US-MK-nato-Obrana-Diplomacija-Pobune-Ratovi IHT 6. IX. MAKEDONIJA JE OD KLJUČNE VAŽNOSTI SJEDINJENE DRŽAVETHE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE6. IX. 2001.Makedonija je od ključne važnosti, NATO bi se trebao pripremiti na
intervenciju"Operacija NATO-a u Makedoniji, 'Presudna žetva', napreduje dobro. U tjedan dana sakupljeno je više od trećine oružja pobunjenika a nasilje se smirilo. NATO bi se trebao povući krajem mjeseca i prevladava službeni optimizam. U izvanredno kratkom razdoblju, intenzivna nastojanja Javiera Solane, Georgea Robertsona i odgovornih čelnika dvije glavne zajednice makedonskog stanovništva rezultirala su sporazumom između vlade i albanske zajednice prema kojem bi Albanci dobili veća prava a pobuna bila okončana. Predsjednik Boris Trajkovski potaknuo je Parlament da prihvati sporazum. No sukobi se nastavljaju, Parlament je suzdržan a sumnjičavost između dvije zajednice i dalje je raširena. Makedonski Slaveni, istjerani iz svojih domova u područjima u kojima živi većinsko albansko stanovništvo, kada se pokušavaju vratiti nailaze na nasilje svojih bivših susjeda. S druge strane, dobro naoružane slavenske paravojne skupine u albanskim selima
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
6. IX. 2001.
Makedonija je od ključne važnosti, NATO bi se trebao pripremiti na
intervenciju
"Operacija NATO-a u Makedoniji, 'Presudna žetva', napreduje dobro.
U tjedan dana sakupljeno je više od trećine oružja pobunjenika a
nasilje se smirilo.
NATO bi se trebao povući krajem mjeseca i prevladava službeni
optimizam. U izvanredno kratkom razdoblju, intenzivna nastojanja
Javiera Solane, Georgea Robertsona i odgovornih čelnika dvije
glavne zajednice makedonskog stanovništva rezultirala su
sporazumom između vlade i albanske zajednice prema kojem bi Albanci
dobili veća prava a pobuna bila okončana.
Predsjednik Boris Trajkovski potaknuo je Parlament da prihvati
sporazum. No sukobi se nastavljaju, Parlament je suzdržan a
sumnjičavost između dvije zajednice i dalje je raširena.
Makedonski Slaveni, istjerani iz svojih domova u područjima u
kojima živi većinsko albansko stanovništvo, kada se pokušavaju
vratiti nailaze na nasilje svojih bivših susjeda. S druge strane,
dobro naoružane slavenske paravojne skupine u albanskim selima
potiču strah.
Razina do koje dobronamjerni čelnici obje zajednice kontroliraju
takve skupine nije poznata.
Procjene broja oružja variraju, no one su ionako nebitne jer obje
skupine veoma lako mogu doći do novog oružja. Bitno je da postoje
političke mjere kojima se implementira sporazum, i to istovremeno s
razoružanjem, a konačni cilj je postizavanje obostranog
povjerenja. Idealno bi bilo da se politički proces pune integracije
albanskih stanovnika u makedonskoj zajednici na teritoriju
republike nastavi neovisno, uz punu suradnju obiju strana. No
idealne situacije rijetko postaju stvarnost.
Europska Unija, OESS i SAD pružaju podršku. OESS se priprema
poslati 150 mirovnih promatrača a EU ih je obećao poslati 30.
Organizira se i konferencija donatora a obećana je i velika
financijska pomoć.
NATO će pomoći u kontroliranju granica s Kosovom a pomoći će i
Albaniji da osujeti bilo kakav dotijek oružja i ljudstva u
Makedoniju.
No ovo vjerojatno neće biti dovoljno da bi se prevladale napetosti
koje postoje između dviju zajednica.
Kada je Makedonija postala neovisna zemlja, Albanci, koji su
prestali biti Jugoslaveni, počeli su smatrati kako ih se gleda kao
makedonske građane drugog reda. Za Slavene, brojno albansko
stanovništvo koje se odjednom dodatno povećalo zbog dolaska
velikog broja izbjeglica s Kosova, počelo je predstavljati
opasnost za njihov položaj i moć. Razvoj situacije na Kosovu za
Albance je predstavljao nadu za osnivanje zajednice u kojoj će moći
imati samoupravu. Slaveni su se počeli bojati eventualne razdiobe
njihove zemlje. Makedonija je od ključne važnosti. Ako misija ne
uspije zbog toga što ustavne promjene ne budu odobrene ili
izvršene, vjerojatno će ponovno početi borbe, i to uz povećani
intenzitet i brutalnost. Gospodarstvo bi propalo a izbori koji će
biti održani u siječnju vratili bi na vlast ekstremističke
stranke.
No ako misija bude uspješna i rezultira time da sve skupine počnu
vjerovati u svoju sposobnost sudjelovanja u nacionalnim odlukama
koje ih se tiču, zemlja bi mogla ostvariti sigurnost i napredak
unutar kratkog razdoblja. Kako bilo, posljedice će se osjećati ne
samo na Kosovu i u Bosni nego na čitavom Balkanu.
Sada se mogu čuti stranoj vojnoj sili. No obje skupine makedonskog
stanovništva na NATO gledaju sa sumnjičavošću. Slaveni, imajući na
umu Kosovo, boje se da bi NATO mogao pokušati nametnuti sporazum
koji bi ograničavao njihova prava i koji bi možda mogao dovesti i do
dijeljenja Makedonije, dok Albanci NATO-u zamjeraju činjenicu da
je ovaj otvoreno osudio pobunu i podržao nastojanja vlade da ju
zaustave. Zbog toga obje strane priželjkuju snage UN-a, ne NATO-a.
No makedonski čelnici na obje strane znaju da, dok bi UN mogao
poslati manji broj mirotvoraca, međunarodnih policijskih
dužnosnika i drugih promatrača, UN nema vlastitu vojnu silu koja bi
bila u stanju spriječiti oružani sukob.
NATO raspolaže takvim snagama. No one bi bile u stanju
intervenirati samo ako budu ispunjena tri uvjeta: zahtjev
makedonske vlade ili mandat UN-ovog Vijeća sigurnosti, puna
suglasnost 19 zemalja članica NATO-a i spremnost da pošalju
prikladne odrede.
Takva operacija bila bi skupa a postojali bi i rizici. No ako se
situacija pogorša, cijena bi bila daleko veća a cijena ljudskih
života neprocjenjiva.
Čelnici NATO-a sada bi trebali donijeti odluku da poduzmu sve
potrebne pripremne korake s ciljem omogućavanja brze
intervencije", piše Frederick Bonnart.