GB-US-KRIZA-Diplomacija-Strana pomoć-Vlada-Ratovi THE GUARDIAN 23. VIII. SVJETSKI POLICAJAC NE MOŽE BITI IZNAD ZAKONA VELIKA BRITANIJATHE GUARDIAN23. VIII. 2001.Svjetski policajac ne može biti iznad zakona"Dok vojnici nekoliko
europskih vojska stižu u Makedoniju pod zastavom NATO-a, s ograničenim ciljem nadgledanja razoružanja albanskih pobunjenika, mnogi komentatori ističu gorke lekcije naučene nakon 50 godina iskustva UN-ovih međunarodnih misija održavanja mira. One nas uče kako je mnogo lakše poslati vojnike u krizna područja nego ih izvući odande. No NATO-ova nastojanja promicanja mira na Balkanu časna su i odražavaju važni i dobrodošao razvoj stanja: sve veću odbojnost svjetske zajednice da ostane po strani kada se događaju sukobi i zvjerstva. Od ključne važnosti za ovakav razvoj stanja jest osnivanje Međunarodnog kaznenog suda (MKS) koji bi trebao procesuirati ratne zločince i zločine protiv čovječnosti. Zamisao o MKS-u se pojavila prije dvije godine kada su zemlje članice UN-a potpisale sporazum u Rimu. Sud je zamišljen kao stalni forum za suđenje Hitlerima, Pol Potima, Sadamima Huseinima i Pinochetima, zajedno s onima koji su odgovorni za zvjerstva poput onih koja su počinjena u Ruandi i na Balkanu. Trenutno se takvim optužbama bave privremeni ad hoc
VELIKA BRITANIJA
THE GUARDIAN
23. VIII. 2001.
Svjetski policajac ne može biti iznad zakona
"Dok vojnici nekoliko europskih vojska stižu u Makedoniju pod
zastavom NATO-a, s ograničenim ciljem nadgledanja razoružanja
albanskih pobunjenika, mnogi komentatori ističu gorke lekcije
naučene nakon 50 godina iskustva UN-ovih međunarodnih misija
održavanja mira. One nas uče kako je mnogo lakše poslati vojnike u
krizna područja nego ih izvući odande. No NATO-ova nastojanja
promicanja mira na Balkanu časna su i odražavaju važni i dobrodošao
razvoj stanja: sve veću odbojnost svjetske zajednice da ostane po
strani kada se događaju sukobi i zvjerstva.
Od ključne važnosti za ovakav razvoj stanja jest osnivanje
Međunarodnog kaznenog suda (MKS) koji bi trebao procesuirati ratne
zločince i zločine protiv čovječnosti. Zamisao o MKS-u se pojavila
prije dvije godine kada su zemlje članice UN-a potpisale sporazum u
Rimu. Sud je zamišljen kao stalni forum za suđenje Hitlerima, Pol
Potima, Sadamima Huseinima i Pinochetima, zajedno s onima koji su
odgovorni za zvjerstva poput onih koja su počinjena u Ruandi i na
Balkanu. Trenutno se takvim optužbama bave privremeni ad hoc
tribunali, a cilj MKS-a jest zamijeniti ih prikladnim stalnim
sudom.
No SAD, koji je pod predsjednikom Clintonom nevoljko i sa
zakašnjenjem potpisao Rimski sporazum, sada radi na tome da
isključi američke državljane iz jurisdikcije MKS-a u potpunosti.
Ovaj je pothvat u suprotnosti s novim međunarodnim ozračjem i ne
samo da je sam po sebi neprihvatljiv, u pitanje dovodi i budućnost
MKS-a.
Još od kraja hladnog rata, SAD je povećao svoju vojnu prisutnost u
svim područjima svijeta, a najviše na Dalekom Istoku, u Zaljevu,
Europi i Južnoj Americi, što opisuje kao 'američki perimetar'.
Administracija predsjednika Georgea Busha nije signalizirala
voljnost da smanji opseg vojne sile Washingtona, iako je - što je
veoma zabrinjavajuće - veoma ažurno najavila namjeru povući se iz
niza važnih međunarodnih sporazuma koji ograničavaju tu moć,
uključujući i sporazume za suzbijanje nuklearne proliferacije i
biološkog oružja.
Najviše od svega zabrinjava povlačenje Amerike iz rimskog
sporazuma. Amerika se nada biti izuzeta od jurisdikcije MKS-a jer
ne želi da njeni vojnici i političari budu podložni sudbenoj
ovlasti međunarodnog suda za štogod što Amerika čini u brojnim
područjima u kojima ima utjecaja. Zorni primjer zbog čega Amerika
želi izuzeće jest i nova knjiga Christophera Hitchensa, koja
pokazuje kako je Henry Kissinger veoma prikladan kandidat za ćeliju
MKS-a zbog svoje odgovornosti za američke aktivnosti u Vijetnamu,
Kambodži, Čileu i drugdje tijekom svog mandata u Nixonovoj
administraciji.
Upravo zbog tog razloga SAD sebe želi postaviti iznad zakona. Drago
mu je vidjeti kada se u Haagu sudi ljudima kao što je Radovan
Karadžić, no ne želi da njeni građani budu suđeni prema istim
standardima. Pa ipak, u načelu nema razlike između srbijanskih
zvjerstava u Srebrenici i akcija poručnika Williama Calleya i
njegovog voda u My Laiu u Vijetnamu. Priroda zločina je ista, a svi
principi pravde zahtijevaju da isti zločini budu kažnjeni na isti
način.
SAD se ponaša kao svjetski policajac, ne iz milosrđa nego zbog
vlastitih gospodarskih i sigurnosnih interesa. No tu ulogu ne može
zadržati ako traži izuzeće od standarda za koje želi da ih se
pridržavaju svi ostali. Pokušavajući tako biti izuzet, stoji na
putu jednog od najvažnijih napredaka za čovječanstvo: mogućnosti
konačnog stupanja na snagu međunarodnog sporazuma glede ljudskih
prava koje je UN prihvatio nakon zvjerstava Holokausta.
Ustav MKS-a, i postojeće stanje u svijetu, predstavljaju goleme
praktične prepreke njegovoj učinkovitosti. No ovo nije prigovor
postojanju MKS-a i nadama koje nudi za budućnost. Njegovo osnivanje
nije lijek za sve rane; tiranija i ubojstva neće prestati onoga
trenutka kada sve zemlje ratificiraju Rimski sporazum. No njegovo
osnivanje je korak, i to veoma važan, u sklopu puta koji je počeo
prihvaćanjem Univerzalne deklaracije za ljudska prava 1948.
godine. Deklaracija i konvencije koje joj pripadaju sada su
utjecajni u međunarodnom zakonu i zakonima pojedinačnih zemalja
diljem svijeta. Ono što je oduvijek nedostajalo jest volja da se ti
instrumenti naprave učinkovitima. MKS je prvi korak prema
ostvarenju tog cilja.
Načelo koje stoji iza MKS-a jest to da bi svjetska zajednica trebala
imati ono što ima i svaka civilizirana nacionalna zajednica-
prikladno konstituirana sredstva za suočavanje sa zločinima.
Suđenja provedena u Nuerembergu i u Tokyu nakon Drugog svjetskog
rata poslužili su kao presedani za procesuiranje kršenja ljudskih
prava no i oni su, kao i postojeći haški sud, bili ad hoc. Stalna
institucija za iste svrhe očito je bolje rješenje.
Jedan od ciljeva MKS-a jest zastrašivanje. Da neki budući Pol Pot
zna da bi ga mogli prozvati zbog međunarodne odgovornosti, možda bi
se ponašao drugačije. Još je važnije da nudi nadu u pravdu umjesto
osvete za počinjena zla; nudi mogućnost naknade za žrtve; pomaže
procesu zacjeljivanja i mirenja nakon sukoba, što nije uvijek
moguće bez izvršenja pravde u ime žrtava ili njihovih srodnika.
Nudi i priliku za dolaženje do istine, ili nečeg u svakom slučaju
boljeg od glasina i legenda, kako bi se zabilježili zločini kršenja
ljudskih prava", piše A. C. Grayling.