IT-US-E-savezi-Politika IT-22.VIII.AVVENIRE-EUROPA I SAD ITALIJALA STAMPA22. VIII. 2001.Onaj tko je želi odvojiti od Sjedinjenih Država ne voli Europu"Atlantski savez bio je jedan od temeljnih instrumenata poslijeratnog razdoblja i
mnogo desetljeća za očuvanje mira na svijetu. (...) NATO je ovoga kraja ljeta predmet optužbi i sumnji, djelomice na tragu onih koje su prije nekoliko tjedana upućene globalizaciji. Vjerojatno bi se htjelo, počevši od Italije, stvoriti napuklinu u euro-američkom odnosu, odnosno u onome što je ostalo od sposobnosti Zapada da se u složenom svijetu nakon pada zidova, makar i nesavršeno, suoči s različitim napetostima koje se često ukazuju. Radi se, ali ne i strpljivo, počevši od Ujedinjenih naroda, na novom svjetskom sustavu u kojem pravdu ne bi izricali isključivo bogatstvo i vojna moć, i u kojem ne bi prevladavala demagoška neodgovornost.Ne može se sakriti da je taj pokušaj prilično opasan u demokratskom sustavu poput našeg koji se, na ljevici kao i na desnici, iz mnogih razloga odvojio od svojih kulturalnih korijena i izgleda kao da ide bez kompasa. Neki nastoje praviti razliku između europskog i atlantskog pravca, štoviše i stvoriti među njima protivnost, na
ITALIJA
LA STAMPA
22. VIII. 2001.
Onaj tko je želi odvojiti od Sjedinjenih Država ne voli Europu
"Atlantski savez bio je jedan od temeljnih instrumenata
poslijeratnog razdoblja i mnogo desetljeća za očuvanje mira na
svijetu. (...) NATO je ovoga kraja ljeta predmet optužbi i sumnji,
djelomice na tragu onih koje su prije nekoliko tjedana upućene
globalizaciji. Vjerojatno bi se htjelo, počevši od Italije,
stvoriti napuklinu u euro-američkom odnosu, odnosno u onome što je
ostalo od sposobnosti Zapada da se u složenom svijetu nakon pada
zidova, makar i nesavršeno, suoči s različitim napetostima koje se
često ukazuju. Radi se, ali ne i strpljivo, počevši od Ujedinjenih
naroda, na novom svjetskom sustavu u kojem pravdu ne bi izricali
isključivo bogatstvo i vojna moć, i u kojem ne bi prevladavala
demagoška neodgovornost.
Ne može se sakriti da je taj pokušaj prilično opasan u demokratskom
sustavu poput našeg koji se, na ljevici kao i na desnici, iz mnogih
razloga odvojio od svojih kulturalnih korijena i izgleda kao da ide
bez kompasa. Neki nastoje praviti razliku između europskog i
atlantskog pravca, štoviše i stvoriti među njima protivnost, na
obazirući se na to da naši partneri, pa i oni s najvećim rezervama
poput Berlina i Pariza, teže suprotnom smjeru. Odnosno, Francuska i
Njemačka traže pojašnjenja, i htjele bi pojačati i dijalog i
razjašnjavanja između dvije obale Atlantika. Da i ne spominjem
Putinovu Rusiju koja je u potrazi za demokratskom stabilnošću i
Kinu suočenu s problemom pomirivanja masovnog gospodarskog rasta s
režimom pod strogim političkim nadzorom. (...)
Atlantski je savez, makar i sa zakašnjenjem i nesavršeno,
stabilizirao stanje u Bosni, suprotstavivši se strašnim etničkim
obračunavanjima. Iz istih je razloga morao žurno intervenirati na
Kosovu, a nakon kratke ali dramatične vojne intervencije protiv
Miloševićeva hipernacionalističkog režima otvorio je put za
demokratsku obnovu kakvu sada pratimo u Beogradu. NATO-ova
intervencija koja se sada odvija u Makedoniji, koja nije bez
rizika, odgovara na istu potrebu postavljanja tampona između
slavenske većine i albanske manjine, obuzdavajući jedan inače
nezaobilazan i okrutan gerilski rat. Nesavršenost tih inicijativa,
koja može dezorijentirati javna mišljenja, posebice proizlazi iz
slabe veze između njih i sustava Ujedinjenih naroda. A ti
Ujedinjeni narodi iako ni oni nisu prilagođeni vremenu jedini su
međunarodni skup univerzalnog obilježja. Reforma UN-a i njenog
najvišeg tijela, Vijeća sigurnosti, bila bi žurna, ali nije pred
vratima. U tim uvjetima, europski saveznici, a među njima i naša
zemlja imaju interes da se u atlantskom sjedištu bave pitanjem,
zasigurno osjetljivim i složenim, mehanizma donošenja NATO-ovih
odluka i njihovog prikladnog povezivanja sa Staklenom palačom u New
Yorku.
Ta tema kao i ona reformi Atlantskog saveza, nužnih kako bi jasnije
postale odgovornosti europske artikulacije koja se ocrtava u
njegovom okviru, predstavlja apsolutno žuran prostor za raspravu
između Sjedinjenih Država i Europske Unije. S njome se očito treba
suočiti postupno s potrebnim osjećajem odgovornosti potičući
široko sudjelovanje nacionalnih parlamenata, europskog
parlamenta i javnih mišljenja. Daljnja odlaganja bila bi štetna.
Stoga je protivljenje ministarskom sastanku NATO-a, koji se može
odvijati u Napulju ili negdje drugdje, što nije važno osim za ugled
naše zemlje, protivi se svakoj logici. Samo se u atlantskim
sjedištima mogu prikladno upoznati i raspraviti prijedlozi nove
Bushove administracije po pitanju proturaketne obrane (takozvani
'zvjezdani štit') i, za nadati se, smanjenja nuklearnog
naoružanja. Tim posljednjim, dobro je podsjetiti, ne raspolažu
samo najveće sile, nego i druge države, kao Indija, islamski
Pakistan, Izrael, koje su sve umiješane u opasne regionalne
napetosti.", piše Bruno Bottai.