FR-FRANCUSKA-DIPLOMACIJA-Politika FRANCUSKA, "VEDRINIZAM" ILI FRANCUSKA GLOBALNA AMBICIJA piše: Frano CetinićPARIZ, 1. rujna (Hina) - Deveta godišnja konferencija francuskih veleposlanika, održana 28. i 29. prošloga mjeseca u Parizu,
potvrdila je već poznate i prepoznatljive naglaske francuske diplomatske akcije i doktrine u Europi i svijetu, pristup koji pojedini komentatori, posebno anglosaksonski, nazivaju "vedrinizmom".
piše: Frano Cetinić
PARIZ, 1. rujna (Hina) - Deveta godišnja konferencija francuskih
veleposlanika, održana 28. i 29. prošloga mjeseca u Parizu,
potvrdila je već poznate i prepoznatljive naglaske francuske
diplomatske akcije i doktrine u Europi i svijetu, pristup koji
pojedini komentatori, posebno anglosaksonski, nazivaju
"vedrinizmom".#L#
"I dalje ćemo sve činiti da bi se uklonila tragedija na Bliskom
istoku, da bi se pomoglo Balkanu da nadiđe svoju povijest, da bi se
riješio sukob u DR Kongo i drugdje još", istaknuo je Hubert Vedrine
u obraćanju sudionicima redovitog godišnjeg sastanka
veleposlanika.
U opširnom intervjuu što je u četvrtak objavljen u Figarou, Vedrine
je posebno oštrim riječima osudio američku politiku na Bliskom
istoku. "Politika iščekivanja SAD sliči na Poncija Pilata.
Očekujemo da se više angažiraju, sukladno svojim svjetskim
odgovornostima i iznimnom utjecaju koji imaju nad protagonistima
sukoba". U svakom slučaju, naglašava šef francuske diplomacije,
eskalacija kojoj se odaju Izraelci i Palestinci jest "čudovišna i
nesnosna".
Šef francuske diplomacije založio se posebno za nastavak napora u
cilju "humanije globalizacije", svjestan da "nam novi američki
suverenistički unilateralizam neće u tome biti od pomoći".
Humanija globalizacija te europska posebnost postale su
posljednjih mjeseci glavnim i gotovo opsesivnim temama brojnih
Vedrinovih javnih nastupa. To je natjeralo američki teorijski
dvomjesečnik Policy Review - glasilo "trusta mozgova" (think tank)
blisko republikanskoj desnici i njenoj instituciji The Heritage
Fundation - da u njemu prepozna "globalnu ambiciju Francuske" i
želju da od Europe napravi drugi pol svjetskog kapitalizma, "onaj s
ljudskijim likom".
Sam Vedrine je u ovoga proljeća objavljenoj knjizi "Aduti Francuske
u trenutku globalizacije" izložio svoju vanjskopolitičku doktrinu
po kojoj postoji potreba za temeljnom preinakom francuske vanjske
politike, i to iz najmanje tri razloga: 1. prilagodba novoj
situaciji što je stvorena urušavanjem komunizma i pojavom jedne
jedine velesile, ili, kako Vedrine kaže, jedne hipersile, 2.
suprotstavljanje vladajućoj paradigmi u međunarodnim odnosima po
kojoj "vanjska politika nema drugog cilja no da preobrati čitav
svijet na model zapadne demokracije", i 3. obrana uloge država i
nacionalnih suvereniteta, "uloga koja više nije apsolutna, već
razumska i zajednički obnašana", primjerice u Europskoj uniji.
U članku što je potom objavljen u mjesečniku Le Monde diplomatique,
Vedrine dalje eksplicira svoju poziciju tako što će se ograditi od
vladajuće diplomatski korektne retorike po kojoj nacionalne države
jesu čudovišta ili nadživjeli subjekt međunarodnog života kojega
sve više istiskuje "civilno društvo" sa svojom pratećom kohortom:
obogotvoreno tržište, javno mnijenje, sudstvo, nevladine
organizacije.
Šef francuske diplomacije ne vjeruje da zapadne vrijednosti, sve od
reda, imaju univerzalni domašaj te da, sukladno tom
ultraliberalističkom i hiperdemokratskom kredu, svaka nedovoljno
demokratska zemlja može i treba preko noći postati zrelom
demokracijom. "Zahtijevati savršenu demokraciju, i to odmah, kao
da je instant-kava, znači misliti u vjerskim kategorijama. Tako
razmišljajući - na dogmatski način - logički se dolazi do pojmova
sankcija, ekskomunikacija i anatema".
Ni kad je Europa u pitanju Vedrine se ne predaje lirskim zanosima,
već polazi od nekoliko temeljnih i realističkih postulata uz pomoć
kojih pokušava izaći iz začaranog kruga euro-integracije:
proširenje-produbljenje. On se zalaže za stratešku ili obrambenu
autonomiju, jer sadašnja situacija, u kojoj Europa ima sve atribute
velevlasti - ekonomske, tehnološke, trgovinske, demografske,
kulturne i financijske - ali ne i vojne, predstavlja povijesnu
anomaliju.
Znajući da nema magične formule po kojoj bi se ostvarila velika
europska ambicija, Vedrine posebno zazire od primjene među
Petnaestoricom većinskog principa odlučivanja i u pitanjima
vanjske politike: "U tom slučaju Europa neće imati druge no da se
ograniči na to bude za ljudska prava, za demokraciju te da lijevo i
desno daje novac. To je od nje veoma ljubazno, ali to ne predstavlja
vanjsku politiku".
Ovaj temeljni stav navodi Vedrinea da ukaže na nelogičnost same
kovanice euro-atlantska integracija (koja je potekla iz NATO
krugova) i da izrazi skepsu u pogledu zapadnog identiteta. "Po
meni, francuski je identitet očigledan, europski je identitet
jedna povijesna i kulturna tvorevina koja prerasta u političku. No,
što se tiče Zapada kao cjeline, zajedništvo vrijednosti je
relativno i postojanje jednog saveza nije dostatno da bi se
izgradio zajednički identitet, još manje to može učiniti tržišno
gospodarstvo".
Tko upravlja svijetom? - bilo je pitanje što ga je šefu francuske
diplomacije uputio suradnik teorijskog časopisa La Revue
internationale et strategique u intervjuu što je objavljen u
travnju ove godine. Vedrine je tada ponudio odgovor koji dobro
ilustrira njegovu vanjskopolitičku filozofiju: 1. Nitko; 2.
Amerikanci (i slijedi detaljna razrada - štediše velikih
mirovinskih fondova, predsjednici najvećih tvrtki, financijeri,
agencije za kreditni rejting, novinari, filmski stvaraoci,
istraživači, različiti lobiji, američka vjerovanja i
predsjednik); 3. Pet ili šest drugih političkih i kulturnih sila s
globalnim utjecajem, među njima i Francuska; 4. Čelnici svih
ostalih zemalja i glavni odvjetnici međunarodnih organizacija; 5.
Organizirani kriminal; 6. i na kraju: svatko tko može "zeznuti
stvar" - ljudi, strasti, pojedinci, kompjuterski virusi...
(Hina) fcet dh