US-BA-samouprava-Politika HNS-4.VIII. IZJAVA AMERIČKOGA KONGRESMENA HENRYJA HYDEA BiHHRVATSKI NARODNI SABOR/web4. VIII. 2001.Izjava g. Henry HydeaIzjava g. Henry Hydea predsjednika Odbora za vanjsku politiku Kongresa Sjedinjenih
Američkih Država u povodu svjedočenja o Daytonskom mirovnom sporazumu kardinala Vinka Puljića, biskupa Ratka Perića u Washintonu 25.srpnja 2001.g. i Ejupa Ganića bivšeg predsjednika Federacije BiH. U proteklom desetljeću Sjedinjene Američke Države su povećale svoje aktivnosti u bivšoj Jugoslaviji s namjerom da donesu mir i stabilnost na nestabilnom području. Kako je jedna regija za drugom upadala u krize i konflikte, naše uplitanje ? vojno, diplomatsko, ekonomsko ? nastavilo se širiti. Zagovornici intervencije su opetovano predstavljali mjesta i pravne argumente kao ?vitalne? za SAD-e, NATO i europsku stabilnost, ili čak za međunarodnu stabilnost, a uz takve ocjene je američko sudjelovanje uvijek bilo ključno iz ovog ili onog razloga. Sa svakim novim prijedlogom širenja naših ovlasti bili smo uvjereni da je neka određena akcija bila potrebna da očuva mir i spriječi širenje konflikta, ali bismo zatim otkrili kako je ta zadnja
BiH
HRVATSKI NARODNI SABOR/web
4. VIII. 2001.
Izjava g. Henry Hydea
Izjava g. Henry Hydea predsjednika Odbora za vanjsku politiku
Kongresa Sjedinjenih Američkih Država u povodu svjedočenja o
Daytonskom mirovnom sporazumu kardinala Vinka Puljića, biskupa
Ratka Perića u Washintonu 25.srpnja 2001.g. i Ejupa Ganića bivšeg
predsjednika Federacije BiH.
U proteklom desetljeću Sjedinjene Američke Države su povećale
svoje aktivnosti u bivšoj Jugoslaviji s namjerom da donesu mir i
stabilnost na nestabilnom području. Kako je jedna regija za drugom
upadala u krize i konflikte, naše uplitanje ? vojno, diplomatsko,
ekonomsko ? nastavilo se širiti. Zagovornici intervencije su
opetovano predstavljali mjesta i pravne argumente kao ?vitalne? za
SAD-e, NATO i europsku stabilnost, ili čak za međunarodnu
stabilnost, a uz takve ocjene je američko sudjelovanje uvijek bilo
ključno iz ovog ili onog razloga.
Sa svakim novim prijedlogom širenja naših ovlasti bili smo uvjereni
da je neka određena akcija bila potrebna da očuva mir i spriječi
širenje konflikta, ali bismo zatim otkrili kako je ta zadnja
intervencija bila preteča još većih zahtjeva za akciju kao bi se
spriječilo širenje ?nestabilnosti? na drugo područje.
Ne ispitujem motive ovakvih zagovornika, nego samo opravdanost
njihovih sudova i preporuka. Nakon nekoliko takvih proricanja i
ponovnih uvjeravanja činilo bi se da je najizražajniji obilježje
onih, kako ovdje tako i vani, koji su zagovarali čak i ambicioznije
planove za SAD-e i europske saveznike, stalna zatečenost razvitkom
događaja.
Razumna količina grešaka se može očekivati u bilo kojem predviđanju
budućnosti, ali kod zagovornika čak većeg angažmana koji stalno
pogrešno čitaju situaciju njihovi savjeti i upozorenja se moraju
neizostavno preispitati.
Unatoč jamstvu da je svaka nova intervencija precizno fokusirana i
vremenski ograničena, naš angažman se stalno povećava bez
očigledne naznake krajnje točke. U okviru javne rasprave temeljene
često na medijskom pokrivanju događanja, vjerujem da smo mi u Vladi
nedovoljno rigorozni u pitanjima koja sebi postavljamo i nemarni u
traženju odvojenog mišljenja.
Jesu li naši napori doprinijeli trajnom rješenju? Za mnoge
promatrače, izgleda da je cilj pravednog mira i stabilnosti dalje
nego ikad. Da li naša rješenja uživaju dovoljnu potporu među
žiteljima regije u čije ime tražimo uspostavu mira?
Ili smo suočeni s perspektivom nametanja neželjenih ljudi i s tim u
svezi stalnim upravljanjem tim istim uz oružanu pomoć? Jesu li naši
pogledi na situaciju bili previše jednostavni? Davajući našu
naklonost kako bi razdvojili protagoniste na one sa ?dobrim? i
?lošim? motivima i karakterima i da ih sukladno tome etiketiramo,
mi se jednostavno zavaravamo. Vođeni takvom definicijom mi smo se
uvijek iznova svrstavali uz ono što je izgledalo da je prihvatljiva
strana u različitim konfliktima samo kako bi se našli u zbunjujućoj
situaciji da razmišljamo o našoj poziciji te da ponovno procijenimo
aktere kako bi u slučaju kada nekadašnji ?dobri? momci počnu
slijediti vlastiti program mogli djelovati u korist onih kojim smo
mi zadali program.
Ovo nisu apstraktna pitanja. U naporima Zapada da nametne i provodi
ono što je možda neprovedivo, mi smo si priskrbili pravo na
pretjerane ovlasti koje su opasne po svojemu obujmu i odsutnosti
ograničenja i koje stoga neumitno riskiraju pojavu zlouporabe i
promašaja. Povijest nas je naučila da budemo oprezni u vjerovanju
da bilo koja akcija može biti opravdana ako je stvar koju želimo
potpomoći dovoljno vrijedna. Čak je mnogo problematičnije da naš
pristup izgleda ne djeluje.
Sretni smo da danas ovdje imamo nekoliko uglednih osoba koji će
baciti korisno svijetlo na ova i druga pitanja i želim im izraziti
toplu dobrodošlicu.