US-RU-E-rakete-Obrana-Diplomacija-Vlada-Ratovi NYT 27. VIII. O PROTURAKETNOJ OBRANI SJEDINJEN DRŽAVETHE NEW YORK TIMES27. VIII. 2001.Sporazum kojeg je svijet prerastao"Izjava koju je predsjednik Bush dao u četvrtak, da će se SAD
povući iz zastarjelog 'Sporazuma o zabrani proturaketnih sustava' (ABM) u 'vrijeme koje će biti prikladno za Ameriku', trebala bi ukloniti sve zaostale sumnje u njegovu ozbiljnost u svezi izgradnje nacionalnog raketnog sistema. Trebali bismo se naravno nadati da će se SAD i Rusija moći složiti glede zamjene sporazuma novim konceptom. No ako ruski predsjednik Vladimir Putin ustraje na zadržavanju hladnoratovskog sporazuma, administracija ne bi trebala oklijevati i trebala bi iskoristiti svoja prava prema sporazumu i službeno obznaniti naše povlačenje iz njega. Bushova je izjava ponovno izazvala komentare kako nema potrebe sada napuštati sporazum ABM, da je sporazum dovoljno fleksibilan i da omogućuje istraživanje raketne obrane, razvoj i ispitivanje koje administracija namjerava provoditi. Čak da je ovo i istina, ne bi imalo smisla nastaviti hiniti kako se sporazum može prilagoditi novom strateškom okolišu, jer ne može.
SJEDINJEN DRŽAVE
THE NEW YORK TIMES
27. VIII. 2001.
Sporazum kojeg je svijet prerastao
"Izjava koju je predsjednik Bush dao u četvrtak, da će se SAD povući
iz zastarjelog 'Sporazuma o zabrani proturaketnih sustava' (ABM) u
'vrijeme koje će biti prikladno za Ameriku', trebala bi ukloniti
sve zaostale sumnje u njegovu ozbiljnost u svezi izgradnje
nacionalnog raketnog sistema.
Trebali bismo se naravno nadati da će se SAD i Rusija moći složiti
glede zamjene sporazuma novim konceptom. No ako ruski predsjednik
Vladimir Putin ustraje na zadržavanju hladnoratovskog sporazuma,
administracija ne bi trebala oklijevati i trebala bi iskoristiti
svoja prava prema sporazumu i službeno obznaniti naše povlačenje iz
njega.
Bushova je izjava ponovno izazvala komentare kako nema potrebe sada
napuštati sporazum ABM, da je sporazum dovoljno fleksibilan i da
omogućuje istraživanje raketne obrane, razvoj i ispitivanje koje
administracija namjerava provoditi. Čak da je ovo i istina, ne bi
imalo smisla nastaviti hiniti kako se sporazum može prilagoditi
novom strateškom okolišu, jer ne može.
Zapravo, prvi članak sporazuma izričito zabranjuje ono što su
Kongres i predsjednik Bush iznijeli kao našu nacionalnu politiku,
prema Zakonu o nacionalnoj raketnoj obrani iz 1999. godine. Taj
zakon iznosi kako će SAD primijeniti sistem raketne obrane kada
tehnologija bude spremna, istodobno nastojeći ostvariti daljnja
smanjenja ruske strateške napadačke sile.
Predsjednik Bush djeluje u skladu s tim zakonom opremajući postaju
na Aljaski za realizaciju raketne obrane (vršeći, također,
istraživanja obećavajuće tehnologije) istovremeno raspravljajući
s Rusijom glede smanjenja nuklearne sile.
Sporazum ABM ne može biti 'popravljen' kozmetičkim zahvatima.
Njegova je svrha bila spriječiti razvoj i realizaciju raketne
obrane, pa ga manje prilagodbe ne mogu pomiriti s
poslijehladnoratovske svijetom. Nije u interesu Amerike da nastavi
neproduktivne i nepotrebne rasprave koje je Clintonova
administracija imala s Rusijom glede prepravljanja sporazuma.
Ovo je pitanje zakona i nacionalne sigurnosti, ne pristranosti.
'Prevladavajući zakon- a mi smo napokon ipak zemlja zakona- jest
Zakon o nacionalnoj raketnoj obrani iz 1999. godine', kazao je
Joseph I. Lieberman, demokrat iz Connecticuta, na prošlomjesečnom
saslušanju u Senatu. Dodao je da 'naši saveznici i drugi diljem
svijeta' trebaju shvatiti kako pitanje nije 'hoćemo li graditi
raketnu obranu, nego kako i kada ćemo to napraviti.'
Kongres bi se trebao uzdržati od nametanja ograničenja našim
programima za raketnu obranu koja bi Ruse navela da vjeruju kako ne
namjeravamo provesti zakon o raketnoj obrani. Ako su ikakve
restrikcije tog tipa uključene u plan Ministarstva obrane za 2002.
godinu, predsjednik Bush bi ih trebao zabraniti. Kongres ne bi
trebao ohrabrivati Rusiju da se odupire napretku u pregovorima s
ciljem zajedničkog udaljavanja od sporazuma ABM.
Slanje dvosmislenih signala bilo bi opasno: naše interese ne
promiče beskonačni krug sumnje i sukobljavanja između SAD-a i
Rusije- u kojem svaka novost glede programa raketne obrane postaje
predmetom nesuglasica između Washingtona i Moskve- kojeg je
stvorila slijepa ulica sporazuma, što je zasjenila svaki drugi
aspekt odnošaja dviju zemalja.
Oni koji ustraju na pridržavanju sporazuma ABM žele nam svijet u
kojem naša sigurnost ovisi samo o prijetnji nuklearnim uništenjem
onih koji nam mogu prijetiti ili nas ucjenjivati, svijet u kojem bi
američki predsjednik mogao biti prisiljen odabrati između
povlačenja ili ubijanja ogromnog broja ljudi u drugoj zemlji, što
bi predstavljalo kaznu za krive procjene njihovog vođe.
Predsjednik Putin sada mora odlučiti hoće li krenuti naprijed s
predsjednikom Bushom, ili ostati uglavljen u odnosu koji počiva na
prijetnjama obostranim uništenjem civilnog stanovništva svake od
zemalja", piše Thad Cochran, republikanski senator iz
Mississippija, autor Zakona o nacionalnoj raketnoj obrani iz 1999.
godine.