povjesničar.