HR-TRGOVAČKI LANCI-Gospodarstvo/poslovanje/financije GS: STRANI TRGOVAČKI LANCI PONOVO UBRZANO PRISTIŽU NA HRVATSKO TRŽIŠTE Piše: Miroslav KuskunovićZAGREB, 31. kolovoza (Hina) - Nakon kratkotrajne stanke nakon što su austrijska Billa
i europski lanac Bauhaus krajem prošle godine otvorili u Zagrebu svoje supermarkete, nastavlja se 'invazija' stranih trgovačkih lanaca na hrvatsko tržište. Tako će slovenski Mercator 14. rujna otvoriti svoj trgovački centar u Zagrebu, dok je za početak prosinca najavljeno i otvaranje trgovačkog centra njemačkog Metroa.
Piše: Miroslav Kuskunović
ZAGREB, 31. kolovoza (Hina) - Nakon kratkotrajne stanke nakon što
su austrijska Billa i europski lanac Bauhaus krajem prošle godine
otvorili u Zagrebu svoje supermarkete, nastavlja se 'invazija'
stranih trgovačkih lanaca na hrvatsko tržište. Tako će slovenski
Mercator 14. rujna otvoriti svoj trgovački centar u Zagrebu, dok je
za početak prosinca najavljeno i otvaranje trgovačkog centra
njemačkog Metroa.#L#
Osim ta dva inozemna trgovačka lanca koji će vrlo skoro otvoriti
svoje trgovačke centre na području Zagreba i talijanski trgovački
lanac Coop intenzivno radi na izgradnji svog hipermarketa na
Jankomiru. Taj bi centra trebao biti otvoren u ljeto iduće godine,
dok se u "igru" oko ulaska na hrvatsko tržište uključio i njemački
lanac Kaufland.
Zanimljivost svih najava iz već prisutnih trgovačkih lanaca, kao i
onih koje tek namjeravaju doći na hrvatsko tržište je to što se ne
namjeravaju zaustaviti samo na području Zagreba već u svojim
poslovnim planovima imaju viziju širenja i na druga područja diljem
Hrvatske.
Žestoka tržišna utakmica povećavanjem "prodajnih površina" svakim
danom postaje sve nemilosrdnija, a pojačanu konkurenciju i
nadolazak novih lanaca najveći domaći trgovački lanac Konzum
pokušava spremno dočekati. Tako je Konzum tijekom ljeta intenzivno
radio na strateškom povezivanju sa trgovačkim kućama širom
Hrvatske, te je otvorio i svoja dva Super Konzuma - jedan u Zagrebu,
a drugi i Splitu.
Slovenski Mercator već je otvorio svoj centar u Puli, a nakon
kapitalnog povezivanja sa trgovačkom kućom Sloboda iz Velike
Gorice nastavlja svoje snažan prodor na tržištu Zagreba. Svoj prvi
trgovački centar u Zagrebu (na zemljištu bivšeg Chromosa) veličine
15.000 četvornih metara Mercator najavljuje za 14. rujna.
Predsjednik Uprave Mercatora Zoran Janković nedavno je najavio
kako će taj lanac kroz nekoliko godina u hrvatsko tržište uložiti
300 milijuna njemačkih maraka te zaposliti 1600 ljudi. Nakon
stjecanja dozvole za gradnju Mercator će započeti gradnju centra u
Rijeci, Splitu te još jednoga u Zagrebu.
Njemački Metro za početak prosinca najavljuje otvaranje svog
centra na Jankomiru, nakon čega će uslijediti i otvaranje centra u
Sesvetama. Prema nekim procjenama taj će lanac u hrvatsko tržište
investirati oko 100 milijuna maraka te zaposliti 1200 radnika.
Uz Metro, skorašnje otvaranje trgovačkog centra najavljeno je iz
talijanskog lanca Coop koji će svoj hipermarket King Cross veličine
20.000 četvornih metara otvoriti u ljeto iduće godine. Tijekom
srpnja Coop je započeo s zapošljavanjem prvih djelatnika, a osim
centra na Jankomiru, namjeravaju izgraditi još jedan centar na
području zagrebačkog naselja Lanište.
Coop je inače talijanski lider u prehrambeno-distributivnom
području, čiji zadružni član Coop Consumator Nordeset (koji gradi
hipermarket u Zagrebu) ima u Italiji 76 super i četiri
hipermarketa, a godišnje ostvaruje promet od 1,5 milijardi
njemačkih maraka. Zanimljivost toga lanca je da namjerava veliki
prostor otvoriti za domaće proizvođače odnosno želja im je
uspostaviti čvrsti sustav suradničkog odnosa s hrvatskim
poljoprivrednim i prerađivačkim poduzećima potičući njihov
razvoj.
Nasuprot optimističnim najavama o otvaranju novih radnih mjesta u
svim trgovačkim lancima koji "hrle" na domaće tržište, s druge
strane tj. od malih trgovac stižu upozoravajući glasovi kako se sve
više malih trgovina zatvara što za sobom povlači i novo
nezapošljavanje. Samo je na području Zagreba u prvih nekoliko
mjeseci ove godine zatvoreno, prema procijeni Udruženja trgovaca
dvjestotinjak privatnih prodavaonica, a njihovo će se zatvaranje
po svemu sudeći intenzivirati otvaranjem novih "hiper i super"
prodajnih površina velikih lanaca.
(Hina) mku ds