BA-samouprava-Politika HNS-M. RAGUŽ- TEK JE SAD OTVORENO HRVATSKO PITANJE U BIH BiHHRVATSKI NARODNI SABOR/web20. VIII. 2001.Martin Raguž: Oni se ne mogu pohvaliti...Iako predložen od "nepopularnog" HDZ-a, Martin Raguž je i među
građanima srpske i bošnjačke nacionalnosti ostao upamćen kao "premijer" koji je unosio pozitivan duh u našoj siromaštvom i ratom unesrećenoj zemlji, ističe u uvodnom dijelu razgovora novinar Hrvatske riječi s bivšim predsjedavateljem Vijeća ministara BiH Martinom Ragužom. Tijekom relativno kratkog mandata na mjestu predsjedavajućeg Vijeća ministara BiH Raguž je uspio oživiti rad tog tijela. Brojni diplomati, ali i domaći političari, pa čak i neki dužnosnici iz Alijanse za promjene i danas često iskazuju žaljenje što Raguž nije bio u mogućnosti nastaviti reformski kurs svog kabineta. Podsjetimo, većina koju je u Parlamentu BiH imala Alijansa inzistirala je na formiranju izvršne vlasti bez predstavnika nacionalnih stranaka zbog čega Raguž, usprkos potpori Predsjedništva BiH, svojedobno nije dobio potporu za ostanak na mjestu predsjedavajućeg Vijeća ministara. On sa svoje strane, iz više razloga, nije želio napustiti HDZ. Umjesto njega, izabran je
BiH
HRVATSKI NARODNI SABOR/web
20. VIII. 2001.
Martin Raguž: Oni se ne mogu pohvaliti...
Iako predložen od "nepopularnog" HDZ-a, Martin Raguž je i među
građanima srpske i bošnjačke nacionalnosti ostao upamćen kao
"premijer" koji je unosio pozitivan duh u našoj siromaštvom i ratom
unesrećenoj zemlji, ističe u uvodnom dijelu razgovora novinar
Hrvatske riječi s bivšim predsjedavateljem Vijeća ministara BiH
Martinom Ragužom.
Tijekom relativno kratkog mandata na mjestu predsjedavajućeg
Vijeća ministara BiH Raguž je uspio oživiti rad tog tijela. Brojni
diplomati, ali i domaći političari, pa čak i neki dužnosnici iz
Alijanse za promjene i danas često iskazuju žaljenje što Raguž nije
bio u mogućnosti nastaviti reformski kurs svog kabineta.
Podsjetimo, većina koju je u Parlamentu BiH imala Alijansa
inzistirala je na formiranju izvršne vlasti bez predstavnika
nacionalnih stranaka zbog čega Raguž, usprkos potpori
Predsjedništva BiH, svojedobno nije dobio potporu za ostanak na
mjestu predsjedavajućeg Vijeća ministara. On sa svoje strane, iz
više razloga, nije želio napustiti HDZ. Umjesto njega, izabran je
akademik Božidar Matić, čovjek koji, usprkos vrhunskim osobnim
kvalitetama, na mjestu predsjedatelja Vijeća ministara nije uspio
učiniti mnogo, pa je podnio ostavku. Danas tim tijelom predsjeda
Zlatko Lagumdžija, lider SDP-a, ministar vanjskih poslova i
redoviti profesor na Ekonomskom fakultetu Univerziteta u
Sarajevu.
Potpuno otvoreno, ali i po prvi put u javnosti, Martin Raguž za
"Hrvatsku riječ" komentira rezultate Vijeća ministara, kojeg je
formirala Alijansa za promjene. Prvo pitanje odnosilo su upravo na
ocjenu rada Vijeća ministara u periodu nakon Raguževa odlaska iz te
zajedničke institucije...
Hrvatska riječ: Što smatrate glavnim značajkama rada Vijeća
ministara u proteklih nekoliko mjeseci, odnosno u razdoblju od kada
Vi više niste na čelu toga tijela?
Raguž: S zanimanjem sam pratio rad Vijeća ministara, naravno
onoliko koliko su mi to brojne obveze dopuštale. Usprkos tome što je
gospodin Matić na mjesto predsjedavajućeg izabran preglasavanjem u
Predsjedništvu i uz ignoriranje koncenzusa, dakle uz dvojben
legalitet i legitimitet, ipak smatram da je ovaj sastav Vijeća
ministara ostvario kvalitetnu dinamiku rada. Međutim, prvi test
njihove uspješnosti bio je prijedlog stalnog izbornog zakona koji
nije prošao u Parlamentu iako je predlagač bilo upravo Vijeće
ministara BiH. Naravno, to je bilo dovoljno gospodinu Matiću da
podnese ostavku, ali u razvijenim demokracijama zbog toga bi pala
čitava vlada. I to je jedan od pokazatelja kako danas funkcionira
Vijeće ministara. Drugo pitanje na kojemu su imali dvojbeno
stajalište je pitanje rotacije, pariteta i koncenzusa. To su, po
mom osobnom sudu, načela na kojima jedino i mogu funkcionirati
zajedničke institucije. Siguran sam da rotacija i koncenzus ne
moraju biti ograničavajući za BiH, već su naprotiv elementi koji će
graditi bolju Bosnu i Hercegovinu.
Hrvatska riječ: Što smatrate glavnim propustom Vijeća ministara u
proteklom razdoblju?
Raguž: Osobno sam, angažirajući se u Vijeću, proklamirao temeljna
načela, a to su: rad, odgovornost, uvjerenje u značenje zajedničkih
institucija i bavljenje poslovima koji su od konkretnog značenja za
sve građane. Dakle, afirmirao sam reforme i red koji bi doveli do
gospodarskog oporavka i boljeg života. Nažalost, moj je dojam da je
novo Vijeće ministara stavilo u prvi plan pitanja dnevne politike i
formalno-pravne pozicije u odnosu na rješenja praktičnih pitanja.
Primjerice, nevjerojatno je da se ovdje govori o kombinatu Aluminij
kao o paralelnom sustavu i problemu kada taj isti Aluminij dobiva
međunarodne nagrade kao najkvalitetnija tvrtka u ovom dijelu
Europe. Ja i nadalje zagovaram da treba afirmirati dobra i zdrava
poduzeća te poticati obrazovanje mladih. I to dovoljno govori da u
BiH, na žalost, nema suglasja kada je riječ o onome što je dobro za
našu zemlju.
Hrvatska riječ: Predstavnici Međunarodne zajednice, ali i neki od
prvaka Alijanse za promjene skloni su tvrditi, doduše uglavnom u
neformalnim razgovorima, da ste Vi prvi predsjedatelj Vijeća
ministara koji je uspio kod građana probuditi osjećaj da imaju
reprezentativnog premijera Vlade. Je li vam žao što nakon izbora
niste dobili potporu u Parlamentu unatoč ugledu i povjerenju kojeg
ste izgradili među političkim strankama i građanima?
Raguž: Ne postoji niti jedna službena ocjena koja nije bila
pozitivna, a čak su se OHR i Upravni odbor Vijeća za implementaciju
mira složili u iskazivanju zadovoljstva mojim radom, ali i
programom koji sam prezentirao u Parlamentu. Dakle, nije bila riječ
o meni osobno, niti je problem bio u programu. Nikada i nitko nije
argumentirao primjedbe na mene osobno ili na moj program. Problem
je nastao u političkim strukturama koje su u okviru implementacije
takozvanog koncepta promjene vlasti odlučile izbaciti nacionalne
stranke iz izvršne vlasti. Iako sam imao opći konsenzus u
Predsjedništvu, a moj nasljednik Matić ga nije imao, i usprkos tomu
što sam ispunjavao sve tražene elemente, nisam mogao dobiti potporu
jer se radilo o neprincipijelnoj situaciji. Vjerujem kako ćemo
jednog dana biti u prigodi ozbiljnije popričati o načinu na koji su
pojedini predstavnici međunarodne zajednice direktno utjecali na
takav tijek biranja. Siguran sam da je izgubljeno značajno vrijeme
i da je Bosni i Hercegovini bio potreban kontinuitet, a naravno, ne
bi se dogodila niti postojeća institucionalna kriza što bi značilo
da se pozitivna energija mogla koristiti za gospodarski napredak i
duboke reforme. Zbog svega toga, reforme koje su započele mojim
predsjedanjem u Vijeću ministara izgubile su na zamahu. Recimo,
moram vam kazati da je Ugovor o slobodnoj trgovini između Republike
Hrvatske i BiH potpisan u vrijeme moga mandata, iako su pregovori
prije toga neuspješno vođeni četiri godine. Taj Ugovor je dao
pozitivne rezultate, jer je izvoz iz BiH porastao za 80 posto.
Nažalost, dnevna politika je osnovna preokupacija sadašnjeg Vijeća
ministara, tako da se oni ne mogu pohvaliti niti jednim kvalitetnim
sporazumom ili ugovorom, a koji bi bio na boljitak svih građana u
našoj zemlji.
Hrvatska riječ: Spomenuli ste institucionalnu krizu. Usprkos
nastojanjima da se problem minimizira ili ignorira činjenica,
mnogi misle kako je način na koji je formirano sadašnje Vijeće
ministara jedan od uzroka problema u našoj zemlji?
Raguž: Ja smatram da zajedničke institucije moraju jačati i da one
trebaju biti poluge harmonizacije odnosa, a ne izvor
konfrontacije. No, bojim da je na sceni upravo to drugo. Dopustite
da kažem da je sve što sam činio uvijek bilo u nakani harmonizacije i
dobra za sve građane BiH. Jedini put za BiH je princip punog
uvažavanja i jačanja zajedničkih institucija, a mislim da način na
koji je izabrano Vijeće i nije baš najbolji predstavnik toga puta.
Hrvatska riječ: Kako komentirate činjenicu da dvije najvažnije
funkcije u Vijeću ministara sada obnašaju dužnosnici iz reda istog,
dakle bošnjačkog naroda. Dakako, riječ je o predsjedatelju Vijeća
ministara i ministru vanjskih poslova?
Raguž: Vidite, kada sam ja preuzeo predsjedanje u Vijeću, uvjet je
bio da predsjedatelj i ministar vanjskih poslova ne mogu biti iz
reda istog naroda. Dakle, dogovorili smo se da prihvaćamo načela
uvažavanja i razumijevanja kada je riječ o visokopozicioniranim
dužnosnicima. Bilo bi normalno da je nakon izbora ta odluka i
provedena u život, ali se nažalost dogodilo suprotno. Promatrano iz
pozicije hrvatskog naroda u BiH, koji je posebno osjetljiv jer je
brojčano najmanji i jer mu nisu zaštićena konstitutivna prava kao
što je slučaj s druga dva naroda, takva je praksa neprihvatljiva.
Stoga me čudi ponašanje onih koji predstavljaju Hrvate u Alijansi
za promjene, a koji uopće ne reagiraju na ovakve ili slične pojave
koje postaju sve učestalijom značajkom političkog života u BiH.
Osim Stjepana Kljuića nitko od njih nije reagirao na ignoriranje
pariteta, koncenzusa i, uopće, prava građana BiH hrvatske
nacionalnosti.
Hrvatska riječ: Što je, po Vašem mišljenju, donijela promjena
vlasti u BiH nakon proteklih izbora. Čini se da je proteklo dovoljno
vremena u kojemu su novoizabrane vlade imale prigode za
dokazivanjem?
Raguž: Promjene koje su se dogodile, nažalost, najviše se zrcale
kroz nakanu da se hrvatski narod uskrati za prava koja mu po Ustavu
pripadaju. Sve ostalo je isključivo kozmetičke naravi, jer osim
teške socijalne i gospodarske slike, te otežanog funkcioniranja
sustava, nije vidljiv pomak ni u svezi odluke Ustavnog suda o
konstitutivnosti naroda u BiH, niti u drugim segmentima društvenog
života. Nema znakova bilo kakvog napretka niti se iskazuju elan i
volja da život, za sve građane, može biti bolji.
Hrvatska riječ: Pred nama je, zasigurno, još jedna vruća politička
jesen...
Raguž: Očekujem da će Ustavna povjerenstva i nadalje generirati
instuticionalnu krizu. Ipak, nadam se kako će prevladati potreba da
se svi zajedno okrenemo jačanju zajedničkih institucija i općem
boljitku građana i naroda koji žive u BiH. Želim vjerovati da su
ustavne reforme moguće, i to na spomenutim temeljima, a koje će
voditi ka novom pozicioniranju institucija naše zemlje. Građani
Bosne i Hercegovine očekuju ulazak u žurni ciklus gospodarskih
inicijativa, valjda će i to utjecati na to da sadašnja vlast shvati
kako je besmisleno sve promatrati kroz dnevnopolitičku optiku.
Hrvatska riječ: Vi ste nakon odlaska iz Vijeća ministara preuzeli
vođenje tijela pomalo kompliciranog naziva: Međuopćinska-
međužupanijska koordinacija. Iako se tvrdilo da je riječ o "vladi"
hrvatske samouprave, činjenica je da to tijelo, koje je po Ustavu
dopušteno formirati, ipak nije preuzelo ovlasti nekakve vlade
trećeg entiteta? Tvrdi se da ste i Vi za to zaslužni, no s druge
strane Vam zamjeraju kako Koordinacija zapravo ništa ne radi?
Raguž: Mislim da je važno istaknuti kako je na ovim područjima,
usprkos svemu što se događalo, očuvan socijalni mir. Osim toga,
svakako je bitna i činjenica da nisu povučeni potezi koji bi vodili
daljnjem produbljivanju ustavne i institucionalne krize u Bosni i
Hercegovini, iako je bilo snažnih pritisaka da se to uradi. Mislim
da smo postupili ispravno i svojim odlukama nismo izišli izvan
ustavnih okvira niti dali povoda za bilo kakve represivne akcije. S
druge strane, usprkos pokušajima ignoriranja problema, jasno je da
je rješavanje hrvatskog nacionalnog pitanja u Bosni i Hercegovini
napokon otvoreno i o tome se sve ozbiljnije govori i na mjestima
gdje se kreira svjetska politika. Uostalom, pokazuje to i nedavno
pružanje prilike kardinalu Puljiću i biskupu Periću da svjedoče
pred vanjskopolitičkim odborom Kongresa Sjedinjenih Američkih
Država, gdje su kazali mnoge stvari koje članovima tog tijela
ranije uopće nisu bile poznate.