US-RU-predsjednici-Obrana-Diplomacija-Proračun-Organizacije/savezi IHT 30. VIII. BUSH I PUTIN SJEDINJENE DRŽAVETHE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE30. VIII. 2001.Putin u hegemoniji ima cilj"George W. Bush smatra, izgleda, Vladimira Putina
najugodnijim stranim čelnikom kojeg je sreo tijekom posljednjih osam mjeseci. Nitko drugi, naime, nije pozvan u Teksas, u kojem u studenom planira ugostiti Putina. Ovo se možda moglo i očekivati jer su Bush i Putin obojica novi i neiskusni čelnici i jedan drugom mogu dati legitimnost. Sposobnost svakog od ovo dvoje da se s drugim ophodi uravnoteženo i konstruktivno učinit će mnogo za jačanje položaja svakog od njih u njihovim zemljama, kao i na međunarodnoj sceni. Nagli i jednostrani potezi Bushove administracije, odbacivanje sporazuma koji, prema njenom mišljenju, nisu od koristi američkim ineresima, uzrokovali su širenje predodžbe o Bushu kao o nezrelom i nesmotrenom. U međunarodnim krugovima se i na Putina gleda sa skepsom i zabrinutošću. Na vlast je došao vrstom puča (što je, naravno, identičan način na koji je dio međunarodne zajednice vidio odluku Vrhovnog suda kojom je Bush postao predsjednik). Nedostaje mu iskustvo u nacionalnim i međunarodnim pitanjima. Njegov staž u
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
30. VIII. 2001.
Putin u hegemoniji ima cilj
"George W. Bush smatra, izgleda, Vladimira Putina najugodnijim
stranim čelnikom kojeg je sreo tijekom posljednjih osam mjeseci.
Nitko drugi, naime, nije pozvan u Teksas, u kojem u studenom planira
ugostiti Putina.
Ovo se možda moglo i očekivati jer su Bush i Putin obojica novi i
neiskusni čelnici i jedan drugom mogu dati legitimnost. Sposobnost
svakog od ovo dvoje da se s drugim ophodi uravnoteženo i
konstruktivno učinit će mnogo za jačanje položaja svakog od njih u
njihovim zemljama, kao i na međunarodnoj sceni. Nagli i jednostrani
potezi Bushove administracije, odbacivanje sporazuma koji, prema
njenom mišljenju, nisu od koristi američkim ineresima, uzrokovali
su širenje predodžbe o Bushu kao o nezrelom i nesmotrenom. U
međunarodnim krugovima se i na Putina gleda sa skepsom i
zabrinutošću. Na vlast je došao vrstom puča (što je, naravno,
identičan način na koji je dio međunarodne zajednice vidio odluku
Vrhovnog suda kojom je Bush postao predsjednik). Nedostaje mu
iskustvo u nacionalnim i međunarodnim pitanjima. Njegov staž u
starom KGB-u i njegova ovisnost o kolegama koji su ujedno i njegovi
bivši kolege iz KGB-a potiču nepovjerenje. S druge strane, Putin
djeluje veoma odlučno. Uspješno je ojačao moć središnje vlade na
štetu oligarha i regionalnih guvernera- kao i neovisnog tiska.
Osnova njegove osobne moći i dalje je nejasna a nesumnjivo je da ima
i političkih dugova koji bi mogli biti naplaćeni, no pokazao se
vještim u manevriranju odnosima u moskovskim krugovima moći.
Putinov naizgled neugrožen položaj daje mu težinu koju Bush nema.
Njegovi koraci s ciljem obnavljanja ruske moći i regionalnog
utjecaja bili su korisni za nacionalni moral. Ovo je vjerojatno u
interesu drugih velesila, koje su u boljem položaju ako se Rusijom
upravlja kompetentno, iako je kaotična i manipulirana
poludemokracija Jeljcinovih dana nestala.
Činjenica da Bushovom vladom dominiraju dužnosnici administracije
njegova oca, njihova nesposobnost da uspostave kontrolu nad
Pentagonom, nesretni utjecaj Bushovog smanjenja poreza na višak u
proračunu i loše vođenje međunarodne politike i one u svezi s
NATO-om- sve ovo čini nesretni kontrast s izvedbom Putinove vlade-
onoga što vidimo, treba dodati, jer se mnogo toga o njenom
djelovanju ne zna.
Busha i Putina čeka ispit u svezi s raketnom obranom i Sporazumom o
zabrani proturaketnih sustava, kao i eventualnog širenja NATO-a.
(...) Dok Putin nesumnjivo želi dobre odnošaje s Washingtonom,
njemu je ipak važnije ponovno uspostaviti položaj Rusije kao
velesile u glabalnim okvirima. Najbolji način na koji to može
učiniti jest sistematičnim protivljenjem onome što čak i američki
dužnosnici sada pristaju nazivati američkom težnjom za globalnom
hegemonijom. Shvaća da je obrana multilateralnog međunarodnog
sistema mnogima privlačna. Ona je ključna i za budućnost same
Rusije, u određivanju onoga što Rusija može postati. Ovo je, pak, od
ključnog interesa za Europu. Jevgenij Gusarov, zamjenik ministra
za vanjske poslove, u Grčkoj je nedavno govorio o napetosti koja je
oduvijek postojala u njegovoj zemlji između azijskih i europskih
utjecaja, i o opetovanim frustracijama Rusije zbog pokušaja da bude
priznata kao punopravna članica europske civilizacije.
Prisjetio se da je Rusija pokušala kulturološki i politički
odabrati Zapad još pod Petrom velikim, no nije uspjela zbog rata sa
Švedskom, dominantnom regionalnom silom u 18. stoljeću. Invazija
Napoleona na Rusiju u 19. stoljeću, i europska i američka vojna
intervencija u civilnom ratu koji su uslijedili nakon boljševičke
revolucije 1918. godine, Rusiju su ponovno prisilili da se oslanja
na svoje azijske geopolitičke izvore, jačajući tako retrogradne
kulturološke utjecaje.
Prije deset godina, kazao je Gusarov, kada je nova Rusija otpočela
inicijativu 'pozapadnjivanja', reakcija Zapada bila je prvi krug
širenja NATO-a. Ovo se dogodilo unutar važnijeg međunarodnog
izazova, koji je stvorila globalizacija(...). Gusarov je kazao da
je formalni cilj njegove vlade danas postići europeiziranje
Rusije. Što se vanjske politike tiče, ovo znači izgradnju
'pouzdanog i odgovornog' partnerstva u izgradnji 'multipolarnog
sistema međunarodnih odnošaja zasnovanih na strogom poštivanju
međunarodnog zakona.'
Izrazio je nadu da ovaj program neće zaustaviti mjere 'osmišljene
samo kako bi nanovo odijelile i odsjekle Rusiju od ostatka Europe.'
Kazao je i kako je ozbiljno zabrinut zbog mogućih posljedica
pokušaja izolacije Rusije", piše William Pfaff.